2016-02-16, 10:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Du har använt ordalag som antyder för mig att du menar dig inte tro i #3739 "Den världsbild som vetenskapen förklarar kräver ingen tro. Bevisen talar för sig själva."

Och det är korrekt att formulera det som att vetenskapens epistemiska underlag inte är en tro. Det är en logisk konklusion.

Men vad vet DU om det, du som svävar runt OMKRING epistemologin utan nångång att komme till pinkt.
Citera
2016-02-16, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Så bra. Ge för det första exempel på dessa berättelser och att de överensstämmer i tiden med bibelns berättelse.

För det andra, förklara hur det skulle ha gått till, rent fysiskt att solen stod still på himlen.
Du är väl medveten om att det egentligen är jordens rotation som orsakar att solen verkar röra sig över himlen?
Det ger två möjligheter:
1) Jorden slutade att rotera, vilket innebär att en rotationshastighet vid ytan på 1600 km/tim plötsligt stannade upp.
2) Solen (och övriga universum) började att röra sig i en cirkelrörelse i takt med jordens rotation, vilket med tanke på avståndet till solen innebär att solen skulle behöva röra sig runt jorden med 3 926 990 812 500 000 km/tim för att sett från jorden "stå still på himlen".

Och du antar att saker som har blivit mätta idag vara samma saker som gällde för i tiden.....

Går inte vara mer ignorant än det.
Citera
2016-02-16, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
2-4 om dina/bibelns angivna år ska stämma så pratar vi om naturlagar som under de senaste 5-6000 åren dramatiskt ska ha förändrats. Varför skulle det vara en vettig slutsats? Eller har du andra förklaringar?

5 Du fick ju en. Kan du såga den så ska du få 10 till.

7 Fast nu är det ju inte enkelt att förklara.
Floden ska också enligt Bibeln ha ägt rum 2348fkr och då dog ju jättarna enl Bibeln.
Pyramiderna började byggas under Egyptens tredje dynasti 2680-2150fkr dvs floden dödade jättarna o hoppsan -alla andra egyptier också. Så varför och hur byggdes det pyramider efter floden? Inga jättar som kunde bygga levde längre, och inga egyptier som behövde begravas. Var det en flod som inte berörde Egypten?

2-4. Skillnaden med en riktigt kristen säger att det är möjligt och det är omöjligt.

Medans en ignorant satanist/ateist säger nej det är bara omöjligt, dom är ignoranta.

Sen utöver att dom är ignoranta så använder dom antaganden och sen säger dom att det är vetenskapligt bevisat att detta inte är möjligt på grund av doms antaganden. Detta är vad man kallar ignorans på hög nivå.

5. Nej du länkade till en sida där dom inte säger hur dom har daterat sakerna.

Dessutom är det komiskt att det står att dom först hade daterat sakerna till 20,000 år och sen i nästa mening så helt plötsligt har dom daterat det till 44,000 år......

7. Om du hade lästa bibeln så hade du vetat att det fanns jättar även efter floden......

Pyramiderna användes inte som begravnings platser........

Kan du ens nåt om historia?......
Senast redigerad av SamsontheNazarite 2016-02-16 kl. 11:18.
Citera
2016-02-16, 11:21
Bannlyst
Citat:
Jo, Samson är väl näste man att följa samma mönster. Han svarar inte heller på mina senaste frågor.

Förmodligen är min fråga om hur det gick till när solen stod still alltför exakt formulerad att det inte går att komma undan med ett flummigt svar, och något annat än ett flummigt svar om att det skrevs genom inspiration från gud har han inte kunnat komma med. Jag frågade ju däremot inte hur det skrevs, utan hur händelsen gick till, och efter att jag frågat igen om det har det varit tyst ...

Du vet väl att du inte är centrum i alla människors universum? Jag sover 8 timmar om dagen, förbrukar 4-5 timmar på träning för tillfället när jag inte har jobb. Så visst har kanske 11 timmar fritid för tillfället men spelar, lagar mat och gör en massa andra små saker. Svarar så snabbt det går, dessutom vad jag sett har du frågat mig det en gång och jag har svarat dig nu.
Citera
2016-02-16, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
1. Så hur många utav flod berättelserna är efter en tsunami? Och vad har du för ursäkter för dom som inte hände i kina, japan och det liknande området?

Dom flesta berättelser nämner en familj som tar djur på en båt, tar med mat och skickar ut fåglar.

2 + 4. Hur ska jag kunna beskriva nåt enklare än simpel logik ska ta hand om?......

5. Varför ska jag googla? Du har antagligen googlat det förut eller hållt på med det så du kan av oss 2 få fram länkarna snabbast.

