2016-02-17, 18:05
Medlem
Tjoflos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Gjorde min NoCut den 29:e januari. Allting gick bra till. Pratade lite med kirurgen innan och det var bara att köra.

Hur var din syn under andra veckan? Är själv i vecka 2 nu efter operationen och mitt högra öga är lite dimmigt, medans det vänstra är mer stabilt. Läst att många har det så, men man vill ju vara speciell och se bra på en gång. Hade du liknande variation?

Jag gjorde NoCut.
Citera
2016-02-18, 11:05
Medlem
Mallemedes avatar
För mig skilde det 2000 kronor mellan no cut och lasek (på den kliniken jag var på)
Däremot sa läkaren att om jag gör lasek och får några problem med ögonen så måste jag i princip åka från Umeå till Stockholm för att hitta någon som kan hjälpa mig med problemet, men om jag däremot gör en no cut så kan jag gå till vilken vårdcentral som helst så kan de se lätt vilken/ om salva jag behöver osv. Jag forskade inte så djupt i det där men ungefär nått såntdär sa han.
Citera
2016-02-18, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Hur var din syn under andra veckan? Är själv i vecka 2 nu efter operationen och mitt högra öga är lite dimmigt, medans det vänstra är mer stabilt. Läst att många har det så, men man vill ju vara speciell och se bra på en gång. Hade du liknande variation?

Jag gjorde NoCut.

Det är olika beroende på. Första veckan gick det lite upp och ner. Andra likaså. Det stabiliserar sig mer nu men kan ibland bli lite suddigt. Det är helt enkelt hornhinnans "ärr" som blockerar synen ibland. Vet inte hur det är med dig men när jag droppade ögonen första och andra veckan blev synen genast bättre, sen när det torkade ut blev det sämre igen. När man droppar så slätar vätskan ut ärretså man ser lite bättre under just den lilla stunden. Det är helt normalt.

Man ska komma ihåg att ögats läkningsprocess är ca 1-1,5 år. Visst, de flesta känner att de ser perfekt efter 4-6 veckor (vilket är när man bokar in första efterkollen) men det tar minst 6 månader innan läkaren med sina instrument inte kan se att ögat opererats och sedan ytterligare minst 6 månader innan det helt läkt.

En ögonoperation, oavsett teknik, kommer ta sin tid och så ska det vara.

Fanns dagar redan efter vecka ett då synen var riktigt skarp sen nästa dag dippade det till typ som jag var före operation. Berg-o-dalbanan är helt normal. Man ska ta det lugnt och följa deras rekommendationer.

Vilken klinik gick du på i vilken ort? Var det också Vårda?
Citera
2016-02-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mallemede
För mig skilde det 2000 kronor mellan no cut och lasek (på den kliniken jag var på)
Däremot sa läkaren att om jag gör lasek och får några problem med ögonen så måste jag i princip åka från Umeå till Stockholm för att hitta någon som kan hjälpa mig med problemet, men om jag däremot gör en no cut så kan jag gå till vilken vårdcentral som helst så kan de se lätt vilken/ om salva jag behöver osv. Jag forskade inte så djupt i det där men ungefär nått såntdär sa han.

Antar att du pratar om Vårda nu (rätta mig om det är fel). Det är helt riktigt. Jag åkte till SKåne (från Stockholm) ca. 1 vecka efter operationen och frågade om lite småsaker. Läkaren passade på att nämna att om något händer så finns det en klinik i Malmö också som det bara är att poppa in i. Vet dock inte om det där med LASEK stämmer. Låter konstigt att det inte skulle kunna kollas var som helst. De använder ju samma instrument för att kolla ögonen.
Citera
2016-02-19, 14:31
Medlem
Mallemedes avatar
Citat:
Antar att du pratar om Vårda nu (rätta mig om det är fel). Det är helt riktigt. Jag åkte till SKåne (från Stockholm) ca. 1 vecka efter operationen och frågade om lite småsaker. Läkaren passade på att nämna att om något händer så finns det en klinik i Malmö också som det bara är att poppa in i. Vet dock inte om det där med LASEK stämmer. Låter konstigt att det inte skulle kunna kollas var som helst. De använder ju samma instrument för att kolla ögonen.

Näe Koskela i Umeå.. Nu när jag tänker på det tycker jag också att det låter konstigt i och med att no cut är vidareutvecklad av lasek. Men han mumlade på och sedan sa han "det är bara 2000 kronors skillnad" Och det skiljer precis 2000. Dock så hörde jag lite dåligt emellanåt vad han sa, han kunde prata rätt snabbt, mumla ibland och bröt på finska, så han kunde menat att han tyckte no cut eller lasek skulle passa bättre än fs-lasik av den anledningen.

Allt som allt är jag supernöjd, har gått en vecka och jag ser väldigt bra. Så jag är glad att vi kom överens om no cut ^^
Citera
2016-02-19, 15:54
Medlem
Tjoflos avatar
Var på Vårda i Göteborg.

