2010-08-20, 15:39
Medlem
Funkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders_judge
Det är lite lustigt, själv har jag en halv dioptries skillnad mellan ögonen och har undrat varför jag ibland kan se "spökkonturer" av föremål på nära avstånd så är det något liknande för dig?

Ja så är det för mig också men jag tror inte det har med olika syn att göra för om jag håller för ena ögat så ser jag fortfarande spökkonturen om jag fokuserar på något längre bort. Om jag fokuserar på det nära så ser jag ingen spökkontur.
Citera
2010-08-20, 15:44
Medlem
anders_judges avatar
Själv hade jag -5 så hade du kraftig närsynthet då jag förstått att det ökar riskerna och kan ge bieffekter?
Citera
2010-08-20, 15:50
Medlem
Funkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders_judge
Själv hade jag -5 så hade du kraftig närsynthet då jag förstått att det ökar riskerna och kan ge bieffekter?

Hade -2,75 på höger och -1,75 på vänster så det var inte så dåligt men inget man klarar vardagen med utan glasögon.
Citera
2010-08-22, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lulz123
Ahh vad skönt! Det är inte jobbigt att ha olika stark syn på ögonen eller är det inget som märks?
Märks inte. Eller jo. När jag gjorde syntestet så först när jag skulle läsa texten med vänster och båda ögonen så såg jag 120. När jag sen höll för vänster öga och märkte att jag såg bättre med endast höger öga blev jag förvånad och utbrast: -Oh shit. Jag ser en rad till med endast höger.
Förvånad blev jag.
Jag märker inte att jag ser olika. Tror att ögonen/hjärnan korrigerar detta. Minimal skillnad också.
Citera
2010-08-22, 22:46
Medlem
Hello!

Jag gjorde en ögonoperation för två år sedan. En kompis påstår nu att jag hade kunna dra av i deklarationen för min operation. Mer än så kunde han inte berätta, det var bara något han hade hört.
Provade att söka, men jag hittade inget om det, så min fråga är nu: Stämmer detta?

Om ja, kan man ändra sin deklaration?
Citera
2010-08-22, 22:57
Medlem
Funkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Hello!

Jag gjorde en ögonoperation för två år sedan. En kompis påstår nu att jag hade kunna dra av i deklarationen för min operation. Mer än så kunde han inte berätta, det var bara något han hade hört.
Provade att söka, men jag hittade inget om det, så min fråga är nu: Stämmer detta?

Det du kan inte dra av det på skatten. Kollade upp det på skatteverkets hemsida innan jag gjorde min operation för 9 månader sedan. Hittar dock inte länken nu men det står iaf

Citat:
Ursprungligen postat av Skatteverket
Viktigt att komma ihåg är att du bara får avdrag för de utgifter som varit nödvändiga för att utföra ditt arbete. Det betyder att privata levnadskostnader inte är avdragsgilla.
Citera
2010-08-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funke
Det du kan inte dra av det på skatten. Kollade upp det på skatteverkets hemsida innan jag gjorde min operation för 9 månader sedan. Hittar dock inte länken nu men det står iaf
Tack så mycket för svaret, jag tyckte själv att det lät väldigt konstigt att man skulle få dra av på skatten för en kosmetisk operation (som det var för min del).
Citera
2010-08-23, 08:27
Medlem
Tigrovis avatar
Man kan göra en löneväxling med sin arbetsgivare - då dras det på bruttolönen istället för nettolönen, kanske något i den vägen han menade?
Det märks inte i deklarationen på något speciellt vis dock.
Citera
2010-08-24, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Hello!

Citat:
Ursprungligen postat av Funke
Jo, du kan yrka avdrag, öppet avdrag.
Sen om du får igenom det beror ju lite på vad du har för jobb.

T.ex. du är dykare eller något annat arbete som kräver att du inte har glasögon, då skulle jag tro att du får igenom avdraget. Be din arbetsgivare skriva ett intyg på att det krävdes ögonoperation för att du skulle kunna ha kvar ditt jobb/arbetsuppgifter.

Ps. Jag är skattejurist och har jobbat på Skatteverket som handläggare av deklarationer.
Citera
2010-08-24, 22:22
Medlem
intervalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tummps
Någon som har keratoconus och gjort en ICL-operation här?
Var det isåfall mycket krångel med läkarna för att få göra den operationen?

Ni övriga som gjort ICL-operationer, hur har det fungerat för er?

Mvh Tummps
Undrar också detta.
Citera
2010-08-29, 14:07
Medlem
Jag har en lätt till mild närsynthet kan man säga, ca -3.25 i båda ögonen med mycket ringa astigmatism. Har studerat ämnet refraktiv ögonkirurgi i ett par år nu. Själv är jag verksam kirurg idag (dock ej ögonkirurg).

Jag har läst ganska mycket om hela historien och utvecklingen av det som en gång i tiden gjordes manuellt med nålar för att "släta till" ögats kurvatur till det senaste med laserkirurgi.

När man läser det mesta som går att läsa och då menar jag inklusive de relevanta studier som gjorts både cohortstudier och blindstudier och retrospektiva studier, och om man bortser från de ofullständigt och riktade studier gjorda av företagen och bara tittar på sådant som har varit FDA-godkända... så ser man helt klart att PRK/LASEK är det som man har återgått till alltmer, mycket beroende på de potentiellt mer komplicerade komplikationer som kan uppstå i samband med LASIK, oavsett hur "smärtfri" metoden än må upplevas för patienten. Tyvärr är det en säljkampanj på just LASIK idag från många kliniker som satsade stort på det en gång i tiden utan att ha sina fakta klara.

Epi-Lasik där man använder en keratom för att åstadkomma någonting liknande Lasik fast på ögats yttre epitelskikt, vilket placerar den metoden bland de ytliga metoderna, har tyvärr också visat sig ha lite högre komplikationsrisk pga mekaniska effekter, men subjektivt kan vara fördelaktigt för patienten.

Personligen har jag inte varit riktigt nöjd och motiverad med någon av dessa metoder, mest har det hela tiden lutat åt PRK/LASEK, men det som nu är på intågande är också kanske det mest intressanta, det så kallade SBK-metoden (Sub-Bowman's Keratomileusis) där man för första gången lyckats kombinera lite av det bästa från båda världar. Här blir den upplyfta fliken tunnare (90-110 microns jmf med 120-160 microns för LASIK) och därav slipper man många framtida "flap" relaterade problem, samtidigt som obehaget är mkt mindre och ögontorrheten minskar betydligt. Resultatet i ändläget är jämförbart med PRK/LASEK, där det sistnämnda kanske t o m ger lite bättre ändresultat för dem som har en närsynthet i minus 2-4 dioptrier... men som helt klart kan räknas som betydligt bättre och säkrare jmf med LASIK.

I dagsläget är inte många kliniker i Sverige som erbjuder detta och dessutom är det ganska dyrt. Personligen med den kunskap jag har erhållit från anatomi fysiologi och genom att ha studerat ämnet ganska extensivt under en längre period, skulle ALDRIG falla mig in att göra en LASIK. Helt uteslutet. Däremot lutar det åt antingen LASEK/Epi-LASIK alt SBK om det skulle bli mer tillgängligt och när lite fler data har dykt upp som kunde verkligen visa skillnad i komplikationsrisker gentemot LASIK vilket inte lär dröja innan det sker.

Mvh
/B.
Citera
2010-09-07, 22:37
Medlem
Disembowlers avatar
Vilka erbjuder cTEN i sverige?

Läste att Cityakuten/Nya ögon i Sverige erbjuder metoden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in