2016-02-15, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, just det. Jag brydde mig inte om det eftersom det bara var en massa ord som inget hade med frågan att göra. Bara en svada som inte ens kom i närheten av att svara på frågan. Helt enkelt en typ av vilseledande "svar" som är avsedda att rikta uppmärksamheten till något annat i stället för att faktiskt besvara frågan. Politiker är också väldigt bra på denna typ av "svar":

Reportern: Hur tänker ni inom ert parti lösa arbetslösheten?
Politikern: Du vet hur det är i dagens Sverige. Oppositionen har alltid hävdat att arbetslösheten stiger och att det beror på den skattepolitik som vi har fört. Jag vill bestämt påpeka att det är helt ogrundade påståenden och att våra undersökningar visar att ...

En massa ord, men inte någon tillstymmelse till svar på "hur partiet ska lösa arbetslösheten", men det kan locka reportern att fråga vidare om skattepolitiken eller vilka undersökningar som gjorts och huvudfrågan glöms bort.

Tyvärr finns det inga reportrar idag som skulle säga:
"Ursäkta, men jag frågade faktiskt: Hur tänker ni inom ert parti lösa arbetslösheten?" tills reportern får ett faktiskt svar i stället för politiskt svammel.

I detta fallet så är inte heller två ord skrivna av aliaset, utan kopierat rakt av från någon random artikel på jw.org
Citera
2016-02-15, 19:01
Medlem
Citat:
Jo, just det. Jag brydde mig inte om det eftersom det bara var en massa ord som inget hade med frågan att göra. Bara en svada som inte ens kom i närheten av att svara på frågan. Helt enkelt en typ av vilseledande "svar" som är avsedda att rikta uppmärksamheten till något annat i stället för att faktiskt besvara frågan. Politiker är också väldigt bra på denna typ av "svar":

Reportern: Hur tänker ni inom ert parti lösa arbetslösheten?
Politikern: Du vet hur det är i dagens Sverige. Oppositionen har alltid hävdat att arbetslösheten stiger och att det beror på den skattepolitik som vi har fört. Jag vill bestämt påpeka att det är helt ogrundade påståenden och att våra undersökningar visar att ...

En massa ord, men inte någon tillstymmelse till svar på "hur partiet ska lösa arbetslösheten", men det kan locka reportern att fråga vidare om skattepolitiken eller vilka undersökningar som gjorts och huvudfrågan glöms bort.

Tyvärr finns det inga reportrar idag som skulle säga:
"Ursäkta, men jag frågade faktiskt: Hur tänker ni inom ert parti lösa arbetslösheten?" tills reportern får ett faktiskt svar i stället för politiskt svammel.

Det är ändå litet kul att den som påstår sig företräda den absoluta sanningen beter sig på detta vis.
Innerst inne borde de förstå att det inte går att försvara vissa passager i bibeln.......men, varför gömma sig bakom en massa bludder om Guds påstådda egenskaper?
Men......det skulle vara intressant att se en enda bokstavstroende prestera fysikaliska argument för hur Gud stoppade solens gång. Jag är dock övertygad om att bibelbonkarna kommer att passa på den punkten.
Citera
2016-02-15, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det är ju iofs helt sant att det står så, men jag (tror) alla kristna ser det som att Jesus uppfyllde lagen.
Annars kommer de ju behöva få sina upproriska barn avrättade och en massa andra tokigheter.
Vet inte vilka som följer GT idag, men jag tvivlar på att de skulle klassas som kristna. Det är ju lite det ena eller det andra.

Nu ska vi vara ärliga.....apostlamötet i Jerulsalem beslöt att hednakristna inte skulle behöva bli av med förhuden. På detta vis föll lagen!
Hednakristna ville väl inte dra fram k*karna och bli utsatta för ingreppet........vilket man kan ha förståelse för.
Citera
2016-02-15, 19:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det är ju iofs helt sant att det står så, men jag (tror) alla kristna ser det som att Jesus uppfyllde lagen.
Annars kommer de ju behöva få sina upproriska barn avrättade och en massa andra tokigheter.
Vet inte vilka som följer GT idag, men jag tvivlar på att de skulle klassas som kristna. Det är ju lite det ena eller det andra.

