2016-02-23, 13:36
  #3553
Medlem
Cathariasiss avatar
[quote=KaptenMegatron|56441913]
Citat:
Ursprungligen postat av Cathariasis
Nämen så kan det väl inte vara. Jag tror större delen av jodens befolkning anser att den fria viljan är ett axiom. Så det borde vara de som anser att den inte finns som bör "bevisa" att den inte finns.

Bevisbördan ligger på den som hävdar det positiva.

Om du tror på gud, är det upp till dig att bevisa gud. Inte upp till mig att motbevisa gud.

Om du tror på marsianer, är det upp till dig att bevisa marsianer.

Om du tror på fri vilja, är det upp till dig att bevisa fri vilja.

Så är fallet för att det är praktiskt taget omöjligt att bevisa ett negativ. Det spelar ingen roll hur många som tror på något. Om det de tror är ett positivt claim, så är det upp till dem att bevisa. Sanning är inte en popularitetstävling.
Citera
2016-02-23, 13:46
  #3554
Medlem
[quote=Cathariasis|56442395]
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron

Bevisbördan ligger på den som hävdar det positiva.

Om du tror på gud, är det upp till dig att bevisa gud. Inte upp till mig att motbevisa gud.

Om du tror på marsianer, är det upp till dig att bevisa marsianer.

Om du tror på fri vilja, är det upp till dig att bevisa fri vilja.

Så är fallet för att det är praktiskt taget omöjligt att bevisa ett negativ. Det spelar ingen roll hur många som tror på något. Om det de tror är ett positivt claim, så är det upp till dem att bevisa. Sanning är inte en popularitetstävling.

Jo normalt är det så det fungerar men jag ser den fria viljan som ett empiriskt faktum. Men jag inser också svagheten i detta synsätt .
Citera
2016-02-23, 14:06
  #3555
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Det fetmarkerade ovan... Det första du säger stämmer ju, "fria" val är något som uppstår spontant i hjärnan.

Men sen är du ändå tillbaka och säger att något "du" kan påverka dessa val... Om detta "du" bara är något hjärnan gör, så är det ju just hjärnan som spontant tar fram valen, och detta kan ju inte anses vara fria val?

Du menar att fri vilja med nödvändighet måste vara något som sker utanför hjärnan och styr den utifrån? Varför då? Det är nog iaf inte enligt t ex Dennetts definition. Varför kan det inte vara fri vilja om det "bara" händer i vår alldeles helt fantastiska hjärna?? Jag ställer inte upp på *din* definition av den fria viljan. Din hjärna är du. Ditt fria val är din hjärnas fria val. Att du kan påverka dina fria val är samma som att din hjärna kan påverka sig själv. Hur funkar det? Knepigare. Hofstadter talar om en "strange loop". Kanske ett bra uppslag?

Är klart att det inte är svårt att argumentera mot den fria viljan om man först ställer upp en definition för den som inte kan fungera. En sorts halmgubbeargument.

---

Obs! Lite småändringar i texten!
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2016-02-23 kl. 14:17.
Citera
2016-02-23, 14:12
  #3556
Medlem
Perfectscores avatar
Jag tror inte på den fria viljan. Jag tror att vi lever i ett matrix. Att vi är ingenting annat än siffror i en maskin som tror att vi existerar. Allting är programmerat. Du har ingen fri vilja. Ingenting. Medvetandet är en illusion.

Flashbacks knarkar liga som till exempel användaren frigjord som kom fram till att han är lika mycket sin omgivning som sitt egna medvetande när han knarkade. Vilket bevisar min tes.
__________________
Senast redigerad av Perfectscore 2016-02-23 kl. 14:15.
Citera
2016-02-23, 14:15
  #3557
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du menar att fri vilja med nödvändighet måste vara något som sker utanför hjärnan och styr den utifrån? Varför då? Det är nog iaf inte enligt t ex Dennetts definition. Varför kan det inte vara fri vilja om det "bara" händer i hjärnan?? Jag ställer inte upp på *din* definition av den fria viljan. Din hjärna är du. Ditt fria val är din hjärnas fria val. Att du kan påverka dina fria val är samma som att hjärnan kan påverka sig själv. Hur funkar det? Knepigare.

Är klart att det inte är svårt att argumentera mot den fria viljan om man först ställer upp en definition för den som inte kan fungera. En sorts halmgubbeargument.

Om hjärnan påverkar "sig självt" så är det exakt samma sak som att hjärnan fungerar som den fungerar. Dvs hjärnan levererar valet, oavsett hur det går till, och inget "du" finns med i processen som styr detta.

Är du med?

Om hjärnan levererar alla val, så är det inte "fria" val, utan val som kommer från den biologiska process hjärnan utgör.

Lite av hela poängen.

Det går inte att tala om fria val, utan att fråga sig vem/vad som gör detta val. Är det bara hjärnan som gör valet, ja då finns det inget "du" som påverkar.

