Tjena!
Håller på att lösa uppgifter som har med kritiska punkter i flervarren att göra och hur jag klassificierar de. Jag har indelat det jag har svårt att förstå med i nummer från 1-3.
http://imgur.com/fNNWK3M
1.
Vad händer egentligen från det första steget av ekvationerna till det steg där jag markerat med rött? Jag ser att "bara" den nedersta ekvationen har förändrats men ser inte vad. 
Själva tankesättet är (rätta mig om jag har fel nu) är att vi efter att tagit reda på första ordningens partiella derivator av funktioner, att vi sätter de lika med 0 och sedan löser vi systemet av ekvationer genom ex. (vilket verkar oftast vara fallet) att insätta ena uttrycket i det andra för att ta reda på rötterna. 
2.
Jag är med på att vi får fram +-sqrt*3 och att övriga rötter inte är användbara. Däremot hänger jag inte med här på varför x-koordinaten är lika med 0. Varför? låt oss ex. säga att x=1 hade gällt som rot och likaså +-sqrt*3, då hade väl de kritiska punkterna blivit samma sak men med en 1:a istället för 0:an. Ska vi antag 0 som x-koordinat när vi inte får något giltligt värde?
3.
Jag fick samma svar som de när jag satte in våra kritiska punkter i 2:a ordningens partiella derivator, däremot när jag kör strategin på att ta reda på huruvida det är en maximipunkt, minimipunkt eller sadelpunkt, så kör jag hessianmatrisen. Detta borde gå eller hur? För då ser mina matris ut på följande sätt:
(6           2sqrt*3)
(2sqrt*3   0)
Härifrån tar jag reda på huvudminoerna och huruvida de är större eller mindre med 0, alternativt lika med 0. Vi ser direkt att M1 är större än 0, vilket är "positivt tecken" i vårt fall. När jag sedan ska ta reda på M2 så kör vi som bekant determinanten och får 6*0 - 2sqrt*3  *  2sqrt*3. Jag får då 0-4*sqrt9 = -4*3 = -12 vilket i vårt fall är negativt tecken. Vi har alltså M1 > 0 och M2 < 0, alltså 2 olika tecken och därmed den tecken-kombination som kännetecknar en sadelpunkt (ifall vi hade båda minoerna positivt eller negativt så hade vi fått en maximi- respektive minimipunkt). Tänker jag rätt här?
Uppskattar verkligen hjälper här då det känns som jag greppar tänket men mitt matematiska muskelminne sviker mig!
Tack på förhand!