2016-02-11, 17:28
Medlem
Hej ja har gjort en enkel labb som gick ut på att ta reda på syrakonstanten för citronsyra. Jag tänkte jämföra med tabellvärden men hittade inget i formelsamlingen för den syran. Kollade runt på nätet och jag har bara hittat en pdf:

http://ehrensvardska.nokemi.se/wp-content/uploads/2014/12/Tabell-Syrakonstanter-vid-25oC.pdf

Varför nämns knappt inte konstanten någonstans och vet någon fler källor om det då ja tänkte lämna in en labbrapport?
2016-02-11, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fille237
Hej ja har gjort en enkel labb som gick ut på att ta reda på syrakonstanten för citronsyra. Jag tänkte jämföra med tabellvärden men hittade inget i formelsamlingen för den syran. Kollade runt på nätet och jag har bara hittat en pdf:

http://ehrensvardska.nokemi.se/wp-content/uploads/2014/12/Tabell-Syrakonstanter-vid-25oC.pdf

Varför nämns knappt inte konstanten någonstans och vet någon fler källor om det då ja tänkte lämna in en labbrapport?

Har ni inte en tabellbok?

http://clas.sa.ucsb.edu/staff/Resource%20folder/Chem109ABC/Acid,%20Base%20Strength/Table%20of%20Acids%20w%20Kas%20and%20pKas.pdf

http://www2.ucdsb.on.ca/tiss/stretton/database/polyprotic_acids.htm
2016-02-12, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klas.svensson
Beskriv reaktionen med elektron formler när väte reagerar med brom.

Jag förstår inte riktigt varför man skriver det som H H + Br Br (med prickarna vid atomerna)

Varför skriver man inte bara H:Br: (med prickar över Br och under) Då har ju båda bildat ädelgas.

Varför anger dom H H + Br Br i facit?

Tack påförhand!
Vet inte om jag förstår dig rätt, men är det H••Br du tänkte på ang. prickarna i mitten? Man kan förstås skriva på båda sätt, men den som har skrivit uppgiften försöker väl vara extra tydlig med att det är de elektronerna som utgör bindningen (H-Br). Att skriva som du gjorde är kanske t.o.m bättre, eftersom det visar att det överlappet som utgör den kovalenta bindningen.
Senast redigerad av Roxic 2016-02-12 kl. 00:40.
2016-02-12, 09:05
Medlem
Interjektions avatar
Citat:

Jag förstår inte riktigt varför man skriver det som H H + Br Br (med prickarna vid atomerna)

Varför skriver man inte bara H:Br: (med prickar över Br och under) Då har ju båda bildat ädelgas.

Tack påförhand!

Kan du visa med bilder? Lite svårt att förstå vad du menar.
2016-02-12, 09:47
Medlem
Citat:

Tack påförhand!
Om jag förstår dig rätt så är det för att du skall skriva reaktionsformeln. Som du beskriver så är det produkten och helt rätt, men hur ser reaktanterna ut innan reaktionen? Du skall redovisa den delen också.
2016-02-12, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohnae
Ämnen som drar sig till olja är ju lipofila och ämnen som drar sig till vatten lipofoba. Då är också olja en lipofil och vatten en lipofob? Det jag menar är ifall alla opolära ämnen kallas för lipofil och alla polära lipofober?

En fråga till angående elektronegativitet som ju avgör ett ämnes polaritet. Jag har en uppgift som rör silverklorid. Ämnets elektronegativitet är 1,1. Således borde ämnet vara polärt kovalent bundet.

Enligt mina beräkningar är ändå silverklorid en jonförening, stämmer det och varför är det så?
Mer eller mindre. Så länge molekylerna är små så stämmer det (oftast, det finns en del inerta undantag som inte vill binda till vare sig polära eller icke-polära ämnen, ädelgaserna t.ex) att ett icke-polärt ämne är lipofilt och ett polärt lipofobt. För större och mer komplexa molekyler som kan ha lipofila och lipofoba delar så stämmer det mindre bra som generell sanning, men är fortfarande användbart för att beskriva egenskaper hos delar av molekylen.

1,1 i skillnad i elektronegativitet mellan Cl och Ag ser lite lågt ut men beror kanske på avrundningar i din tabell. Mer vanligt är värden mellan 1,2 och 1,3. Oavsett vilket så är det fortfarande en polär kovalent bindning om man endast ser till elektronegativiteten, men ämnet brukar ibland ändå klassas som en jonförening. Silverklorid har en kristallstruktur som påminner om den jonföreningar har, men å andra sidan så är smältpunkten lägre än man kan förvänta sig av en jonförening och silverkloridkristallerna är inte lika spröda som jonföreningskristaller brukar vara.

