Citat:
Ursprungligen postat av
Tjoflo
Hur var din syn under andra veckan? Är själv i vecka 2 nu efter operationen och mitt högra öga är lite dimmigt, medans det vänstra är mer stabilt. Läst att många har det så, men man vill ju vara speciell och se bra på en gång. Hade du liknande variation?
Jag gjorde NoCut.
Det är olika beroende på. Första veckan gick det lite upp och ner. Andra likaså. Det stabiliserar sig mer nu men kan ibland bli lite suddigt. Det är helt enkelt hornhinnans "ärr" som blockerar synen ibland. Vet inte hur det är med dig men när jag droppade ögonen första och andra veckan blev synen genast bättre, sen när det torkade ut blev det sämre igen. När man droppar så slätar vätskan ut ärretså man ser lite bättre under just den lilla stunden. Det är helt normalt.
Man ska komma ihåg att ögats läkningsprocess är ca 1-1,5 år. Visst, de flesta känner att de ser perfekt efter 4-6 veckor (vilket är när man bokar in första efterkollen) men det tar minst 6 månader innan läkaren med sina instrument inte kan se att ögat opererats och sedan ytterligare minst 6 månader innan det helt läkt.
En ögonoperation, oavsett teknik, kommer ta sin tid och så ska det vara.
Fanns dagar redan efter vecka ett då synen var riktigt skarp sen nästa dag dippade det till typ som jag var före operation. Berg-o-dalbanan är helt normal. Man ska ta det lugnt och följa deras rekommendationer.
Vilken klinik gick du på i vilken ort? Var det också Vårda?