Jo, men vad tror de då att Jesus menade med Innan himmel och jord försvinner ska inte en enda bokstav eller prick i lagen försvinna, förrän allt har skett?
De kan ju inte påstå att himmel och jord har försvunnit, så vad anser de då att Jesus egentligen menade med det?

Islam, som kommer efter Jesu tid, tolkade ju tydligen Jesu ord precis på det viset att han inte upphävde något alls av den gamla lagen (helt bortsett från att de bara räknar Jesus som en profet, och inte som Guds son). Jehovas vittnen, sjundedagsadventisterna och mormonerna verkar också ha tolkat Jesu ord på det viset och äter därför inte griskött.
Citera
2016-02-15, 19:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu ska vi vara ärliga.....apostlamötet i Jerulsalem beslöt att hednakristna inte skulle behöva bli av med förhuden. På detta vis föll lagen!
Hednakristna ville väl inte dra fram k*karna och bli utsatta för ingreppet........vilket man kan ha förståelse för.

Vilka fegisar. Det är ju det ultimata beviset på att han talar sanning när han säger att han är omvänd och vill följa Gud och Jesus.

Det fick ju Abraham och alla vuxna män kring honom göra när de redan var vuxna:
Och Abraham tog sin son Ismael och alla sina tjänare, de hemfödda och de som voro köpta för penningar, allt mankön bland Abrahams husfolk, och omskar på denna samma dag deras förhud, såsom Gud hade tillsagt honom. Och Abraham var nittionio år gammal, när hans förhud blev omskuren.

Man får inte vara blödig ...
https://www.youtube.com/watch?v=3HYrE32taAA 3:30
Citera
2016-02-15, 20:05
Medlem
Citat:
Jo, men vad tror de då att Jesus menade med Innan himmel och jord försvinner ska inte en enda bokstav eller prick i lagen försvinna, förrän allt har skett?
De kan ju inte påstå att himmel och jord har försvunnit, så vad anser de då att Jesus egentligen menade med det?

Islam, som kommer efter Jesu tid, tolkade ju tydligen Jesu ord precis på det viset att han inte upphävde något alls av den gamla lagen (helt bortsett från att de bara räknar Jesus som en profet, och inte som Guds son). Jehovas vittnen, sjundedagsadventisterna och mormonerna verkar också ha tolkat Jesu ord på det viset och äter därför inte griskött.

Ja, det är väl lite cherrypicking där kanske?
JV har inga restriktioner när det gäller griskött, men de stödjer många av sina förbud på andra delar av lagen.
Citera
2016-02-15, 21:15
Medlem
Citat:
Vilka fegisar. Det är ju det ultimata beviset på att han talar sanning när han säger att han är omvänd och vill följa Gud och Jesus.

Det fick ju Abraham och alla vuxna män kring honom göra när de redan var vuxna:
Och Abraham tog sin son Ismael och alla sina tjänare, de hemfödda och de som voro köpta för penningar, allt mankön bland Abrahams husfolk, och omskar på denna samma dag deras förhud, såsom Gud hade tillsagt honom. Och Abraham var nittionio år gammal, när hans förhud blev omskuren.

Man får inte vara blödig ...
https://www.youtube.com/watch?v=3HYrE32taAA 3:30

Ha ha ha, nej, det ska man inte vara! Om jag minns rätt så var det nån av potentaterna i gamla testamentet som genomförde ett brudköp med några hundra förhudar! Jag vill t o m minnas att det var kung David.!
Citera
2016-02-15, 21:53
Medlem
Himmler!s avatar
[quote=ujhs|56363451]Ha ha ha, nej, det ska man inte vara! Om jag minns rätt så var det nån av potentaterna i gamla testamentet som genomförde ett brudköp med några hundra förhudar! Jag vill t o m minnas att det var kung David.![/QUOTE

Nej det var Jacob och hans söner som brudpris för Jacobs dotter Dinah.
Citera
2016-02-15, 22:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Jag menar inte en tro som i tro på Gud. Jag har märkt att ateister här, och nu du, hävdar att de inte tror alls... över huvud taget... inte ens på något antagande... av något slag... .(punkt!) Men ni tror att världen är beskaffad på ett visst sätt, och att detta inte har något med någon gud att göra.
Du försöker bara dra mig över på din planhalva.
Var har jag hävdat att jag inte tror på något, över huvud taget?
Jag tror till exempel att bibeln inte är sann vad gäller talande ormar.

