2016-02-17, 22:57
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Jag vet inte i hur många trådar jag sett denna teori framföras: Att någon orsakar en olycka, och i panik börjar hantera kroppen, transportera och gömma undan den.

Men har detta någonsin inträffat i verkligheten? Jag har i varje fall aldrig hört talas om att så skulle vara fallet.

Den som råkar i panik brukar väl lämna platsen fortast möjligt och lämna allt där det har hamnat, och liksom låtsas att det aldrig har inträffat. Personen känner starkt obehag av att bara tänka på vad som hände, och än mer av att fysiskt hantera följderna av sitt misstag.

Därför tror jag inte teorin är särskilt realistisk, men jag kanske har helt fel? Rätta mej gärna genom att ge exempel där det är konstaterat att något liknande verkligen har hänt.

Du kan nog ha rätt i att de flesta kanske lämnar platsen så fort som möjligt. Men det har med största sannolikhet även skett att de har handlat mer rationellt och gömt kroppen.

Dock var min huvudteori att det gått till något liknande som i punkt 6.
Citera
2016-02-17, 23:02
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ja, så var det här med Viola Widegrens minst sagt mystiska försvinnande.

Så… Vad kan då ha hänt henne?

6. Rymt eller gett sig av med en man
Det har förekommit några olika uppgifter om att det fanns en ”friare” till Viola. En ung man som ska ha varit läkare. Det nämns också något om en polsk läkare… Viola ska ha sagt: ”Om jag får stryk när jag kommer hem så behöver ni inte vänta mig tillbaka” eller något liknande. Det kan betyda att då lämnar hon allt och rymmer med en eventuell älskare.

Nu vet jag inte hur lätt det var att fly vid den här tiden till ett annat land utan rätt handlingar, pass eller andra identitetshandlingar. Om älskaren/läkaren hade bil, vilket inte är omöjligt, och dessutom var från Polen, eller något annat närliggande land, så kan de ha tagit bilen och färjan söderut. Polen eller något annat krigsdrabbat europeiskt land skrek säkert efter arbetskraft.

Det var ju bara några få år efter kriget och Polen var ju drabbat. All administration var kanske inte helt fungerande år 1948 och åren närmast efter.

Varför har Viola då inte hört av sig? Ja, det kanske tog sin tid att ”installera sig” och ”börja om på nytt”. Skaffa sig en försörjning och bostad och liknande. Att ringa till föräldrarna var nog inte tänkbart. Kanske vågade inte Viola kontakta lillasystern via brev eller telefon eftersom systern var såpass liten och kanske inte kunde låta bli att berätta om en eventuell kontakt för sina föräldrar.

Tiden går och Viola har skaffat sig ett liv i ett annat land. Hemma i Sverige har lillasystern blivit vuxen. Skulle lillasystern anklaga Viola för svek om systrarna fick kontakt? Skämdes Viola så att hon inte vågade ta kontakt med systern?

Så…
Jag säger inte att det är så här det har gått till, men det är inte orimligt trots allt. Min teori är nog varken bättre eller sämre än någon annan…

För att förtydliga:
Det är punkt 6 som är min huvudteori.
Citera
2016-02-18, 09:31
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
För att förtydliga:
Det är punkt 6 som är min huvudteori.

Viola var bara 17 år. Hur många i den åldern finns dokumenterade att ha "lyckats" skapa sig ett nytt liv med annan identitet? Finns någon?

Det skvallrades om en lasarettsläkare hon var förälskad i, denna läkare visste förmodligen knappt vem Viola var. Hade hon haft ett etablerat förhållande hade hennes kamrater och husmor på elevhemmet garanterat vetat att hon verkligen träffade någon, de levde tätt inpå varandra och husmor hade ansvar för sina skyddslingar.

Hon var mycket ung, blyg och kom från en liten by. Ingen femme fatale precis även om hon var söt och säkert väldigt rar. Är det verkligen troligt att en man, tillräckligt gammal att ha resurser att låta henne försvinna spårlöst och få en ny identitet skulle blivit så förälskad i just henne? En man som själv inte saknades när de försvann tillsammans? En man som var beredd att dra upp en flicka med fyra år till sin myndighetsdag från hennes kända tillvaro och satsa på äktenskap (får man anta) trots hennes unga ålder?

Viola älskade sin lillasyster och måste, som storasystrar gör, känt stort ansvar för henne. Om "rymningen" skulle varit föranledd av att Viola vantrivdes hemma (vissa har valt att beskylla hennes far för allt mellan himmel och jord) hade hon aldrig lämnat sin syster ensam i det hem hon själv flydde från. Det går inte ihop med Violas karaktär som den beskrivits och inte heller med det ansvar hon kände för systern.
Citera
2016-02-18, 12:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pass nödvändigt t. o. m. till de nordiska länderna.

