2016-02-16, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Intressant, då använder du inte heller blod till något annat än att stänka på altaret?

"Ty varje varelses liv är dess blod, och jag har gett er blodet för att ni skall stänka det på altaret och bringa försoning åt er själva. Blodet ger försoning, eftersom det är livet. Därför har jag sagt till israeliterna att ingen av dem får äta något med blod i. " (3 Mose 17:11-12 Bibel2000)

Hur ofta gör stänker du blod på altaret? För du fullföljer väl hela lagen och inte bara delar av lagen?

Hur kommer det sig att du inte har svarat på nån av mina 9 frågor medans du ställer denna fråga och svarat till en massa andra personer, är det så du försöker slingra dig?

Om jag inte minns fel så är det prästerna som ska stänka blodet på altaret.

Och prästerna kommer från levis stam, så vad har du indikationer att jag kommer från levis stam?

Utöver det så vart i bibeln står det att man måste bli präst om man födds som levit?

Utöver det så ska man stänka blod på altaret som är templet, men det finns väl inget aktivt tempel för tillfället?
Citera
2016-02-16, 20:19
Bannlyst
Citat:
Jag har många gånger förklarat varför lagförbundet upphörde och på vilket sätt Jesu blod ersätter bokstavliga offer av djur och blod, men jag ska ge dig ett skriftställe som förklarar detta:

"[b]Det förra förbundet hade alltså sina föreskrifter för gudstjänsten och sin helgedom, som dock var jordisk. Ett tält blev inrett med ett främre rum för lampstället, bordet och skådebröden; det kallas det heliga. Bakom det andra förhänget fanns det rum som kallas det allra heligaste. Där stod ett gyllene rökelsealtare och förbundsarken, som var helt överdragen med guld. I den fanns ett guldkärl med mannat, Arons stav, den som hade skjutit gröna skott, och förbundstavlorna. Ovanpå arken stod härlighetens keruber, som skuggade försoningsstället. Men jag kan inte här dröja vid varje enskild sak.

Så var det hela anordnat. I tältets främre rum går prästerna ständigt in när de förrättar gudstjänsten. I det andra rummet går bara översteprästen in, en gång om året och då alltid med blod som han bär fram för sina egna och folkets ouppsåtliga synder. Därmed visar den heliga anden att vägen in i helgedomen inte ligger öppen så länge det främre rummet ännu består. Det ger en bild av den tid som nu är: man frambär offergåvor som dock inte kan göra den som förrättar gudstjänsten fullkomlig, så att hans samvete är till freds. Liksom när det gäller mat och dryck eller olika tvagningar är det fråga om idel yttre föreskrifter fram till tiden för en bättre ordning.

Men nu har Kristus trätt fram som överstepräst för det goda som skall komma. Han har gått genom det större och fullkomligare tält som inte är gjort av människohand, det vill säga inte tillhör denna världen. Och med sitt eget blod, inte med blod av bockar och kalvar, har han en gång för alla trätt in i helgedomen och vunnit befrielse åt oss för evigt. Om nu blod av bockar och tjurar och stänk av askan från en kviga helgar de orena så att de blir rena i yttre mening, hur mycket mer måste då inte blodet från Kristus, som i kraft av evig ande har framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud, rena våra samveten från döda gärningar så att vi kan tjäna den levande Guden.

Som sagt, du förvränger till absurdum.

Han kansek förvränger men det gör du också, men skillnanden är att du förvränger Guds ord din Satanist.

Ja vi blir renade genom Jesus blod men står ingestans i texten att det är lika som att lagen tas bort.

Utöver det minns jag ingenstans detta:

"Där stod ett gyllene rökelsealtare och förbundsarken, som var helt överdragen med guld. I den fanns ett guldkärl med mannat, Arons stav, den som hade skjutit gröna skott, och förbundstavlorna."

Skulle du kunna visa mig vart i bibeln det står att mannat och arons stav är i förbundsarken?

Och väntar fortfarande svar på mina 9 frågor.
Citera
2016-02-16, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Hur kommer det sig att du inte har svarat på nån av mina 9 frågor medans du ställer denna fråga och svarat till en massa andra personer, är det så du försöker slingra dig?

Jag är inte intresserad av att diskutera omfattande inlägg med en person som kallar mig för "en ulv i fåra kläder" och "satanist", men jag kan svara på korta frågor om du verkligen är intresserad av mina svar.

Jag var bara intresserad av hur du ställer dig till lagarna egentligen. Om du inte vill svara på mina frågor så behöver du inte, men jag kommer inte att svara på omfattande inlägg från dig, i alla fall inte just nu.

Citat:
Om jag inte minns fel så är det prästerna som ska stänka blodet på altaret.

