2016-02-16, 12:21
Medlem
baggebo1s avatar
För Cruz är SC väldigt viktigt. Det är här, i södern med horder av låg-IQ-kristna, han ska dominera. Han hade nog tänkt att det är här han skulle kunna slå Trump. Nu verkar det som han inte ens har en säker andraplats. Om Cruz inte slår Rubio i South Carolina, då är han körd.
Citera
2016-02-16, 12:23
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
För Cruz är SC väldigt viktigt. Det är här, i södern med horder av låg-IQ-kristna, han ska dominera. Han hade nog tänkt att det är här han skulle kunna slå Trump. Nu verkar det som han inte ens har en säker andraplats. Om Cruz inte slår Rubio i South Carolina, då är han körd.
Japp, helt rätt. Det är svårt att tänka sig en stat som är mer individanpassad för en kandidat som Cruz än SC. Lyckas han inte här lyckas han ingenstans. Visst han kan ta Texas, men det främst beroende på hans uppdrag för staten.
Citera
2016-02-16, 14:49
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Japp, helt rätt. Det är svårt att tänka sig en stat som är mer individanpassad för en kandidat som Cruz än SC. Lyckas han inte här lyckas han ingenstans. Visst han kan ta Texas, men det främst beroende på hans uppdrag för staten.

Fast det är sämre för Trump om Cruz brakar samman snart än om Rubio gör det; om Cruz lägger ner tillsammans med Bush och Kasich har Rubio stora chanser. Både Bush och Kasichs väljare kommer troligen gå i huvudsak till Rubio oavsett vilket, och dessutom kommer han ta en huvuddel av Cruz kristna tokar. Om valet stod mellan Cruz och Trump istället tror jag Trump kunde ta en hel del av de återstående guvernörernas stöd; Cruz verkar riktigt ostabil.

Synd att inte en normal kandidat som Kasich blir vald...
Citera
2016-02-16, 14:52
Medlem
freeriderXIIs avatar
Folk vill inte ha en normal kandidat som är svag vad gäller amnestin för de illegala invandrarna och är business as usual. De vill ha en exceptionell kandidat och det är Trump.
Citera
2016-02-16, 14:56
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Hogdal skrev

Cruz väntar på att ta över Carsons sympatisörer, och kanske även Rubios i en förlängning om valet står mellan Cruz och Trump.

Kan det vara så att Ted Cruz har skjutit sig själv lite i foten i det fallet? Varför skulle Ben Carlsons sympatisörer vilja gå över till fuskaren Cruz?
Citera
2016-02-16, 15:13
Medlem
Socialkonservativs avatar
Vänta nu. Är det så att vinnaren i SC får samtliga mandat från den staten? Och alltså betyder placeringen under Trump ingenting?
Citera
2016-02-16, 15:17
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Vänta nu. Är det så att vinnaren i SC får samtliga mandat från den staten? Och alltså betyder placeringen under Trump ingenting?
De flesta går till segraren i staten i stort. Sen går en del till segrarna i mindre distrikt. Eftersom Trump är så överlägsen i alla segment av befolkningen så har jag svårt att se att nån annan ska kunna ta de mindre distrikten heller. Men visst, det kanske finns nåt extremdistrikt med mest rika där Rubio lyckas eller med mest dårkristna där Cruz lyckas.

Allt talar för rejäl storslam för Trump.
Citera
2016-02-16, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
De flesta går till segraren i staten i stort. Sen går en del till segrarna i mindre distrikt. Eftersom Trump är så överlägsen i alla segment av befolkningen så har jag svårt att se att nån annan ska kunna ta de mindre distrikten heller. Men visst, det kanske finns nåt extremdistrikt med mest rika där Rubio lyckas eller med mest dårkristna där Cruz lyckas.

Allt talar för rejäl storslam för Trump.

Okej.

Tittar igenom en guide om republikanernas primärval och med dagens opinionssiffror är det verkligen så att Trump, trots 30-45% av rösterna, skulle få en majoritet av delegaterna. Detta på grund av att tröskeln för att få delegater i många stater ligger på 15-20%.

