2016-02-23, 05:51
Bannlyst
Hittade en ganska intressant artikel från USA TODAY som handlar om Nevadas caucuses, som är idag, tisdag. B.l.a. säger den att Rubio inte ens kommer vara i Nevada under tisdagen, vilket ändå väl måste betyda att han inte räknar med vinst där?

Jag översatte en del av artikeln med hjälp av Google translation.

Donald Trump kommer in het till Las Vegas samtidigt som Marco Rubio och Ted Cruz försöker finna sätt att komma ikapp honom för att bli den republikanska presidentkandidaten. Trump, som vann stort både i New Hampshire och i South Carolina, är tung favorit till att vinna igen när Nevadas republikaner väljer sin representant i caucuses på tisdagen.
"Han kommer förmodligen få cirka 35% av rösterna, och det kommer vara tillräckligt för att vinna", förutspådde Eric Herzik, som är ordförande för statsvetenskapliga institutionen Universitetet i Nevada, som ligger i Reno.

Rubio och Cruz har länge varit organiserade i delstaten, men förväntas att dela på rösterna som inte går till New York miljardären, enligt analytiker och opinionsundersökningar. John Kasich och Ben Carson är även dem kvar i det republikanska racet, men förväntas placeras längst ner i Nevada, silver delstaten.

Nevada är den nästa delstaten efter South Carolina i lördags, där Trump kom ytterligare ett steg närmare att bli den republikanska nominerade till presidentvalet. Han leder i opinionsundersökningar i Nevada, men dessa har slagit fel tidigare år.
Det skadar inte Trump att hans namn pryder hans hotell med stora bokstäver, på Las Vegas huvudgata, The Strip. Hans fräcka antietablissemang tal går hem i hela delstaten, enligt analytiker.
"Det är mycket tilltalade till Nevadas republikaner, eller åtminstone en stor del av dem", säger Michael Green, docent i historia vid Nevadas Universitet i Las Vegas.

Rubio, som lyckades knipa andraplatsen från Cruz i South Carolina, sade att det primärvalet gjorde att det republikanska valet hädanefter kommer att handla om tre personer. Precis som i South Carolina så bygger Rubios kampanjstrategi på att få stöd från lokala lagstiftare och kändisar. I Nevada rör det sig om b.l.a. senatorn Dean Heller till reality-Tv-serien Pawn Stars stjärna Rick Harrison.

"Om ni nominerar mig, så kommer vi förena partiet, och det kommer att växa", sade Rubio till supportrar i North Las Vegas i helgen. "Detta är ansiktet för den nya konservativa rörelsen."
Rubio, en senator från Florida, som bodde i Las Vegas som liten, har dock inte stora chanser att vinna Nevada och förväntas inte vara i delstaten under tisdagens caucuses. Han kommer istället att kampanja i delstaten Minnesota på eftermiddagen, vilket är en delstat av många som har val den 1:a mars, samt senare på kvällen i Michigan, som har primärval den 8:e mars.

Cruz försöker å sin sida att återhämta sig efter besvikelsen från South Carolina där han fick en tredjeplats och har poängterat att han är den enda som har vunnit över Trump, i caucuses i Iowa den 1:a februari.
Cruz sade i området YMCA i Las Vegas på måndagen att det bara finns tre väsentliga kandidater kvar i den republikanska tävlingen som tävlar om nomineringen, och "vid denna tidpunkt i Nevada handlar det bara om valdeltagande." Senatorn från Texas meddelade också på måndagen att han sparkar talespersonen Rick Tyler för att ha spridit falsk information i sociala medier att Rubio hade hånat bibeln. "Vår kampanj skulle inte ha spridit det", sade Cruz.

Kasich, guvernören i Ohio, och Carson en pensionerad neurokirurg, anses inte ha stora chanser i Nevada.
Under ett framträdande i Reno sa Carson: "Nu när det bara är fem kandidater kvar, kan vi förhoppningsvis tala om politik och lösningar och inte bara endast göra det till en tävling i att vara mest populär."

