• 1
  • 2
2016-02-16, 12:39
Medlem
Browlers avatar
Det råder lite av en masspsykos idag där många drar likhet mellan högskoleutbildad och "intellektuell/vettig/framgångsrik/samhällsbidragande". Man kanske inte riktigt känner till att det är extremt stor skillnad på olika högskoleutbildningar, både när det kommer till program och lärosäte. Vidare är det inte ovanligt att någon anser sig vara en auktoritet inom något område, med motiveringen "jag är högskoleutbildad". Missförstå mig inte; jag är mycket positivt inställd till utbildning och i många fall kan det vara rimligt att finna auktoritet i sin utbildning (se min signatur), men jag pratar här om fallen där det bara utnyttjas att man per definition har gått på högskola, helt oavsett hur erkänd eller avancerad programmet man faktiskt gick är.

Jag kan börja med att presentera några utbildningar som jag själv anser förtjäna den respekt som alldeles för många tycks vara sig förtjänta av:
- Civilingenjörsprogram, gärna från en av de större tekniska högskolorna. Det är intellektuellt krävande, hög arbetsbelastning, och utbildar människor till något som kommer till stor gagn för samhället. Var dock uppmärksam på skillnaden mellan teknisk fysik och "medieteknik" eller liknande.
- Läkarprogram. Ungefär som civilingenjör, möjligtvis att man skulle kunna anse att de här är till ännu större gagn för samhället (lite beroende på hur man vill se det), och att det är en aning mindre intellektuellt krävande. Jag vill inte gå någon på tårna här och vet att läkarprogrammet absolut inte är enkelt.

Gränslandsprogram, det vill säga program som i sig själva inte säger så mycket som man kan tro, utan gör det tvunget att kolla mer i detalj på utbildningen eller studieresultatet:
- Ekonom (ek. kand., civ. ek.): En ek. kand från en 'lanthögskola' är väldigt skilt från en ek. kand från HHS eller Lund. Det är är när den första gruppen låtsas att den tillhörde den senare som det skär sig för mig. Är med rätt (!) driv dock en bra utbildning med goda möjligheter att bidra till samhället.
- Jurist (jur. kand.): Ungefär som ekonom. Enorm skillnad på Örebro och Uppsala. Enorm skillnad mellan bra och dåliga betyg (detta gäller även ekonom). Just jurist-hybris är väl kanske extra vanlig med överklädda ungdomar som tyvärr inte förstår att bara en bråkdel av dem kommer få de jobb de önskar varav resten kommer sitta i ett trött avskärmat kontor och göra mer eller mindre rutinarbete.
- Högskoleingenjör: En vettig utbildning som ger värde till samhället och kräver viss nivå av intellektuellt kapacitet för att klara av. Varning för lantuniversitet och försök att låtsas vara civilingenjörer!

Fejkprogram, det vill säga program som har en status helt frikopplad från vad de i realiteten är för något:
- Mäklare: På den tveklösa förstaplatsen kommer för mig mäklarprogrammet. De studenter man finner här är tyvärr ofta lurade. De tror att det är ett program som leder till ett ansett yrke och beter sig därefter, för att efter examen med åren börja märka att de inte har pengar för den livsstil de lever och smått panikslaget inse att de inte är något annat än säljslavar jagade av provisionspiskan för att komma genom månaden. De undantag som finns bekräftar endast regeln.
- Psykolog: helt okej utbildning men jag hittar ingen förklaring till varför det ändå har en viss status. Det är varken särskilt krävande eller ger god karriär.
- Socionom: Som psykolog, men det går att se en viss förklaring i att vissa faktiskt tror att detta är en yrkesgrupp som "gör skillnad för människor". I realiteten är det en omotiverat lång utbildning med en katastrofal karriär och arbetsuppgifter som i mångt och mycket bara är ren rutingöra.

