Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Totalt 1800 bostäder stoppade i Solna...
Och
MP jublar naturligtvis i vanlig ordning.
http://mitti.se/domen-nej-till-bygge-vid-rastasjon/?tag=solna
1. Jag har läst domen, den är enligt min uppfattning, av högsta klass.
2. Det låter inte så i artikeln. Men MÖD låter målet överklagas av skäl att målet innehåller saker viktiga för framtida rättsskippning.
2a. Kommunen kan ju överklaga domen, med exempelvis en mer utförlig utredning av ianspråktagande av mark, däremot tror jag att de får stora svårigheter & besvär i att visa att "annan bebyggelsebar mark saknas" [när jag studerar outnyttjade byggrätter i närområdet till Arenastaden hittar jag runt ~20.000 obyggda bostäder].
2b. Sedan kanske de övriga parterna överklagar domen för att få ett rättsledande instrument.
2c. Det enda med domen som man kan anmärka på, är att MÖD mesar sig lite inledningen angående Länsstyrelsens regionplaneansvar - anledningen till att Länsstyrelsen har särskilda problem i Solnaområdet är just att det är Länsstyrelsen som är 'pappa' till Solna kommun, och av den anledningen slarvat bort Solna kommuns handlingar - säkerligen för att Solna kommun likt en upprorisk dotter i slynåldern helt enkelt bett Länsstyrelsen att fara och flyga i samband med inkorporeringarna med Stockholms kommun eller Sundbybergs kommun runt 1930-1960.
Länsstyrelsen har alltså en väldigt begränsad möjlighet att utöva något regionplanansvar, eftersom de saknar de viktiga handlingarna. Dessutom står det inte i lagstiftningen att MÖD behöver ta någon hänsyn till Länsstyrelsens regionplaneansvar utan MÖD kan fritt pröva Länsstyrelsens och kommunens beslut inom ramarna för vad som yrkas och lagstiftningen. Kanske försöker MÖD skydda Länsstyrelsen med tanke på det som anförts av Landshövding Heister i SVD.
3. Sammantaget alltså en mycket bra dom.
4. Solna kommun kan också starta ett nytt planförfarande, där de hanterar vad MÖD anfört i domen. Däremot tror jag inte att de klarar att visa "att det saknas byggbar mark annorstädes i området".