Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-18, 14:00
  #3637
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Hej,

Önskelista:
Aker BP, ökad belåningsvärde med 10% till 60% (förtjänar samma som LUPE)
Aker, ökad belåningsvärde med 10% till 50% (70% hos Nordnet)
Ocean Yield, ökad belåningsvärde med 10% till 50% (60% hos Nordnet)
Stolt-Nielsen, ökad belåningsvärde med 10% till 50% (70% hos Nordnet)
Fortum, ökad belåningsvärde med 10% till 80% (85% hos Nordnet)

Nya värdepapper tillgängliga för superlånet:
Lucara Diamond Corp
Tethys Oil
Eolus Vind B

Alt att ni gör om systemet så man får halva belåningsvärdet tillgängligt för superlånet på alla värdepapper som inte är med i superlånet.

Toppen, tar dessa förslag vidare till vår kreditavdelning!
/Florence, Avanza
Citera
2017-09-18, 15:12
  #3638
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Två frågor om minifutures...

1. Ska det alltid, så snart börsen öppnar, finnas köp- och säljkurser i alla minifutures och miniturbos? Är det något som market makern måste tillhandahålla? Frågar eftersom jag varit med om att orderboken varit helt tom i minifutures jag velat handla.

2. Vad är det som avgör vilka underliggande instrument ni erbjuder mini futures till? Vilka begränsningar finns (t.ex. likviditet i underliggande)?


Hej,

Det finns inga regelverk som bestämmer att market maker alltid måste ställa kurser i sina produkter, däremot ligger det i emittentens intresse att finnas i orderboken så mycket som möjligt. Vid vissa tillfällen kan det vara svårt eller omöjligt att köpa eller sälja börshandlade produkter och kan till exempel inträffa då den underliggande tillgången är svår att prissätta, vid kraftiga kursrörelser. Även tekniska avbrott kan störa handeln. Även om alla aktörer på marknaden - det vill säga börsen, distributören och emittenten - har redundans i sina system kan det uppstå oförutsedda situationer som påverkar möjligheten för kunder att handla i instrumenten.

Du kan se olika aktörer på ETP-marknadens statistik här om du vill jämföra hur ofta de är i orderboken:
http://www.nasdaqomxnordic.com/etp/issuers

Det brukar inte vara några problem för oss att emittera nya AVA-produkter, om det är en specifik aktie som du är intresserad av att se som mini future kan du kontakta oss så kollar vi upp det med MS.

/Florence, Avanza
Citera
2017-09-18, 22:39
  #3639
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Det här ska nu vara åtgärdat i och med dagens systemuppdatering. Återkom om du har fortsatta problem!

/Florence, Avanza
Det verkar dock som att precis samma bug nu finns för RSI oscillatorn.
Reproducera så här:
Ladda en graf
Lägg in en RSI oscillator med högsta och lägsta satt till 80 respektive 20
Spara som en mall
Byt värdepapper eller nolla alla TA-grejer
RSI hoppar tillbaka till sitt defaultvärde, med 70 respektive 30 som högsta och lägsta

Nu är inte jag någon expert på era system men jag fattar inte vad som ska vara så himla svårt med att spara user settings i en databas och sen läsa detta? Jobbar själv med IT och har pysslat med allt från web och databaser till python och C#.
Men det är väl så det är med buggar: ofta är det bara små idiotfel. Det låter här som att mallarna inte kan läsas från databas korrekt och då revertar front-end till något default-värde istället för att ge ett error/kasta en exception.
__________________
Senast redigerad av Spader 2017-09-18 kl. 22:41.
Citera
2017-09-21, 16:27
  #3640
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Det verkar dock som att precis samma bug nu finns för RSI oscillatorn.
Reproducera så här:
Ladda en graf
Lägg in en RSI oscillator med högsta och lägsta satt till 80 respektive 20
Spara som en mall
Byt värdepapper eller nolla alla TA-grejer
RSI hoppar tillbaka till sitt defaultvärde, med 70 respektive 30 som högsta och lägsta

Nu är inte jag någon expert på era system men jag fattar inte vad som ska vara så himla svårt med att spara user settings i en databas och sen läsa detta? Jobbar själv med IT och har pysslat med allt från web och databaser till python och C#.
Men det är väl så det är med buggar: ofta är det bara små idiotfel. Det låter här som att mallarna inte kan läsas från databas korrekt och då revertar front-end till något default-värde istället för att ge ett error/kasta en exception.