Citat:
När ni då hävdar att Bibeln har fel på någon punkt, hävdar ni kunskap som i objektiv form eftersom ni menar på att något finns som visar att Bibeln inte är sann. Annars hade ni inte hävdat att Bibeln var motbevisad.
Vad jag vet har jag inte hävdat att bibeln är motbevisad (i absolut mening).
Jag hävdar att det finns påståenden (gå på vattnet) som troligen är falskt.
Jag har bara hävdat att det förmodligen (bortom rimligt tvivel) inte funnits en talande orm.
Anser du att de är en objektiv sanning i detta påstående i bibeln?

Citat:
Detta hävdande visar på att ni tror på någon förklaring till observationer, och att denna förklaring (vad den än är) visar att Bibeln inte är sann.
Bakom ett sådant hävdande döljer sig ett sätt att tolka observation, enligt vilken man bedömer sanningshalt, en världsbild.
Bevisa att bibeln är sann i stället för att klaga på vad "vi" hävdar.
Förklara hur du tycker att observationer ska tolkas.

Citat:
"Mest sannolikt" och "bortom rimligt tvivel" utifrån vilken utgångspunkt? Objektiv verklighet?
Ja, en objektiv (ej i absolut mening) verklighet som går att verifiera/falsifiera med bl.a logik och empiri.

Citat:
Är det ett "neutralt" uttalande? Nej, det döljer sig en hel världsbild bakom ett sådant uttalande.
Ja, en världsbild som inte bygger på icke falsifierbara metafysiska spekulationer.

Citat:
Du använder evolutionsscenariot på ett sätt som antyder att du ser själva evolutionsscenariot som ett absolut, något som inte kan ifrågasättas.
Va!? Var fick du det ifrån? Jag skrev att det är det bästa vi har, inte det enda vi har i all framtid.
När tänker du presentera ett alternativ?

Citat:
Antagligen för att det enligt din världsbild inte finns alternativ, det är helt enkelt mest sannolikt och bortom allt rimligt tvivel...
Smög du in ett "allt" i "bortom rimligt tvivel"? Sluta lägga ord i min mun!
Uselt försök att få mitt uttalande att bli absolut.

Citat:
Det är givet genom världsbilden att människan delar härstamning med andra primater, att det bara är att visa på vilken väg. Det finns invändningar på flera nivåer. Det är inte bevisat! Men låt oss inte ta den diskussionen här!
Jo det är "bevisat" (ej i absolut mening) vare sig du tror det eller ej.

Citat:
Slutsatser genom den vetenskapliga metoden beror på vilken världsbild man har,
Slutsatserna blir förstås inte de önskvärda, om världsbilden inkluderar icke falsifierbara metafysiska spekulationer.

Citat:
att världen varit relativt oförändrad given kortare tidsperioder är en grundbult... är ett antagande man utgår från när man drar dessa slutsatser.
Att det finns allvarliga invändningar kvittar eftersom det numera är koncensusbelagd sanning.
Nej, det kvittar inte, kom med alternativ teori och kamma hem nobelpriset.

Citat:
Det enda ni vet är att Bibeln bortom allt rimligt tvivel inte kan vara sann!
Jag har inte sagt något om att den inte kan vara sann. Sluta lägg ord i min mun (igen)!
Jag har sagt att det troligtvis finns osanningar i bibeln (gå på vattnet, talande orm).
Anser du att det inte kan vara en lögn, att det funnits en talande orm eller att Jesus gick på vattnet?

Citat:
Men det är absolut inget ni tror på, nej då inte alls.... Mycket neutral uppfattning, metodologiskt fastställd, ändå av en outgrundlig anledning helt förutsättningslös...
Felaktigt resonemang enligt halmgubben ovan.

