2016-02-22, 12:54
  #13837
Medlem
Gyrks avatar
Går fort nu:
http://www.journalisten.se/nyheter/ytterligare-ett-avhopp-fran-bonnier-news

Vad kan ha hänt?
Citera
2016-02-22, 12:57
  #13838
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
I dag blev det klart att Gunilla Herlitz lämnar Bonnier News. Det gör även Pär Roosvall, som ingår i ledningen. Han rekryterades av Gunilla Herlitz för fyra år sedan.

http://www.journalisten.se/nyheter/ytterligare-ett-avhopp-fran-bonnier-news
Citera
2016-02-22, 14:09
  #13839
Medlem
Mittmedia ökar vinsten.
http://journalisten.se/nyheter/starkt-resultat-mittmedia
Går visst inte så dåligt för "gammelmedia" trots allt....
Citera
2016-02-22, 14:14
  #13840
Medlem
Och så var det rekordår för Nyheter 24...
http://www.medievarlden.se/nyheter/2016/02/2015-blev-rekordar-for-nyheter24
Vår mesta länkpostare "glömde" visst detta...
Citera
2016-02-22, 15:01
  #13841
Medlem
oberoendemedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Mittmedia ökar vinsten.
http://journalisten.se/nyheter/starkt-resultat-mittmedia
Går visst inte så dåligt för "gammelmedia" trots allt....

Annonsintäkterna föll samtidigt som man la ner både tidning och tryckeri.

Ökad omsättning verkar kopplat till att man köpte Promedia för nyemitterade aktier i Mittmedia.

Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Och så var det rekordår för Nyheter 24...
http://www.medievarlden.se/nyheter/2016/02/2015-blev-rekordar-for-nyheter24
Vår mesta länkpostare "glömde" visst detta...

För det första så bör väl Nyheter24 Gruppen inte ingå i gammelmedia (print) och för det andra så finns det ingen information om varifrån intäkterna kommer. Är det deras skvallertidning eller är det Fragbite, bloggportaler eller någon annan onlinetjänst som står för intäkterna?

Verkar som att man kommer satsa på e-handel och affiliatelänkar på sina bloggportaler i år. När omsättningen på dessa stiger - innebär det att efterfrågan på print ökat?
Citera
2016-02-22, 15:03
  #13842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Och så var det rekordår för Nyheter 24...
http://www.medievarlden.se/nyheter/2016/02/2015-blev-rekordar-for-nyheter24
Vår mesta länkpostare "glömde" visst detta...

Ja vilket vattentätt bevis för din tes att det ändå går bra för gammelmedia.

Nyheter24 är ju ett av gammelmedias äldsta och tyngsta fundament, sedan det bildades år 1896 av Henning Nyheter och Karl Oskar Tjugofyra har företaget i över hundra år visat vägen för hur man omsätter den ädla tryckkonsten och agendasättande journalistik till CASH MONEY.

Det är ju inte alls så att Nyhter24 är en nymedial vänster"radikal" clickbait-sida på internet. Att de kan tjäna lite pengar på gratis tramsligger väl helt i linje med den här trådens tes. Det siar enligt min mening tvärtom om lite inför framtiden om vilka nivåer Aftonbladet kan förvänta sig att ligga på när print har dött.

Edit: Lite 2:a på bollen skriver för långsamt...
Citera
2016-02-22, 15:14
  #13843
Medlem
kallingars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Mittmedia ökar vinsten.
http://journalisten.se/nyheter/starkt-resultat-mittmedia
Går visst inte så dåligt för "gammelmedia" trots allt....

Har du någon källa som styrker att det inte går så dåligt för gammelmedia?

Av alla rapporter och statistik jag ser så är det fortsatt vikande upplaga och ett rätt stort tapp på annonsintäkter på print. Sjunkande omsättning på alla fronter. Att några mediebolag kanske gör ett bättre resultat är ju ett tecken på att de skurit kostnader snabbare än intäkterna faller men det är väl knappast samma sak som att det går bra?