Och prästerna kommer från levis stam, så vad har du indikationer att jag kommer från levis stam?

Utöver det så vart i bibeln står det att man måste bli präst om man födds som levit?

Utöver det så ska man stänka blod på altaret som är templet, men det finns väl inget aktivt tempel för tillfället?

Jo du har rätt, det var prästerna som skulle göra detta för folkets räkning, problemet är som du säger att templet inte existerar längre, och ingen vet vem som härstammar från Levi stam eftersom förteckningarna/böckerna där detta registrerades förstördes i och med Jerusalems förstöring år 70 e.Kr.

Så det går inte i praktiken ens att följa lagen i det förra förbundet, så i princip är du inte försonad med Gud, eftersom prästerna inte kan stänka blod på altaret, och dina synder är inte försonade, eftersom prästerna inte kan offra djur i templet. Detta på grund av att du anser dig följa lagen enligt det förra förbundet.

Detta att templet är förstört, och att man inte kan offra djur t.ex., borde vara en tydlig indikation att lagen enligt det förra förbundet inte längre kan upprätthållas, och därmed är förbundet enligt Guds principer i den konstellationen ogiltigförklarad.

Det enda sättet att få försoning för sina synder är att åberopa Jesu offer som inte behöver några fysiska djuroffer.

Jag har inte förstått riktigt, jag trodde du ansåg dig vara en kristen, men du verkar ändå låta som en jude? Vilket samfund anser du dig tillhöra, eller vilken inriktning anser du är närmast dig? Kort sagt, vilka är dina bröder?
Senast redigerad av ttsp 2016-02-16 kl. 21:01.
Citera
2016-02-16, 21:11
Bannlyst
Citat:
Jag är inte intresserad av att diskutera omfattande inlägg med en person som kallar mig för "en ulv i fåra kläder" och "satanist", men jag kan svara på korta frågor om du verkligen är intresserad av mina svar.

Jag var bara intresserad av hur du ställer dig till lagarna egentligen. Om du inte vill svara på mina frågor så behöver du inte, men jag kommer inte att svara på omfattande inlägg från dig, i alla fall inte just nu.

Jo du har rätt, det var prästerna som skulle göra detta för folkets räkning, problemet är som du säger att templet inte existerar längre, och ingen vet vem som härstammar från Levi stam eftersom förteckningarna/böckerna där detta registrerades förstördes i och med Jerusalems förstöring år 70 e.Kr.

Så det går inte i praktiken ens att följa lagen i det förra förbundet, så i princip är du inte försonad med Gud, eftersom prästerna inte kan stänka blod på altaret, och dina synder är inte försonade, eftersom prästerna inte kan offra djur i templet. Detta på grund av att du anser dig följa lagen enligt det förra förbundet.

Detta att templet är förstört, och att man inte kan offra djur t.ex., borde vara en tydlig indikation att lagen enligt det förra förbundet inte längre kan upprätthållas, och därmed är förbundet enligt Guds principer i den konstellationen ogiltigförklarad.

Det enda sättet att få försoning för sina synder är att åberopa Jesu offer som inte behöver några fysiska djuroffer.

Jag har inte förstått riktigt, jag trodde du ansåg dig vara en kristen, men du verkar ändå låta som en jude? Vilket samfund anser du dig tillhöra, eller vilken inriktning anser du är närmast dig? Kort sagt, vilka är dina bröder?

Jag gav dig 9 korta frågor men här ser man hur du slingrar dig undan, inte som varje fråga var gjord av +500 bokstäver.......

"Så det går inte i praktiken ens att följa lagen i det förra förbundet, så i princip är du inte försonad med Gud, eftersom prästerna inte kan stänka blod på altaret, och dina synder är inte försonade, eftersom prästerna inte kan offra djur i templet. Detta på grund av att du anser dig följa lagen enligt det förra förbundet."

Jag är försonad utav Jesus blods offer, du borde verkligen sluta vara Satanist och läsa bibeln. Världens bästa bok.

Så om man syndar nu så ber man Jesus att förlåta en och göra en ren, så det får fortfarande göra sig ren.

Att offra handlar om att rena en från ens synder, det kan man fortfarande göra genom Jesus blod.

"Jag har inte förstått riktigt, jag trodde du ansåg dig vara en kristen, men du verkar ändå låta som en jude? Vilket samfund anser du dig tillhöra, eller vilken inriktning anser du är närmast dig? Kort sagt, vilka är dina bröder?"

Jag tillhör inget samfund för tillfället eftersom jag inte har hittat nåt samfund som följer Gud.

