2015-01-02, 22:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Österås den 7 februari 1941.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeannemarie
Jag kan tala om att det på flera ställen står att det var Violas pappa OCH hans kompis som slängde ner en katt eller flera, från ett tak till hundarna nedanför, mm.
Jag har alltså läst om två personer som tillsammans var förövarna och Violas pappa är huvudperson.
Detta finns att läsa tidigare i denna tråd.

Det är helt riktigt. Händelsen inträffade i Österås den 7 februari 1941. För sin del i detta erhöll Widegren dagsböter. Han kom därefter att få öknamnet "Kattgreven" som kom att förfölja honom resten av hans liv.

Sture Lönnerstrand menade i sin bok att detta inte var till fullo bevisat Widegrens delaktighet i "katthändelsen". Hade han måhända uppträtt arrogant? Visade han sig irriterad? Vem vet? Det var dessa frågor Lönnerstrand ställde sig.

I vilket fall som helst så kom i a f Carl Widegren att dömas för delaktighet i denna vidriga händelse.
Citera
2015-07-30, 15:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Violas försvinnande - det äldsta av dessa sju fall.

I den bok som kommer att utges under hösten i år om sju svenska olösta försvinnanden av författarinnan Eva Kullenberg, så kommer även Sveriges mest omskrivna försvinnande att tas upp.

Violas försvinnande är det äldsta av dessa fall.
Citera
2015-09-21, 12:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Nu har även Eva Kullenberg presenterat detta olösta försvinnande på sin blogg och finns att läsa här:

http://29juli1965.blogspot.se/
Citera
2015-09-29, 20:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nu har även Eva Kullenberg presenterat detta olösta försvinnande på sin blogg och finns att läsa här:

http://29juli1965.blogspot.se/

Vet du när denna bok släpps?

Alma Berlin
Citera
2015-10-02, 14:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Månadsskiftet november/december 2015.

Citat:
Ursprungligen postat av AlmaBerlinWalters
Vet du när denna bok släpps?

Alma Berlin

Boken kommer att släppas ungefär i månadsskiftet november/december i år. Det är den uppgiften jag har erhållit.
Citera
2015-10-02, 16:56
Avslutad
Citat:
Boken kommer att släppas ungefär i månadsskiftet november/december i år. Det är den uppgiften jag har erhållit.

Tackar!

Alma Berlin
Citera
2015-10-03, 21:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Många obesvarade frågor ang. Viola.

Citat:
Tackar!

Alma Berlin

Om du har funderingar på att köpa den här mycket intressanta boken så skall du absolut göra detta.

Eva Kullenberg har verkligen inte legat på latsidan för att försöka få fram så mycket uppgifter som bara är möjligt och är dessutom rikligt illustrerad.

Ett av fallen, Jönköping 1959, har dessutom aldrig någonsin förut varit omskrivet i en bok. Till skillnad mot Viola som lär vara Sveriges mest omskrivna försvinnande. T. o. m. efter snart 67 år är intresset stort för vad som kan ha hänt henne.

Något definitivt svar kommer vi nog med stor sannolikhet tyvärr aldrig att erhålla.
Citera
2015-10-03, 23:40
Avslutad
Citat:
Om du har funderingar på att köpa den här mycket intressanta boken så skall du absolut göra detta.

Eva Kullenberg har verkligen inte legat på latsidan för att försöka få fram så mycket uppgifter som bara är möjligt och är dessutom rikligt illustrerad.

Ett av fallen, Jönköping 1959, har dessutom aldrig någonsin förut varit omskrivet i en bok. Till skillnad mot Viola som lär vara Sveriges mest omskrivna försvinnande. T. o. m. efter snart 67 år är intresset stort för vad som kan ha hänt henne.

Något definitivt svar kommer vi nog med stor sannolikhet tyvärr aldrig att erhålla.

Jag ska definitivt ha boken. Ska försöka få ett signerat exemplar också

Alma Berlin
Citera
2015-10-03, 23:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Signerad bok av författarinnan.

Citat:
Jag ska definitivt ha boken. Ska försöka få ett signerat exemplar också

Alma Berlin

Det låter bra. Det blir nog inga problem för dig att få boken signerad av författarinnan.
Citera
2015-10-10, 14:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artiklar i Året Runt 1955.