Utöver dessa har vi så klart också en uppsjö av rena skitprogram som antingen borde plockas bort, kortas ner, minskas antal platser, göras om till YH-utbildningar eller endast erbjudas mot egenfinansiering. Ett axplock:
- Kulturvetenskap
- Grafisk design
- Samhälls- och kulturanalys / samhällsvetare
- Dietistprogrammet
- Södertörns högskola

Så låt höra, kära flashbackare, vilka utbildningar finner ni överskattade och/eller dåliga?
Citera
2016-02-16, 15:00
Medlem
Du pluggar / är civ ing då antar jag? Du kan ju inte bli mäklare utan att plugga mäklare t.ex. och därmed få rätten att kunna registrera dig som mäklare? Du kan inte heller arbeta som psykolog utan att plugga psykolog? Om alla pluggade sen kan ju inte en person med utbildning som läkare gå till en bank och jobba etc. Ditt resonemang ligger i att man inte ska plugga något för det är skit. Men det är ju inte sant högskolan är endast instansen över gymnasiet och ingenting mer. Sen om nån vill bli något så ostimulerande som matvetare är ju det dennes val. Om alla "skit" program inte fanns skulle folk behöva självfinansiera sig för att lära sig "skit" därför finns det ett hav av bajs på högskolorna.

Sen kan jag vara med på att en del program är onödiga i och med att samhället skulle tugga på utan dom. Det är med att det är en enorm differens mellan skolor är inte heller helt sant. Vet människor som plugga ekonomi i en "lantskola" såsom örebro växjö etc och kommit bra mycket längre än en uppsala student. Det jag har förstått är att baserat på dina studier kan du komma till intervju och ultimat ut i arbetslivet. Det är där man faktiskt behöver prestera väl för att ta sig vidare. Sen lär ju standardstudenten från uppsala ha mer motivation etc med tanke på att antagningen skiljer sig enormt. Men i slutändan sitter man där med samma bok och lär sig samma saker.

Med det sagt tycker jag arkeologprogrammet låter som ett intressant val. Finns på uppsala faktiskt. Linköping erbjuder också slöjd och textilprogram sådant man lär sig i praktiken snarare än på en föreläsning.
Citera
2016-02-16, 15:11
Medlem
Svenskares avatar
Jag tycker din analys av läget är asdålig. Många av de programmen du räknar upp är till viss del samhällsbärande utifrån ett ekonomiskt spinning wheel-perspektiv, men tala om dötråkiga individer som flockas där. Ett samhälle som består av endast civilingenjörer skulle jag då inte vilja leva i. Fy fan , vilka tråkiga människor. De är så aptråkiga hela bunten och det roliga är att de inte ens är särskilt smarta.

En smart människa kan tänka självständigt. Göra saker självständigt. Fungera i en socialkontext självständigt. Vilket civilarna, på samtliga punkter, failar i totalt. Däremot till de skitutbildningar som du refererar till, dras individer vilka åtminstone jag skulle vilja påstå håller samhället vid liv. Då det är dessa individer som utgör glädjeelementen i samhället och de är de enda som också är modiga nog att välja något som de faktiskt älskar. Att sitta bakom ett skrivbord som en och annan slav hela dagarna efter examen, vad fan är det för liv? Pengar skaffar man sig på annat sätt, bara man är lite driftig.

Jag blir så full i skratt när jag tänker på vilken skitinvestering det är för idioterna som börjar på en s.k. prestigeutbildning. Så sinnesslöa de egentligen måste vara. De kommer aldrig komma någon vart förrns de startar eget och det hade man kunnat göra även utan utbildning.

Jag hade en kompis när jag var yngre, han hade MVG i alla ämnen ända upp till universitetet. Han hade inga problem med någonting, allting flöt på utan någon större ansträngning. Men väl på universitetet gjorde han ett livsval, jag vill understryka att han skulle kunnat ha blivit astronaut om han velat, men det tilltalade honom inte. Han följde emellertid hjärtat och satsade i stället på karriär träningscoach, en sån där PT eller vad det heter. Han lät sålunda sitt intresse för idrott stå över framtiden som medioker slav. Och lyckligare person får man leta efter.

