Citat:
Ursprungligen postat av
Ohnae
Ämnen som drar sig till olja är ju lipofila och ämnen som drar sig till vatten lipofoba. Då är också olja en lipofil och vatten en lipofob? Det jag menar är ifall alla opolära ämnen kallas för lipofil och alla polära lipofober?
En fråga till angående elektronegativitet som ju avgör ett ämnes polaritet. Jag har en uppgift som rör silverklorid. Ämnets elektronegativitet är 1,1. Således borde ämnet vara polärt kovalent bundet.
Enligt mina beräkningar är ändå silverklorid en jonförening, stämmer det och varför är det så?
Mer eller mindre. Så länge molekylerna är små så stämmer det (oftast, det finns en del inerta undantag som inte vill binda till vare sig polära eller icke-polära ämnen, ädelgaserna t.ex) att ett icke-polärt ämne är lipofilt och ett polärt lipofobt. För större och mer komplexa molekyler som kan ha lipofila och lipofoba delar så stämmer det mindre bra som generell sanning, men är fortfarande användbart för att beskriva egenskaper hos delar av molekylen.
1,1 i skillnad i elektronegativitet mellan Cl och Ag ser lite lågt ut men beror kanske på avrundningar i din tabell. Mer vanligt är värden mellan 1,2 och 1,3. Oavsett vilket så är det fortfarande en polär kovalent bindning om man endast ser till elektronegativiteten, men ämnet brukar ibland ändå klassas som en jonförening. Silverklorid har en kristallstruktur som påminner om den jonföreningar har, men å andra sidan så är smältpunkten lägre än man kan förvänta sig av en jonförening och silverkloridkristallerna är inte lika spröda som jonföreningskristaller brukar vara.
Hur man klassar ämnen är inte en tydligt avgränsad skala med skarpa gränser mellan kategorierna. Det är mer som en kontinuerlig skala där bindningar i ämnen går från helt opolär karaktär, via gradvis ökande polaritet, till jonbindningskaraktär när elektronegativitetsskillnaden mellan inblandade ämnen ökar.