Citat:
3. Olycka orsakad av annan person
Efter att ha lämnat hemmet kan hon ha tagit sig ner till vägen denna vinternatt. En person på genomresa i bil kan av misstag ha kört på Viola, gripits av panik och lyft in hennes kropp i bilen och fortsatt sin resa. Efter ett antal mil har denne bilförare grävt ned kroppen på lämpligt ställe. Scenariot är helt klart möjlig och trovärdig.
Bilar åren efter kriget var fortfarande inte vanliga. Dessutom i ännu mindre grad på landet. Att en bil skulle ha kommit en söndag kväll i december i dessa trakter och kört på henne är inte troligt. Dessutom var tillgången på bensin fortfarande inte obegränsad.

Det du tar upp under punkt sex finns det saker som talar emot detta även med det uttalande Viola gjorde till sina arbetskamrater på sjukhuset.

1948 var det fortfarande mycket viktigt att inneha ett pass om man skulle resa utomlands. T. o. m. för resa till de nordiska länderna så fodrades det ett sådant. Utöver detta så hade hon heller inga pengar med sig. Hennes handväska och hatt blev kvarlämnade i föräldrahemmet. Om detta scenario skulle vara det riktiga så hade hon med stor sannolikhet tagit med sig både sin handväska och hatt.
Citera
2016-02-18, 15:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Biltrafiken i Helgum denna söndag kväll.

Citat:
Ursprungligen postat av N.A.Palm
Jag vet inte i hur många trådar jag sett denna teori framföras: Att någon orsakar en olycka, och i panik börjar hantera kroppen, transportera och gömma undan den.

Men har detta någonsin inträffat i verkligheten? Jag har i varje fall aldrig hört talas om att så skulle vara fallet.

Den som råkar i panik brukar väl lämna platsen fortast möjligt och lämna allt där det har hamnat, och liksom låtsas att det aldrig har inträffat. Personen känner starkt obehag av att bara tänka på vad som hände, och än mer av att fysiskt hantera följderna av sitt misstag.

Därför tror jag inte teorin är särskilt realistisk, men jag kanske har helt fel? Rätta mej gärna genom att ge exempel där det är konstaterat att något liknande verkligen har hänt.

Ja, detta framförs ofta som en teori vid ett försvinnande.

Jag känner faktiskt till ett sådant fall som kan ha varit just ett sådant, men inte är det vanligt.

Malmö ca 1959

Biltrafiken under söndag kväll den 5 december 1948 i Helgum med omnejd, måste ha varit minimal - om det ens existerade någon sådan alls?
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-02-18 kl. 15:43.
Citera
2016-02-18, 17:55
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Viola var bara 17 år. Hur många i den åldern finns dokumenterade att ha "lyckats" skapa sig ett nytt liv med annan identitet? Finns någon?

Det skvallrades om en lasarettsläkare hon var förälskad i, denna läkare visste förmodligen knappt vem Viola var. Hade hon haft ett etablerat förhållande hade hennes kamrater och husmor på elevhemmet garanterat vetat att hon verkligen träffade någon, de levde tätt inpå varandra och husmor hade ansvar för sina skyddslingar.

Hon var mycket ung, blyg och kom från en liten by. Ingen femme fatale precis även om hon var söt och säkert väldigt rar. Är det verkligen troligt att en man, tillräckligt gammal att ha resurser att låta henne försvinna spårlöst och få en ny identitet skulle blivit så förälskad i just henne? En man som själv inte saknades när de försvann tillsammans? En man som var beredd att dra upp en flicka med fyra år till sin myndighetsdag från hennes kända tillvaro och satsa på äktenskap (får man anta) trots hennes unga ålder?

Viola älskade sin lillasyster och måste, som storasystrar gör, känt stort ansvar för henne. Om "rymningen" skulle varit föranledd av att Viola vantrivdes hemma (vissa har valt att beskylla hennes far för allt mellan himmel och jord) hade hon aldrig lämnat sin syster ensam i det hem hon själv flydde från. Det går inte ihop med Violas karaktär som den beskrivits och inte heller med det ansvar hon kände för systern.

Jag håller med om det du skriver, men jag kan inte helt utesluta att det kan ha gått till så. Men jag kan heller inte utesluta de andra teorierna. Och just detta scenario som jag beskrev i punkt 6 kan vara möjlig, men kanske inte så trolig ändå... Samtidigt tycker jag att andra teorier som framlagts i tråden inte är så mycket "vassare"...

Det är onekligen ett "svårt fall" eftersom ingen verkar ha sett henne efter det att hon stängde ytterdörren efter sig vad man känner till. Just dessa fall av olösta försvinnanden, där någon ser personen ex. stänga en dörr, och efter det finns ingen känd iakttagelse, är nästan obehagliga och minst sagt mycket mystiska.

Fallet med Alvar är också ett sådant fall även om man hittade hans kranium efter 15 år.

Exakt när Brevbäraren Bosse Jansson försvann är det ingen som vet. Försvann han på vägen hem, eller från sin bostad eller ännu senare?