Det jag vill säga är att skitutbildningar ska vara kvar, för oss som älskar dem! Ni andra brightheads liksom vår käre vän trådstartare kan få fortsätta slava om ni vill, men ge fan i att försöka förstöra livsvalen för andra. Dessutom medan TS klagar och gnäller, bränner jag pengar på massage, mat och överdådig lyx och allt tack vare en skitutbildning.
Senast redigerad av Svenskare 2016-02-16 kl. 15:15.
Citera
2016-02-16, 15:33
Medlem
Browlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
En smart människa kan tänka självständigt. Göra saker självständigt. Fungera i en socialkontext självständigt. Vilket civilarna, på samtliga punkter, failar i totalt.
Detta är en ganska vanlig missuppfattning bland de som inte riktigt sett en teknisk fakultet vid ett universitet. Civilingenjörer är som regel otroligt självsändiga, kreativa och socialt högpresterande. Det är sant att det finns vissa nischer, exempelvis datateknik, som har mycket av det du nämner, men att det skulle vara något som är gemensamt för civilingenjörer stämmer helt enkelt inte överens med verkligheten.

Citat:
Jag blir så full i skratt när jag tänker på vilken skitinvestering det är för idioterna som börjar på en s.k. prestigeutbildning. Så sinnesslöa de egentligen måste vara. De kommer aldrig komma någon vart förrns de startar eget och det hade man kunnat göra även utan utbildning.
Här delar jag mycket av det du säger. Att hoppa på en utbildning av prestigeskäl slutar sällan bra, och det är också sant (särskilt i ett land som Sverige) att man har goda möjligheter att nå framgång/prestige via egenföretagande vilket inte per definition kräver utbildning.

Poängen med min trådstart var inte "alla ska bli akademiker", utan att få höra hur andra resonerar kring alla de undermåliga utbildningar som ges i Sverige (och attityden hos de som går dem).
Citera
2016-02-16, 15:48
Medlem
Citat:
Jag tycker din analys av läget är asdålig. Många av de programmen du räknar upp är till viss del samhällsbärande utifrån ett ekonomiskt spinning wheel-perspektiv, men tala om dötråkiga individer som flockas där. Ett samhälle som består av endast civilingenjörer skulle jag då inte vilja leva i. Fy fan , vilka tråkiga människor. De är så aptråkiga hela bunten och det roliga är att de inte ens är särskilt smarta.

En smart människa kan tänka självständigt. Göra saker självständigt. Fungera i en socialkontext självständigt. Vilket civilarna, på samtliga punkter, failar i totalt. Däremot till de skitutbildningar som du refererar till, dras individer vilka åtminstone jag skulle vilja påstå håller samhället vid liv. Då det är dessa individer som utgör glädjeelementen i samhället och de är de enda som också är modiga nog att välja något som de faktiskt älskar. Att sitta bakom ett skrivbord som en och annan slav hela dagarna efter examen, vad fan är det för liv? Pengar skaffar man sig på annat sätt, bara man är lite driftig.

Jag hade en kompis när jag var yngre, han hade MVG i alla ämnen ända upp till universitetet. Han hade inga problem med någonting, allting flöt på utan någon större ansträngning. Men väl på universitetet gjorde han ett livsval, jag vill understryka att han skulle kunnat ha blivit astronaut om han velat, men det tilltalade honom inte. Han följde emellertid hjärtat och satsade i stället på karriär träningscoach, en sån där PT eller vad det heter. Han lät sålunda sitt intresse för idrott stå över framtiden som medioker slav. Och lyckligare person får man leta efter.