6. Ja det är det mest logiska, dessutom har inte vetenskapen kommit på hur språken har uppstått.

7. Sa aldrig att det står i bibeln att jättarna byggde pyramiderna, men det är det mest logiska.

David kasta en liten sten på jätten Goliat som föll ihop som ett korthus direkt.
Så jättarna som byggherrar kan vi nog stryka direkt.

Dock var ju Goliat ca 3 meter, medans jättarna var mellan 20-45 meter så lite skillnad.

Dessutom är det inte så att ett objekt som får accelaration i sig får mer massa, medans den yta/volym inte ökar och därför får högre densitet automatisk? Vilket gör att en sten lätt kan gå genom hans Goliat skalle och hjälm.
Citera
2016-02-16, 11:30
Bannlyst
Citat:
Det står om det i femte moseboken kapitel 13:3-8:
Du skall icke äta något som är en styggelse. Dessa äro de fyrfotadjur som I fån äta: fäkreatur, får och getter, hjort, gasell, dovhjort, stenbock, dison, teoantilop och semer, alla de fyrfotadjur som hava klövar och hava dem helkluvna i två hälfter, och som idissla; sådana fyrfotadjur fån I äta.
Men dessa skolen I icke äta av de idisslande djuren och av dem som hava genomkluvna klövar: kamelen, haren och klippdassen, ty de idissla väl, men de hava icke klövar, de skola gälla för eder som orena; svinet, ty det har väl klövar, men det idisslar icke, det skall gälla för eder såsom orent.

Och detta förbud tror många kristna har upplösts genom Jesus, men Jesus själv har sagt följande (om man ska tro på Bibeln):

Matt 5:17-19:
Tro inte att jag har kommit för att avskaffa lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att avskaffa utan för att fullborda. Det jag säger till er är sant: Innan himmel och jord försvinner ska inte en enda bokstav eller prick i lagen försvinna, förrän allt har skett. Den som därför upphäver ett av de minsta buden och undervisar människorna att göra detsamma, ska kallas minst i himmelriket. Men den som håller dem och undervisar om dem, ska kallas stor i himmelriket.

Och den som påstår att Jesu död på korset var fullbordandet struntar i att Jesus säger "Innan himmel och jord försvinner ska inte en enda bokstav eller prick i lagen försvinna, förrän allt har skett". Så vitt jag har förstått så försvann inte himmel och jord när Jesus dog, så slutsatsen här är att Jesus troligen syftade på domens dag, och antingen så ljög då Jesus om att lagen inte skulle upphävas eller så bryter de flesta kristna mot lagen genom att äta griskött (och det finns flera kristna grupper som tolkat Jesu ord precis så och äter alltså inte griskött).

En annan tolkning är naturligtvis att den som skrev ner Jesu bergspredikan ljög, men den tolkningen gör ju inga kristna ...

Ska summera detta lite snabbt, ja lagarna gäller fortfarande eftersom jorden och himmeln inte har försvunnit ännu.

Men det är många som är syndare och inte vill följa lagen och väljer själva inte följa lagen.

Sen är det många som blir lurade av satan att lagen är borttagen, om man tittar tillbaks till eden så ser man hur satan sa till adam och eva att dom inte behöver följa det Gud säger och det är just det han säger till folk nu. Va har Gud gett er en lag, den behöver ni inte följa.

Står i bibeln hur jorden kommer förstöras och sen skapas en ny jord, så på den nya jorden kommer inte lagen längre gälla för då kommer det bara vara goda människor som lever där och vill inte/kan inte synda och då behövs inte lagen.
Citera
2016-02-16, 11:32
Bannlyst
Citat:
Jo, men vad tror de då att Jesus menade med Innan himmel och jord försvinner ska inte en enda bokstav eller prick i lagen försvinna, förrän allt har skett?
De kan ju inte påstå att himmel och jord har försvunnit, så vad anser de då att Jesus egentligen menade med det?

Islam, som kommer efter Jesu tid, tolkade ju tydligen Jesu ord precis på det viset att han inte upphävde något alls av den gamla lagen (helt bortsett från att de bara räknar Jesus som en profet, och inte som Guds son). Jehovas vittnen, sjundedagsadventisterna och mormonerna verkar också ha tolkat Jesu ord på det viset och äter därför inte griskött.

Har sett många Jehovas vittnen äta griskött och har frågat dom flesta och dom säger att lagen inte gäller.
Citera
2016-02-16, 11:34
Bannlyst
[quote=Himmler!|56363918]
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ha ha ha, nej, det ska man inte vara! Om jag minns rätt så var det nån av potentaterna i gamla testamentet som genomförde ett brudköp med några hundra förhudar! Jag vill t o m minnas att det var kung David.![/QUOTE

Nej det var Jacob och hans söner som brudpris för Jacobs dotter Dinah.

