Citat:
Ursprungligen postat av
Nickelodion
Jag har sagt det förut och jag säger det igen:
Borde inte JA som anklagad utnyttja sin rätt att inte svara på några frågor förrän i eventuell rättegång.
Om han meddelar detta öppet så måste ju MN antingen lägga ner eller åtala.
Åtalar hon blir skälen offentliga och då antar jag hon i så fall måste utfärda en ny EAW och då får UK ta ny ställning till proportionaliteten i en sån.
I en kommentar på Dagens Juridik skrevs att den taktiken framgångsrikt hade använts i andra fall.
.
Han skulle kanske ha kunnat göra det, men då är det som att han tar på sig åklagarens ansvar att föra förundersökningen framåt. Genom att hela tiden vara samarbetsvillig inom rimliga gränser (dvs varken avsäga sig sin asyl eller respektera staters vägran att följa UNs beslut) så lyfts det ännu mer fram hur fel den svenska åklagaren beter sig. I längden kanske han och i förlängningen Wikileaks vinner på det, för då blir det alltmer uppenbart att det verkligen är politisk förföljelse som det handlar om.
Jag vet inte hur han och hans advokater själva resonerar, men han tycks genomgående ha haft inställningen att visa sig samarbetsvillig inom ovan nämnda rimliga människorättsliga gränser. Därmed blir han inte alls den "jagade misstänkta våldtäktsman" som Marianne och MSM försöker utmåla honom som.
Han har rätt att vägra svara på frågor, men den rätt han håller hårdare på är asylrätten och UNs beslut.
Dessutom har ju Marianne deklarerat att hon hur som helst vill ta honom till Sverige för att kunna tvinga honom till ett onödigt, upprepat DNA-test. Kanske för att förekomma en deklaration om att han inte tänker svara på frågor. Hon vill inte längre ha honom till Sverige för förhör, utan för en mer ospecifierad "lagföring" - ett genomskinligt argument från Mariannes sida för att försvara sin gravt missbrukade och numera förlegade EAW.