Dom jag har undersökt hittils och märkt att dom följer Satan:

Jehovas vittnen
Mormoner
Svenska Kyrkan (protestanter)
Katoliker
New life
Elim kyrkan

Har varit hos ortodoxa ett par gånger men inte undersökt dom helt och hållet. Har fått höra att det finns +40,000 samfund, tänker inte undersöka alla bättre läsa bibeln för mig själv och be Gud om hjälp att hitta ett samfund som följer honom.

Om din fråga angående vilka är mina bröder svara jag:

Heliga Bibeln, Matteusevangeliet Kapitel 12:

"46 Medan han ännu talade till folket kom hans mor och hans bröder. De stod utanför och ville tala med honom, 47 och någon sade till honom: ”Din mor och dina bröder står där ute och vill tala med dig.” 48 Han svarade honom: ”Vem är min mor, och vilka är mina bröder?” 49 Och han visade med handen på sina lärjungar och sade: ”Det här är min mor och mina bröder. 50 Den som gör min himmelske faders vilja är min bror och syster och mor.”
Citera
2016-02-16, 21:22
Medlem
Citat:
Jag gav dig 9 korta frågor men här ser man hur du slingrar dig undan,

Nej, som jag sade, jag tycker inte det är relevant att svara en person som kallar mig för "en ulv i fåra kläder" och "satanist".
Citera
2016-02-16, 21:29
Medlem
Citat:
tänker inte undersöka alla bättre läsa bibeln för mig själv och be Gud om hjälp att hitta ett samfund som följer honom.

Om din fråga angående vilka är mina bröder svara jag:

Heliga Bibeln, Matteusevangeliet Kapitel 12:

"46 Medan han ännu talade till folket kom hans mor och hans bröder. De stod utanför och ville tala med honom, 47 och någon sade till honom: ”Din mor och dina bröder står där ute och vill tala med dig.” 48 Han svarade honom: ”Vem är min mor, och vilka är mina bröder?” 49 Och han visade med handen på sina lärjungar och sade: ”Det här är min mor och mina bröder. 50 Den som gör min himmelske faders vilja är min bror och syster och mor.”

Med andra ord: Du är alltså ensam med din tro, du har alltså inga andra människor som tror som du?
Citera
2016-02-16, 21:36
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nej, som jag sade, jag tycker inte det är relevant att svara en person som kallar mig för "en ulv i fåra kläder" och "satanist".

Nej, men du vill tydligen själv ha svar på dina frågor, oavsett vad du kallar den personen.

Kan du svara på min fråga om fackverk och takstolar nu?

Hur var det du menade att du visst bestämt visste vad fackverk var, samtidigt som du både påstod att de inte koncentrerade krafter till vissa punkter och hade något med takstolar att göra.

Eller kan du äntligen erkänna att du misstog dig?
Citera
2016-02-16, 21:42
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, men du vill tydligen själv ha svar på dina frågor, oavsett vad du kallar den personen.

Hur var det du menade att du visst bestämt visste vad fackverk var, samtidigt som du både påstod att de inte koncentrerade krafter till vissa punkter och hade något med takstolar att göra.

Trådens topic har numera gått över till att behandla frågan om "vem som är en sann kristen".
Citera
2016-02-16, 21:52
Medlem
Citat:

Jag tycker inte att jag har varit så nedlåtande att jag kallat dig för "en ulv i fåra kläder" och "satanist", speciellt inte i första vändan, jag har som mest kallat dig för smitare och förvrängare, och det står jag för fortfarande.

Citat:

Jag har sagt att jag inte har lust att prata med dig längre, men ok eftersom du tjatar:

Citat:

Ok, jag ska prata med dig om fackverk, förklara först vad du menar med att fackverk inte har något med takstolar att göra, ge citat och hänvisningar till dina argument.
Citera
2016-02-16, 21:54
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Käre du som håller allt detta för sant - hur... validerar och kvalitetssäkrar du i så fall, att orden i bibeln beskriver en fullt ut, vid sina sinnens fulla bruk alla dessa som hava hört gud..?

Vad har du till förfogande för sökmetodik, att att så här tvärsäkert.. fortsätta traderingskulturen som gick mun till mun.. att du flera tusen år senare.. sitter och påstår, att de då levande, var tillräkneliga?

Hur kan du veta att den mänskliga personen som befann sig i dåtida livskontext, var en alltigenom ärlig hederlig och tillförlitlig person, så pass att du kan gå i god för att den du ENBART läser OM, kan säga .. att du tror dessa helt anonyma källor, mer än källor du kan verifiera, att verkligen utgöra källor.

T.ex .. är du så vågad, att du via hörsägen låter utfästa en dom mot dem, som inte godtroget bejakar en blänkare i tidningen där det beskrivs att någon.. begick ett dåd.. men utan uppsåt..

sitter du då och försanthåller vad tidningsnotisen (jämför , versen) i sin preliminärt icke-dokumenterade form, förtäljer?

