Citat:
http://www.di.se/debatt/kristdemokraterna-slapp-hyrorna-fria-i-nya-hus/
Det här är rätt fantastiskt. Kan inte finnas en enda borgerlig politiker som
har en aning om vad nyproduktionen kostar. Observera att det inte finns
en enda siffra om hyresnivåer i artikeln.
Undrar om hon inte lite grand ångrar utförsäljningen av allmännyttan. Men
hon skulle ändå göra om det om hon fick chansen. Mental och ideologisk
blockering. Det är sådant som tvingar kommuner som sålt ut allmännyttan
att köpa in sig på bostadsrättsmarknaden. Om det inte varit för alla starka
och företagsamma människor som invandrat skulle man bara fortsatt att
utestänga människor men nu måste man faktiskt öppna, inte sina hjärtan,
men kanske sina plånböcker.
Det här är rätt fantastiskt. Kan inte finnas en enda borgerlig politiker som
har en aning om vad nyproduktionen kostar. Observera att det inte finns
en enda siffra om hyresnivåer i artikeln.
Undrar om hon inte lite grand ångrar utförsäljningen av allmännyttan. Men
hon skulle ändå göra om det om hon fick chansen. Mental och ideologisk
blockering. Det är sådant som tvingar kommuner som sålt ut allmännyttan
att köpa in sig på bostadsrättsmarknaden. Om det inte varit för alla starka
och företagsamma människor som invandrat skulle man bara fortsatt att
utestänga människor men nu måste man faktiskt öppna, inte sina hjärtan,
men kanske sina plånböcker.
För femtielfte gången: Försäljning av allmännyttan minskar inte antalet bostäder! Tvärtom kan man använda pengarna från försäljningen till exempelvis nyproduktion av nya hyresrätter, eller andra kommunala nyttigheter. I allmännyttans lägenheter bor det redan någon och så länge hyrorna är under vad gemene man tycker att så kommer köer att uppstå även med en allmännytta. Så hur menar du att bevarandet av allmännyttan skulle avhjälpa "bostadsbristen"? Jag förstår inte det resonemanget för fem öre ärligt talat.
Angående Nacka så har kommunen inte gjort någon dålig affär iom att flyktingarna endast får hyra bostadsrätterna i andra hand i två år. Pengarna är fortfarande kvar hos kommunen och fortsätter priserna uppåt så blir det tvärtom en bra affär jämfört med att erbjuda nya hyresrätter istället som förmodligen är mycket dyrare totalet sett.
Ett erkännande mitt på ljusa dagen, ytterst ovanligt i politikens vilda värld.
r av godtagbar standard, Norrland - rätt rejäla prylar bortsett från sista instansen av boendet.