2012-09-13, 11:49
Medlem
Snubben2006s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reiko
I måndags var jag på 3-månaderskontrollen efter min LASEK och jag ser perfekt.
Torrheten i ögonen är i stort sett borta, men jag har fortfarande en hel del halo-effekter. Finns ju en chans att de försvinner, men skulle de vara kvar är det inte hela världen.

Gjorde min operation på Memira i Göteborg.

Gjord fs-lasik hos memira för 1,5 år sen, besväras fortf av halos och starbursts, någon som gjort lasik och fått sitt mörkerseende förbättrat några år efteråt, eller ska jag ge upp hoppet på att det ska bli bättre?

En annan fråga; ni som korrigerats för närsynthet fick ni som mig lite astigmatism på köpet?
Citera
2012-09-13, 17:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kekkzor
Trevligt, jag ska göra lasek imorn genom memira undrar mer specefikt vad för medicin man får från dom, är det några tunga mediciner som man ska undvika att blanda med annat osv ?
Angående din andra operation, hur kom du fram till att du behövde en ny? och va du tvungen att betala igen för den ?

Nu har du nog redan gjort din operation och fått din medicin men som svar på din andra fråga, ja som sagt tillhör jag den lilla grupp som kanske måste finjustera efteråt, nu har jag gjort det och idag kan öppna upp ögat och börja se fint igen lycka till!
Citera
2012-09-16, 07:42
Medlem
Med hopp om att det finns någon med mycket kunskaper om denna typ av kirurgi och optik i stort...

Jag lider av flera av de symtom man brukar prata om att kan uppstå efter operationer. Detta innehåller bla starbursts och halo-effekter, MEN jag har aldrig gjort någon operation. Och jag har kollat upp synen vid två olika sammanhang det senaste året, varav en var hos en mycket rutinerad och kompetent läkare, och de menar att jag har rätt glasögon och ser perfekt.

Jag hade kunnat leva med dessa halo-effekter och starbursts om de bara var ett problem när jag var ute och det var mörkt. Men problemet är att det även på kvällarna med bra belysning är ett problem inomhus, när jag ska se på tv eller spela tv-spel exempelvis. Tittar jag på fotboll så bryts exempelvis själva bollen märkligt så att den ibland verkar ha en halvboll till på ovansidan. Tittar jag på en film med text så blir textremsan som halv-dubbel med en något mindre framträdande rad ovanför igen. När det är väldigt bra belysning, det är mitt på dagen exempelvis, då finns inte dessa problem i samband med tv-tittande.

Tror ni det kan finnas skäl för mig att fundera på kirurgi, skulle detta potentiellt kunna vara någonting för mig som skulle kunna hjälpa, när glasögonen inte verkar räcka till?
Citera
2012-09-18, 03:15
Medlem
Thwarters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymCAT
Jag har också synfel och såklart också övervägt ögonlaser men har aldrig ens varit nära på att genomgp en. Det känns så himla läskigt och farligt, skulle inte vilja att någon sköt laser i mina ögon liksom. Då är det nog bättre att härda ut med linser alternativt skaffa ett par snygga glasögon vilket finns samt börjar bli modernt. Vem vet, kanske kommer bättre botemedel i framtiden!
Citera
2012-09-19, 12:09
Medlem
kekkzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reiko
I måndags var jag på 3-månaderskontrollen efter min LASEK och jag ser perfekt.
Torrheten i ögonen är i stort sett borta, men jag har fortfarande en hel del halo-effekter. Finns ju en chans att de försvinner, men skulle de vara kvar är det inte hela världen.

Gjorde min operation på Memira i Göteborg.

trevligt, jag gjorde lasek för 1 vecka sedan, och ser döbra på ena ögat och fortfarande lika dåligt som innan operationen på mitt andra, blev det bra för dig direkt på båda ögonen ?

Edit, vad är halo-effekt och är det vanligt att få efteråt ?
Citera
2012-09-21, 03:35
Medlem
Strobeliciouss avatar
Citat:
trevligt, jag gjorde lasek för 1 vecka sedan, och ser döbra på ena ögat och fortfarande lika dåligt som innan operationen på mitt andra, blev det bra för dig direkt på båda ögonen ?

