2016-02-17, 11:34
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Bull OMX X15 AVA ligger idag på 1 öre. Vad skall hända för att den skall börja röra sig uppåt ??

Hej,

Certifikatet har försatts i "sold out buy back"-läge för att det inte ska locka investerare att handla instrumentet eftersom det har blivit väldigt stor spread. För att instrumentet ska röra sig 1 öre (dvs 100%) så innebär det att underliggande måste gå upp 6-7%.

Det står även en liten infotext längst upp på instrumentets sida som förklarar det hela.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/564122/bull-omx-x15-ava

Återkom gärna om du har några fler funderingar!

/Dan, Avanza
Citera
2016-02-17, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Certifikatet har försatts i "sold out buy back"-läge för att det inte ska locka investerare att handla instrumentet eftersom det har blivit väldigt stor spread. För att instrumentet ska röra sig 1 öre (dvs 100%) så innebär det att underliggande måste gå upp 6-7%.

Det står även en liten infotext längst upp på instrumentets sida som förklarar det hela.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/564122/bull-omx-x15-ava

Återkom gärna om du har några fler funderingar!

/Dan, Avanza

Under vilken tidsperiod handlar det om ??
Senaste veckan har väl OMX gått upp ca 6-8% ?
Citera
2016-02-17, 14:52
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Under vilken tidsperiod handlar det om ??
Senaste veckan har väl OMX gått upp ca 6-8% ?

Det är daglig hävstång i cert, så det innebär alltså att index måste gå upp 6-7% på en dag.

Läs gärna mer om skillnaden mellan certifikat och mini futures på denna länk.

/Dan, Avanza
Citera
2016-02-18, 15:51
Medlem
Reevess avatar
Det är dags för några fler personliga portföljer under aktieinspiration tycker jag.
Citera
2016-02-18, 18:14
Medlem
Citat:
Hej!

Det stämmer. Det sköts automatiskt och du behöver bara känna till reglerna kring när det eventuellt kan vara så att du inte får tillbaka all källskatt. Läs mer om detaljerna på skatteverkets hemsida.

/Dan, Avanza
Läste på eran egna sida på Placera och där skriver ni såhär.
"För dig som investerar i utländska aktier med utdelning är det skattemässigt fördelaktigt att ha aktierna i en kapitalförsäkring. I en kapitalförsäkring hjälper försäkringsbolaget till att få tillbaka 50 procent av den skatt som är dragen på utdelningen i källstaten. I en ISK behöver du ansöka om det själv det blir betydligt mer jobb."

Ni säger att det sköts automatiskt här men på sidan står det att man får ansöka om det själv? Så vilket stämmer?
Citera
2016-02-19, 17:44
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Läste på eran egna sida på Placera och där skriver ni såhär.
"För dig som investerar i utländska aktier med utdelning är det skattemässigt fördelaktigt att ha aktierna i en kapitalförsäkring. I en kapitalförsäkring hjälper försäkringsbolaget till att få tillbaka 50 procent av den skatt som är dragen på utdelningen i källstaten. I en ISK behöver du ansöka om det själv det blir betydligt mer jobb."

Ni säger att det sköts automatiskt här men på sidan står det att man får ansöka om det själv? Så vilket stämmer?

Hej!

Tack för att du uppmärksammar det hela. Jag har mailat Pär för att korrigera i artikeln. Vi (Avanza Pension) söker avräkning för den utländska källskatten och även om vi inte kan garantera att vi får åter allt så har det varit så historiskt. Det är en rätt komplicerad process med en hel del beräkningar att göra, det bygger bland annat på att vi måste ha något att avräkna den utländska källskatten mot dvs. Avanza Pension måste ha betalat in någon skatt tidigare år samt det finns ett spärrbelopp som räknas fram.

/Dan, Avanza
Citera
2016-02-19, 18:33
Medlem
Citat:
Hej!

Tack för att du uppmärksammar det hela. Jag har mailat Pär för att korrigera i artikeln. Vi (Avanza Pension) söker avräkning för den utländska källskatten och även om vi inte kan garantera att vi får åter allt så har det varit så historiskt. Det är en rätt komplicerad process med en hel del beräkningar att göra, det bygger bland annat på att vi måste ha något att avräkna den utländska källskatten mot dvs. Avanza Pension måste ha betalat in någon skatt tidigare år samt det finns ett spärrbelopp som räknas fram.

/Dan, Avanza
Okej vad betyder Avanza Pension? Gäller det inte vanliga Avanza ISK konto?
Citera
2016-02-19, 19:23
Medlem
Har fått "erbjudande" om att öppna ISK konto på H-banken. Men jag har fått för mig att avanza inte hade/är ISK-konto. Det stämmer alltså inte? Hur fungerar överföringar till avanza? Skriver jag in mitt avanza-kontonummer och för över pengar från min nuvarande bankkonto och sen väljer vilka aktier/fonder jag vill köpa?

Vad skulle vara mest fördelaktigt för mig? Jag kommer spara mellan 500-1000kr per månad men också gå in med en liten klumpsumma, vilka är för och nackdelar med avanza kontra H-bankens ISK?

Sista rookie-frågan, vad ÄR ett ISK och Avanza? Alltså är det någon skillnad mellan dom?