Nomineringsprocessen i Nevada kommer samtidigt som ett ökat antal republikaner säger att Trump mycket väl kan bli presidentvalskandidaten, vare sig det s.k etablissemanget gillar det eller inte.
"Jag tror det är mer än 50% chans att blir den nominerade kandidaten", sade Kevin McCarhty, republikansk ledare för representanthuset, i en intervju med MSNBC:s Morning Joe. Han sade vidare: " Jag tror det folk börjar mer och mer tänka tanken. Kan de smälta det, att Trump kommer bli den nominerade?"

Här är hela artikeln http://www.usatoday.com/story/news/politics/elections/2016/02/22/nevada-republican-caucuses-trump-rubio-cruz/80760878/
Senast redigerad av calling-dannyboy 2016-02-23 kl. 06:22.
Citera
2016-02-23, 18:52
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Jag tycker det är naturligt då det verkar som att Cruz inte kan vinna nya väljargrupper än de han redan har. Han är precis som Trump ganska fast på en nivå av fanatiska följare men han har också oerhört många som ogillar honom. Problemet är dock bara att hans nivå är konstant lägre än Trumps.
Jo, men det stod ju klart redan innan valet. Han förväntades få 18%, fick 22% och oddset stiger.
Citera
2016-02-23, 21:39
Medlem
bernad_laws avatar
Om vi skulle blicka framåt mot Supertisdagen har FiveThirtyEight en intressant sida där de tittar på chanserna för de olika kandidaterna att vinna de olika staterna. Detta ändras ju naturligtvis allt eftersom men för en ögonblicksbild kan det vara intressant:

http://projects.fivethirtyeight.com/election-2016/primary-forecast/texas-republican/
Citera
2016-02-23, 21:49
Medlem
Citat:
Om vi skulle blicka framåt mot Supertisdagen har FiveThirtyEight en intressant sida där de tittar på chanserna för de olika kandidaterna att vinna de olika staterna. Detta ändras ju naturligtvis allt eftersom men för en ögonblicksbild kan det vara intressant:

http://projects.fivethirtyeight.com/election-2016/primary-forecast/texas-republican/

Apropå FiveThirtyEight... och "gurun" Nate Silver.

http://www.slate.com/articles/news_and_politics/politics/2016/01/nate_silver_said_donald_trump_had_no_shot_where_di d_he_go_wrong.html

How Nate Silver Missed Donald Trump

The election guru said Trump had no shot. Where did he go wrong?

En bra artikel. Går igenom ganska detaljerat hur liberalt tänkande faktiskt går till. Det kan vara nyttigt om man inte är bekant med liberalt tänk.
Citera
2016-02-23, 21:55
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:

Hoppet är det sista som överger Rubiodårarna.

(Man kan inte annat än skratta - exempel: Trump har legat högre än Rubio i samtliga mätningar i Georgia - den där propagandasajten "förutser" att Rubio vinner)
Citera
2016-02-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Hoppet är det sista som överger Rubiodårarna.

(Man kan inte annat än skratta - exempel: Trump har legat högre än Rubio i samtliga mätningar i Georgia - den där propagandasajten "förutser" att Rubio vinner)

Du förstår inte saker. Se mitt inlägg precis ovanför ditt. Det handlar inte om propaganda. Det handlar om liberalt tänkande. Lär dig något vet jag. I den här tråden har du faktiskt chansen.

Att du (verkar?) tro att Nate Silver m.fl. är Rubio-anhängare gör att du framstår som löjlig.
Citera
2016-02-23, 22:07
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Du förstår inte saker. Se mitt inlägg precis ovanför ditt. Det handlar inte om propaganda. Det handlar om liberalt tänkande. Lär dig något vet jag. I den här tråden har du faktiskt chansen.

Att du (verkar?) tro att Nate Silver m.fl. är Rubio-anhängare gör att du framstår som löjlig.
Håll käft. Jag vet hur det ser ut när ni folkmördare ljuger. Ni "råkar" inte ha fel, ni ljuger för ni vet att om massor av mäktiga människor "förutser något", kablar ut dessa "förutseelser" i massmedia, upprepar "förutseelserna" hela tiden i debatter och intervjuer - så kan det mycket väl bli en självuppfyllande profetia. Människor agerar efter vad som verkar populärt - på uppgående - osv. Det gäller mode, musik, trender - men även politik.

Nate Silver är en judisk folkmördare som ljuger för att han vill skapa denna självuppfyllande profetia. Sen sitter du och juden som skrev artikeln du länkade och ljuger om den andre judens motiv för att säkra flanken ("dumhet snarare än ondska" - "liberalism snarare än judisk blodtörst" - du förstår precis). Jag vet exakt hur ni fungerar. Ni lurar inte mig. Så läxa aldrig mig igen din sjuka jävel.
Senast redigerad av baggebo1 2016-02-23 kl. 22:20.
Citera
2016-02-23, 22:09
Medlem
Oriamendis avatar
Det republikanska primärvalet är för tillfället ett tremannarace som nog snart kommer att förvandlas till ett tvåmansrace mellan Rubio och Trump, då Cruz' kampanj nog inte kan hålla ställningarna mycket längre. Man kan jämföra med tidigare val; som CNN's Sören Holmberg, John King, har påpekat, lockar Cruz samma väljare som röstade på Rick Santorum 2012 och Mike Huckabee 2008, medan Rubio lockar samma väljare som röstade på Mitt Romney 2012 och John McCain 2008, d.v.s. de blivande presidentkandidaterna. Efter supertisdagen borde det hela nog ha utkristalliserat sig rätt så tydligt.
Citera
2016-02-23, 22:23
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oriamendi
Det republikanska primärvalet är för tillfället ett tremannarace som nog snart kommer att förvandlas till ett tvåmansrace mellan Rubio och Trump, då Cruz' kampanj nog inte kan hålla ställningarna mycket längre. Man kan jämföra med tidigare val; som CNN's Sören Holmberg, John King, har påpekat, lockar Cruz samma väljare som röstade på Rick Santorum 2012 och Mike Huckabee 2008, medan Rubio lockar samma väljare som röstade på Mitt Romney 2012 och John McCain 2008, d.v.s. de blivande presidentkandidaterna. Efter supertisdagen borde det hela nog ha utkristalliserat sig rätt så tydligt.
Det låter som en vettig iakttagelse, men om Cruz lyckas baxa hem Texas och Rubio inte tar ngn stat under supertisdagen lär det förlänga tvekampen. Rubio borde ta hem ngn stat för att ha ngt som helst att ankra sin fortsatta kampanj på.
Citera
2016-02-23, 22:40
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Det låter som en vettig iakttagelse, men om Cruz lyckas baxa hem Texas och Rubio inte tar ngn stat under supertisdagen lär det förlänga tvekampen. Rubio borde ta hem ngn stat för att ha ngt som helst att ankra sin fortsatta kampanj på.
Rubios chans att vinna nomineringen tycks vila på följande förutsättningar: Han måste prestera i nivå med förväntningarna idag och på supertisdagen. Samtidigt måste Cruz underpresera så att han hoppar av efter supertisdagen. Helst ska Kasich också hoppa av.

Då kan Rubio åtminstone hoppas på att vinna några winner-take-all stater den 15 mars, men personligen tror jag inte ens det räcker.
Citera
2016-02-23, 22:50
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Rubios chans att vinna nomineringen tycks vila på följande förutsättningar: Han måste prestera i nivå med förväntningarna idag och på supertisdagen. Samtidigt måste Cruz underpresera så att han hoppar av efter supertisdagen. Helst ska Kasich också hoppa av.

Då kan Rubio åtminstone hoppas på att vinna några winner-take-all stater den 15 mars, men personligen tror jag inte ens det räcker.
Japp, den så kallade konsolideringen går för långsamt för att ngn skall hinna bygga upp tillräckligt stor koalition för att mota Trump, det framstår allt mer som ett teoretiskt pussel.
Citera
2016-02-23, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Ja. Sedan visar OU att Cruz och Rubio slås delvis om samma väljare. Ungefär 30-40% av Rubios väljare har Cruz som "second best choice" (och vice versa). Cruz kan även ta hem en stor del av Carsons väljare. Detta inger hopp till Cruz
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in