Men man vet när den sista kända iakttagelsen gjordes när det gäller Viola och Alvar.
Citera
2016-02-18, 18:04
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Bilar åren efter kriget var fortfarande inte vanliga. Dessutom i ännu mindre grad på landet. Att en bil skulle ha kommit en söndag kväll i december i dessa trakter och kört på henne är inte troligt. Dessutom var tillgången på bensin fortfarande inte obegränsad.
Visst, men det fanns ändå bilar och det kan ha skett så. Men det kanske ändå inte är så troligt ändå...
Citat:
Det du tar upp under punkt sex finns det saker som talar emot detta även med det uttalande Viola gjorde till sina arbetskamrater på sjukhuset.
Jag kan ha missat något, men vad syftar du på när det gäller Violas uttalande?
Citat:
1948 var det fortfarande mycket viktigt att inneha ett pass om man skulle resa utomlands. T. o. m. för resa till de nordiska länderna så fodrades det ett sådant. Utöver detta så hade hon heller inga pengar med sig. Hennes handväska och hatt blev kvarlämnade i föräldrahemmet. Om detta scenario skulle vara det riktiga så hade hon med stor sannolikhet tagit med sig både sin handväska och hatt.
Jag tänkte att det kanske fungerade lite "hipp som happ" så nära krigsslutet.
Citera
2016-02-18, 19:00
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Det var sannolikt betydligt enklare att flyga under myndigheternas radar och att med ett falskt pass ta sig utomlands strax efter kriget än idag.

Hade Viola befunnit sig i Göteborg, Stockholm eller t ex Malmö hade jag varit mer benägen att tro att hon faktiskt kunnat ge sig iväg, åtminstone hade det varit enklare för henne. Men från Helgum och närmsta större ort Sollefteå?

Skulle hon ens ha vågat ge sig ut i världen, hennes längsta resa var såvitt jag vet till en släkting i Uppsala där hon vistades en tid efter mammans bortgång - och lillasyster hemma i byn, längtande efter henne? Kan inte tro det, hur Viola än försvann var det inte planerat av henne.
Citera
2016-02-18, 19:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
”Om jag får stryk när jag kommer hem så behöver ni inte vänta mig tillbaka”.[/

Citat:
Visst, men det fanns ändå bilar och det kan ha skett så. Men det kanske ändå inte är så troligt ändå...

Jag kan ha missat något, men vad syftar du på när det gäller Violas uttalande?

Visst kan möjligheten ha funnits att en bil ute och körde denna kväll i trakterna där Viola befann sig. Fast man måste ändå konstatera att trakterna runt Helgum var en avkrok. Ännu mer då än idag.

Du har omnämnt detta uttalande hon gjorde: ”Om jag får stryk när jag kommer hem så behöver ni inte vänta mig tillbaka”. I o m sitt uttalande så verkar det som om hon hade bestämt sig för något men frågan är vad? Dessa ord går att tolka på olika sätt.

Som jag uppfattar detta är att hon inte visste om hon skulle få stryk även om hon säkert misstänkte det. Fick hon inte stryk så skulle hon återkomma till sitt arbete. Om hon däremot fick detta skulle hon inte gör det. Frågan är då hur skulle hon få tag på denne bilburne man efter att hon hade fått stryk?

När man läser i polisutredningen, åren 1948-52, så var det ett flertal av de hörda personerna som inte hade telefon. Skulle Viola gått in till någon i närheten och gjort detta telefonsamtal så tror att det hade framkommit.

Skulle hon ha bestämt sig för att rymma med en bilburen person om hon erhöll stryk hur fick han i s f reda på att hon hade fått det? Återigen: Varför tog hon inte med sig sin handväska och sin hatt? Detta hade hon behövt vid en ev. rymning.

Visst fungerade det litet mera "hipp som happ" vid den här tiden. T. ex. när stortjuven Kurt Arne Kvarnström skulle in i Norge, kort tid innan Viola försvann, så bröt han och hans kumpaner helt sonika upp tullbommen för att ta sig in i landet. Helt klart är att det var lättare "gå under radarn" då än vad det är idag.

Det fanns ju inga id-handlingar vid den här tiden, i stort sett bara pass och körkort. Dessutom var det heller ingen som frågade efter en sådan.
Citera
2016-02-23, 19:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Diskuterats även på Murha.

Även på finska murha har Violas försvinnande diskuterats. Minns ej om länken har postats här i tråden innan men det spelar ingen roll om så skulle ev. vara fallet.

Den som gör trådstarten verkar vara ganska bra påläst av det lilla jag kan förstå.

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=13478
Citera
2016-03-13, 14:17
Medlem
Det troligaste är tror jag att någon ensamboende man i närheten lurade in henne i sin stuga, med att hon skulle få komma in och värma sig...."stackars fröken Viola som irrar omkring här så ensam, frusen och ledsen..kom in och värm sig med lite hemmagjord varm "saft" vet jag...så ska jag "trösta" dig lilla vän..."
Citera
2016-03-13, 14:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Det troligaste är tror jag att någon ensamboende man i närheten lurade in henne i sin stuga, med att hon skulle få komma in och värma sig...."stackars fröken Viola som irrar omkring här så ensam, frusen och ledsen..kom in och värm sig med lite hemmagjord varm "saft" vet jag...så ska jag "trösta" dig lilla vän..."

Eftersom ingen kan säga med säkerhet vad som hände Viola, så kan ju många teorier vara möjliga.

Själv tror jag dock inte på den teori som du har tagit upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in