Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Om jag säger så här då, specifikt punkten där takstolen sätts in, avlastas mycket, specifikt punkten 1 meter ifrån avlastas mindre än vid den specifika punkten vid takstolen.
Varför börjar du svamla om takstolar helt plötsligt? Du invände att fackverkskonstruktioner skulle stärka fartygssidorna, och avlasta vissa punkter.
Jag svarade att det skulle koncentrera krafterna till vissa punkter, vilket är ett
stort problem i träkonstruktioner.
Nu börjar du plötsligt skriva om takstolar. Vad har takstolar med saken att göra?
Hur menar du att du skulle förstärka sidorna med en takstolsliknande konstruktion?
Du har tydligen inte fattat att fackverk är bärande i längsriktningen medan takstolar fördelar kraften åt sidorna.
Du har helt enkelt inte fattat vad ett fackverk är, men skriver ändå självsäkert om att det skulle stärka konstruktionen (ja, fast du alltså inte vet vad du skriver om).
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Du missförstår fortfarande, om jag frågar dig så här:
Får en konstruktion bättre hållfasthet om den har 4 takstolar i trä istället för 3?
Får en konstruktion bättre hållfasthet om den har 4 takstolar i cement istället för 3?
Nej, det är du som inte förstår. Jag påpekade att du inte kan utgå ifrån att alla byggmaterial har samma egenskaper, och jag skrev att det skulle vara fel att använda cement i en fackverkskonstruktion, och så är du där med dina takstolar igen. Det är inte en fackverkskonstruktion. Det är en konstruktion där det enbart förekommer tyngdkrafter (taket pressar alltid nedåt).
Men, okej, visst får en konstruktion bättre hållfasthet om den har 4 takstolar i trä istället för 3, men takstolar i cement skulle ingen få för sig att göra, hoppas jag. I så fall måste takstolarna vara nästan vertikala i och med att tyngdkraften kommer att börja vilja bryta cementbalkarna om den har för stor lutning. Jag skrev ju nämligen att cement är mycket dåligt på att tåla dragkrafter. Det är ungefär som att bygga med Lego. En 1,5 meter lång Lego-pelare med Lego-bitar som staplats ovanpå varandra tål tryckkrafter utmärkt och man kan kressa ner på den översta biten utan att något händer, men om man lutar pelaren 45 grader så bryts den på mitten av egentyngden. Cement fungerar likadant – det kan tåla mycket stort tryck, men inte särskilt mycket dragkrafter.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Vad menar du?
Du skrev så här:
”En takstol är konstruerad för att främst ta emot kraft uppifrån, men det går att vrida takstolen 90 grader så tar den emot kraft från sidan om man nu skulle vilja det. Och om man då har takstolar åt alla håll så tar takstolarna emot kraft från alla håll.”
Om du vill förstärka sidorna med ”takstolar” som vridits 90 grader så att det finns ”takstolar åt alla håll”, då blir väggarna väldigt tjocka eftersom de då måste ha samma bredd och höjd som takstolen.
Så hur var det nu som du hade tänkt att det skulle fungera med ”takstolar åt alla håll”, eller var det bara så att du inte hade tänkt alls?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Vi pratar om hållfasthet, inte böjning.
Vi pratar om fackverk. Ett fackverk med rör är svagare än ett fackverk med runda stänger med samma diameter. Att 10 m stång böjer sig innan ett rör på grund av vikten har inte med saken att göra. Lägg på en så stor vikt att röret och stången ger med sig, så ser du att röret ger med sig först.
Jaså? Jag svarade på din fråga ”Så du menar att det är svårare att böja ett järnrör än en järnstång med samma diameter?”
Det måste väl vara böjning du menade?
Och ett fackverk med rör är faktiskt starkare än ett fackverk med homogena stänger, vilket jag försökte förklara för dig. I alla fall i långa fackverkskonstruktioner där egentyngden är en viktig faktor, och det var ju den situationen vi talade om.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Om arken var byggd som en timmerstock utan ihåligheter så skulle den inte brytas i vågorna. Inte heller en konstruktion som har tillräckligt med fackverk.
Ditt generella påstående att en träkonstruktion så stor bryts sönder, håller inte.
Du har fortfarande inte fattat att träkonstruktioner är vanskliga på grund av att det inte går att bygga homogent och att alla fogar i trä orsakar kraftansamlingar just där och att fogningar halverar styrkan, oavsett hur man gör, oavsett vid limning, men limning ger helt andra problem i och med att det innebär en stel fog.