Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Jag har läst det mesta i tråden men ser ingen poäng. Det kan sammanfattas som att man skadar folk genom att ge dem bidrag. Oavsett hur vidlyftiga omskrivningar du gör så handlar det om egoismens saliggörande. Ett gammalt känt förhållningssät från folk som ogillar att dela med sig.
En mycket vanlig respons. Rent känslotänkande, dvs en känslomässigt betingad respons. För det första är det ad hominem, då mitt psyke eller min motivation inte har någonting med argumenten som sådana att göra. För det andra så försöker jag att koppla bort just denna typ av känslomässigt tänkande för att därmed kunna analysera argumenten mer objektivt; om det nu t.ex. är så att många bidrag är skadliga så är det faktiskt så att den som stöder detta är den egoistiska, den vill uppfylla sitt egna egoistiska bekräftelsebehov och känna sig som en god människa på andras bekostnad. Att dessutom vägra att försöka analysera argumenten på djupet med citerade känslomässiga argument som belägg är att också att vara egoist, man fortsätter tro som man tror för att man är för lat för att ifrågasätta det, och eftersom man redan tror sig göra det rätta. Vidare ifrågasätter jag vad politiker kan ha för eventuella dolda syften med t.ex. bidragspolitik som ev. är skadlig, för de förstår nog i regel mer än gemene man och gör det i så fall inte av ren okunskap eller oförstånd; detta handlade en annan tråd jag skapade nyligen mer om:
(FB) Syftet med nystartsjobb
Jag har även kommenterat det här:
(FB) Bistånd-täckmantel för något?
Om man däremot bortser från mig som person och mina motiv, mina drivkrafter, mitt psyke etc. så finns det en mer saklig diskussion om "egoismens saliggörande", vilken jag inte är så insatt i, men jag har hört Leonard Peikoff nämna detta i samband med Ayn Rand och objektivismen. (även aspekter av höger-vänster diskussionen har en viss koppling)
edit:
Jag kan tillägga att argumenten jag skriver i tråden är hypotetiska, ifall jag inte nämnt detta redan.