Citat:
Ursprungligen postat av
Alessia.Osvensk
Mer tillit till prenumerationsintäkter alltså. Då måste de stoppa raset. Folk måste fortsätta prenumerera långt upp i åldrarna även när priset höjs. Barnfamiljer, ungdomar och invandare måste börja prenumerera på tidningar som Arbetarbladet, Norrtälje Tidning och Östersundsposten.
Tilliten till fungerande morgondistribution måste finnas. Ingen gamling vill få tidningen på eftermiddagen.
Centraliseringen får inte gå ut över lokaltidningskänslan. En lokal nyhet blir ointressant efter X km. Felaktigheter i bildval och diagram märks snabbt.
Är det bara "riksannonser" i tidningarna borde också viljan att prenumerera minska.
Ja, precis. Och det har de misslyckats med i åratal.
Men de måste också ersätta alla de gamla köpare som dör undan med nya unga. Däri ligger nog den stora "utmaningen".
För nästan 30 år sedan, när jag var sådär 20 år, köpte jag tidningen ibland, men inte lika ofta som min föräldrargeneration som oftast prenumererarde på en dagstidning. Det gör många av dem fortfarande, men tyvärr dör de undan i en rasande fart. Och min generation har sedan många år helt gått över till nätet.
Jag har har för skoj skull frågat runt bland dagens 20-åringar (+- några år). Samtliga, utan undantag, som jag frågat har sagt att de aldrig köp en dagstidning i hela sitt liv! (Men de läser dem ibland på nätet.)
Att få dagens eller morgondagens 20-åringar att börja köpa dagstidningar lär bli nästan omöjligt. Dels lever de på nätet där de finner nyheterna gratis. Dessutom, vilket många glömmer, har priserna ökat lavinartat.
Idag kostar Expressen och Aftonbladet 23:-, DN och SvD än mer (35:- tror jag?). För 10 år sedan kostade de 14:-, med inflation motsvarar det 15:- i dag. För 30 år sedan kostade de 5:-, vilket med inflation motsvarar 7:- idag och 1950 kostade de 18 öre, vilket motsvarar 3:- idag. Trots det går de back! Vilket pris tänker de ta om 10 år? Jag tror de kraftigt överskattar värdet på sin produkt, speciellt när man i sin mobil med ett knapptryck finner det gratis.
(Priser och inflation från SCB:s databaser för konsumentprisindex. Många olika filer och tabeller att bläddra i för den som är intresserad.)