Citat:
Nej, det är ingen halmdocka, se vad wikipedia bla skriver om metodologisk naturalism: "...bara söker förklaringar och ställer upp hypoteser i termer av naturliga orsaker." Jag förstår att man har denna gräns och varför, men rent principiellt är det likväl en påhittad gräns i förhållande till Bibelns scenario.
Det var en halmdocka om mitt resonemang.

Citat:
Du verkar ha svårt att förstå att du faktiskt också tror bara för att din tro inte handlar om Gud, men den tro du har angående världens beskaffenhet kan därför definieras som ateistisk.
Om du med tro menar "jag tror att solen går upp i morgon", då håller jag med om jag också tror.
Men, om ett vetenskapligt experiment ger samma resultat, varje gång, oavsett vem som utför det, då anser jag inte att resultatet eller tolkningen av resultatet det är en tro.
Anser du att det är en tro (som att tro på gud) att solen kommer att gå upp i morgon?
Du försöker återigen släpa över mig på din planhalva.

Citat:
Det kvittar vad jag vill i frågan. Den ateistiska världsbilden är i sig ingen tro, det har jag upprepat skrivit.
Det verkar som om du försöker pracka på mig en tro, som du vill likställa med din tro på gud och sen säga "mendurå, du tror ju också, alltså är det 50/50 mellan våra världsbilder".

Citat:
Men de som anammat en ateistisk världsbild tror på de förklaringar man ger till observation, sen har det inget med den ateistiska världsbilden i sig att göra.
Jag undviker inte kritik om ateister också inser att de tror på förklaringar om än inte Bibliskt tolkade sådana.
De vetenskapliga förklaringarna blir ju desamma oavsett om man tror på dem eller ej.
Vilka alternativa förklaringar tycker du att man ska anamma?

Citat:
Jag bara tycker det är ett märkligt sätt att resonera om man har för sig att man inte tror på det man tror på. För mig har det klang av självbedrägeri. Vill bara upplysa om saken.
Felaktig slutsats på grund av felaktigt resonemang ovan.

Nu ger jag upp på riktigt. Det blev återigen enbart upprepning.
Citera
2016-02-15, 22:17
Medlem
HORJESUSs avatar
Jag menar inte en tro som i tro på Gud. Jag har märkt att ateister här, och nu du, hävdar att de inte tror alls... över huvud taget... inte ens på något antagande... av något slag... .(punkt!) Men ni tror att världen är beskaffad på ett visst sätt, och att detta inte har något med någon gud att göra.

Snakes of jesus, snakes of christ.
Citera
2016-02-16, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Om möjligt försöker jag få dig att förstå att du ÄR på samma planhalva i frågor om att bevisa sådant som inte kan bevisas.

Du har använt ordalag som antyder för mig att du menar dig inte tro i #3739 "Den världsbild som vetenskapen förklarar kräver ingen tro. Bevisen talar för sig själva."

Talande ormar omtalas inte som naturligt förekommande i Bibeln, kan man då använda denna passage som bevis eller ens tecken på att Bibeln förmodligen (bortom rimligt tvivel) inte är sann? eller är det vettigare att inte dra slutsatser utifrån detta omnämnande och mena att om det hände så var det något som idag skulle betecknas som en övernaturlig händelse, det kan inte användas som bevis varken för eller emot.
Man kan tro på det om man vill, eller välja att inte tro på det och lämna det därhän, men att använda det som bevis eller ens som ett tecken på att Bibeln förmodligen (bortom rimligt tvivel) inte är sann är inte logiskt... såvida man inte erkänner att man utgår från världsbilden att det inte finns något annat än "materiella" orsaker. Utifrån det synsättet kan jag visst hålla med om att Bibeln förmodligen (bortom rimligt tvivel) inte är sann.

Men till den avgörande frågan: Varför utgå från det synsättet? Det är inte ett neutralt synsätt i frågan "Är Bibeln sann?" Är man intresserad av sanningen måste man veta vad man tror på.

Detta får sammanfatta. Ingen mening att upprepa mig vidare.
Citera
2016-02-16, 09:08
Medlem
HORJESUSs avatar
Det är en lögn att bibeln är sann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in