2016-02-23, 06:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statligbluff
Borde inte detta parti ha som en policy att föreslå motsvarande byggnationer för varje ny invånare? Det går liksom inte ihop om partiet å ena sidan är extremt invandringsvänligt och å andra sidan inte gör sitt yttersta för att det ska finnas bostäder till alla.

De förespråkar väl kojor i skogen.
Citera
2016-02-23, 08:22
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Det är ju fan otroligt korkat att vräka ur sig sådant, samma dag som SCB släpper siffrorna för 2015 vad gäller invandring, födslar, befolkningstillväxt, m.m.

För perioden 2010-2015 gäller:

Ackumulerad befolkningsökning = 510335
Ackumulerad nettoinvandring = 365817 (d.v.s. 72% av befolkningsökningen om man struntar i dödsfallen bland bruttoinvandrare)
Ackumulerat antal färdigställda bostäder (2009-2014) = 146767 varav endast 62% (eller 95733 st) var lägenheter i flerfamiljshus (som är det som betyder något om man betänker invandringens beskaffenhet och den starka urbaniseringen)

Observera då att redan 2010 var bostadsmarknaden ansträngd.

Det som sker är att allmännyttans bestånd håller på att stängas för svensken och dennes barn. Det är ett bestånd på ca 800000 lägenheter och det är bara där som den till synes aldrig sinande strömmen arbetsoföra, försörjningsbehövande utomeuropéerna kan placeras.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag är rätt säker på att Boss var sarkastisk. Det han skrev i sista meningen är ju det som Kurt-Sune och den där bananen skriver konstant.

Självklart var jag sarkastisk, det kanske inte var 100% tydligt. Men jag gjorde bara "parodi" på kurt-sune m.m som hävdar att extrem befolkningsökning via invandring inte har någon påverkan på bostadsbristen.
Citera
2016-02-23, 08:23
Medlem
Sextiopluss avatar
Man anklagar ibland SD för att inte ha en "färdig politik".
Men Mp:s verklighetsfrämmande, radikala förslag då? En överbudspolitik utan ansvarstagande, utan lösningar för att möta konsekvenserna.

Mehmet Kaplan har länge påstått att "vi ser hur det rör på sig" men inget konkret händer. Ingen journalist har lyckats få ett vettigt svar av denna person vad gäller bostadsbyggandet.
Citera
2016-02-23, 08:29
Medlem
muppliberals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Man anklagar ibland SD för att inte ha en "färdig politik".
Men Mp:s verklighetsfrämmande, radikala förslag då? En överbudspolitik utan ansvarstagande, utan lösningar för att möta konsekvenserna.

Mehmet Kaplan har länge påstått att "vi ser hur det rör på sig" men inget konkret händer. Ingen journalist har lyckats få ett vettigt svar av denna person vad gäller bostadsbyggandet.
Mehmet Kaplan är klart undervärderad i sin oanvändbarhet.
Citera
2016-02-23, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus

Blir nog svårt att få till intervjuer av någon som hänger nere i IS territorier och förlustar sig på Kristna och Yazidi flickor mellan 8 och 15 år konstant.
Citera
2016-02-23, 09:25
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Självklart var jag sarkastisk, det kanske inte var 100% tydligt. Men jag gjorde bara "parodi" på kurt-sune m.m som hävdar att extrem befolkningsökning via invandring inte har någon påverkan på bostadsbristen.

Ursäkta min grinighet. Det är inte alltid lätt i dessa tidevarv att avgöra vad som är vad. Lite fakta i tråden är dock inte fel, oavsett anledning till varför de hamnade där.
Citera
2016-02-23, 12:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Det tål att upprepas för trådens alla vänstertomtar...

Det är omöjligt att bygga bort bostadsbristen enligt boverkets analytiker Bengt Hansson.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/boverket-vi-kan-inte-bygga-oss-ur-krisen
Citera
2016-02-23, 12:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Jag har läst domen, den är enligt min uppfattning, av högsta klass.

2. Det låter inte så i artikeln. Men MÖD låter målet överklagas av skäl att målet innehåller saker viktiga för framtida rättsskippning.
2a. Kommunen kan ju överklaga domen, med exempelvis en mer utförlig utredning av ianspråktagande av mark, däremot tror jag att de får stora svårigheter & besvär i att visa att "annan bebyggelsebar mark saknas" [när jag studerar outnyttjade byggrätter i närområdet till Arenastaden hittar jag runt ~20.000 obyggda bostäder].
2b. Sedan kanske de övriga parterna överklagar domen för att få ett rättsledande instrument.

