Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
De flesta anser sig vara något mer än sin fysiska hjärna.
Men om du anser dig vara hjärnan, och inget mer, då borde ju inte ens frågan fri vilja vara relevant för dig. Ty du vet ju att hjärnan är en biologisk växande cellklump, som gör det den gör.
Hur den kommer fram till sina val är det ingen som riktigt vet, men att kalla dessa "fria" val betyder jag ingenting om de ändå inte kan påverkas av något annat än hjärnan och dess omgivning.
Dennett tycker inte som du. Och han är ju t o m dessutom en determinist. Iaf argumenterar han för att fri vilja är kompatibel med
determinism.
Om jag förstår dig rätt, argumenterar du som en motvillig dualist: Fri vilja kan bara finnas om det finns en av materian fri och oberoende själ, som sedan på något mystiskt sätt styr vår hjärna. Men eftersom du inte tror på någon immateriell själ så kan du inte tro på fri vilja. Men det finns ju materialister som t ex just Dennett som argumenterar för fri vilja.
Hjärnan är kanske bara en biologisk cellklump. Förutom att enskilda celler ju är fantastiska mirakel i sig. Och att neuroner är en fantastisk sorts cell. Och att resultatet tydligen kan bli alldeles oerhört extraordinärt när typ hundra miljarder av dessa har kopplas ihop med typ triljoner synapser.
Vår hjärna är möjligen den mest fantastiska manick som finns i universum. Skäms verkligen inte över om allt som är jag, inkl min fria vilja, uppkommer i denna fantastiska "cellklump" som t ex kan delta i såna här diskussioner och utforska universum.