Synen på höger öga går varken ner eller upp under dagen och har varit lika sedan i måndags. Det blir bättre när jag droppar i tårersättning under ett par minuter men sen återgår det till att vara allmänt dimmigt. Känner inte av det när jag är ute direkt, men ska jag sitta vid datorn är det lite värre för då är det mer uppenbart att ögonen har svårt att fokusera på text.
Citera
2016-02-19, 16:16
Medlem
Mallemedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Var på Vårda i Göteborg.

Synen på höger öga går varken ner eller upp under dagen och har varit lika sedan i måndags. Det blir bättre när jag droppar i tårersättning under ett par minuter men sen återgår det till att vara allmänt dimmigt. Känner inte av det när jag är ute direkt, men ska jag sitta vid datorn är det lite värre för då är det mer uppenbart att ögonen har svårt att fokusera på text.

Ha tålamod! Det har gått en vecka för mig nu och jag ser inte perfekt! Det tog ett par dagar för mig och jag såg kasst under tiden jag hade bandagelinserna i. Det blev bättre när jag tog ut dom. Jag har dock fått sämre närsyn som jag hoppas går till sig. Är drygt att försöka läsa på tfn eller datorn, får huvudvärk efter ett tag :/
Citera
2016-02-19, 19:56
Medlem
zebra121s avatar
Tack för länk Anthraxious.

Efter LASEK oroar jag mig för det här med datorarbete då jag sitter på kontor. Hur kommer det kännas? Kommer man behöva maxa TREO? Kan man arbeta efter en vecka?
Citera
2016-02-21, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Tack för länk Anthraxious.

Efter LASEK oroar jag mig för det här med datorarbete då jag sitter på kontor. Hur kommer det kännas? Kommer man behöva maxa TREO? Kan man arbeta efter en vecka?

Nu är LASEK och NoCut lite annorlunda men då dessa båda tar bort en bit av hornhinnan och inte skär en flik så antar jag att läkningsprocessen är ungefär likadan. Utefter det antagandet kan jag säga att datoranvändande kan, i alla fall i början, kännas lite små irriterande då det torkat ut väldigt lätt. Detta beror på att skärmar är ljusa och har ett ljus som verkligen kan var påfrestande. Noterbart är också att man vanligtvis blinkar mindre och tenderar att stirra mer. Detta gör i alla fall jag när jag använder datorn/spelar spel.

Om du vill vara lite mjukare mot ögonen finns det program som anpassar ljuset och även färgerna till något snällare. Detta är bra får de som jobbar mycket med datorer. Har för mig att skärmen får en lite ljusrosa ton på sig vilket ska minimera påfrestningen av ögonen. Google på detta, har endast sett en vän använda det, ej erfaren själv.

Smärta är det absolut inte. Den enda smärta var dag 2 och 3. Dag 4 försvann det som vinden och sen dess är det inget. Du kan dock behöva droppa ögonen oftare ju mer du "stirrar" med de och de torkar ut men ögondroppar är bara bra!
Citera
2016-02-21, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mallemede
Ha tålamod! Det har gått en vecka för mig nu och jag ser inte perfekt! Det tog ett par dagar för mig och jag såg kasst under tiden jag hade bandagelinserna i. Det blev bättre när jag tog ut dom. Jag har dock fått sämre närsyn som jag hoppas går till sig. Är drygt att försöka läsa på tfn eller datorn, får huvudvärk efter ett tag :/

Det ni känner av är helt vanligt. Hände även mig. Enligt statistiken så är säger de flesta att de ser bra efter 4-6 veckor efter operationen. De flesta alltså. Själva läkningstiden är 1-1,5 år. Jag hr nu efter 3 veckor fortfarande svårt att få fokus ibland på datorskärmen.
Citera
2016-02-21, 11:54
Medlem
Mallemedes avatar
Citat:
Det ni känner av är helt vanligt. Hände även mig. Enligt statistiken så är säger de flesta att de ser bra efter 4-6 veckor efter operationen. De flesta alltså. Själva läkningstiden är 1-1,5 år. Jag hr nu efter 3 veckor fortfarande svårt att få fokus ibland på datorskärmen.

I förrgår ansåg jag att jag såg oerhört bra, lite olika synskärpa på ögonen men otroligt bra. Både igår och idag upplever jag dock att jag börjar se sämre igen. Går det upp och ner varje dag eller bör jag vara orolig?
Citera
2016-02-28, 18:09
Medlem
Hur har mörkerseendet utvecklats/försämrats för er som gjort de olika operationerna?

Läste någon som fick bättre efter pga han/hon haft linser som gjort ögonen torra tidigare. Men det vanligaste verkar vara att man får sämre mörkerseende? Men hur mycket undrar jag?

Är det tack och godnatt med att köra bil på natten tex?

Tacksam för svar från så många som möjligt! Skriv gärna vad för sorts operation ni gjorde också. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in