Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-02-05, 15:54
Medlem
Anonymares avatar
Regeringen har kommit med ett intressant yttrande:

Citat:
3. To begin with, the Government notes that one of the five members of the Working Group has expressed an individual dissenting opinion, arguing that Mr. Assange fled the bail in June 2012 and since then stays at the premises of the Ecuadorian Embassy using them as a safe haven to evade arrest. According to the dissent, such premises of self-confinement cannot be considered as places of detention for the purposes of the mandate of the Working Group. In addition, it is contended that the Working Group is not competent to consider situations that do not involve deprivation of liberty and that issues related to fugitives’ self-confimement, such as asylum and extradition, do not fall into the mandate of the Working Group (see, for instance, E/CN.4/1999/63, para. 67).

4. The Government does not agree with the assessment made by the majority of the Working Group. As elaborated in the Swedish Government’s communication to the Working Group, the main reasons for this are the following.

5. In light of the safeguards contained in the Swedish extradition and EAW procedures against any potential extradition in violation of international human rights agreements, the Government reiterates its position that Mr. Assange does not face a risk of refoulement contrary to international human rights obligations to the United States from Sweden (see paras. 8–10 of the Government’s observations). In any case, no request for extradition regarding Mr. Assange has been directed to Sweden. Moreover, Mr. Assange has chosen, voluntarily, to stay at the Ecuadorian Embassy and Swedish authorities have no control over his decision to stay there. Mr. Assange is free to leave the Embassy at any point. Thus, he is not being deprived of his liberty there due to any decision or action taken by the Swedish authorities. The Government therefore refutes the opinion by the Working Group that Sweden has violated articles 9 and 10 of the Universal Declaration of Human Rights and articles 7, 9(1), 9(3), 9(4), 10 and 14 of the International Covenant on Civil and Political Rights.

6. Furthermore, in Sweden any decision regarding the preliminary investigation, for example regarding detention in absentia, is taken by independent judicial authorities. The Swedish Government may therefore not interfere in an ongoing case handled by a Swedish public authority. This follows from the Swedish Instrument of Government and basic principles of the rule of law. The Swedish Office of the Prosecutor and the courts are thus independent and separated from the Government.

7. As to the request by the Working Group that the Government of Sweden and the Government of the United Kingdom assess the situation of Mr. Assange (para. 100 of the opinion), it should be emphasised that regular contacts between the two countries take place, primarily in order to facilitate the preliminary investigation by the Swedish Office of the Prosecutor. It should also be pointed out that an agreement on mutual legal assistance in criminal matters between Ecuador and Sweden entered into force on 22 December 2015.

Sverige anser därför, precis som en av medlemmarna i UN WGAD, att UN WGAD inte har vare sig kompetens eller mandat att yttra sig i fall som detta. Det kan mycket väl komma en pudel från UN WGAD eller högre upp om Sverige/Storbritannien får gehör för denna ståndpunkt.

Mer information från regeringen finns här.
Senast redigerad av Anonymare 2016-02-05 kl. 16:02.
Citera
2016-02-05, 16:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Bodström har rätt.

Dessutom är det en väldigt bisarr situation. JA har beviljats asyl och åtnjuter därmed skydd av Ecuador från det hot han inbillar sig finns. Men, om han då av egen fri vilja får skydd från detta hot, hur kan han samtidigt anses vara frihetsberövad? Det hänger inte ihop? Den enda makt förutom honom själv, som kan beröva honom frihet är i så fall Ecuador. Varför lägger inte UN WGAD någon skuld på dem? Om ingen hade beviljat asyl så hade JA med största sannolikhet varit en fri man för flera år sedan, om han ens någonsin hade behövt sitta i fängelse. Han kan ju faktiskt ha blivit helt friad från sexualbrotten.

Det kan faktiskt vara så att det han håller sig undan är ett inbillat hot från USA och ett icke-åtal. Förundersökningen behöver ju inte ens leda till åtal. Det här med otur när man tänker får helt nya dimensioner när det är JA som är inblandad.

Han kan göra bruk av den asyl han beviljats på två ställen, på Ecuadors ambassad och i Ecuador. På grund av Mariannes EAW (som UK idag inte skulle bevilja) kan han inte transportera sig mellan ambassaden och asyllandet där han skulle ha kunnat leva under mer humana förhållanden med tillgång till utomhusvistelse och sjukhusvård samt slippa den ytterst påträngande bevakningen som till och med försvårat samtal med advokater.

Han kan inte avkrävas att ge upp sin asyl. Man kan alltså inte kräva av honom att han lämnar ambassaden för att gripas och utan garanti föras till Sverige där Bodström m fl för några år sedan överlämnade egyptierna till att torteras av USA.

