Citat:
Ursprungligen postat av
Proprioception
Exakt, du kan inte säga "A" och icke "A" om vi pratar språk.
För att vara tydlig om min egen position: Jag tror inte "kvantfysik" har något som helst att att bidra med i frågan om fritt val, precis som du verkar göra. Fritt val, eller fri vilja, är, enligt min mening, en effekt som uppstår när en hjärna kan analysera information i real-tid. Det är en effekt som uppstår när en hjärna når en viss komplexitetsnivå. Den är varken perfekt eller snabb, men den är bra nog för att fungera med naturligt urval.
Skriv mer "gulgul".
Exakt, det de flesta av oss upplever som fria val, är just en effekt i hjärnan.
Denna effekt kan du inte påverka, ty om du tror du påverkar den så är det ju bara återigen effekten i hjärnan som påverkar sig självt. Vilket inte betyder annat än att effekten pågår.
Den här effekten sker helt utan att "du" har något att säga till om, ty hjärnan är ett resultat av fysik och evolution. Att hjärnan sen säger/tror att du har "fri" vilja betyder inte att du har det.
Hjärnan och dess effekt kommer göra en massa val, men det finns inget "du" där inne, separerat från hjärnan som kan påverka dessa val och därmed göra dom fria.
Alla val sker spontant i den effekt du nämner, effekten kommer från hjärnan, hjärnan kommer från naturen, naturen kommer från evolutionen, som kommer från biologi/fysik, som kommer från universum. Ingenstans i denna kedja finns någon komponent som kan påverka valen och göra dom "fria".
För att valet ska kunna vara fritt så måste ju något finnas som kan påverka det, och många tror dom har ett "jag" eller en själ som kan göra det, någon oberoende agent som inte är styrd av universum. Något sådant existerar dock inte.