Ni får garva hur mkt ni vill åt mig då jag även fullständig amatör på detta
Citera
2016-02-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chev.Chelios
Sista rookie-frågan, vad ÄR ett ISK och Avanza? Alltså är det någon skillnad mellan dom?
Jag tror det är lättare om jag börjar med att svara på sista frågan. Avanza är en bank, alltså som Handelsbanken. ISK är en förkortning av InvesteringsSparKonto och är alltså en typ av konto som du kan förvara värdepapper på. Både Handelsbanken och Avanza erbjuder den här kontotypen (ISK). Just kring ISK finns det lagstiftat att man ej får ha någon kontoavgift, så ISK är gratis hos alla banker.

Citat:
Har fått "erbjudande" om att öppna ISK konto på H-banken. Men jag har fått för mig att avanza inte hade/är ISK-konto. Det stämmer alltså inte?

Avanza har ISK och är i mina ögon ett bättre val p.g.a. (1) större utbud av fonder, (2) en hemsida som är byggd för sparande och (3) en kundsupport som är ljusår bättre än storbankernas. Jag har själv haft Handelsbanken tidigare och deras hemsida är en ren mardröm när det kommer till sparande i fonder/aktier.

Citat:
Hur fungerar överföringar till avanza? Skriver jag in mitt avanza-kontonummer och för över pengar från min nuvarande bankkonto och sen väljer vilka aktier/fonder jag vill köpa?

Ja, om du öppnar konto hos Avanza så kommer du få ett konto- och clearingnummer som du sätter över pengar till. Vill du så kan du också lägga upp ett månadssparande så att pengar dras automatiskt varje månad som det automatiskt köps de fonder du valt för.

Citat:
Vad skulle vara mest fördelaktigt för mig? Jag kommer spara mellan 500-1000kr per månad men också gå in med en liten klumpsumma, vilka är för och nackdelar med avanza kontra H-bankens ISK?
Som jag nämnde tidigare så är själva kontot i sig exakt samma hos Handelsbanken som hos Avanza, men allting runtomkring är bättre hos Avanza.
Citera
2016-02-20, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag tror det är lättare om jag börjar med att svara på sista frågan. Avanza är en bank, alltså som Handelsbanken. ISK är en förkortning av InvesteringsSparKonto och är alltså en typ av konto som du kan förvara värdepapper på. Både Handelsbanken och Avanza erbjuder den här kontotypen (ISK). Just kring ISK finns det lagstiftat att man ej får ha någon kontoavgift, så ISK är gratis hos alla banker.

Avanza har ISK och är i mina ögon ett bättre val p.g.a. (1) större utbud av fonder, (2) en hemsida som är byggd för sparande och (3) en kundsupport som är ljusår bättre än storbankernas. Jag har själv haft Handelsbanken tidigare och deras hemsida är en ren mardröm när det kommer till sparande i fonder/aktier.

Ja, om du öppnar konto hos Avanza så kommer du få ett konto- och clearingnummer som du sätter över pengar till. Vill du så kan du också lägga upp ett månadssparande så att pengar dras automatiskt varje månad som det automatiskt köps de fonder du valt för.

Som jag nämnde tidigare så är själva kontot i sig exakt samma hos Handelsbanken som hos Avanza, men allting runtomkring är bättre hos Avanza.

Grymt, tack för svaret!

Så inte så många nackdelar med Avanza alltså.

Däremot vad betyder Avanza zero och Zero ISK? Vad är skillnaden mellan dessa och "bara" Avanza?
Citera
2016-02-20, 10:07
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Grymt, tack för svaret!

Så inte så många nackdelar med Avanza alltså.

Däremot vad betyder Avanza zero och Zero ISK? Vad är skillnaden mellan dessa och "bara" Avanza?
Inte så lätt att sätta sig in i alla begrepp

Avanza är som sagt en bank.
Avanza Zero är en aktiefond som investerar i de 30 mest omsatta bolagen på börsen.
Avanza Zero drivs av Avanza.
Avanza liksom de flesta banker erbjuder ISK för värdepapperssparande.

I ditt ISK hos Avanza kan du föra över pengar och handla värdepapper. Exempelvis andelar i fonden Avanza Zero. Förutom fonder kan du handla i alla sorters värdepapper som handlas över erkänd handelsplats såsom de svenska börserna.
Citera
2016-02-22, 13:24
Medlem
AvanzaBanks avatar
Jäklar vad ni är snabba och grymma. Tack både _Baste_ och Rostighink!

Vi är som sagt en bank som erbjuder sparande i olika typer av konton. ISK är en av de kontotyper som man kan spara i och det är det konto som flest av våra kunder väljer för nysparande.

Jag vill även passa på att nämna att vi relativt nyligen lanserat funktionen Direktinsättning (via Trustly). Det innebär att om man har någon av storbankerna så kan man sätta in pengar mycket snabbare än att göra en vanlig banköverföring, det tar i regel 30 sek att göra en överföring istället för en bankdag. Målet är att det ska vara möjligt att göra en direktinsättning också om man har Handelsbanken, vi arbetar för att implementera dem i funktionen just nu och hoppas att det kan vara ordnat snart!

Återkom gärna om ni har några fler funderingar!

/Dan, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in