2017-09-26, 12:08
  #14221
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
http://www.di.se/debatt/kristdemokraterna-slapp-hyrorna-fria-i-nya-hus/

Det här är rätt fantastiskt. Kan inte finnas en enda borgerlig politiker som
har en aning om vad nyproduktionen kostar. Observera att det inte finns
en enda siffra om hyresnivåer i artikeln.

Undrar om hon inte lite grand ångrar utförsäljningen av allmännyttan. Men
hon skulle ändå göra om det om hon fick chansen. Mental och ideologisk
blockering. Det är sådant som tvingar kommuner som sålt ut allmännyttan
att köpa in sig på bostadsrättsmarknaden. Om det inte varit för alla starka
och företagsamma människor som invandrat skulle man bara fortsatt att
utestänga människor men nu måste man faktiskt öppna, inte sina hjärtan,
men kanske sina plånböcker.

För femtielfte gången: Försäljning av allmännyttan minskar inte antalet bostäder! Tvärtom kan man använda pengarna från försäljningen till exempelvis nyproduktion av nya hyresrätter, eller andra kommunala nyttigheter. I allmännyttans lägenheter bor det redan någon och så länge hyrorna är under vad gemene man tycker att så kommer köer att uppstå även med en allmännytta. Så hur menar du att bevarandet av allmännyttan skulle avhjälpa "bostadsbristen"? Jag förstår inte det resonemanget för fem öre ärligt talat.

Angående Nacka så har kommunen inte gjort någon dålig affär iom att flyktingarna endast får hyra bostadsrätterna i andra hand i två år. Pengarna är fortfarande kvar hos kommunen och fortsätter priserna uppåt så blir det tvärtom en bra affär jämfört med att erbjuda nya hyresrätter istället som förmodligen är mycket dyrare totalet sett.
Citera
2017-09-26, 12:21
  #14222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Angående Nacka så har kommunen inte gjort någon dålig affär iom att flyktingarna endast får hyra bostadsrätterna i andra hand i två år. Pengarna är fortfarande kvar hos kommunen och fortsätter priserna uppåt så blir det tvärtom en bra affär jämfört med att erbjuda nya hyresrätter istället som förmodligen är mycket dyrare totalet sett.

Lysande affär, men själva iden bakom utförsäljningen av allmännyttan var ju att hålla
s k "white trash" borta från kommunen. Nu kommer de istället tillbaka genom en annan
ingång s a s.

Man är mycket för att göra stora affärer inom borgerligheten. Nu siktar t ex centern
eller i vart fall dess studenter in sig på att sälja ut alla statliga bolag utom kanske
systemet.
Citera
2017-09-26, 12:25
  #14223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För femtielfte gången: Försäljning av allmännyttan minskar inte antalet bostäder! Tvärtom kan man använda pengarna från försäljningen till exempelvis nyproduktion av nya hyresrätter, eller andra kommunala nyttigheter. I allmännyttans lägenheter bor det redan någon och så länge hyrorna är under vad gemene man tycker att så kommer köer att uppstå även med en allmännytta. Så hur menar du att bevarandet av allmännyttan skulle avhjälpa "bostadsbristen"? Jag förstår inte det resonemanget för fem öre ärligt talat.

Direkt flyttar 25 % vid en utförsäljning. Inom något år ytterligare 25 %. Och så har vi
de lågt stående resthyresgästerna.

Personer med högre status flyttar in och det blir färre boende per lägenhet, sett på
hela beståndet. Sedan kan den nya BRF (jag har skrivit om Fältöversten) hitta nya
små skrubbar som kom omvandlas till lägenheter. Och så kan man slänga ut små
barn och deras förskola. Men när egennyttan triumferar vid allmännyttans avskaffande
blir inte samhället bättre, bara ännu mer segregerat.

"Peniafobi[9] Rädsla för fattigdom ". Kanske just vad du lider av, med din fixa ide om
att byta ut en befolkning mot en annan.
Citera
2017-09-26, 15:26
  #14224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Nej, min "teori" baseras inte på det eftersom jag inte har någon hum om detta. Har du
glömt att det är du själv som är expert på alla detaljer mellan himmel och jord ?

Däremot kan jag prata länge om borgerligt tänkande, t ex vad gäller bostadspolitik. De
vill inte ha någon. Marknaden, du vet
.

1. Bra där att påpekade att det inte är en "teori". Ett erkännande mitt på ljusa dagen, ytterst ovanligt i politikens vilda värld.

