2014-06-23, 14:27
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
'
Troligen hade den vägen använts många gånger på vintrarna när Viola Widegren var barn. Nu hade hon för avsikt att ta sig ut till stora vägen så snabbt som möjligt för att ta bussen till Sollefteå.
Förvirring och olyckshändelse på Faxälvsisen är den logiska förklaringen på Widegrens försvinnande.
(...)
Att tänka sig att det var en tillfällig mördare som strök omkring och som grannen sett framåt midnatt är ganska osannolikt.
'

Bussen stannade på vägen utanför Widegrens gård. Det är inte känt - vad jag vet - om det fanns någon linje som trafikerade nuvarande 331:an. Däremot kan Viola tagit vägen över eller längs älven för att försöka lifta eller för att ta sig till någon som ville ta emot henne.

Det var inte grannen, det var granndotterns pojkvän som såg en mansgestalt. Pojken var inte från byn och hade naturligtvis sämre förutsättningar känna igen eller inte känna igen byborna.
Citera
2014-06-23, 14:34
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Viola ska själv ha sagt till några på elevhemmet, att hon var rädd för sin far.

Ja, och det uttalandet är förmodligen lika osäkert som vad Viola egentligen sa när hon skulle gå till bussen.

Det är inte orimligt att hon var ängslig just över att hon låg efter med studierna, som Crime-boy föreslagit. Att hon studerade var en av förutsättningarna för att hon skulle få stanna i Sollefteå och arbeta vid lasarettet. Säkert var det drygt för henne - håll i minnet att hon enligt husmor läste en hel del men också ofta satt och sydde, sannolikt på den gåva hon ville ge lillasyster till jul.

Möjligen hade Viola insett att hon använt tiden på fel sätt och skulle få stå till svars för det. Om hon verkligen var rädd, var det för att få stryk eller var det för att förbjudas återvända till arbetet hon tyckte så mycket om?
Citera
2014-06-23, 14:40
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misonbos
Det man tycker är att hennes syster (som fortfarande är i livet?) borde kunna berätta lite mer? Hon om någon borde ha vetat om vad som hände.

Violas syster har aldrig ställt upp på intervjuer eller annat gällande storasysters försvinnande. Uppenbarligen har hon aldrig velat tala om detta och det är nog inte sannolikt att hon ändrar sig. Det som är ett av Sveriges mest omtalade försvinnanden har varit hennes bittra verklighet sedan hon var åtta år och vill hon bli lämnad ifred så ska det respekteras.
Citera
2014-06-23, 15:27
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SentOmsider
Din åldersuppfattning är fantastisk. I nr 478 beskriver du 17-åriga Viola som "ett barn som försvinner spårlöst" och nu är 8 år gamla lillasystern vadå? Ett spädbarn? Människor minns normalt väldigt mycket från 8-årsåldeern, och särskilt ovanliga händelser...

Jag menar bara att ett tidsspann på ca 66 år kanske gör att minnet förbleknar en aning? Eller vad tror du? Sen vet vi ju inte..som det sagts här hundra gånger..om lilla-syster fick se allt som hände?
Citera
2014-06-23, 15:48
Medlem
Ankias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Bussen stannade på vägen utanför Widegrens gård. Det är inte känt - vad jag vet - om det fanns någon linje som trafikerade nuvarande 331:an. Däremot kan Viola tagit vägen över eller längs älven för att försöka lifta eller för att ta sig till någon som ville ta emot henne.

Det var inte grannen, det var granndotterns pojkvän som såg en mansgestalt. Pojken var inte från byn och hade naturligtvis sämre förutsättningar känna igen eller inte känna igen byborna.
'
Det blir självklart bara hypoteser från oss som inte är insatta i försvinnandet. Sannolika och mindre sannolika hypoteser.
Det skulle vara intressant att höra vad du Matilda tror ha hänt Viola Widegren efter kl 18.45 den 5 december 1948 för du verkar vara bra insatt i fallet. Är föräldrarna inblandade, är någon annan inblandad, var det en olyckshändelse eller skulle det kunna vara ett självmord.
'
Citera
2014-06-23, 17:34
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat:
Vad gäller tuppen (som tydligen bara gol när den blev fotograferad) kördes den runt på isen av en av traktens politiker. Tveksamt om polisen alls hade med det att göra.

