Citat:
Ursprungligen postat av
Pajosv
Visst, men det fanns ändå bilar och det kan ha skett så. Men det kanske ändå inte är så troligt ändå...
Jag kan ha missat något, men vad syftar du på när det gäller Violas uttalande?
Jag tänkte att det kanske fungerade lite "hipp som happ" så nära krigsslutet.
Visst kan möjligheten ha funnits att en bil ute och körde denna kväll i trakterna där Viola befann sig. Fast man måste ändå konstatera att trakterna runt Helgum var en avkrok. Ännu mer då än idag.
Du har omnämnt detta uttalande hon gjorde:
”Om jag får stryk när jag kommer hem så behöver ni inte vänta mig tillbaka”. I o m sitt uttalande så verkar det som om hon hade bestämt sig för något men frågan är vad? Dessa ord går att tolka på olika sätt.
Som jag uppfattar detta är att hon inte visste om hon skulle få stryk även om hon säkert misstänkte det. Fick hon inte stryk så skulle hon återkomma till sitt arbete. Om hon däremot fick detta skulle hon inte gör det. Frågan är då hur skulle hon få tag på denne bilburne man efter att hon hade fått stryk?
När man läser i polisutredningen, åren 1948-52, så var det ett flertal av de hörda personerna som inte hade telefon. Skulle Viola gått in till någon i närheten och gjort detta telefonsamtal så tror att det hade framkommit.
Skulle hon ha bestämt sig för att rymma med en bilburen person om hon erhöll stryk hur fick han i s f reda på att hon hade fått det? Återigen: Varför tog hon inte med sig sin handväska och sin hatt? Detta hade hon behövt vid en ev. rymning.
Visst fungerade det litet mera "hipp som happ" vid den här tiden. T. ex. när stortjuven Kurt Arne Kvarnström skulle in i Norge, kort tid innan Viola försvann, så bröt han och hans kumpaner helt sonika upp tullbommen för att ta sig in i landet. Helt klart är att det var lättare "gå under radarn" då än vad det är idag.
Det fanns ju inga id-handlingar vid den här tiden, i stort sett bara pass och körkort. Dessutom var det heller ingen som frågade efter en sådan.