Hej,

Fick det bekräftat att vi känner till problemet och att vi arbetar på en fix även där. Förhoppningsvis är det åtgärdat till närmast kommande systemuppdateringarna.

/Florence, Avanza
Citera
2017-09-22, 10:30
  #3641
Medlem
Nihennas avatar
Vad tror ni om Avanza Auto? Bra för någon som varken har kunskapen eller tiden att sätta sig in och bli en riktig mastermind i aktier och fonder?

Jag har 30 000 på Avanza Zero, och funderar på om man ska splitta hälften och sätta dem på högriskdelen i auto. jag tänkte sätta in 1000 kr i månaden, så en eventuell väntad förlust på 5000 efter 3 års sparande enligt prognosen som man kan kolla där är väldigt sak samma, vinsten är desto mer lockande.
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2017-09-22 kl. 10:37.
Citera
2017-09-22, 19:21
  #3642
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag har 30 000 på Avanza Zero, och funderar på om man ska splitta hälften och sätta dem på högriskdelen i auto. jag tänkte sätta in 1000 kr i månaden, så en eventuell väntad förlust på 5000 efter 3 års sparande enligt prognosen som man kan kolla där är väldigt sak samma, vinsten är desto mer lockande.

jag tycker inte du ska stirra dig blind på prognosen, det är ju så klart ett säljargument.
men, jag tycker absolut att du ska diversifiera dig. avanza zero följer bara stockholmsbörsen. mycket bättre att sprida sina risker. lägger du pengar i någon av auto fonderna får du exponering mot hela världen

robotrådgivning är definitivt framtiden för gemene man, jag tror det kommer komma stort. har mycket av mina pengar i index fonder idag. jag har typ.. 30% enskilda aktier jag spekulerar i, och 70% index fonder. kommer nog balansera om och köra 30% enskilda aktier, 20% avanza auto 6 och 50% index fonder (70% global index, 10% renewable energy, 10% biotech, 10% emerging markets)
Citera
2017-09-23, 19:41
  #3643
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Vad tror ni om Avanza Auto? Bra för någon som varken har kunskapen eller tiden att sätta sig in och bli en riktig mastermind i aktier och fonder?

Jag har 30 000 på Avanza Zero, och funderar på om man ska splitta hälften och sätta dem på högriskdelen i auto. jag tänkte sätta in 1000 kr i månaden, så en eventuell väntad förlust på 5000 efter 3 års sparande enligt prognosen som man kan kolla där är väldigt sak samma, vinsten är desto mer lockande.

Jag tänkt prova och månadsspara 1000kr, balanserat med långsiktig sparande bara för att prova på. Blir kul att se hur det hela urartar sig. Enligt avanzas prognos så växer det till 205000kr inom 10 år. Avanza auto 5 tog jag då.
__________________
Senast redigerad av Freebop 2017-09-23 kl. 19:48.
Citera
2017-09-24, 08:52
  #3644
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Det finns inga regelverk som bestämmer att market maker alltid måste ställa kurser i sina produkter, däremot ligger det i emittentens intresse att finnas i orderboken så mycket som möjligt. Vid vissa tillfällen kan det vara svårt eller omöjligt att köpa eller sälja börshandlade produkter och kan till exempel inträffa då den underliggande tillgången är svår att prissätta, vid kraftiga kursrörelser. Även tekniska avbrott kan störa handeln. Även om alla aktörer på marknaden - det vill säga börsen, distributören och emittenten - har redundans i sina system kan det uppstå oförutsedda situationer som påverkar möjligheten för kunder att handla i instrumenten.