Krävs definitivt att flera kandidater hoppar av inför Super Tuesday om inte samtliga mandat i stat efter stat ska gå till Trump.
Citera
2016-02-16, 15:23
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:

Nej men om vinnaren är vinner med mycket får han överlägset med delegater. Gingrich krossade Romney och dom övriga senast i South Carolina med 23 del mot Romneys 2 st.

Edit: Oj tvåa på den!
Citera
2016-02-16, 15:25
Medlem
Väldigt bra guide till republikanernas primärval:

http://time.com/4059030/republican-primary-calendar-2016-nomination-convention/

Både exakta datum, hur många delegater varje stat har och exakt hur de fördelas.
Citera
2016-02-16, 17:08
Medlem
Har sedan ett bra tag tillbaka satt Trump som den mest troliga kandidaten, men att det funnits möjlighet för Rubio att springa om. Nu är jag ännu mer säker på att Trump blir kandidaten efter att Rubio gick på pumpen i New Hampshire och the establishment voters är så splittrade.

Finns det något som talar för att Trump inte får nomineringen?
Citera
2016-02-16, 17:29
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Fast det är sämre för Trump om Cruz brakar samman snart än om Rubio gör det; om Cruz lägger ner tillsammans med Bush och Kasich har Rubio stora chanser. Både Bush och Kasichs väljare kommer troligen gå i huvudsak till Rubio oavsett vilket, och dessutom kommer han ta en huvuddel av Cruz kristna tokar. Om valet stod mellan Cruz och Trump istället tror jag Trump kunde ta en hel del av de återstående guvernörernas stöd; Cruz verkar riktigt ostabil.

Synd att inte en normal kandidat som Kasich blir vald...

Kanske, men jag tycker inte det är helt självklart. Jag tror att Trump och Cruz har en del flöde emellan sig. Bland evangelicals och teapartysympatisörer är de båda stora. Även om Rubio är mindre mainstream än t ex Bush kanske Cruz sympatisörer anser att han är för mycket etablissemang. Frågan är ju högintressant, men jag har inte sett någon ordentlig poll som inkluderar andrahandsalternativ på ett tag.

Ja det finns ju en annan dragningskraft mellan Kasich supportrar och Trumps politik som du nämner. Om man skulle rita upp ett diagram där ekonomi är en faktor och konservativ ideologi/tro en annan skulle jag vilja sätta Kasich och Trump i samma ände. Men samtidigt har jag en känsla av att Kasichs supportrar är de mest högutbildade och "samhälleligt etablerade" av alla de republikanska sympatisörerna. De kan anse att det är ett stort steg att gå över till Trumps läger som av dem kan uppfattas som lite bonnigt och vulgärt.

Men som det ser ut nu så kommer väl Kasich, Bush och Carson att bli nästa gäng att kasta in handduken. Carson är lite lurig dock, jag tror han sitter på kammaren och pratar med gud och kan ha fått för sig att han har ett gudomligt uppdrag att fortsätta

Kasich och Bush kör ju också ett chicken race i fråga om vem som ska blinka först. De vet ju att den som blir kvar kommer att få kalasa ordentligt på den andres supportrar. Rent spelteoretiskt talar det för att de båda kommer att driva sina kampanjer alldeles för länge. Men jag gissar att Kasich ända hoppar först, eftersom hans profil passar otroligt dåligt med de stater som röstar på supertisdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Kan det vara så att Ted Cruz har skjutit sig själv lite i foten i det fallet? Varför skulle Ben Carlsons sympatisörer vilja gå över till fuskaren Cruz?

Jo visst det har du ju rätt i, men samtidigt så är ju de två sympatisörgrupperna kanske de som är mest lika? Återstår att se om de värderar sin ideologi mer än "spite".

Citat:
Japp, så är det. Det är därför många av oss var lite frågande till varför Trump riskerar sin ledning genom diverse utspel. Men det blir väl som vanligt att han reder ut det ändå på något sätt. Den katten har nio liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in