2014-05-21, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Det var bara löslighetstestet som var det karaktäriserande. I övrigt gjorde vi i stort sett bara en titrering för att bestämma antalet ligander.

Så löslighetstestet är säkert som du säger bara för att karaktärisera, men det känns så dumt att skriva in något i rapporten som egentligen inte har något betydelse, för oss i alla fall. Men men...

Där har du svaret på din fråga i så fall
Möjligen kan du diskutera vad som händer, varför du just tillsätter HCl mm.
2014-05-21, 17:22
Medlem
Tjena!

Jag skulle verkligen behöva hjälp med att förstå hur man kommer fram till dessa lösningar:

Uppgift 1:

Kobolt-60, 60^Co , är en β- ,strålande isotop. Skriv formeln för β–sönderfallet.

Uppgift 2:

220^Rn_(86) är en alfastrålande nuklid. Beräkna sönderfallsenergin. Ange Reaktionsformel.

På uppgift 1: Hur ska jag kunna veta att det 60^Ni_28 + e_-1 + energi?!?

Uppgift 2: Samma här, Varför blir det 218^Po_84 + 4^He_2 ?!?
2014-05-21, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonas888
Tjena!

Jag skulle verkligen behöva hjälp med att förstå hur man kommer fram till dessa lösningar:

Uppgift 1:

Kobolt-60, 60^Co , är en β- ,strålande isotop. Skriv formeln för β–sönderfallet.

Uppgift 2:

220^Rn_(86) är en alfastrålande nuklid. Beräkna sönderfallsenergin. Ange Reaktionsformel.

På uppgift 1: Hur ska jag kunna veta att det 60^Ni_28 + e_-1 + energi?!?

Uppgift 2: Samma här, Varför blir det 218^Po_84 + 4^He_2 ?!?

1: Betastrålning innebär att en neutron från atomen går sönder till en proton, en elektron och en anitneutrino. Det är elektronen som utgör betastrålningen. För atomen som faller sönder innebär det att den blir av med en neutron och vinner en proton dvs Co -> Ni

2. Samma som för uppgift 1 men det handlar om alfastrålning. Kolla hur vad alfastrålning innebär och räkna protoner och neutroner för att se vliken atom som bildas.
2014-05-21, 22:01
Medlem
Har kört fast på en fråga, trots att jag redan har skrivit svaret...rätt??

"Vilka baspar kan bildas i en dna molekyl respektive i en hårnål i en T-rna molekyl ? "

Svar :

I DNA molekylen kan basparen A-T och CG bildas. I t-RNA bildas U-A och C-G. t-RNA är de molekyler som bär aminosyror och som ribosomen parar med m-RNA vid translationen då proteiner bildas.
2014-05-22, 13:57
Bannlyst
Läxhjälp Kemi B. Annars F.

Tjenare! Jag har ett kemiprov som måste göras imorrn, annars får jag F i kemi 2. I morgon är den sista dagen att komplettera innan betygen är satta och det är dags för studenten!

Jag skulle vara för evigt tacksam till den som kan svara på mina frågor:

1, Om man ökar trycket hos en gasblandning i jämnvikt kommer värdet på jämnviktskonstanten K ibland att förändras och ibland inte. Förklara varför.

2, Hur definieras syrakonstanten Ka utifrån en protolysjämnvikt?

3, Förklara varför aluminiumklorid ger en sur vattenlösning.

4, Förklara varför natriumsulfat ger en basisk lösning.

5, Hur tillverkar man en perfekt buffertlösning för ett visst pH?

6, I en lösning av NaCN med koncentrationen 0,0200 mol/dm3 har man mätt upp ett pH på 10,77. Beräkna baskonstanten för cyanidjonen.

Jag behöver inte så utförliga svar, bara så att de blir godkända

Så sjukt vad jag älskar den personen som kan hjälpa mig <3 <3 <3
2014-05-22, 14:15
Medlem
Lip-Tips avatar
Hehe klarade knappt Kemi 1, prova pluggakuten? (Vet att det kan räknas som reklam Mod!)
2014-05-22, 14:16
Medlem
Zzyzx Roads avatar
Vad har du för svar än så länge?
2014-05-22, 14:22
Bannlyst
Provet består av en några andra frågor som jag redan har svaret på, men av de som jag skrev upp så har jag lyckats svara på "Hur definieras syrakonstanten Ka utifrån en protolysjämnvikt" Det var: [H3O+] x [A-] / [HA] = Ka

Tack hörrni! Jag ska kolla med pluggakuten också! Tack för tipset! Men fortstätt jättegärna att hjälpa mig här, behöver all hjälp jag kan få <3
2014-05-22, 14:40
Bannlyst
Har min kemilärare rätt att sätta ett F på mig för hela kursen bara pga ett prov som jag missade i höstas? Jag har fått ganska bra på resten av sakerna iallafall, jag gick ut Kemi 1 med C.
2014-05-22, 18:29
Medlem
DaleDentons avatar
Någon som sitter på en 7-10 min redovisning om valfritt ämne inom ramarna för Psykologi 1b, (Psykologi A för er som är vana vid det gamla skolsystemet)? Tex tolkning av drömmar utifrån Freuds perspektiv eller schizofreni utifrån det biologiska perspektivet osv. Skulle uppskattas enormt då jag har ett annat arbete i internationell handel som måste in i morgon. Moralkärringar undanbedes!

Alltså ett muntligt föredrag, inget ska lämnas in skriftligt, (d.v.s. ingen risk för urkund).
2014-05-23, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaleDenton
Någon som sitter på en 7-10 min redovisning om valfritt ämne inom ramarna för Psykologi 1b, (Psykologi A för er som är vana vid det gamla skolsystemet)? Tex tolkning av drömmar utifrån Freuds perspektiv eller schizofreni utifrån det biologiska perspektivet osv. Skulle uppskattas enormt då jag har ett annat arbete i internationell handel som måste in i morgon. Moralkärringar undanbedes!

Alltså ett muntligt föredrag, inget ska lämnas in skriftligt, (d.v.s. ingen risk för urkund).

Jag lägger min moralkärring åt sidan och säger istället bestämt: Du har utan tvekan hamnat i helt fel tråd. Ta det i rätt forum.
2014-05-23, 19:57
Medlem
10,00 ml av en 0,1004 M lösning av natriumtiosulfat (Na2S2O3) togs ut med en pipett och späddes i en mätkolv till 250,0 ml. Beräkna den slutliga koncentrationen av tiosulfatjoner i lösning. Var noga med värdesiffrorna! Se upp med enheten!

Svar: mM

När jag beräknade denna uppgift så tog jag ingen hänsyn till att det stod ml då svaret ska besvaras med enheten mM. Svaret jag kom fram till var ≈ 0,004016 = 0,0040mM

Efter jag har kollat upp google så har en annan person gjort samma uppgift men besvarat 40,16mM

undrar nu om mitt svar är verkligen rätt, är väldigt tacksam för svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in