Innehållet i detta inlägg har delvis tagits upp förut efter att jag hade varit på KB. Eftersom jag häromdagen kom över det här exemplaret så tar jag upp detta ånyo.

Det är Året Runt #20/1955 från den 19-26 maj. Artiklarna börjar på sidan 18, därefter sidan 7 och avslutas på sidan 14.

Den längsta är skriven av Sture Lönnerstrand med rubriken "Violas bästa vän valde att bli kvar."

Därefter kommer två mindre artiklar från familjen Widegren med rubriken "Familjen vädjar till Viola". Den ena är skriven av Carl Widegren och den andra av Eva-Marie Widegren.

Jag skriver av det som systern skrev.

"Kära storasyster, jag var bara åtta år, när du försvann. Men jag minns dig mycket väl. Nu är jag femton och du tjugofyra. Igår sa mamma, att Viola skulle vara hemma och hålla ordning på mig.

Jag tänker ofta på dig, vi talar om dig varje dag. Spejan lever ännu. Jag längtar efter att du skall komma tillbaka snart.

Eva-Marie Widegren"
Citera
2016-02-17, 21:11
Medlem
Pajosvs avatar
Ja, så var det här med Viola Widegrens minst sagt mystiska försvinnande.

Jag här läst hela tråden mer än en gång, och även i omgångar. Jag har även läst allt som det har länkats till och även hittat annat om fallet som det troligen inte har länkats till. Men det har väl inte varit några större överraskningar…

I Flashbacktråden så finns det flera olika teorier om vad som kan ha hänt Viola Widegren. Självmord, självförvållad olycka eller olycka orsakad av annan person, mord eller dråp, rymt med någon man och så vidare…

Med all den information jag haft tillgång till så har jag ”satt ihop” det hela till en slags berättelse och där det mesta kommer i kronologisk ordning Det blir därmed lite lättare att få en "överblick" när det gäller Viola Widegrens försvinnande. ("Berättelsen" är inte något jag publicerat på Flashback.)

Min teori bygger på det jag tycker är mest logiskt, (och även lite på vad jag faktiskt hoppas på kan ha hänt henne). Vad man hoppas på ska man egentligen inte bygga någon teori eller tänkbart scenario på, men det går ”hand i hand” med det jag bedömer som ganska tänkbart.

Därmed inte sagt att min teori är bättre än andras teorier…

Så… Vad kan då ha hänt henne?

1. Självmord
Nej, jag tror inte på det. Av det man kunnat utläsa så fanns väl inget som tydde på att hon var suicidal? Jag får uppfattningen att Viola var ganska självständig och hade mål och planer för framtiden. Hon hade planer på att arbeta inom sjukvården och skaffade vikariatet/praktikplatsen på sjukhuset på eget bevåg.

Viola beskrivs som en vänlig och mycket omtyckt flicka. Det är i och för sig inte ovanligt att försvunna eller mördade personer beskrivs i liknande ordalag och ofta märker inte omgivningen av att man går i självmordstankar. Hade hon tagit sitt liv borde kroppen ha hittats. Hoppade hon ner i älvens iskalla vatten och drogs med? Det är knappast ett ”behagligt” sätt att ta sitt liv på.

Jag tror alltså inte på självmord, även om fadern och styvmamman misshandlade henne. Självmord är trots allt mycket ovanligt.

2. Olycka orsakad av henne själv
Det är möjligt, men är det troligt? Skulle Viola rusa ut på en eventuell is på älven? Hur många tar den vägen en vinterkväll när det är plusgrader? Och vart skulle hon springa? Det har framkommit att Viola var van vid skog och natur så hon skulle säkert ha varit mycket försiktig om hon sprang genom skogen eller efter älven. Vid en olycka orsakad av Viola själv så torde kroppen ha hittats, om hon inte föll ner i älven, vill säga.

3. Olycka orsakad av annan person
Efter att ha lämnat hemmet kan hon ha tagit sig ner till vägen denna vinternatt. En person på genomresa i bil kan av misstag ha kört på Viola, gripits av panik och lyft in hennes kropp i bilen och fortsatt sin resa. Efter ett antal mil har denne bilförare grävt ned kroppen på lämpligt ställe. Scenariot är helt klart möjlig och trovärdig.

