2019-02-10, 16:28
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
En idé vore att låta journalisterna sälja. En anställning på 100% skulle kunna bestå av 50% journalistiskt arbete och 50% att sitta och ringa runt för att ragga prenumeranter och annonsörer.

Då får de dessutom direkt kontakt med sina potentiella läsare som kan ge respons på deras arbete och hur det kan förbättras.

Win-win säger jag.

Har skrivit om detta förut och jag tycker inte det fungerar. Min chef experimenterade med att vi skulle göra redaktionellt arbete och korrektur/redigering. Eftersom allt behövde göras samtidigt så blev ingenting gjort. Jag anser att samma sak händer med blandjobb som journalist och säljare. Vilka timmar på dygnet ska de sitta och ragga läsare och vilka timmar ska de skaffa material till produkten de ska sälja? Jobben kommer överlappa för mycket och att alternera personal på redaktionerna skulle behöva leda till anställningar istället för "slimmade organisationer".

De chefer som då och då tar upp detta som ett alternativ har såklart själva aldrig arbetat utanför sin skyddade verkstad på ett kontor.
Citera
2019-02-10, 19:48
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessia.Osvensk
Mer tillit till prenumerationsintäkter alltså. Då måste de stoppa raset. Folk måste fortsätta prenumerera långt upp i åldrarna även när priset höjs. Barnfamiljer, ungdomar och invandare måste börja prenumerera på tidningar som Arbetarbladet, Norrtälje Tidning och Östersundsposten.

Tilliten till fungerande morgondistribution måste finnas. Ingen gamling vill få tidningen på eftermiddagen.

Centraliseringen får inte gå ut över lokaltidningskänslan. En lokal nyhet blir ointressant efter X km. Felaktigheter i bildval och diagram märks snabbt.

Är det bara "riksannonser" i tidningarna borde också viljan att prenumerera minska.

Ja, precis. Och det har de misslyckats med i åratal.

Men de måste också ersätta alla de gamla köpare som dör undan med nya unga. Däri ligger nog den stora "utmaningen".

För nästan 30 år sedan, när jag var sådär 20 år, köpte jag tidningen ibland, men inte lika ofta som min föräldrargeneration som oftast prenumererarde på en dagstidning. Det gör många av dem fortfarande, men tyvärr dör de undan i en rasande fart. Och min generation har sedan många år helt gått över till nätet.

Jag har har för skoj skull frågat runt bland dagens 20-åringar (+- några år). Samtliga, utan undantag, som jag frågat har sagt att de aldrig köp en dagstidning i hela sitt liv! (Men de läser dem ibland på nätet.)

Att få dagens eller morgondagens 20-åringar att börja köpa dagstidningar lär bli nästan omöjligt. Dels lever de på nätet där de finner nyheterna gratis. Dessutom, vilket många glömmer, har priserna ökat lavinartat.

Idag kostar Expressen och Aftonbladet 23:-, DN och SvD än mer (35:- tror jag?). För 10 år sedan kostade de 14:-, med inflation motsvarar det 15:- i dag. För 30 år sedan kostade de 5:-, vilket med inflation motsvarar 7:- idag och 1950 kostade de 18 öre, vilket motsvarar 3:- idag. Trots det går de back! Vilket pris tänker de ta om 10 år? Jag tror de kraftigt överskattar värdet på sin produkt, speciellt när man i sin mobil med ett knapptryck finner det gratis.

(Priser och inflation från SCB:s databaser för konsumentprisindex. Många olika filer och tabeller att bläddra i för den som är intresserad.)
Citera
2019-02-10, 21:21
Medlem
Bonniers styrka är att de kontrollerar Södermalm och att de har annonsörerna. Ingen vågar för fan ens tänka tanken på att annonsera i tex Samnytt, Nyheter idag eller Friatider då släpper Carl-Johan ut trupperna. Carl-Johan har närmast monopol på sanningen och annonsörerna.

En nyhet/åsikt/sanning har inget "värde" förrän den hamnar i Bonniers eller Schibstedt. Det spelar ingen roll hur sant och spektakulärt det är. Men står det bara här på FB eller i Samnytt eller friatider är det "värdelöst" - Bonniers har gjort ett bra jobb att misskreditera allt och alla åt alla håll. Man kallar det fri konkurrans. Politiker skulle aldrig våga citera annan media än Bonnier. Då är dom dödens lammungar.
Citera
2019-02-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Bonniers styrka är att de kontrollerar Södermalm och att de har annonsörerna. Ingen vågar för fan ens tänka tanken på att annonsera i tex Samnytt, Nyheter idag eller Friatider då släpper Carl-Johan ut trupperna. Carl-Johan har närmast monopol på sanningen och annonsörerna.

