Citat:
Ursprungligen postat av
MegaTant
"Ulrik berättar att han arrenderar mark till sina hästar. Marken ligger på gården efter
Hjelmsäter. Ulrik och hans fru (Ej förhörd) åkte från Broby (Källbyhållet) och de passerade
Klostercafét i Blomberg på vägen till hästarna.
Ulrik vet sedan tidigare att det renoverats vid ladan mitt emot Klostercafét. Just denna Söndag
var det ingen aktivitet vid ladan. Han noterade en bil som var inbackad vid cafébyggnaden vid
ett stallet. Platsen där bilen stod ligger mellan vägen mot slottet och cafébyggnaden. Bilen var
delvis svart och delvis grå (troligen var karossen mörk och ljusare upptill) eller i liknande
färger och var en större modell av en minicooper.
Efter ladan (mitt emot cafét) svängde Ulrik vänster i riktning mot Hjälmsäter och såg då in
snett bakom ladan. På baksidan stod en mörkgrön lastmaskin, troligen John Dere, delvis
inkörd i ladan. Öppningen där maskinen stod ligger ungefär på mitten av ladan/byggnaden och
han beskriver att bakdelen stod utanför ladan och framdelen med gafflarna var inne i ladan.
Ulrik såg ingen människa i anslutning till platsen.
Vid tillfället var klockan ca 20:20, "
Vems bil var där och varför stog lastmaskinen där? Vart tog lastmaskinen sedan vägen?
Pappan borde har sett...
Det fetade: det där är jätteintressant. Var det någon som bevakade Lisa?
Problemet är också att vi inte vet
när pappan kom fram till caféet. Det finns också olika uppgifter om han hade en mobil med sig eller inte. I annat fall skulle man naturligtvis gjort en mobil-positionering för att säkert veta.
Jag tycker fortfarande att det är krystade förklaringar varför han flyttade på moppen.
Hunden kände heller inga utgående spår varken på det ställe till vilket moppen flyttats eller där som moppen stått (enligt SH). Flög Lisa? Det är fullständigt ologiskt. Finns inget tecken på någon strid där eller i närheten.
Var fick Lisa sina skador ifrån? Var kom skadorna på den bristfälligt undersökta moppen ifrån?
Var det rentav så att de som var vid ladan med den John Deeren iakttog något som de inte skulle?
Eller tvärtom?
Att det står två anmälare på försvinnandet kanske har en oegentlig förklaring någonstans här.