Du är inte ekonomijournalist va ...?
Citera
2016-02-22, 16:43
  #13844
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Det har ju tidigare i tråden rapporterats om hur impopulär Gunilla Herlitz var bland folket på DN. Vill minnas att hon kallades "Draken" internt.

Men även om hon hoppat av det sjunkande skeppet frivilligt eller inte så går det iallafall ingen nöd på henne. Hon är multimiljonär och hon kommer garanterat få något glassjobb nånstans. Tanten har säkert kontakter inom hela medievärlden.
Från tidigare i tråden (eller andra) vill jag minnas att Herlitz är en riktig slaktare och det ska bli kul att se nästa blaska hon får sätta tänderna, kanske AB?
Citera
2016-02-22, 16:52
  #13845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallingar
Har du någon källa som styrker att det inte går så dåligt för gammelmedia?
Aftonbladet, svenskan, dn, svd, sydsvenskan-hd och även skuldtyngda svampen har ju presenterat svarta siffror.
Det har postats tidigare i tråden, om du orkar läsa lite bakåt.
Citera
2016-02-22, 17:11
  #13846
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Martin Schori lämnar jobbet som nyhetschef på Bonnierägda Kit efter bara åtta månader. Han ska istället bli utrikesredaktör på Aftonbladet.

Det är förmodligen inte relaterat till de andra avhoppen, men det är lite knasigt att nyheterna om att tre stycken Bonnieranställda slutar släpps samma dag oberoende av varandra.

http://journalisten.se/nyheter/martin-schori-lamnar-kit
Citera
2016-02-22, 17:55
  #13847
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Martin Schori lämnar jobbet som nyhetschef på Bonnierägda Kit efter bara åtta månader. Han ska istället bli utrikesredaktör på Aftonbladet.

Det är förmodligen inte relaterat till de andra avhoppen, men det är lite knasigt att nyheterna om att tre stycken Bonnieranställda slutar släpps samma dag oberoende av varandra.

http://journalisten.se/nyheter/martin-schori-lamnar-kit

Hur är det Leif GW säger? - "Hata slumpen"
Citera
2016-02-22, 18:53
  #13848
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Martin Schori lämnar jobbet som nyhetschef på Bonnierägda Kit efter bara åtta månader. Han ska istället bli utrikesredaktör på Aftonbladet.

Det är förmodligen inte relaterat till de andra avhoppen, men det är lite knasigt att nyheterna om att tre stycken Bonnieranställda slutar släpps samma dag oberoende av varandra.

http://journalisten.se/nyheter/martin-schori-lamnar-kit
Det blir säkert jätteskojigt för Schori att återvända till Aftonbladet.

Så här beskrev han sin före detta arbetsplats när han gått till Bonniers och KIT:

Citat:
Jag upplever att väldigt många större tidningsföretag är hierarkiska fabriker. Här är en annan värld. Här pratar vi om hur vi ska hitta talanger och utveckla dem. Jag upplever att mediehusen är ganska dåliga på att ta hand om talang. De lyckas inte maximera det som folk är bra på.

Vad blir det i stället?
Det blir toppstyrt och hierarkiskt. Det blir hämmande för idéarbetet och inte särskilt kul att jobba där. Jag vet inte hur man ska komma runt det på ett jätteföretag.
---
Aftonbladet har en annan kultur där man på något sätt måste infinna sig i ett stort maskineri som ska fungera. Jag upplever att det finns andra aktörer som är bättre på att lyfta sina medarbetare. Jag tycker mig ha sätt flera exempel på folk som varit på ett ställe, kommer till ett annat och blommar ut. Jag tror att det har att göra med olika kulturer. När man som Aftonbladet har så många anställda och så pass många chefer tror jag det blir svårt att ha den bästa personalpolitiken.

Välkommen tillbaka till det toppstyrda, hierarkiska Aftonbladet, Schori. Kanske dags för lite ödmjukhet?


http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/10/02/kit-chefen-om-mediejattarna--toppstyrt-hierarkiskt-och-inte-kul-att-jobba-dar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in