En nyhet/åsikt/sanning har inget "värde" förrän den hamnar i Bonniers eller Schibstedt. Det spelar ingen roll hur sant och spektakulärt det är. Men står det bara här på FB eller i Samnytt eller friatider är det "värdelöst" - Bonniers har gjort ett bra jobb att misskreditera allt och alla åt alla håll. Man kallar det fri konkurrans. Politiker skulle aldrig våga citera annan media än Bonnier. Då är dom dödens lammungar.

Tiderna har dock förändrats. Själv märker jag en jätteskillnad bland bekanta och på arbetsplatsen. Även PK-skadade har till viss del fått upp ögonen för gammelmedias propaganda. På min arbetsplats refererar numera många till något de läst på Samnytt, Fria Tider, Nyheter idag etc. Och då är en stor del av dessa personer vänster/PK.

Alternativmedia har gjort ett hästjobb - och det har inte varit i onödan. Alternativmedia har förändrat hela kartan de senaste åren. Folk vaknar upp, en efter en. Men än återstår minst lika mycket arbete.
Senast redigerad av Endryt 2019-02-10 kl. 21:45.
Citera
2019-02-11, 01:57
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Tiderna har dock förändrats. Själv märker jag en jätteskillnad bland bekanta och på arbetsplatsen. Även PK-skadade har till viss del fått upp ögonen för gammelmedias propaganda. På min arbetsplats refererar numera många till något de läst på Samnytt, Fria Tider, Nyheter idag etc. Och då är en stor del av dessa personer vänster/PK.

Alternativmedia har gjort ett hästjobb - och det har inte varit i onödan. Alternativmedia har förändrat hela kartan de senaste åren. Folk vaknar upp, en efter en. Men än återstår minst lika mycket arbete.

Ja, precis.

Jag hör också allt oftare vänstersympatisörer spontant säga att de inte litar på msm och att de numera ofta dubbelkollar nyheterna med andra källor för att skapa sig en mer nyanserad bild.

Det är dock intressant hur många av de mest PK är så extremt kritiska till s.k. alternativmedia, men ändå tycks känna till den så väl. På något vis måste de rimligen kommit fram till den slutsatsen. Liksom alla de åsikter de oftast har om Flashback även måste tillkommit efter väldigt många timmars läsande av forumet.
Citera
2019-02-11, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt

Inte alls. Visst kan Pelle ha läst på NyheterIdag/flaschback eller Samnytt men det vågar han bara säga i fikarummet på jobbet. INGET svenskt företag vågar annonsera i Samnytt och det beror uteslutande på Bonniers hetskampanjer. Carl-Johan Bonnier är så mäktig att det tog honom 2 veckor att få Google att sluta annonsera i tex Samnytt och Friatider på PÅHITTADE GRUNDER. Bonniers anställda skapade ett FALSKT hot och de har sådan makt i sandlådan Södermalm att ministrar hotade google med "ny lagstiftning" om inte Google slutade annonsera i Bonniers konkurrenter Samnytt och Friatider. Bonnier började tom punktmarkera Googles svenska kvinnliga chef tex för att stressa och misskreditera henne. - Bonniers attack var helt grundlös. Carl-Johan Bonnier angrep demokratin och det fria ordet. DN är en hetsfabrik.

Skadan är ju redan skedd. All silver och guld skall till Bonniers. INGEN får annonsera utanför de bestämda ramarna. - Think about it. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det jag skrivit ovan är sannolikt 100% sant. Men det har absolut inget värde eftersom det "bara" står här på Flashback och inte i fiiiiiin Stockholmsk cellulosa. Bonniers vill ha det så och då blir det så. Där är Kung Carl-Johan Bonniers styrka. Han har hela Södermalm i sin hand och den som kontrollerar Södermalm styr Sverige.

Visa mig ett enda företag som vågar annonsera i alternativ media. - VAD är dom rädda för, VEM är de rädda för?
Senast redigerad av Kulturmarxist 2019-02-11 kl. 08:57.
Citera
2019-02-11, 10:18
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:

Visa mig ett enda företag som vågar annonsera i alternativ media. - VAD är dom rädda för, VEM är de rädda för?