Det jag vill säga är att skitutbildningar ska vara kvar, för oss som älskar dem! Ni andra brightheads liksom vår käre vän trådstartare kan få fortsätta slava om ni vill, men ge fan i att försöka förstöra livsvalen för andra. Dessutom medan TS klagar och gnäller, bränner jag pengar på massage, mat och överdådig lyx och allt tack vare en skitutbildning.

Märks att du inte skulle klarat en Civ. utbildning, du saknar logik helt och hållet.

Citat:
En smart människa kan tänka självständigt. Göra saker självständigt. Fungera i en socialkontext självständigt. Vilket civilarna, på samtliga punkter, failar i totalt.

Är du seriös? Den generaliseringen du gör visar på att du själv inte kan tänka självständigt. Snacka om att blunda för verkligheten för att rättfärdiga sina egna val i livet..

Citat:
Då det är dessa individer som utgör glädjeelementen i samhället och de är de enda som också är modiga nog att välja något som de faktiskt älskar.

Ja men visst, för det kan ju inte vara så att många väljer "prestigeutbildningarna" för att de faktiskt är intresserade av utbildningens innehåll?

Citat:

Ja för alla är födda entreprenörer och om man inte är entreprenör så lever man inte livet. Ja okej. Du vet, en del tycker det känns bra att gå till jobbet tillsammans med sina kollegor och bidra med sin kunskap för en okej lön istället för att lura folk av pengarna genom sina "social/säljar-skills som civilare inte har". Alla vill inte sitta på toppen och leva narcissist-livet och titta ner på alla andra.

Citat:
Dessutom medan TS klagar och gnäller, bränner jag pengar på massage, mat och överdådig lyx och allt tack vare en skitutbildning.

Gratulerar! Jag antar att du måste vara mycket nöjd med dina val i livet eftersom du måste hävda dig så här på flashback.
Citera
2016-02-16, 15:53
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browler
Poängen med min trådstart var inte "alla ska bli akademiker", utan att få höra hur andra resonerar kring alla de undermåliga utbildningar som ges i Sverige (och attityden hos de som går dem).

Varför benämner du det då som skitutbildningar? Jag menar, vill du veta om en skitutbildning är bra eller hur tänkte du där? Är en utbildning skit så är den skit förstås och om du nu mot all förmodan egentligen ville uppmuntra till en diskussion om huruvida utbildningar är bra respektive dåliga, så borde du dessförinnan inte ha kategoriserat upp dem på det sättet du gör, särskilt inte under rubriken skit. För vad det syftar till är inte en resonerande diskussion, utan snarare ett rop efter medhåll eller ett försök till uppvigling.

Dock så kan ju alla ha den dålig dag i hur man uttrycker sig. Så jag är beredd att förlåta ditt snedsteg.
Senast redigerad av Svenskare 2016-02-16 kl. 16:06.
Citera
2016-02-16, 16:03
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shreddedabs
Märks att du inte skulle klarat en Civ. utbildning, du saknar logik helt och hållet.

Är du seriös? Den generaliseringen du gör visar på att du själv inte kan tänka självständigt. Snacka om att blunda för verkligheten för att rättfärdiga sina egna val i livet..

Ja men visst, för det kan ju inte vara så att många väljer "prestigeutbildningarna" för att de faktiskt är intresserade av utbildningens innehåll?

Ja för alla är födda entreprenörer och om man inte är entreprenör så lever man inte livet. Ja okej. Du vet, en del tycker det känns bra att gå till jobbet tillsammans med sina kollegor och bidra med sin kunskap för en okej lön istället för att lura folk av pengarna genom sina "social/säljar-skills som civilare inte har". Alla vill inte sitta på toppen och leva narcissist-livet och titta ner på alla andra.

Gratulerar! Jag antar att du måste vara mycket nöjd med dina val i livet eftersom du måste hävda dig så här på flashback.

Givetvis har jag ingenting emot att hävda mig här på flashback, särskilt när min beundrarskara blir så till sig utav det jag skriver. Kanske kom jag åt en öm punkt.

