Citat:
Ursprungligen postat av
Chev.Chelios
Sista rookie-frågan, vad ÄR ett ISK och Avanza? Alltså är det någon skillnad mellan dom?
Jag tror det är lättare om jag börjar med att svara på sista frågan. Avanza är en bank, alltså som Handelsbanken. ISK är en förkortning av InvesteringsSparKonto och är alltså en typ av konto som du kan förvara värdepapper på. Både Handelsbanken och Avanza erbjuder den här kontotypen (ISK). Just kring ISK finns det lagstiftat att man ej får ha någon kontoavgift, så ISK är gratis hos alla banker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chev.Chelios
Har fått "erbjudande" om att öppna ISK konto på H-banken. Men jag har fått för mig att avanza inte hade/är ISK-konto. Det stämmer alltså inte?
Avanza har ISK och är i mina ögon ett bättre val p.g.a. (1) större utbud av fonder, (2) en hemsida som är byggd för sparande och (3) en kundsupport som är ljusår bättre än storbankernas. Jag har själv haft Handelsbanken tidigare och deras hemsida är en ren mardröm när det kommer till sparande i fonder/aktier.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chev.Chelios
Hur fungerar överföringar till avanza? Skriver jag in mitt avanza-kontonummer och för över pengar från min nuvarande bankkonto och sen väljer vilka aktier/fonder jag vill köpa?
Ja, om du öppnar konto hos Avanza så kommer du få ett konto- och clearingnummer som du sätter över pengar till. Vill du så kan du också lägga upp ett månadssparande så att pengar dras automatiskt varje månad som det automatiskt köps de fonder du valt för.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chev.Chelios
Vad skulle vara mest fördelaktigt för mig? Jag kommer spara mellan 500-1000kr per månad men också gå in med en liten klumpsumma, vilka är för och nackdelar med avanza kontra H-bankens ISK?
Som jag nämnde tidigare så är själva kontot i sig exakt samma hos Handelsbanken som hos Avanza, men allting runtomkring är bättre hos Avanza.