Nej dom dödade folk men tog inga förhudar, doms dotter blev våldtagen och då övertygade dom folket i staden att själva ta bort sin förhud.
Citera
2016-02-16, 11:47
Medlem
Citat:
Och du antar att saker som har blivit mätta idag vara samma saker som gällde för i tiden.....

Spelar ingen roll om dagens mötningar är fel eller inte. Det bevisar inte något om bibelns sanningshalt.
Så istället för att hela tiden säga "vetenskapen kan ha fel", kanske du ska ta din egen bevisbörda?

Jag förstår inte varför det är så vanligt bland troende, att om vetenskapen har fel, eller inte vet, så är det ett bevis för just den tron dom har. Kan någon förklara steget däremellan?
Citera
2016-02-16, 12:16
Medlem
Citat:
Har sett många Jehovas vittnen äta griskött och har frågat dom flesta och dom säger att lagen inte gäller.

Ja lagförbundet upphörde i och med Jesus, detta var förutsagt långt innan med Jeremias profetia:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.

Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.
"(Jer 31:31-33 Bibel2000)

Ett nytt förbund betyder att det tidigare förbundet ersätts med nya förbundet.

Detta är hur tydligt som helst, och som även Paulus bekräftar ännu tydligare:

"Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat." (Hebr 8:13 Bibel2000)

Detta är vad Paulus och bibeln säger i övrigt, kan det vara så att Matteus 5:17-18 misstolkas?

Ska vi kolla noggrannare:

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett." (Matteus 5:17-18 Bibel2000)

Det viktiga i vad Jesus säger här, är inte om himlen och jorden, utan om att han inte skulle upphäva lagen utan uppfylla lagen. Vad innebär det att han uppfyller lagen? Jo att han följer lagen till punkt och pricka.

När detta hade skett, och Jesus dött, när Jesu blod utgjutits, så skulle lagen förgå "inte förrän allt har skett." och ersättas med det nya förbundet:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)

För att förklara Matteus 5:17-18 närmare: Det Jesus säger är att han själv, personligen, där och då när han lever som människa inte ska upphäva lagen, men genom hans agerande och död, genom att uppfylla lagen så kan lagförbundet ersättas med det nya förbundet.

Om man inte ska tolka skriftstället på det här sättet så finns det massor med andra skriftställen som måste förklaras, vad säger Paulus t.ex. här:

"Det förra förbundet hade alltså sina föreskrifter för gudstjänsten och sin helgedom, som dock var jordisk...

Men nu har Kristus trätt fram som överstepräst för det goda som skall komma. Han har gått genom det större och fullkomligare tält som inte är gjort av människohand, det vill säga inte tillhör denna världen. Och med sitt eget blod, inte med blod av bockar och kalvar, har han en gång för alla trätt in i helgedomen och vunnit befrielse åt oss för evigt...

Därför är det ett nytt förbund som Kristus förmedlar, för att de kallade skall få det utlovade eviga arvet, sedan han dött för att befria dem från överträdelserna under det förra förbundet.
"(Hebr 9:1, 11-12,15)

Men man måste ha klart för sig att det nya förbundet inte är utan lag, utan är ersatt av nya lagar som Kristus och dom första kristna förmedlade, detta bekräftar Paulus igen:

"jag är inte utan Guds lag, jag har ju Kristi lag."(1 Kor 9:21 Bibel2000)
"Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag."(Gal 6:2 Bibel2000)

Jesus sade t.ex.:

"Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra."(Joh 13:34 Bibel2000)

Dom förra lagarna är alltså ersatta med Kristi lagar.
Citera
2016-02-16, 12:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Nähä, om du då vet att det var annorlunda tidigare, så vida då på NÅGOT som var annorlunda förr.

Och svara på frågan: Hur gick det till när solen stod still utan att jorden slutade rotera, och vilka bevis finns det för att det var på det viset?
Citera
2016-02-16, 12:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du vet väl att du inte är centrum i alla människors universum? Jag sover 8 timmar om dagen, förbrukar 4-5 timmar på träning för tillfället när jag inte har jobb. Så visst har kanske 11 timmar fritid för tillfället men spelar, lagar mat och gör en massa andra små saker. Svarar så snabbt det går, dessutom vad jag sett har du frågat mig det en gång och jag har svarat dig nu.

Nej, du svarade inte alls. "Det var annorlunda förr" är inte ett svar, det är undvikande svammel som tyder på att du inte har en susning om hur det gick till, men vill låta påskina att du minsann har skådat ljuset och är en auktoritet som man ska lita på (stackars mig som är så ignorant).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in