Du kan se olika aktörer på ETP-marknadens statistik här om du vill jämföra hur ofta de är i orderboken:
http://www.nasdaqomxnordic.com/etp/issuers

Det brukar inte vara några problem för oss att emittera nya AVA-produkter, om det är en specifik aktie som du är intresserad av att se som mini future kan du kontakta oss så kollar vi upp det med MS.

/Florence, Avanza
Hej
Jag hade generellt sett gärna sett att ni hade mini futures i Avanza markets kopplade till fler underliggande. Det jag främst saknar är futures med bolag på smålistorna som underliggande. Hade till exempel gärna kortat Gold Town games efter rusningen på flera hundra procent.

Är det verkligen produkter ni skulle kunna erbjuda, mini futures med bolag på First North, NGM och Aktietorget som underliggande? Jag ser iaf följande utmaningar:
- Det kommer inte att vara någon som helst handel i dom produkterna förrän det händer något på nyhetsfronten i bolagen.
- När det väl händer nåt, så kommer produkterna med "fel" riktning knockas på löpande band
- Om man ska ta position mot en rusning som man tycker verkar stanna av, så vill man göra det med god marginal till "knocknivå", vilket innebär att det måste finnas en rätt stor "range" av mini futures. Menar alltså att om en aktie rusar 100% på en nyhet en dag, så kommer en stor andel av de mini futures som finns kopplade till den aktien och har "fel" riktning, att knockas. Då finns det inget att ta position i, som man vill ska ha ytterligare 50-100% kvar till sin egen knocknivå om det är en aktie som handlas till ett aktievärde på bara någon enstaka krona, eftersom småsparare då har en tendens att i procent räknat acceptera att kliva på när tåget redan rusat en bra bit (lite knöligt förklarat, men jag vet att du ändå fattar vad jag menar ).

Men såna här produkter är alltså nåt som du menar att ni kanske kan erbjuda?
Citera
2017-09-24, 08:58
  #3645
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
.
https://www.youtube.com/watch?v=Nt1FRKrSD90

Man bli ju lite fundersam, hur väljer ni egentligen era "partners"...

Till er andra läsare av tråden...har ni kikat på klippet? Bara jag som först trodde att det här var något sorts skämt?
Citera
2017-09-24, 10:47
  #3646
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
https://www.youtube.com/watch?v=Nt1FRKrSD90

Man bli ju lite fundersam, hur väljer ni egentligen era "partners"...

Till er andra läsare av tråden...har ni kikat på klippet? Bara jag som först trodde att det här var något sorts skämt?

Det är väl kunskapen som är det intressanta, inte hur personen ser ut?
Citera
2017-09-24, 11:47
  #3647
Medlem
simba_rocks avatar
Har en gammal Avanza IPS depå som idag är på ca 2500 kr. Att byta aktier med så små summor kostar mer än det smakar. Därför funderar jag på de nya Plus fonderna. Skall man se det som att 4-6 har en 'svagare' utveckling i det korta perspektivet och 1-3 är mer risky. Jag är beredd att ta höga risker med dessa pengar. Är det då nr 3 som gäller ??
Citera
2017-09-24, 15:37
  #3648
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det är väl kunskapen som är det intressanta, inte hur personen ser ut?
Jag har inte uttalat mig om hur han ser ut, eller påstått att det är av betydelse. Inte många skulle påstå att Max Mitregger eller Peter Malmqvist ser ut som modeller Däremot tänker jag påstå att det är av betydelse hur man genomför presentationen av sig själv och sin arbetsgivare, vilket intryck man ger. Man är ju trots allt i rund och botten en säljare av sin arbetsgivares produkter och en representant för företaget.

Du kan ju jämföra till exempel med det intryck Simon Blecher gav härom veckan på Pensers seminarium. Ett kompetent intryck som lockar kunder. https://www.youtube.com/watch?v=6jPMeHs8oQY&t=7s
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback