2016-02-19, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Om 99% av alla som forskar på området kommer fram till och enas om att jorden är 4.54 miljarder år, och 1% kommer fram till någon annan siffra, skall man då lita på de (ofta med kristen bakgrund) forskare som säger att den är ca 6000 år gammal?

Varför skulle man inte göra det? Forskare som forskare väl?

Dock så ska man väl titta på vilka bevis/indikationer dom lägger fram och hittills har ingen forskare lagt fram några indikationer som visar att jorden är +4 miljarder år gammal och tål granskning.
Citera
2016-02-19, 21:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite

Dock så ska man väl titta på vilka bevis/indikationer dom lägger fram och hittills har ingen forskare lagt fram några indikationer som visar att jorden är +4 miljarder år gammal och tål granskning.
Du kan ju påstå att så är fallet, men det gör inte ditt påstående sant.
Citera
2016-02-19, 21:38
Medlem
Citat:

Jo, det är så vetenskap fungerar. Däremot klarar inte bibeln en sådan granskning, om det ämnet.
Citera
2016-02-19, 21:43
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Röda Havet låg antagligen på något annat ställe på den tiden. Och var antagligen mycket mindre....
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Smeso måste bevisa att Röda Havet låg på något annat ställe på den tiden, än den ligger idag
Citat:
Självklart, och jag skojade bara. Men hur är det med din egen bevisbörda? Du kör ju med sådana argument, utan att skoja.
Citat:
Fast Smeso skojade inte, han menar att Röda Havet låg någon annanstans än den gör idag.

Vad tycker du om det? Du som hela tiden talar om att bevisa, ska inte Smeso bevisa att Röda Havet låg på ett annat ställe än idag?
Citera
2016-02-19, 21:47
Medlem
Citat:
Vad tycker du om det? Du som hela tiden talar om att bevisa, ska inte Smeso bevisa att Röda Havet låg på ett annat ställe än idag?
Jo, om han påstått det. Liksom du ska bevisa att regn och storm inte existerade. Och mycket mer.....
Citera
2016-02-19, 21:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är ju du som tar upp om dagens Suezvik, du menar att vad som avses i bibeln är dagens Suezvik:

Samtidigt säger du här att Suezviken inte är i Röda Havet.

Är det någon vettig ateist som kan hjälpa till här för att få Smeso att fatta? Eller en troende, varför får jag ingen hjälp här? Varför får Smeso hjälp av andra ateister att bibehålla en snedvriden bild? Är ni så fega att ni inte vågar stå upp emot mobben här på Flashback?

Om man inte kan diskutera om dom mest grundläggande kunskaperna som att Suezviken ligger i Röda Havet, utan att man måste förvränga och slingra sig, så är det bara att glömma dom svårare frågorna.

Jag förstår inte varför du biter dig fast i totalt oväsentliga detaljer. Gör du det för att undvika själva diskussionen, kanske?

Jag nämnde "Röda Havet" eftersom det är vad som står i bibeln. Sedan nämnde jag Suezviken som en mer trolig plats för en övergång därför att det är smalare och grundare och därför att man då efter korsningen skulle ha hamnat i Sinaiöknen.

Det som talar emot denna tolkning är för det första att det inte finns någon referens som säger att folk historiskt har kallat även Suezviken för "Röda Havet" och för det andra att detta område på den tiden låg långt inom Egyptens gränser.

När det gäller frågan om ifall man kan kalla Suezviken för en del av Röda Havet, så naturligtvis kan man det, men ingen vettig människa som endast "badat i Suezviken" skulle sedan påstå att han "badat i Röda Havet". Jag har badat i Skagerrak, men jag skulle aldrig komma på tanken att påstå att jag badat i Nordsjön bara för det. Om jag tar en färja över Finska Viken så har jag korsat Finska Viken och tänker inte påstå att jag korsat Östersjön.

Det är en helt annan fråga när man på geografilektioner och geografiskt sett talar om att Suezviken är en del av Röda Havet eller att Finska Viken är en del av Östersjön, men om man befinner sig i en del som har ett annat namn så använder man naturligtvis det namnet och säger inte att man badade i Nordsjön när man badade på havsbadet i Lysekil.
Citera
2016-02-19, 21:51
Medlem
Citat:
Jo, om han påstått det. Liksom du ska bevisa att regn och storm inte existerade. Och mycket mer.....

Ok bra, låt oss vänta på bevis från Smeso, för han om någon borde väl kunna bevisa, eller hur? Ni är väl kompisar? Du försvarar honom ofta.
Citera
2016-02-19, 22:51
Medlem
Citat:
Varför skulle dom inte ha gjort det?

Tror hundar har existerat i ungefär i 500 år och på den tiden har det kommit hundratals hundraser vi har idag.

Så mycket du sprider omkring dig som du inte vet någonting om.

Bara när det gäller hundar så kan vi bevisa att människan är äldre än 6000år.

Citat:
Skelettfynd från Israel och Tyskland visar att det fanns tamhundar redan för 12 000 år sedan. Vid stenåldersboplatsen Skateholm i södra Sverige har arkeologer hittat 7 000 år gamla hundgravar. De tyder på att djuren redan vid den tiden begravdes med liknande omsorg som människor.

De allra första tamhundarna kom dock varken från Europa eller Mellanöstern utan från södra Kina. För bara några år sedan kunde genforskare visa att alla nu levande hundar har samma förfäder. De härstammar från en grupp vargar som levde i södra Asien för ungefär 16 000 år sedan.
http://www.alltomhistoria.se/artiklar/historiska-hundar/

Men det var inte bara detta du påstod. Ett flertal raser tex olika mastiffer har en historia som sträcker sig till romartiden. Alltså 2000år ca.
Senast redigerad av Jhwh 2016-02-19 kl. 22:56.
Citera
2016-02-19, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Så mycket du sprider omkring dig som du inte vet någonting om.

Bara när det gäller hundar så kan vi bevisa att människan är äldre än 6000år.

http://www.alltomhistoria.se/artiklar/historiska-hundar/

Men det var inte bara detta du påstod. Ett flertal raser tex olika mastiffer har en historia som sträcker sig till romartiden. Alltså 2000år ca.

Och på vilket sätt har dom avgjort att det är 12,000 och 7,000 år gamla?
Citera
2016-02-19, 23:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Om det är 200km och dom gjorde det på 1 dag vilket är 24 timmar så blir det en gå takt i 8,33 km/timmen vilket är väldigt lågt. Speciellt för folk som är livrädda.

2 dygn?......då går dom i en hastighet utav 4,16 km/timmen, vad är det för sniglar du pratar om?.....

Du är tydligen inte van vid att vara ute och gå.

Prova att försöka gå 8,3 km på en timme så får du se.

Någon som går 5 km/tim går snabbt, och de flesta kan inte gå så snabbt under flera timmar utan att tröttna. 4 km/tim är en mer hållbar hastighet för längre sträckor, men inte ens då under 48 timmar i sträck utan vila.
Och tänk även på att de inte gick tomhänta, de bar sannolikt på barn och olika korgar eller säckar med tillhörigheter.

Citat:
Dessutom vad har du för indikationer att landet låg under egyptisk kontroll 300 år extra?

Det kunde du ha hittat själv om du försökt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Canaan

History[edit]
Overview[edit]
Prior to 3500 B.C.E (prehistory – Stone Age and Chalcolithic): hunter-gatherer societies slowly giving way to farming and herding societies, and early metal-working in the last thousand years;
3500–2000 (Early Bronze): prior to written records in the area;
2000–1550 (Middle Bronze): city-states;
1550–1200 (Late Bronze): Egyptian hegemony;
1200–586 (Iron Age, divided into Iron Age I and II): village societies in Iron I giving way to kingdoms in Iron II.

Och lite längre ner står det lite om att medan Rameses II var farao så var Kanaan fortfarande i Egyptiska händer, men var nära att bryta sig loss:

After the near collapse of the Battle of Kadesh, Rameses II had to campaign vigorously in Canaan to maintain Egyptian power.

Rameses II dog 1213 f.Kr. och något exakt datum för när det som judarna kallade Kanaan slet sig fria från Egyptiskt styre är oklart i och med att egyptierna med namnet Kanaan avsåg hela området nästen ända fram till dagens Turkiet, medan bibliska källor bara avser en liten del av hela detta landområde.

I en annan källa (http://www.cemml.colostate.edu/cultural/09476/egypt02-05enl.html) står det däremot så här:
The Third Intermediate Period usually refers to the time in Ancient Egypt from the death of Pharaoh Ramesses XI (reign 1107–1078/77 BC) during the Twentieth Dynasty to the foundation of the Twenty-Sixth Dynasty by Psamtik I in 664 BC, following the expulsion of the Nubian rulers of the Twenty-Fifth Dynasty.

The Third Intermediate Period is characterized by the slow motion fracturing of Egyptian kingship.

Sönderfallet av det egyptiska riket började alltså under slutet av 1100-talet f.Kr., vilket ger i stort sett 300 år från 1446, om man tänker sig att judarna var bland de första som bröt sig ur det egyptiska riket.
(http://www.bible.ca/archeology/bible-archeology-exodus-date-1440bc.htm)
Citera
2016-02-20, 00:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ok bra, låt oss vänta på bevis från Smeso, för han om någon borde väl kunna bevisa, eller hur? Ni är väl kompisar? Du försvarar honom ofta.

Om jag står i Finland och säger att jag ska korsa Östersjön så kommer normalt funtade personer att tro att jag ska till Sverige, men om jag säger att jag ska korsa Finska Viken så fattar de att jag ska till Estland.

Något så elementärt om platsangivelser hoppas jag att du kan förstå, trots att Finska Viken kan anses vara en del av Östersjön.
Citera
2016-02-20, 00:10
Medlem
Citat:
Jag känner honom inte, och jag "försvarar" honom inte. Döremot verkar vi ha samma syn på ganska många saker och ting. Om han sagt något som du tycker han ska bevisa, så ta det med honom.

Samtidigt så har du vönt ut och in på verkligheten X antal ggr, utan bevis.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in