Hur som, så får du läsa min text i kontrast till TS-text. Du vet väl, att man tar seden dit man kommer.

Sedan vill jag bara klargöra för dig att jag egentligen inte tycker illa om fårska.. om 9-17 arbetare, men jag tycker det är så vansinnigt att när man har potential för högre studier och personliga utvecklingsmöjligheter att välja sådär inskränkt som många gör.

Att du gillar att umgås med dina kollegor tycker jag bara är positivt, det visar på social pondus och är ett eftertraktat varumärke för alla branscher.
Senast redigerad av Svenskare 2016-02-16 kl. 16:08.
Citera
2016-02-16, 16:42
Medlem
Man bör skilja på: dåliga utbildningar, utbildningar som inte ger jobb samt utbildningar är folk har orealistiska förväntningar på.

Tex konstfack har säker bra konstutbildningar, men det kommer nog vara svårt att få jobb ändå.

Andra utbildningar som tex jurist behöver inte vara dålig och ger jobb. Men de som läser till jurist vill bli advokater medan majoritet får något mindre glamoröst jobb, som att godkänna bygglov för kommunen. Om man vet vad man ger sig in på är det ingen dålig utbildning.

Sen finns det de utbildningar där inte riktigt får jobba med man utbildat sig till, är ganska vanligt för civilingenjörer som jobbar som programmerare, de får aldrig använda all fysik de lärt sig och hade varat lika bra förberedda om de läst två år data istället.
Senast redigerad av Apa42 2016-02-16 kl. 16:46.
Citera
2016-02-16, 16:53
Medlem
Citat:
Sedan vill jag bara klargöra för dig att jag egentligen inte tycker illa om fårska.. om 9-17 arbetare, men jag tycker det är så vansinnigt att när man har potential för högre studier och personliga utvecklingsmöjligheter att välja sådär inskränkt som många gör.

Nja, alltså.. För de som kommer från "ingenstans" med noll kontakter eller resurser så är en högre utbildning en ganska bra språngbräda till både personlig utveckling och entreprenörskap. Efter utbildning kan du jobba några år eller påbörja din entreprenöriella bana, de flesta väljer dock 9-17 framför eget företagande för att fördelarna helt enkelt väger tyngre än nackdelarna.

Folk med bra betyg och högre utbildning är inte dumma nog att falla under påverkan av materialism a la The American Dream.
Citera
2016-02-16, 17:11
Bannlyst
Någon som vet nåt om detta program`?

"Rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning" i Örebro?

En kompis går det nu och han pratar konstant om vilken grym utbildning det är och att han ska "jobba internationellt" som advokat eller något :S

Kollade in det och såg att intagningspoängen var 0.7 eller något. Inte för att vara den som är den men om denna utbildning nu var så "grym" och gav bra jobb, varför är det så inpopulär?
Citera
2016-02-16, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rontgennurz
Någon som vet nåt om detta program`?

"Rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning" i Örebro?

En kompis går det nu och han pratar konstant om vilken grym utbildning det är och att han ska "jobba internationellt" som advokat eller något :S

Kollade in det och såg att intagningspoängen var 0.7 eller något. Inte för att vara den som är den men om denna utbildning nu var så "grym" och gav bra jobb, varför är det så inpopulär?
För att den inte är "grym", helt enkelt.
Citera
2016-02-16, 18:44
Medlem
Svenskares avatar
Som sagt det beror på vad din kompis gör med utbildningen. Efter att han har gått den så erbjuds han inte några jobb, bara för att han har gått en utbildning, däremot kan han skriva upp den på sitt CV/meritlista vilket skulle kunna göra honom mer attraktiv för vissa arbetsgivare. Som sagt utbildningen fungerar endast som ett bevis på att du inte är dum i huvudet, sen utöver det så är det bara du som person som kan fixa jobben. Visar du framfötterna och har adekvat utbildning i grunden så är du något som arbetsgivare vill ha, och svårare än så är det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in