Hur man klassar ämnen är inte en tydligt avgränsad skala med skarpa gränser mellan kategorierna. Det är mer som en kontinuerlig skala där bindningar i ämnen går från helt opolär karaktär, via gradvis ökande polaritet, till jonbindningskaraktär när elektronegativitetsskillnaden mellan inblandade ämnen ökar.
Senast redigerad av Linara 2016-02-12 kl. 10:12.
2016-02-12, 21:13
Medlem
Vad är det som sker när cykliska sockermolekyler (såsom fruktos vilken är en ketos) kan omformas och bilda en aldehydgrupp? Detta förklarar ju varför fruktos är reducerande, fast vad (och varför) är det som sker när aldehyden bildas?
2016-02-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Vet inte om jag förstår dig rätt, men är det H••Br du tänkte på ang. prickarna i mitten? Man kan förstås skriva på båda sätt, men den som har skrivit uppgiften försöker väl vara extra tydlig med att det är de elektronerna som utgör bindningen (H-Br). Att skriva som du gjorde är kanske t.o.m bättre, eftersom det visar att det överlappet som utgör den kovalenta bindningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Interjektion
Kan du visa med bilder? Lite svårt att förstå vad du menar.

Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Om jag förstår dig rätt så är det för att du skall skriva reaktionsformeln. Som du beskriver så är det produkten och helt rätt, men hur ser reaktanterna ut innan reaktionen? Du skall redovisa den delen också.

Tack, tror jag fick grepp om vad som menades. Jag ska posta bild nästa gång så det framgår tydligare.
2016-02-16, 11:27
Medlem
Förhållandet mellan antalet formelenheter av ämnena CH4 , O2 , CO2 och H2O är 1:2:1:2.

Så står det i mina föreläsningsanteckningar.

I boken läser jag följande;

2Mg + O2 ------> 2MgO

Mg, O2 och MgO 2 : 1 : 2 (förhållandet i formelenheter)

Kan någon förklara det fetstilade för mig? Varför är dom inte lika stora?
2016-02-16, 15:04
Medlem
Citat:
Förhållandet mellan antalet formelenheter av ämnena CH4 , O2 , CO2 och H2O är 1:2:1:2.

Så står det i mina föreläsningsanteckningar.

I boken läser jag följande;

2Mg + O2 ------> 2MgO

Mg, O2 och MgO 2 : 1 : 2 (förhållandet i formelenheter)

Kan någon förklara det fetstilade för mig? Varför är dom inte lika stora?
För att förhållandet anger hur många O2 som går åt för varje 2Mg i formeln. Tänk på att syre som tillförs reaktionen kommer i form av syremolekyler, inte i form av fria syreatomer. Då behövs det endast en molekyl syre för varje 2 magnesiumatomer som som skall reagera, efetrsom varje syremolekyl tillför två syreatomer.
2016-02-18, 00:02
Medlem
Räkna med mol och koncentration

Hejsan jag har försökt att lösa denna uppgift men fstnar hela tiden på vägen. Kan någon snälla hjälpa mig? jag vet substansmängden och molförhållandet i HNO3 men hur ska jag ta fram volymen?

Kungsvatten är en starkt frätande lösning som kan lösa ädla metaller såsom guld och silver. Vid tillverkning av kungsvatten i laboratoriet så blandas koncentrerade lösningar av saltsyra (HCl) och salpetersyra (HNO3) med varandra. För varje mol HNO3 som tillsätts så tillsätts 3 mol HCl. Man vill utgå från 100 ml HCl med koncentrationen 437,5 g/L. Salpetersyrans koncentration är 17,5 mol/dm3.

a) Hur stor volym salpetersyra ska man mäta upp?

b) Hur stor blir koncentrationen av HCl i blandningen uttryckt i mol/dm3?
2016-02-18, 01:32
Bannlyst
zozo99, kemi 1. Du går 1an va? Och du är runt 16-17? Flashback har 18 års gräns.

onT: Youtube har massor med schyssta videos kring just det du håller på med just nu. Sök Kemi 1 mol och koncentration på Youtube. Schyssta förklaringar och lätt att hänga med, lycka till

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in