Vem/vad är detta "du" som du upplever som ägare till alla bra tankar, och som upplever sig utsatt för alla oönskade tankar/känslor?
Citera
2016-02-23, 14:31
  #3558
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Om hjärnan påverkar "sig självt" så är det exakt samma sak som att hjärnan fungerar som den fungerar. Dvs hjärnan levererar valet, oavsett hur det går till, och inget "du" finns med i processen som styr detta.

Är du med?

Om hjärnan levererar alla val, så är det inte "fria" val, utan val som kommer från den biologiska process hjärnan utgör.

Lite av hela poängen.

Det går inte att tala om fria val, utan att fråga sig vem/vad som gör detta val. Är det bara hjärnan som gör valet, ja då finns det inget "du" som påverkar.

Vem/vad är detta "du" som du upplever som ägare till alla bra tankar, och som upplever sig utsatt för alla oönskade tankar/känslor?

Jag = min hjärna. Är det något annat än min hjärnas fria val så är det inte mitt fria val. Mitt fria val = min hjärnas fria val. Vad i allsin skulle annars menas?

Frågan är alltså egentligen om en hjärna har en fri vilja. Tror jag.
Citera
2016-02-23, 14:35
  #3559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag = min hjärna. Är det något annat än min hjärnas fria val så är det inte mitt fria val. Mitt fria val = min hjärnas fria val. Vad i allsin skulle annars menas?

Frågan är alltså egentligen om en hjärna har en fri vilja. Tror jag.

De flesta anser sig vara något mer än sin fysiska hjärna.

Men om du anser dig vara hjärnan, och inget mer, då borde ju inte ens frågan fri vilja vara relevant för dig. Ty du vet ju att hjärnan är en biologisk växande cellklump, som gör det den gör.

Hur den kommer fram till sina val är det ingen som riktigt vet, men att kalla dessa "fria" val betyder ju ingenting om de ändå inte kan påverkas av något annat än hjärnan och dess omgivning.
__________________
Senast redigerad av FlamRed 2016-02-23 kl. 14:41.
Citera
2016-02-23, 14:43
  #3560
Medlem
Cathariasiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron

Jo normalt är det så det fungerar men jag ser den fria viljan som ett empiriskt faktum. Men jag inser också svagheten i detta synsätt .

Du kan se upplevelsen av fri vilja som ett empiriskt faktum. Men det är också upplevelsen av att jorden är platt.

Vi kan inte lita på vår instinktiva bild av världen.
Citera
2016-02-23, 14:50
  #3561
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du menar att fri vilja med nödvändighet måste vara något som sker utanför hjärnan och styr den utifrån? Varför då? Det är nog iaf inte enligt t ex Dennetts definition. Varför kan det inte vara fri vilja om det "bara" händer i vår alldeles helt fantastiska hjärna?? Jag ställer inte upp på *din* definition av den fria viljan. Din hjärna är du. Ditt fria val är din hjärnas fria val. Att du kan påverka dina fria val är samma som att din hjärna kan påverka sig själv. Hur funkar det? Knepigare. Hofstadter talar om en "strange loop". Kanske ett bra uppslag?

Är klart att det inte är svårt att argumentera mot den fria viljan om man först ställer upp en definition för den som inte kan fungera. En sorts halmgubbeargument.

---

Obs! Lite småändringar i texten!

Problemet är den filosofiska definitionen av fri vilja, samt att det verkar finnas ett behov hos människan att vi måste ha en fri vilja. Penrose gillade inte slumpmässigheten i kvantfysiken (då slumpmässighet inte medför fri vilja) så han föreslog en ny vågfunktionskollaps som sker i isolation enbart i syfte för att rädda den fria vilja (objective reduction). Vet inte riktigt vad jag tycker om det.

Enligt Karl Popper så är ”en av de viktigaste funktionerna hos ett beslut som erhålls genom processen för fri vilja att den inte är slumpmässig” med andra ord det spelar absolut ingen roll om universum är deterministisk eller indeterministisk. Du kommer välja x alla gånger om du vill välja x, men om dina val är slumpmässiga så kommer du inte välja x alla gånger även om du vill välja x.

Att du är din hjärna medför inte att vi har fri vilja.
Citera
2016-02-23, 15:03
  #3562
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cathariasis
Du kan se upplevelsen av fri vilja som ett empiriskt faktum. Men det är också upplevelsen av att jorden är platt.

Vi kan inte lita på vår instinktiva bild av världen.

Din upplevelse av att den fria viljan saknas hamnar i samma i crackpot. Nä jag tror inte vi kommer längre i diskussionen för den här gången.
Citera
2016-02-23, 15:10
  #3563
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
De flesta anser sig vara något mer än sin fysiska hjärna.