2. Knappast allt.

3. Det är ytterst ovanligt att se allianspolitiker predika om marknaden. Kan inte minnas att jag sett eller hört det typ de senaste 12 åren.
3.1. Snarare pratas det om delmängder av marknaden. Tex. marknadshyra. Marknadsmässiga avgifter. etc. osv. Marknaden får helt enkelt inte vara med i alliansen.

Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
För mycket folk och för lite plats. Som det är för väldigt många i bostadsbristens Sverige
redan idag alltså. Men det är väl bättre att vara trångbodd än att vara bostadslös.

Har du varit inne på något hem och sett på rummen ? Och sett storleken på hyrorna.
Troligen inte.


http://seniorval.se/aldreboende/stockholm/attendo-lignagatan-sodermalm
Det här visades tydligen upp innan inflytt. Observera att det inte står något om kostnaderna.
Men du har säkert råd. Fast på minimipensionen blir det svårt
.

1. Det var faktiskt ett tag sedan jag besökte en sådan inrättning. Men jag har en skitfet dossier på 10 hyllmeter med alla ritningar på sådana byggnader i Stockholmstrakten. Kan förövrigt berätta att det stor skillnad på sådana inrättningar i olika delar av landet. Stockholmstrakten - studentbostäder (20-25m^2), MellanSverige 2r av godtagbar standard, Norrland - rätt rejäla prylar bortsett från sista instansen av boendet.

2. Verkar vara rätt rejäla grejer. 40 kvadratmeter låter ju pompigt i förhållande till miljonprogrammets 20 kvadratmeter för 1 person och 25 kvadratmeter för 2 personer (och ja, det godkändes som en generell avvikelse från normerna, i Konungens frånvaro). Sedan krymptes det lite mer ned till 15 kvadratmeter för 1 persons bostäder. Sedan krymptes det mer nedåt 13-14 kvadratmeter golvyta.
2.1. Senast jag kollade så fanns det hyresbidrag och bostadsbidrag för pensionärer. Priserna på demensboende är vanligen höga pga. vårdnärvaron, övervakningen m.m. http://www.na.se/orebro-lan/orebro/sa-mycket-kostar-en-vecka-pa-attendos-vardboende - i artikeln försöker de utveckla moderna vårdalternativ som en funktion av tidigare problem. Eftersom det är hem för folk som är klassificerade som sjuka så har samhället ansvar för vården av dem.
__________________
Senast redigerad av BehindRayban 2017-09-26 kl. 16:00.
Citera
2017-10-01, 07:37
  #14225
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För femtielfte gången: Försäljning av allmännyttan minskar inte antalet bostäder! Tvärtom kan man använda pengarna från försäljningen till exempelvis nyproduktion av nya hyresrätter, eller andra kommunala nyttigheter. I allmännyttans lägenheter bor det redan någon och så länge hyrorna är under vad gemene man tycker att så kommer köer att uppstå även med en allmännytta. Så hur menar du att bevarandet av allmännyttan skulle avhjälpa "bostadsbristen"? Jag förstår inte det resonemanget för fem öre ärligt talat.

Angående Nacka så har kommunen inte gjort någon dålig affär iom att flyktingarna endast får hyra bostadsrätterna i andra hand i två år. Pengarna är fortfarande kvar hos kommunen och fortsätter priserna uppåt så blir det tvärtom en bra affär jämfört med att erbjuda nya hyresrätter istället som förmodligen är mycket dyrare totalet sett.

Du har varit i tråden länge och borde förstå att de som skriker om bostadsbristen inte egentligen menar att det saknas bostäder, utan bostäder dom själva har råd med. Eller kanske de ropar ut sin fattigdom. De har för små inkomster för att hyra överhuvudtaget, ännu mindre möjligheter har de att köpa.
Nu läser man desperata annonser om bostäder i Barkarbystaden. Byggarna har förbyggt sig, det går inte längre att kränka på en kärv marknad där folk inte har pengar, inte får lån. Det kommer att dras ned på nystartandet nästa år.

Drömmen för fattigjonen i den här tråden är att "någon annan" flyttar ur sin gamla 2;a i Bagarmossen och köper en svindyr bostad i Barkarbystaden så att fattigjonet kan få hyra.

Läs vad som står under raden, Krisen 500 000 invandrare ska kommunplaceras och ha bostad. För att frigöra lika många billiga hyresbostäder måste lika många svenska dö först och lämna till sin bostad till förmedlingen.