2c. Det enda med domen som man kan anmärka på, är att MÖD mesar sig lite inledningen angående Länsstyrelsens regionplaneansvar - anledningen till att Länsstyrelsen har särskilda problem i Solnaområdet är just att det är Länsstyrelsen som är 'pappa' till Solna kommun, och av den anledningen slarvat bort Solna kommuns handlingar - säkerligen för att Solna kommun likt en upprorisk dotter i slynåldern helt enkelt bett Länsstyrelsen att fara och flyga i samband med inkorporeringarna med Stockholms kommun eller Sundbybergs kommun runt 1930-1960. Länsstyrelsen har alltså en väldigt begränsad möjlighet att utöva något regionplanansvar, eftersom de saknar de viktiga handlingarna. Dessutom står det inte i lagstiftningen att MÖD behöver ta någon hänsyn till Länsstyrelsens regionplaneansvar utan MÖD kan fritt pröva Länsstyrelsens och kommunens beslut inom ramarna för vad som yrkas och lagstiftningen. Kanske försöker MÖD skydda Länsstyrelsen med tanke på det som anförts av Landshövding Heister i SVD.

3. Sammantaget alltså en mycket bra dom.

4. Solna kommun kan också starta ett nytt planförfarande, där de hanterar vad MÖD anfört i domen. Däremot tror jag inte att de klarar att visa "att det saknas byggbar mark annorstädes i området".

Säkert inget fel på domen. Den är nog rätt och riktig. Men domen visar hur lite lagstiftaren bryr sig om bostadslösa och att det ska fram nya bostäder på attraktiva platser där många vill bo.

Och att MP hejar på visar att de inte vill lösa bostadsbristen på allvar. Tvärtom hålls priserna uppe och det är ju jättebra för alla som sitter på en bostad. Men för bostadslösa är det bajs.
Citera
2016-02-23, 13:02
Bannlyst
Bebygg Kymlinge! Det är helt jävla vansinne, det står en tunnelbanne station mitt ute i skogen . Bebyggde Kymlinge skulle man verkligen kunna göra en tunnelbanne station med status. Bygger givetvis bara bostadsrätter. Perfekt för dem jobbar i Kista men inte vill bo där.
Citera
2016-02-23, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Säkert inget fel på domen. Den är nog rätt och riktig. Men domen visar hur lite lagstiftaren bryr sig om bostadslösa och att det ska fram nya bostäder på attraktiva platser där många vill bo.

Och att MP hejar på visar att de inte vill lösa bostadsbristen på allvar. Tvärtom hålls priserna uppe och det är ju jättebra för alla som sitter på en bostad. Men för bostadslösa är det bajs.

1. Tvärtom påpekar domstolen att kommunen inte försökt lösa bostadsfrågan på annan plats, dvs. utanför strandskyddet, i kommunen. Domstolen anser även att kommunen inte redogjort för saken på ett tillfredsställande sätt, vilket krävs enligt lagen.

2. Domstolens poäng är alltså att kommunen måste kunna redogöra för andra lösningar innan de tar strandskyddat område i besittning, liksom att kommunen mer noggrant måste redogöra för tidigare ianspråktagna områden.

3. Det kan vara som så. Mp i Solna kommun, verkar väldigt negativa till de flesta former av nybyggnation, oavsett om det är typ pensionärshem, strandskyddsbygge, studentbodar eller något BrF bygge. Deras sätt är lite subtilt (har läst fyra av deras protokoll), ta någon negativ instans i samhället och ta deras synpunkter och lägg fram som förslag.

4. Sammantaget visar domen att kommunen agerat fel, när den inte undersökt andra möjligheter. Det finns redan byggrätter på runt 20.000 bostäder i norra Solna som ännu inte byggts, och avseende det övriga i argumentationen i målet så har Solna kommun redan lovat att bygga, vid olika tidpunkter: 50.000 bostäder, 24.000 bostäder och 14.000 bostäder, för få olika infrastruktursatsningar av statlig eller Stockholms finansiering. Det kan ju vara som så att domstolen har goda skäl att ifrågasätta utredningen som visar att det bara är på standskyddat område som det kan byggas.

Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Bebygg Kymlinge! Det är helt jävla vansinne, det står en tunnelbanne station mitt ute i skogen . Bebyggde Kymlinge skulle man verkligen kunna göra en tunnelbanne station med status. Bygger givetvis bara bostadsrätter. Perfekt för dem jobbar i Kista men inte vill bo där.

1. Kymlinge är ett idag ganska välanvänt friluftsområde. Risken för att Kymlinge annat än 'naggas i kanten' är ganska liten - det finns även icke naturskäl till det.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De förespråkar väl kojor i skogen.

1. Bara de inte ligger i närheten av en strand så...

2. Skämt och sido, akademiseringen av byggkontrollen har nu gått så långt att politiker kan försörja sig på saken i onödan. Innan det fanns några regler överhuvudtaget så fungerande byggandet väldigt bra, trots att befolkningstätheten i vildmarken var kring 10x-50x gånger högre på den tiden.
Citera
2016-02-23, 18:57
Medlem
Vill ni får bort bostadsbristen eller? Staten kan inte bygga bort bristen. Den har inte råd. Det behövs 1000 miljarder för att bygga bort bostadsbristen. I budgeten vill regeringen anslå 3 miljarder. Med den takten tar det över 300 år. Marknadshyror är det enda som kan lösa problemet.
Citera
2016-02-23, 23:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Det här är ju bra roligt...

En person från HGF blir "hyresexpert" på svt-nyheter...

https://twitter.com/hanifbali/status/702215579839676418
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in