Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Jag menar inte en tro som i tro på Gud. Jag har märkt att ateister här, och nu du, hävdar att de inte tror alls... över huvud taget... inte ens på något antagande... av något slag... .(punkt!) Men ni tror att världen är beskaffad på ett visst sätt, och att detta inte har något med någon gud att göra.
Du försöker bara dra mig över på din planhalva.
Var har jag hävdat att jag inte tror på något, över huvud taget?
Jag tror till exempel att bibeln inte är sann vad gäller talande ormar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
När ni då hävdar att Bibeln har fel på någon punkt, hävdar ni kunskap som i objektiv form eftersom ni menar på att något finns som visar att Bibeln inte är sann. Annars hade ni inte hävdat att Bibeln var motbevisad.
Vad jag vet har jag inte hävdat att bibeln är motbevisad (i absolut mening).
Jag hävdar att det finns påståenden (gå på vattnet) som troligen är falskt.
Jag har bara hävdat att det förmodligen (bortom rimligt tvivel) inte funnits en talande orm.
Anser du att de är en objektiv sanning i detta påstående i bibeln?
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Detta hävdande visar på att ni tror på någon förklaring till observationer, och att denna förklaring (vad den än är) visar att Bibeln inte är sann.
Bakom ett sådant hävdande döljer sig ett sätt att tolka observation, enligt vilken man bedömer sanningshalt, en världsbild.
Bevisa att bibeln är sann i stället för att klaga på vad "vi" hävdar.
Förklara hur du tycker att observationer ska tolkas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
"Mest sannolikt" och "bortom rimligt tvivel" utifrån vilken utgångspunkt? Objektiv verklighet?
Ja, en objektiv (ej i absolut mening) verklighet som går att verifiera/falsifiera med bl.a logik och empiri.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Är det ett "neutralt" uttalande? Nej, det döljer sig en hel världsbild bakom ett sådant uttalande.
Ja, en världsbild som inte bygger på icke falsifierbara metafysiska spekulationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Du använder evolutionsscenariot på ett sätt som antyder att du ser själva evolutionsscenariot som ett absolut, något som inte kan ifrågasättas.
Va!? Var fick du det ifrån? Jag skrev att det är det bästa vi har, inte det enda vi har i all framtid.
När tänker du presentera ett alternativ?
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Antagligen för att det enligt din världsbild inte finns alternativ, det är helt enkelt mest sannolikt och bortom allt rimligt tvivel...
Smög du in ett "allt" i "bortom rimligt tvivel"? Sluta lägga ord i min mun!
Uselt försök att få mitt uttalande att bli absolut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Det är givet genom världsbilden att människan delar härstamning med andra primater, att det bara är att visa på vilken väg. Det finns invändningar på flera nivåer. Det är inte bevisat! Men låt oss inte ta den diskussionen här!
Jo det är "bevisat" (ej i absolut mening) vare sig du tror det eller ej.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Slutsatser genom den vetenskapliga metoden beror på vilken världsbild man har,
Slutsatserna blir förstås inte de önskvärda, om världsbilden inkluderar icke falsifierbara metafysiska spekulationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
att världen varit relativt oförändrad given kortare tidsperioder är en grundbult... är ett antagande man utgår från när man drar dessa slutsatser.
Att det finns allvarliga invändningar kvittar eftersom det numera är koncensusbelagd sanning.
Nej, det kvittar inte, kom med alternativ teori och kamma hem nobelpriset.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Det enda ni vet är att Bibeln bortom allt rimligt tvivel inte kan vara sann!
Jag har inte sagt något om att den inte kan vara sann. Sluta lägg ord i min mun (igen)!
Jag har sagt att det troligtvis finns osanningar i bibeln (gå på vattnet, talande orm).
Anser du att det inte kan vara en lögn, att det funnits en talande orm eller att Jesus gick på vattnet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Men det är absolut inget ni tror på, nej då inte alls.... Mycket neutral uppfattning, metodologiskt fastställd, ändå av en outgrundlig anledning helt förutsättningslös...
Felaktigt resonemang enligt halmgubben ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Nej, det är ingen halmdocka, se vad wikipedia bla skriver om metodologisk naturalism: "...bara söker förklaringar och ställer upp hypoteser i termer av naturliga orsaker." Jag förstår att man har denna gräns och varför, men rent principiellt är det likväl en påhittad gräns i förhållande till Bibelns scenario.
Det var en halmdocka om mitt resonemang.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Du verkar ha svårt att förstå att du faktiskt också tror bara för att din tro inte handlar om Gud, men den tro du har angående världens beskaffenhet kan därför definieras som ateistisk.
Om du med tro menar "jag tror att solen går upp i morgon", då håller jag med om jag också tror.
Men, om ett vetenskapligt experiment ger samma resultat, varje gång, oavsett vem som utför det, då anser jag inte att resultatet eller tolkningen av resultatet det är en tro.
Anser du att det är en tro (som att tro på gud) att solen kommer att gå upp i morgon?
Du försöker återigen släpa över mig på din planhalva.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Det kvittar vad jag vill i frågan. Den ateistiska världsbilden är i sig ingen tro, det har jag upprepat skrivit.
Det verkar som om du försöker pracka på mig en tro, som du vill likställa med din tro på gud och sen säga "mendurå, du tror ju också, alltså är det 50/50 mellan våra världsbilder".
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Men de som anammat en ateistisk världsbild tror på de förklaringar man ger till observation, sen har det inget med den ateistiska världsbilden i sig att göra.
Jag undviker inte kritik om ateister också inser att de tror på förklaringar om än inte Bibliskt tolkade sådana.
De vetenskapliga förklaringarna blir ju desamma oavsett om man tror på dem eller ej.
Vilka alternativa förklaringar tycker du att man ska anamma?
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Jag bara tycker det är ett märkligt sätt att resonera om man har för sig att man inte tror på det man tror på. För mig har det klang av självbedrägeri. Vill bara upplysa om saken.
Felaktig slutsats på grund av felaktigt resonemang ovan.
Nu ger jag upp på riktigt. Det blev återigen enbart upprepning.