Men om du anser dig vara hjärnan, och inget mer, då borde ju inte ens frågan fri vilja vara relevant för dig. Ty du vet ju att hjärnan är en biologisk växande cellklump, som gör det den gör.

Hur den kommer fram till sina val är det ingen som riktigt vet, men att kalla dessa "fria" val betyder jag ingenting om de ändå inte kan påverkas av något annat än hjärnan och dess omgivning.

Dennett tycker inte som du. Och han är ju t o m dessutom en determinist. Iaf argumenterar han för att fri vilja är kompatibel med determinism.

Om jag förstår dig rätt, argumenterar du som en motvillig dualist: Fri vilja kan bara finnas om det finns en av materian fri och oberoende själ, som sedan på något mystiskt sätt styr vår hjärna. Men eftersom du inte tror på någon immateriell själ så kan du inte tro på fri vilja. Men det finns ju materialister som t ex just Dennett som argumenterar för fri vilja.

Hjärnan är kanske bara en biologisk cellklump. Förutom att enskilda celler ju är fantastiska mirakel i sig. Och att neuroner är en fantastisk sorts cell. Och att resultatet tydligen kan bli alldeles oerhört extraordinärt när typ hundra miljarder av dessa har kopplas ihop med typ triljoner synapser.

Vår hjärna är möjligen den mest fantastiska manick som finns i universum. Skäms verkligen inte över om allt som är jag, inkl min fria vilja, uppkommer i denna fantastiska "cellklump" som t ex kan delta i såna här diskussioner och utforska universum.
Citera
2016-02-23, 15:28
  #3564
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron

Jag antar att du har koll på ”the third person problem”. ”In quantum mechanics different observers may give different accounts of the same sequenses of events”. Så innan du säger något är absurt skulle jag noga kolla upp ”retroactive event determination”. Men jag antar att du bara gör ett klassiskt antagande, eller hur?

Ja, jag tror det. https://en.wikipedia.org/wiki/Relational_quantum_mechanics Jag kände inte till denna tolkning, men delar av den: Wheeler, Smolin. Det verkar inte som om personer som inte är överens om en observation kan mötas? Men det handlar som du antyder om mer moderna tolkningar, t ex Wheelers 'it from bit' där universum skapas för att vi observerar det.

För sju år och sex dagar sedan (har jag varit på Flashback så länge!?) beskrev jag i frågor om kvantfysik ett tankeexperiment som hade en tredje person. I denna situation får vi inte observatörer som inte är överens. För det krävs ett multiverse och att observatörerna delvis hamnat i olika världar, tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det finns de som står för den tolkning som görs i filmen:
"the observer collapsed the wave function by observing"
"the electron decided to act differently"
"the very act of measuring or observing which slit it went through meant it only went through one"

Det experiment som görs i början av filmen bygger på Youngs double slit experiment, som gjordes redan 1801. Det visar på ljusets vågnatur.

Absurd blir kvantfysiken, när man som i filmen talar om att ljus, materia m.m även beter sig som partiklar på samma sätt som små kulor! Eftersom experimenten visar att materien och ljuset INTE beter sig som små kulor så är detta en felaktig slutsats. Därifrån kommer en stor del av mysticismen.

Nästa vilseledande del av mystiken ser man i talet om akten 'of measuring or observing'. Man har alltså inte gjort något distinktion mellan att mäta och att observera. I själva verket går man längre än så, eftersom man ofta inte gör någon distinktion mellan att påverka systemet (så att något irreversibelt händer) och att mäta det. När man gör en mätning vid ena hålet påverkar man systemet och förstör interferensmönstren.

Man kan göra följande experiment:
vi låter en assistent Allan göra experimentet i filmen.
I ett annat rum har vi professor Johan.
När observationen görs sker mätningen på ett papper. Allan väntar en minut med att titta på papperet. Sedan väntar han en minut, och går och berättar mätresultatet för Johan.
När sker 'kollapsen'? Sker den när Johans hjärna observerar vad som hände? Nej! Eller sker den när Allan tittar på mätresultatet? Nej! Den sk kollapsen sker när mätinstrumentet gör utslag.

Det är alltså felaktigt att tala om detta som en psykologisk 'observation'. Det är felaktigt att benämna det som en subjektiv, mänsklig 'mätning' som kräver ett mätinstrument. Det handlar i stället om att någonting händer. Mätinstrumentet påverkar systemet och skapar en händelse. När någonting händer så händer det. Och vi kan observera sådana händelser runt omkring oss hela tiden, som uppenbart har skett t ex för miljarder år sedan utan att vi 'observerat' dem.

När vi nu står inför ett makroskopiskt system som en kaffekokare, så kan vi på vår egen nivå fatta ett mänskligt beslut om att slå på den så att den brygger kaffe. Vi gör det av vår egen fria vilja, om inte chefen tvingar oss. Frågan är då vad som nu händer när vi får IOT - internet of things - och miljarders miljarder kaffebryggare som kan slå på sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in