4. Dödad av sina föräldrar (dråp/mord)
Det är mycket ovanligt att föräldrar tar livet av sina barn, särskilt när det gäller tonåringar eller nästan vuxna barn. Att föräldrar tar livet av små barn förekommer, dock är detta lyckligtvis också mycket ovanligt förekommande.

Familjen Widegren hade ingen bil så att forsla bort och gömma en eventuell kropp måste då ha skett i närområdet. Det fanns inga indikationer på att kroppen gömts på gården eller i närområdet.

5. Dödad av annan person
Vem då? Och ska denna person (troligen då en man) av en ren slump råkat träffa på Viola nästan direkt efter att hon upprörd och ledsen lämnat bostaden? Ska han ha våldtagit henne och sedan mördat henne? Och vad gjorde han där i krokarna och var gömde han i så fall kroppen?

6. Rymt eller gett sig av med en man
Det har förekommit några olika uppgifter om att det fanns en ”friare” till Viola. En ung man som ska ha varit läkare. Det nämns också något om en polsk läkare… Viola ska ha sagt: ”Om jag får stryk när jag kommer hem så behöver ni inte vänta mig tillbaka” eller något liknande. Det kan betyda att då lämnar hon allt och rymmer med en eventuell älskare.

Nu vet jag inte hur lätt det var att fly vid den här tiden till ett annat land utan rätt handlingar, pass eller andra identitetshandlingar. Om älskaren/läkaren hade bil, vilket inte är omöjligt, och dessutom var från Polen, eller något annat närliggande land, så kan de ha tagit bilen och färjan söderut. Polen eller något annat krigsdrabbat europeiskt land skrek säkert efter arbetskraft.

Det var ju bara några få år efter kriget och Polen var ju drabbat. All administration var kanske inte helt fungerande år 1948 och åren närmast efter.

Varför har Viola då inte hört av sig? Ja, det kanske tog sin tid att ”installera sig” och ”börja om på nytt”. Skaffa sig en försörjning och bostad och liknande. Att ringa till föräldrarna var nog inte tänkbart. Kanske vågade inte Viola kontakta lillasystern via brev eller telefon eftersom systern var såpass liten och kanske inte kunde låta bli att berätta om en eventuell kontakt för sina föräldrar.

Tiden går och Viola har skaffat sig ett liv i ett annat land. Hemma i Sverige har lillasystern blivit vuxen. Skulle lillasystern anklaga Viola för svek om systrarna fick kontakt? Skämdes Viola så att hon inte vågade ta kontakt med systern?

Så…
Jag säger inte att det är så här det har gått till, men det är inte orimligt trots allt. Min teori är nog varken bättre eller sämre än någon annan…

Viola fyller väl snart 85 år om hon är i livet…

Jag kommer inom kort med en teori om brevbäraren Bosse Jansson i tråden om densamme...
Senast redigerad av Pajosv 2016-02-17 kl. 21:22.
Citera
2016-02-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
3. Olycka orsakad av annan person
Efter att ha lämnat hemmet kan hon ha tagit sig ner till vägen denna vinternatt. En person på genomresa i bil kan av misstag ha kört på Viola, gripits av panik och lyft in hennes kropp i bilen och fortsatt sin resa. Efter ett antal mil har denne bilförare grävt ned kroppen på lämpligt ställe. Scenariot är helt klart möjlig och trovärdig.

Jag vet inte i hur många trådar jag sett denna teori framföras: Att någon orsakar en olycka, och i panik börjar hantera kroppen, transportera och gömma undan den.

Men har detta någonsin inträffat i verkligheten? Jag har i varje fall aldrig hört talas om att så skulle vara fallet.

Den som råkar i panik brukar väl lämna platsen fortast möjligt och lämna allt där det har hamnat, och liksom låtsas att det aldrig har inträffat. Personen känner starkt obehag av att bara tänka på vad som hände, och än mer av att fysiskt hantera följderna av sitt misstag.

Därför tror jag inte teorin är särskilt realistisk, men jag kanske har helt fel? Rätta mej gärna genom att ge exempel där det är konstaterat att något liknande verkligen har hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in