2016-02-19, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fundersamgrabb
zozo99, kemi 1. Du går 1an va? Och du är runt 16-17? Flashback har 18 års gräns.

onT: Youtube har massor med schyssta videos kring just det du håller på med just nu. Sök Kemi 1 mol och koncentration på Youtube. Schyssta förklaringar och lätt att hänga med, lycka till
Det är många som läser kemi på vuxenutbildning också, eller via naturvetenskapligt/tekniskt basår. Där är det 20-årsgräns.
2016-02-20, 03:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Det är många som läser kemi på vuxenutbildning också, eller via naturvetenskapligt/tekniskt basår. Där är det 20-årsgräns.

Vad trevligt med informationen. Nu är det så att han har "99" på slutet av sitt namn. Som du kanske har koll på så läser majoriteten av dagens 99or just Kemi 1 som går Natur och Teknik, PRECIS den kurs delen han nämner med mol och dylikt just nu, den brukar pågå runt februari. Nu vet du lite mer om det förhoppningsvis.

När du ändå lägger ut ett inlägg på denna tråd, så kanske du även ska bidra med lite tips åt TS? Istället för att komma med irrelevanta påståendet att även de som går vuxenutbildning (som tillhör minoriteten) läser kemi 1 just nu.
2016-02-20, 03:26
Bannlyst
Edit: Tråden blev flyttad, så det spelar ingen roll nu ändå.
2016-02-21, 18:03
Medlem
Kanske en lite luddig fråga. Men när man skriver/ritar strukturformler, hur viktigt är det att det blir enligt "facit"?

t.ex SiH4 då vill jag få det till en väte atom höger/vänster/uppe/nere.

Medans facit vill ha 2 snett ner en rakt ner och en uppe.

Spelar det någon roll hur man ritar den? Eller är båda alternativen rätt?
2016-02-21, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klas.svensson
Kanske en lite luddig fråga. Men när man skriver/ritar strukturformler, hur viktigt är det att det blir enligt "facit"?

t.ex SiH4 då vill jag få det till en väte atom höger/vänster/uppe/nere.

Medans facit vill ha 2 snett ner en rakt ner och en uppe.

Spelar det någon roll hur man ritar den? Eller är båda alternativen rätt?
Det beror på hur uppgiften är formulerad skulle jag säga. Båda sätten att rita är vedertagna. Facits sätt visar på den tredimensionella strukturen hos ämnet, medan din strukturformel endast visar vilka bindningar som ingår. Det sättet är mycket vanligare för komplexa molekyler, medan facits sätt används för enkla ämnen, där det är lätt att visa på t.ex. tetraederform hos molekylen.
2016-02-21, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Det beror på hur uppgiften är formulerad skulle jag säga. Båda sätten att rita är vedertagna. Facits sätt visar på den tredimensionella strukturen hos ämnet, medan din strukturformel endast visar vilka bindningar som ingår. Det sättet är mycket vanligare för komplexa molekyler, medan facits sätt används för enkla ämnen, där det är lätt att visa på t.ex. tetraederform hos molekylen.

Tack för svar, det blev mycket tydligare med din förklaring!
2016-02-21, 20:59
Medlem
En annan fråga du kanske kan svara på. När man avgör om ett ämne är dipol eller inte.

Varför är H2O dipol? Det skulle ju bli en symmetrisk uppbyggnad.

H-O-H

Enligt min lärare är alla symmetriska uppbyggnader ej dipola.

Min slutsats är att man alltid måste rita upp t.ex. H2O som strukturformeln. Men det verkar inte vara så med dom andra?

t.ex. CO2 är ej dipol för att den är symmetrisk.
2016-02-21, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klas.svensson
En annan fråga du kanske kan svara på. När man avgör om ett ämne är dipol eller inte.

Varför är H2O dipol? Det skulle ju bli en symmetrisk uppbyggnad.

H-O-H

Enligt min lärare är alla symmetriska uppbyggnader ej dipola.

Min slutsats är att man alltid måste rita upp t.ex. H2O som strukturformeln. Men det verkar inte vara så med dom andra?

t.ex. CO2 är ej dipol för att den är symmetrisk.
För att avgöra om molekylen är symmetrisk (och därme dinte en dipol) så bör du (på gymnasienivå tills det känns självklart hur det hänger ihop) rita ut alla elektronpar i yttersta skalet, vare sig de ingår i bindningar eller om de inte deltar i dem. Har försökt förklara det tidigare:
(FB) Stora Skol & Kunskapstråden - för de lata

repostar länken på bilden
http://draw.to/D8AVKH

och en på koldioxid:
http://draw.to/Dmd9eB

Bindningarna lägger sig diametralt mot varandra och molekylen blir inte en dipol även om den lokalt är lite polär eftersom den får samma laddning på båda sidor om kolatomen.
2016-02-21, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
För att avgöra om molekylen är symmetrisk (och därme dinte en dipol) så bör du (på gymnasienivå tills det känns självklart hur det hänger ihop) rita ut alla elektronpar i yttersta skalet, vare sig de ingår i bindningar eller om de inte deltar i dem. Har försökt förklara det tidigare:
(FB) Stora Skol & Kunskapstråden - för de lata

repostar länken på bilden
http://draw.to/D8AVKH

och en på koldioxid:
http://draw.to/Dmd9eB

Bindningarna lägger sig diametralt mot varandra och molekylen blir inte en dipol även om den lokalt är lite polär eftersom den får samma laddning på båda sidor om kolatomen.

Tack!
2016-02-22, 18:58
Medlem
Kan någon hjälpa mig att nämna 2 saker som bestämmer hur surt något är?

Hej, jag skulle behöva veta 2 saker som bestämmer hur surt något är. Hjälp tack!
2016-02-22, 19:05
Medlem
Swe1227s avatar
pH-värde? Är det kemi årskurs 1 ?
2016-02-22, 19:06
Medlem
Det är endast en sak som bestämmer hur surt någonting är och det är hur villig molekylen är att släppa ifrån sig en proton (H+).

Men du kanske menade någonting som mäter surhet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in