Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Så Jesus m,fl. lyfte 500 kg? Kan du länka till dom citaten? Så enligt bibeln är du inte en man? ( om du nu är av det könet, vill säga)
Jag har inga indikationer på att just dom förstörde sina kroppar, mer ön det mina egna släktingar och kompisars släktingar råkat ut för.
Kan länka till ett exempel i bibeln just nu, men kan länka till flera i framtiden för att detta är ett nytt ämne i bibeln som jag har börjat utforska. <3
Den Heliga Bibeln, Första Moseboken, Kapitel 29:
"1 Jakob fortsatte sin färd och begav sig till kadmoneernas land. 2 Där fick han se en brunn ute på öppna fältet och tre fårhjordar som låg runt omkring den. Man brukade nämligen vattna hjordarna ur den brunnen. Över brunnsöppningen låg en stor sten; 3 först när alla hjordarna var samlade kunde man vältra undan stenen från brunnen och vattna fåren. Sedan lade man tillbaka stenen på dess plats över brunnsöppningen."
"9 Medan han ännu talade med dem kom Rakel med fåren, som hon brukade valla åt sin far. 10 När Jakob fick se sin morbror Labans dotter Rakel komma med Labans får gick han fram och vältrade undan stenen från brunnen och vattnade sin morbror Labans får. 11 Och Jakob kysste Rakel, och han brast i gråt."
Här ser man att dom har en STOR sten över brunnen och det finns ju anledningar, man vill inte att folk eller djur ska trilla i den av misstag och dessutom stoppar man genom stenen att smuts kommer in i brunnen.
Den Heliga Bibeln, Första Moseboken, Kapitel 37:
18 Bröderna såg Josef på långt håll, och innan han kom fram till dem började de smida planer på att döda honom. 19 De sade till varandra: ”Titta, där har vi vår drömmare! 20 Kom så dödar vi honom! Vi kastar honom i en brunn och säger att han har blivit uppäten av ett vilddjur. Då får vi se vad det blir av hans drömmar!” 21 Men när Ruben hörde detta försökte han rädda honom från de andra och sade: ”Nej, vi får inte slå ihjäl honom!” 22 Och Ruben sade till dem: ”Spill inget blod! Kasta honom i brunnen här ute i öknen, men skada honom inte!” Han ville nämligen rädda honom från de andra för att sedan kunna föra honom tillbaka till hans far.
23 När Josef kom fram till sina bröder slet de av honom hans dräkt, den fotsida dräkt som han hade på sig. 24 Sedan tog de honom och kastade honom i brunnen. Brunnen var tom, där fanns inget vatten. 25 När de sedan hade slagit sig ner för att äta fick de syn på en karavan med ismaeliter; de kom från Gilead och deras kameler var lastade med ladanum, balsam och mastix som skulle föras ner till Egypten. 26 Juda sade då till sina bröder: ”Vad har vi för glädje av att döda vår bror och tvingas dölja vårt brott? 27 Kom så säljer vi honom till ismaeliterna. Då behöver inte vi bruka våld mot honom – det är ju ändå vår egen bror.” Och bröderna rättade sig efter honom.
Här i den andra berättelsen ser man att dom slängde ner en 17 år gammal pojke, finns en chans att han har gjort motstånd och hans bröder har varit tvungna ta tag i varsin kroppsdel och sen slängt ner honom med helt utvikt kropp (alltså att hans kropp var i normal längd). Hur lång var josef, det går alltid att spekulera men jag skulle säga minst 170 cm lång.
Det gör brunnens inre diameter på 170 cm, men sen stenen som ligger på brunnen ligger ju också på brunnens vägar annars hade den ju trillat in i brunnen. Jag skulle säga en sån vägg var minst 10 cm i tjocklek för kunna hålla en någorlunda tung vikt.
Då blir stenen som ligger ovanpå 190 cm i diameter, vilket är ju inte rätt så lite. Men det förklarar också varför dom i Jakobs berättelse kallar det en STOR sten.
Var ett tag sen jag gick i skolan, men kommer ihåg på matten att man räknade ut en cirkels area genom ta pi x r x 2 eller pi x d och att pi är 3,14.
3,14 x 190 = 596,6 cm är arean, men bara för vara säker låt oss testa den andra metoden.
3,14 x 95 x 2 = 596,6 cm är arean.
Tjockleken kan man diskutera om fram och tillbaks, men jag skulle säga minst 5 cm tjock utifall nån människa skulle få för sig att hopp/lyfta upp sig till brunnens kant och att den ska hålla för en del.
Så denna sten borde väga en hel del.