Många debattörerna hör saknar helt förmåga till logiskt tänkande. De har vänsterblockerade hjärnor. Patetiskt
Citera
2017-10-01, 12:31
  #14226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1
3. Det är ytterst ovanligt att se allianspolitiker predika om marknaden. Kan inte minnas att jag sett eller hört det typ de senaste 12 åren.
3.1. Snarare pratas det om delmängder av marknaden. Tex. marknadshyra. Marknadsmässiga avgifter. etc. osv. Marknaden får helt enkelt inte vara med i alliansen.

Nej, man pratar inte om utförsäljningarna, vare sig de som görs eller de man tänker göra.
Finns i senaste lokaltidningen på insändarsidan en dialog mellan A-M Livh (v) och Joakim
Larsson (m) och hans tystnad om de egna felgreppen är talande. Inte så svårt att räkna
ut vad som skall komma.

När det inte längre går att sälja ut ser man till att allmännyttan inte får bygga. Men bort
skall den. Är man ideologiskt halsstarrig så är man.
Citera
2017-10-01, 12:38
  #14227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
2. Verkar vara rätt rejäla grejer. 40 kvadratmeter låter ju pompigt i förhållande till miljonprogrammets 20 kvadratmeter för 1 person och 25 kvadratmeter för 2 personer (och ja, det godkändes som en generell avvikelse från normerna, i Konungens frånvaro). Sedan krymptes det lite mer ned till 15 kvadratmeter för 1 persons bostäder. Sedan krymptes det mer nedåt 13-14 kvadratmeter golvyta.
2.1. Senast jag kollade så fanns det hyresbidrag och bostadsbidrag för pensionärer. Priserna på demensboende är vanligen höga pga. vårdnärvaron, övervakningen m.m. http://www.na.se/orebro-lan/orebro/sa-mycket-kostar-en-vecka-pa-attendos-vardboende - i artikeln försöker de utveckla moderna vårdalternativ som en funktion av tidigare problem. Eftersom det är hem för folk som är klassificerade som sjuka så har samhället ansvar för vården av dem.

Plockade just på mig en publikation "Val av särskilt boende för äldre" i en kommun i
Stockholmsområdet och undrar vem som skall ha råd med vissa boenden.

Omsorgsavgift tillkommer, hyra 8.990 kr/mån och matkostnad 120 kr/dygn. 33 m2.
Omsorgsavgift, hyra 7.650 kr/mån och mat för 130 kr/dygn. 99 kr t ComHem. Storlek ?
Omsorgsavgift, hyra 7.395 kr/mån och mat för 120 kr/dygn. 30 m2.
Omsorgsavgift, hyra 7.950 kr/mån och mat för 120 kr/dygn. 32 m2.

Inte helt enkelt för fattigpensionären. Och mycket nytt (och dyrt) behöver ju byggas.
Citera
2017-10-01, 12:59
  #14228
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nordea: BÅDE BRIST OCH ÖVERSKOTT PÅ BOSTÄDER I SVERIGE
Byggandet i Sverige ligger nu på de högsta nivåerna på 25 år. I många delar byggs snabbare än befolkningstillväxten motiverar.

Endast är sex län har "bostadsbrist", främst i storstadsregionerna som bostadsbyggandet har varit lägre än tillväxten av nya hushåll. Största bostadsöverskottet finns i norra Sverige.

Rapporten

http://docs.nordeamarkets.com/EconomicOutlook/regionala-utsikter-02-2017/
Jag ser inte i rapporten om modulhus ingår i den totala byggsiffran. Är det någon som vet hur många bostäder som har påbörjats i (avsett) tillfälliga modulhus?
Citera
2017-10-01, 15:09
  #14229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Nej, man pratar inte om utförsäljningarna, vare sig de som görs eller de man tänker göra.
Finns i senaste lokaltidningen på insändarsidan en dialog mellan A-M Livh (v) och Joakim
Larsson (m) och hans tystnad om de egna felgreppen är talande. Inte så svårt att räkna
ut vad som skall komma.


När det inte längre går att sälja ut ser man till att allmännyttan inte får bygga. Men bort
skall den. Är man ideologiskt halsstarrig så är man.

1. Definitionen på allmänningen är att politikerna bestämmer över den efter att politikerna skaffat sig majoritet i ett val. Sedan finns det begränsningsregler.

2. Du får väl länka eller ge en korrekt hänvisning.

3. Vilken bullshit. Snarare har politikerna mer eller mindre skaffat sig en oöverträffad rätt att bygga nästan vad som helst var någonstans de vill, på allmänningens mark.

Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Plockade just på mig en publikation "Val av särskilt boende för äldre" i en kommun i
Stockholmsområdet och undrar vem som skall ha råd med vissa boenden.