Seriöst : vad styrker din övertygelse, om att bibelfigurernas fällande litterärt formade kommentarer, verkligen uttalats på riktigt, och inte som en estetiskt tillrättalagd form? För andra att medryckas av.. ?

seriöst - du var aldrig där, men du försanthåller litterär bokform, mer än din samtids källmaterial som är obligatoriskt, för att nå erkännande.

Skulle du vid en domstolsförhandling där ditt ord bestrids, godkänna annans källa som obestridbar sanning, för att det nu TRYCKTS upp tillräckligt många exemplar av just den uppfattningen av händelsen som förorsakar er att sitta vid ett bord och förhandla om tolkningsföreträdet?

Verkar som att du är absolutistiskt troende, principiellt kategoriskt på förhand, utesluter att bibeln.. kan ha mängder av falska vittnesbörder. Är det inte ens en möjlig hypotetiskt gångbar möjlighet för dig? Att bibeln kan krylla av kliniskt dedikerade mytomaner?

Säger inte att det är så, men utesluter du att mytomaner har levat också f.v.t ? .. att författarskapet i sin konstnärliga form, är direkt behjälplig av fantasiasmerande retorik?
AVSEDD.. att odla fram hänförelse... är det något du helt utesluter?

Om något var falskt och som var emot Guds vilja, då skulle Helige Ande varnat om dessa och påpekat det så som Anden också varnar för falska profeter och lärare i dagens värld. Inget är dold för Gud och Han har bevarat sitt ord fram till våra dagar trots våldsamma förföljelser och försök att utrota Bibeln (framförallt i sovjetunionen). Du är säckert skeptiker och inte tror på något övernaturligt. Det skulle inte förvåna mig eftersom ni tror på evolutionsteorin i stort sett.

Ja, säckert inte alla brev från t.ex. Aposteln Paulus har kommit fram och kanske har man något eller några brev från Paulus som inte är egentligen från honom. Det viktigaste i det här fallet är budskapet.

Att lärjungar vet om så många detaljer angående Jesus och Hans liv, är på grund av gudomlig hjälp som har lett fram till att man har fyra evangelier om Jesus. Alla dessa fyra tillsammans ger oss mycket större bild av Jesus och Hans liv, där t.ex i Johannesevangeliet tar man särskilt upp Jesus gudomliga natur.

Jesus hade sagt i förväg: "Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, Han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er." John 14:26

Helige Ande vägleder, undervisar och uppenbarar.

Vad gäller Bibeln så finns det profetior. Det intressanta är de som inte har kommit till uppfyllelse ännu men som är på gång och det är om yttersta tiden det handlar om, vilket kommer bli oundvikliga i det närmaste framtiden. Då kan du inte förneka Bibeln hur som helst och inte heller kommer du vilja stå på sanningens sida eftersom risken att bli förföljd av antikrist kommer bli stor. Om du omvänder dig, är det en annan sak. Hur som helst kommer tiden visa och tro det eller ej, den tiden är mycket nära då jag ser vad som händer i världen idag och vad vissa händelser leder till. Förrutom tecken så talar Jesus själv och varnar samt uppmanar sin församling att vara redo.

Är Bibeln sann? Den visar det i praktiken. Visst har det funnits ohederliga människor i alla tider och även idag (mer än någonsin tidigare). Dessa har ju förstört bibeln genom att ha egen speciella översättning med tillägg på menyn som kan vara vilseledande för många (som saknar någon som helst kunskap om Bibeln eller den kristna tron i övrigt). Det är ju sabotage mer eller mindre. Syftar du på originellt så gäller ovanstående som jag skrev från början. Jag förstår att du inte tror på gudomlig kraft då det är ett ämne som är helt utanför vår värld och vår logik. Det är verkligen en helt annan värld och om vi inte har någon som helst relation till denna gudomliga värld, så kan vi nog aldrig förstå oss på den heller. Den kristna tron är inte av denna värld, den tillhör himmelriket och leder dit, därför förstår vi oss inte på den.
Citera
2016-02-16, 21:58
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Trådens topic har numera gått över till att behandla frågan om "vem som är en sann kristen".

Nej, trådens topic enligt Smeso har gått över till att behandla frågan om vad ett fackverk är, och om jag "äntligen kan erkänna att jag misstog mig", vilket vi nu ska utreda.
Citera
2016-02-16, 22:03
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Nej, trådens topic enligt Smeso har gått över till att behandla frågan om vad ett fackverk är, och om jag "äntligen kan erkänna att jag misstog mig", vilket vi nu ska utreda.
Jupp, för tillfället har den det. Men inte då mitt inlägg presenterades.
Frågan om fackverk är en av parametrarna för att bedöma sannolikheten i berättelsen om Noas ark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in