Hade varit av kuriosavärde att få se ett fotografi av händelsen, om nu tuppen kom i tidningen! Man kan ju inte låta bli att undra, eftersom tuppen bara gol på platsen där "presskonferensen" hölls, om man grävde där?!
Citera
2014-06-23, 18:19
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SentOmsider
Hade varit av kuriosavärde att få se ett fotografi av händelsen, om nu tuppen kom i tidningen! Man kan ju inte låta bli att undra, eftersom tuppen bara gol på platsen där "presskonferensen" hölls, om man grävde där?!

Tror detta är den enda bild jag sett av spektaklet, mannen hette iaf Georg Sandberg och satt i kommunalnämnden tror jag. Tuppens namn och vidare öde okänt.

Man grävde inte, tanken var att Viola låg under isen och genom att köra runt tuppen på spark på älven skulle den gala när man passerade över där flickan låg.

http://minfil.org/BeE8f5b4b5/Viola_tupp.jpg
Citera
2014-06-23, 18:36
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
'
Det skulle vara intressant att höra vad du Matilda tror ha hänt Viola Widegren efter kl 18.45 den 5 december 1948 för du verkar vara bra insatt i fallet. Är föräldrarna inblandade, är någon annan inblandad, var det en olyckshändelse eller skulle det kunna vara ett självmord.'

Ia, det är Crime-boy som är inläst på Violas försvinnande, jag är en glad amatör jämfört.

En uppfattning har jag naturligtvis och jag tror i stort sett på familjen Widegrens berättelse. Jag tror Viola lämnade bostadshuset någorlunda välbehållen, möjligen gick hon faktiskt på dass (beläget i ladugården).

Sedan gick hon aldrig tillbaka in utan något annat hände. Något uppsåtligt mord tror jag inte på - men jag tror hon förolyckades på ett eller annat sätt. Antingen föll hon i älven, drunknade och försvann i bråten på botten eller så gick något alldeles på tok när hon skulle söka hjälp hos någon, någon som såg till att hon försvann för att klara sitt skinn.
Citera
2014-06-23, 19:10
Medlem
Ankias avatar
Citat:
Ia, det är Crime-boy som är inläst på Violas försvinnande, jag är en glad amatör jämfört.

En uppfattning har jag naturligtvis och jag tror i stort sett på familjen Widegrens berättelse. Jag tror Viola lämnade bostadshuset någorlunda välbehållen, möjligen gick hon faktiskt på dass (beläget i ladugården).

Sedan gick hon aldrig tillbaka in utan något annat hände. Något uppsåtligt mord tror jag inte på - men jag tror hon förolyckades på ett eller annat sätt. Antingen föll hon i älven, drunknade och försvann i bråten på botten eller så gick något alldeles på tok när hon skulle söka hjälp hos någon, någon som såg till att hon försvann för att klara sitt skinn.
'
Okey, Crime-boy, då ställer jag samma fråga till dig: Vad tror du hände?
'
Citera
2014-06-23, 19:32
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat:
Tror detta är den enda bild jag sett av spektaklet, mannen hette iaf Georg Sandberg och satt i kommunalnämnden tror jag. Tuppens namn och vidare öde okänt.

Man grävde inte, tanken var att Viola låg under isen och genom att köra runt tuppen på spark på älven skulle den gala när man passerade över där flickan låg.

http://minfil.org/BeE8f5b4b5/Viola_tupp.jpg

Tack för bilden! Lite svårt att tro på den här delen av historien men det har tydligen med gammal folktro att göra. Men - jag är skribent - jag hade tyckt det vara väldigt komiskt om tuppfan hade rätt hela tiden!

Ursäkta svordomen.
Citera
2014-06-23, 20:01
Medlem
Hegamons avatar
En del påstår hon kan ligga nedgrävd i skogen utanför gården. Jag undrar hur det skulle gått till, tjälen måste gjort det omöjligt att gräva en grav i skogen. Under ladugårdsgolvet sägs Viola också kunna ligga begraven. Jag undrar om det var tjäle i ladugårdsgolvet under vintern eller om det var så pass uppvärmt att det gått att gräva en grav på 1 - 1.5 meter?

Kanske är det så att hon ligger under ladugårdsgolvet. En markradar som används utan att golvet, marken behöver grävas upp kunde gett svar på det.

-------------------------------------

Självmordsspåret verkar också hett. Då har hon gått ut och enbart tänkts sig vart kan jag begå självmord. Har hon hoppat i älven så blir det svårt att finna något som är kvar.
Senast redigerad av Hegamon 2014-06-23 kl. 20:40.
Citera
2014-06-23, 20:40
Medlem
Isen på älven höll väl henne mitt i vintern? Är det så troligt att hon plumsade i? Det var ju inte i april.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in