Omsorgsavgift tillkommer, hyra 8.990 kr/mån och matkostnad 120 kr/dygn. 33 m2.
Omsorgsavgift, hyra 7.650 kr/mån och mat för 130 kr/dygn. 99 kr t ComHem. Storlek ?
Omsorgsavgift, hyra 7.395 kr/mån och mat för 120 kr/dygn. 30 m2.
Omsorgsavgift, hyra 7.950 kr/mån och mat för 120 kr/dygn. 32 m2.

Inte helt enkelt för fattigpensionären. Och mycket nytt (och dyrt) behöver ju byggas.

1. Det framgår att "Den som har fått ett biståndsbeslut om särskilt boende har rätt att välja bland de boenden som har godkänts av Nacka kommun. ". Boendet är alltså till för "Personer som har ett omfattande och varaktigt behov av hjälp som inte kan tillgodoses av hemtjänst kan få särskilt boende.
Det är en bostad med service och omvårdnad dygnet runt, där den enskilde ska kunna bo kvar livet ut.". Det är alltså inte pensionären som betalar hela hyran. https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/mer-fakta-om-bostadstillagg (sedan finns där säkerligen massvis med extraregler för de sjuka.

2. Det råder ingen brist på ekonomiska förutsättningar för att lösa sådant där. Allmänningen kan uppta lån på 100 miljarder imorgon för att lösa sådana problem.
Citera
2017-10-01, 15:44
  #14230
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du har varit i tråden länge och borde förstå att de som skriker om bostadsbristen inte egentligen menar att det saknas bostäder, utan bostäder dom själva har råd med. Eller kanske de ropar ut sin fattigdom. De har för små inkomster för att hyra överhuvudtaget, ännu mindre möjligheter har de att köpa.

Eller så har de för höga krav för man undrar förstås var de bor nu, de tältar knappast. Ta slemhögen t.ex. som skryter över sin Porsche samtidigt som han gråter över att han inte har råd, självförvållat.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Många debattörerna hör saknar helt förmåga till logiskt tänkande. De har vänsterblockerade hjärnor. Patetiskt

Ja det är här skon klämmer egentligen, de har råd men vill att någon annan betalar.
Citera
2017-10-01, 16:03
  #14231
Medlem
kurt-sunes avatar
https://www.youtube.com/watch?v=bzporx8IXZA

Klas Eklund förklarar varför hyresreglering är dåligt för alla bostadslösa...

Kan vara värt att lyssna på för alla regleringsivrare där ute.
Citera
2017-10-01, 16:43
  #14232
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du har varit i tråden länge och borde förstå att de som skriker om bostadsbristen inte egentligen menar att det saknas bostäder, utan bostäder dom själva har råd med.
hehe precis... eller som bara vill betala en godtycklig summa för att bo på ett visst läge.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Eller kanske de ropar ut sin fattigdom. De har för små inkomster för att hyra överhuvudtaget, ännu mindre möjligheter har de att köpa.
Det mest ironiska är att de som borde äga är de med de lägsta inkomsterna, eftersom det är mycket billigare än att bo i nya hyresrätter.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nu läser man desperata annonser om bostäder i Barkarbystaden. Byggarna har förbyggt sig, det går inte längre att kränka på en kärv marknad där folk inte har pengar, inte får lån. Det kommer att dras ned på nystartandet nästa år.


Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Drömmen för fattigjonen i den här tråden är att "någon annan" flyttar ur sin gamla 2;a i Bagarmossen och köper en svindyr bostad i Barkarbystaden så att fattigjonet kan få hyra.
hehe det stämmer. Flyttkedjor fungerar inte det minsta sä länge hyrorna inte speglar vad folk tycker att det är värt.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Läs vad som står under raden, Krisen 500 000 invandrare ska kommunplaceras och ha bostad. För att frigöra lika många billiga hyresbostäder måste lika många svenska dö först och lämna till sin bostad till förmedlingen.
Frågan är var dessa invandrare ska bo? För de billiga hyresrätterna lämnar ingen frivilligt ifrån sig och jag har svårt att se att slemmet m.fl i tråden skulle vilja dela med sig av sin hyresreglerade bostad.

Lutar väl åt att det blir den här typen av lösningar framöver... Lär inte bli gratis direkt. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6786768

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Många debattörerna hör saknar helt förmåga till logiskt tänkande. De har vänsterblockerade hjärnor. Patetiskt
Man måste ha en väldigt ologisk hjärna för att vara vänster. Den saken står klart sedan länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in