Edit, vad är halo-effekt och är det vanligt att få efteråt ?

Var lugn. Jag gjorde en lasek operation i slutet av Juli. Någon vecka efter jag tagit ut skyddslinserna märkte jag en markant skillnad på ögonen. Såg mycket bättre med mitt vänstra än högra. Idag nästan två månader efter operationen så märker jag inte stor skillnad på synen på ögonen.

Efter ungefär 2-3 veckor efter op. kan ha varit mer, så såg jag fortfarande lite suddigt på längre håll. Men det har släppt nu.

Har faktiskt min 4 veckors koll idag. (Har inte passat mitt schema förrens idag)
Återkommer senare när jag fått höra om jag ser bra eller dåligt
Citera
2012-09-21, 10:34
Medlem
kekkzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strobelicious
Var lugn. Jag gjorde en lasek operation i slutet av Juli. Någon vecka efter jag tagit ut skyddslinserna märkte jag en markant skillnad på ögonen. Såg mycket bättre med mitt vänstra än högra. Idag nästan två månader efter operationen så märker jag inte stor skillnad på synen på ögonen.

Efter ungefär 2-3 veckor efter op. kan ha varit mer, så såg jag fortfarande lite suddigt på längre håll. Men det har släppt nu.

Har faktiskt min 4 veckors koll idag. (Har inte passat mitt schema förrens idag)
Återkommer senare när jag fått höra om jag ser bra eller dåligt

Okej läkarna sa att det va vanligt typ första veckan, men mitt vänsta öga är fortfarande kasst, har ju ifs bara gått 1 och 1/2 vecka :P men skönt å veta att det antagligen kommer lösa sig om ett par veckor då liksom och gäller bara å ha lite tålamod

Jag har nämligen en bekant som fick göra om sin lasek på memira eftersom den första operationen inte blev bra, just därför är jag lite nojjig :P

Ja berätta gärna resultat på din efterkontroll, intressant och veta om båda ögonen löst sig för dig.
Citera
2012-09-21, 21:42
Medlem
Strobeliciouss avatar
Citat:
Okej läkarna sa att det va vanligt typ första veckan, men mitt vänsta öga är fortfarande kasst, har ju ifs bara gått 1 och 1/2 vecka :P men skönt å veta att det antagligen kommer lösa sig om ett par veckor då liksom och gäller bara å ha lite tålamod

Jag har nämligen en bekant som fick göra om sin lasek på memira eftersom den första operationen inte blev bra, just därför är jag lite nojjig :P

Ja berätta gärna resultat på din efterkontroll, intressant och veta om båda ögonen löst sig för dig.

Kom till Koskela 9.52 idag och var klar 10.00 så länge tog min kontroll.

Såg iaf nedersta raden av bokstäver med båda ögonen separat.
Läkaren sa att det betyder 100 på båda ögonen. De hade även läkt bra såg han
Citera
2012-09-24, 13:30
Medlem
kekkzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strobelicious
Kom till Koskela 9.52 idag och var klar 10.00 så länge tog min kontroll.

Såg iaf nedersta raden av bokstäver med båda ögonen separat.
Läkaren sa att det betyder 100 på båda ögonen. De hade även läkt bra såg han

Okej, härligt att det är bra nudå, men va det ingen skillnad alls längre på ögonen längre och är det ingenting du märker av ?
Citera
2012-09-25, 19:23
Medlem
Funderar på lasek men det kräver väl att man är hemma i ca en vecka har jag förstått? Behöver man ta ledigt eller kan man sjukskriva sig för en sånhär sak?
Citera
2012-09-25, 21:07
Medlem
kekkzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleo
Funderar på lasek men det kräver väl att man är hemma i ca en vecka har jag förstått? Behöver man ta ledigt eller kan man sjukskriva sig för en sånhär sak?

jag tog ledigt 1 vecka, men det räcker nog med 4 arbetsdagar eftersom jag hade väldigt ont 2 första dygnen och ganska ont dag 3-4, sen äre ganska lungt fram tills dag 7 efter operationen och efter det känns det typ ingenting
Citera
2012-09-27, 19:56
Medlem
okay tack för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här