Dom är förmodligen rädda att förknippas med smygnazistiska rasister som tror att samhället är i upplösning.
Citera
2019-02-11, 10:43
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:

Nån av sajterna verkar få annonser igen, så nåt har kanske hänt. Vad de är rädda för är väl ganska självklart: mediekampanjer som tar en massa tid och energi i anspråk.
Citera
2019-02-11, 10:48
Medlem
Citat:
Inte alls. Visst kan Pelle ha läst på NyheterIdag/flaschback eller Samnytt men det vågar han bara säga i fikarummet på jobbet. INGET svenskt företag vågar annonsera i Samnytt och det beror uteslutande på Bonniers hetskampanjer. Carl-Johan Bonnier är så mäktig att det tog honom 2 veckor att få Google att sluta annonsera i tex Samnytt och Friatider på PÅHITTADE GRUNDER. Bonniers anställda skapade ett FALSKT hot och de har sådan makt i sandlådan Södermalm att ministrar hotade google med "ny lagstiftning" om inte Google slutade annonsera i Bonniers konkurrenter Samnytt och Friatider. Bonnier började tom punktmarkera Googles svenska kvinnliga chef tex för att stressa och misskreditera henne. - Bonniers attack var helt grundlös. Carl-Johan Bonnier angrep demokratin och det fria ordet. DN är en hetsfabrik.

Skadan är ju redan skedd. All silver och guld skall till Bonniers. INGEN får annonsera utanför de bestämda ramarna. - Think about it. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det jag skrivit ovan är sannolikt 100% sant. Men det har absolut inget värde eftersom det "bara" står här på Flashback och inte i fiiiiiin Stockholmsk cellulosa. Bonniers vill ha det så och då blir det så. Där är Kung Carl-Johan Bonniers styrka. Han har hela Södermalm i sin hand och den som kontrollerar Södermalm styr Sverige.

I grova drag har du nog rätt. Men jag tror att systemet är mer sofistikerat än så. Det handlar inte så mycket om att alla pengar ska komma till Bonniers utan att inga konkurrenter ska tillåtas inom området nyhetsförmedling.
Citera
2019-02-11, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
I grova drag har du nog rätt. Men jag tror att systemet är mer sofistikerat än så. Det handlar inte så mycket om att alla pengar ska komma till Bonniers utan att inga konkurrenter ska tillåtas inom området nyhetsförmedling.

DET ÄR MAKTEN FRAMFÖR ALLT. - Makt är pengar - pengar är makt. Ministrar kommer och går.
Carl-Johan Bonnier består. - Vem tror du har mest makt i det här landet? - Vem kan genom sin makt och trixande få igenom annonsförbud på 14 dagar i alternativ media? - Vem kan hetsa upp debatter, sätta agendor och vad vi skall tala om? Man kan även sälja sådana tjänster att sätta agendor åt andra om man får pengar. - Man kan sänka företag, man kan manipulera aktiekurser, man kan sänka politiker och även vanliga människor. Man kan styra Södermalm - Det du förlorar på karusellerna tjänar du på karamellerna. Och nu skall Bonnier tydligen köpa upp mittmedia. Han vill alltså tjäna på karamellerna.
Citera
2019-02-11, 19:51
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Citat:
DET ÄR MAKTEN FRAMFÖR ALLT. - Makt är pengar - pengar är makt. Ministrar kommer och går.
Carl-Johan Bonnier består. - Vem tror du har mest makt i det här landet? - Vem kan genom sin makt och trixande få igenom annonsförbud på 14 dagar i alternativ media? - Vem kan hetsa upp debatter, sätta agendor och vad vi skall tala om? Man kan även sälja sådana tjänster att sätta agendor åt andra om man får pengar. - Man kan sänka företag, man kan manipulera aktiekurser, man kan sänka politiker och även vanliga människor. Man kan styra Södermalm - Det du förlorar på karusellerna tjänar du på karamellerna. Och nu skall Bonnier tydligen köpa upp mittmedia. Han vill alltså tjäna på karamellerna.

Bonnier och Shipstedt (Osäker på stavningen) kan skrämma annonsörer från alternativmedia men de kan inte hålla kvar dem hos sina egna tidningar. När läsarna minskar i antal flyttas allt mer annonspengar till andra plattformar än MSM. Det kan inte Bonnier förhindra.
Citera
2019-02-11, 20:02
Medlem
https://www.medievarlden.se/2019/02/stampen-gor-om-vissa-far-tidningen-dagen-efter/

Citat:
Stampen gör om: Vissa får tidningen dagen efter

Tre av stampens tidningar kommer inom kort att delas ut av Postnord en dag senare än tidigare, skriver Bohuslänningen.

Nu får du inte längre gårdagens nyheter. Nu får du rejält gamla nyheter hem i brevlådan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in