• 1
  • 2
2016-02-16, 19:45
Medlem
teflonpannan69s avatar
Om man säger såhär. Ifall det högre utbildningsväsendet agerade inom den fria marknadens ramar, istället för inom det offentliga/semi-offentliga, så kan man enligt min mening betrakta alla utbildningar som folk inte skulle vara beredda att bekosta med eget kapital, som skit.

Alltså, de utbildningar som inte skulle överleva på den fria marknaden =>>>>>>>>> SKIT!!!
Citera
2016-02-16, 19:59
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Om man säger såhär. Ifall det högre utbildningsväsendet agerade inom den fria marknadens ramar, istället för inom det offentliga/semi-offentliga, så kan man enligt min mening betrakta alla utbildningar som folk inte skulle vara beredda att bekosta med eget kapital, som skit.

Alltså, de utbildningar som inte skulle överleva på den fria marknaden =>>>>>>>>> SKIT!!!

I USA fungerar det precis som du beskriver, och tro mig det finns minst lika gott om flummiga utbildningar där också.
Citera
2016-02-16, 20:08
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
I USA fungerar det precis som du beskriver, och tro mig det finns minst lika gott om flummiga utbildningar där också.

Haha det gör det inte.
Citera
2016-02-16, 22:48
Medlem
Snubchurps avatar
Den här tråden kan fortsätta in absurdum då inläggen baseras på vad man själv läst och är intresserad av samt den personliga värderingen av olika typer av utbildningar och yrken. Så, vad är meningen?
Citera
2016-02-17, 00:21
Medlem
RastaPowers avatar
Vad har du att säga om apotekarprogrammet då? (alltså farmaceut, inte receptarie)
Citera
2016-02-17, 08:56
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Den här tråden kan fortsätta in absurdum då inläggen baseras på vad man själv läst och är intresserad av samt den personliga värderingen av olika typer av utbildningar och yrken. Så, vad är meningen?

Haha nej. De utbildningar som inte skulle överleva på en fri marknad är per definition dåliga och överskattade, eftersom 1) och 1) ingen skulle vara villig att betala för dem.

Anmärkning: Ifall den offentliga sektorn däremot håller ett onaturligt överskott på en typ av jobb, t.ex. genusvetare, ja då är det fullt möjligt att ett privat universitet skulle utbilda genusvetare och studenterna skulle då mycket möjligt kunna tänka sig att betala för den typen av utbildning, då de vet om att de får jobb efteråt.
Citera
2016-02-17, 09:05
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Tror du människor alltid fattar rationella beslut gällande val av utbildning?
Citera
2016-02-17, 11:02
Medlem
Browlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RastaPower
Vad har du att säga om apotekarprogrammet då? (alltså farmaceut, inte receptarie)
En solid utbildning som hamnat lite i skymundan. Om något tycker jag denna förtjänar mer status än vad den ges av gemene man. Jag förundras ibland över att det är 300 hp, men kursupplägget ser vid granskning ändå vettigt ut.

Vad tänker du själv om apotekarprogrammet, och de jag nämnde?
Citera
2016-02-17, 11:04
Medlem
Nästan alla uppgifter jag löst på civilingenjörsprogrammet har haft en exempellösning. Om man vill klara utbildningen gäller det mestadels att bara plugga in dessa exempellösningar. Visst, ibland måste man vara kreativ. Men i de flesta fall behöver man endast följa en mall. Personligen gillar jag detta. Jag gillar när det är uppenbart om ett svar är rätt eller fel. Det känns skönt att man förstår det man lär sig och att man kan vara trygg med att man svarat rätt på en fråga.

En annan utbildning, inom design, konst, samhälle etc; har möjligen mer tvetydiga uppgifter. Uppgifter där man måste beräkna in flera faktorer, exempelvis vad för världsbild läraren har som rättar ens svar. Uppgifter där man behöver läsa mycket litteratur (tusentals sidor) för att kunna klara tentorna. En civilingenjör läser inte lika mycket litteratur, utan spenderar mer tid på att förstå koncept som ofta kan formuleras matematiskt.

Så tycker inte man ska underskatta svårighetsgraden av andra utbildningar. Olika utbildningar är olika utmanade beroende på hur man lättast löser uppgifter och tar in kunskap.
Citera
2016-02-17, 16:43
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Haha det gör det inte.
Har träffat flera som läst art-majors eller "womens studies" etc, så jodå det finns det!
Citera
2016-02-17, 18:28
Medlem
seusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Har träffat flera som läst art-majors eller "womens studies" etc, så jodå det finns det!

Fast det är ju en väldig skillnad på USA och Sverige. Det är skattebetalarna som bekostar både utbildning och studiebidrag i Sverige, i USA bekostar studenten detta själv.

Det är som att jämföra att jag just nu går en tenniskurs som jag bekostar själv, med 40 snorungar som i höstas kom in på golfprogrammet i Halmstad som bekostas av skattebetalarna. Samhällsnytta? Antagligen noll på båda. Men skattebetalarna ska skita i min tenniskurs och endast bry sig om hur mycket pengar de kastar i sjön i Halmstad....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in