Han borde ha kunnat vara en fri man ändå. Ett förhör på ambassaden eller ännu hellre innan ambassadvistelsen har aldrig varit så omöjligt som Marianne försökt ge sken av. Problemet har hela tiden varit Mariannes ovilja att anpassa sig till omständigheterna. Hon har inte velat förhöra utomlands trots att det varit fullt möjligt hela tiden. Hon kunde också, med hänsyn till att han reste mycket och inte var bosatt i Sverige, ha skyndat på med att förhöra honom redan de första veckorna i september. Nu får hon stå sitt kast. Han får lida för hennes åtgärder, men hon får stå sitt kast. Han har visat så mycket samarbetsvilja, hon ingenting. Nu är han less på att vänta. Nu betraktas häktningen som godtycklig ur ett internationellt perspektiv och Marianne därmed en förbrytare mot mänskliga rättigheter. Ett sånt åklagarbeteende bör inte stödjas. Hon har haft fem och ett havt år på sig att skyndsamt slutföra förundersökningen men nu orkar han inte tjata längre, det är för sent.
Senast redigerad av outoftheblue 2016-02-05 kl. 16:42.
Citera
2016-02-05, 16:23
Medlem
Anonymares avatar
Avvikande åsikt från en av medlemmarna:

Citat:
Vladimir Tochilovsky, the UN group's longest-serving member, said Mr Assange's situation did not amount to detention and insisted the working group did not have the authority to examine his case.
In his dissenting statement, published alongside the main conclusions of his UN colleagues, Mr Tochilovsky said: "Mr Assange fled the bail in June 2012 and since then stays at the premises of the embassy using them as a safe haven to evade arrest.

"Indeed, fugitives are often self-confined within the places where they evade arrest and detention."
The Ukrainian academic added that "premises of self-confinement cannot be considered as places of detention" by the UN panel.
Citera
2016-02-05, 16:26
Bannlyst
Så alla män som har sex utan kondom/trasig kondomv är att betrakta som våldtäktsmän eller bara JA?

Man är väl två om att ha sex?

Inget hot eller våld har väl brukats.

Och 40 förhör har hållits i Storbritannien av Sverige men det har inte gått med JA. Nähä.
Citera
2016-02-05, 16:35
Medlem
Anonymares avatar
Kul och träffsäker artikel av Hanne Kjöller:

Citat:
Jag skriver denna artikel på en DN-toalett där jag sedan tre timmar låst in mig själv. Har försökt att komma i kontakt med FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon för att få honom att förstå att DN, alternativt svenska staten, håller mig frihetsberövad här på toan. Och att mina mänskliga rättigheter kränks.

Men Ban Ki-Moon svarar inte. Han är måhända upptagen med Julian Assange, vars rättigheter på motsvarande sätt kränks, enligt världsorganisationens ”oberoende arbetsgrupp för godtyckliga frihetsberövanden”, UNWGAD. Denna är så oberoende att de fem medlemmarna varken är anställda av FN, någon stat eller organisation. Uppdraget är oavlönat.

Det låter mer som en beskrivning av en grupp aktivister än experter. Och det var också så det lät på presskonferensen som inleddes med en uppräkning av allt fantastiskt som Wikileaks och Julian Assange har gjort. Men som förstås också innehöll ett visst strösslande med juridiska paragrafer.

Slutklämmen är lysande:

Citat:
FN-gruppen invänder inte bara mot Assanges självvalda isolering på Ecuadors ambassad utan också mot att han under tio dagar hölls häktad. Det är alltså ett brott mot mänskliga rättigheter att häkta personer som misstänks för våldtäkt. Kanske menar FN-gruppen att det gäller alla häktade. Och alla som låst in sig själva.

Den tidigare överåklagaren Sven-Erik Alhem hävdade i torsdagens Aktuellt att det kunde få ”förödande effekter på Sveriges anseende” om femmannagruppens icke-bindande åsiktsyttring lämnades utan hänsyn. Jag tror nog att det är FN som har större skäl att fundera över sin trovärdighet.

Advokat Per E Samuelson lanserade för övrigt i samma inslag en oortodox syn på rättsskipning. Assange har redan suttit av sin tid, menade han. Om jag ställs inför rätta någon gång ska jag sannerligen se till att försöka få avräkning för mina toatimmar.

Men nu går jag ut. Har förstått av FN att jag har ett skadestånd att casha in.
Citera
2016-02-05, 16:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Regeringen har kommit med ett intressant yttrande:

...

6. Furthermore, in Sweden any decision regarding the preliminary investigation, for example regarding detention in absentia, is taken by independent judicial authorities. The Swedish Government may therefore not interfere in an ongoing case handled by a Swedish public authority. This follows from the Swedish Instrument of Government and basic principles of the rule of law. The Swedish Office of the Prosecutor and the courts are thus independent and separated from the Government.

...

Sverige anser därför, precis som en av medlemmarna i UN WGAD, att UN WGAD inte har vare sig kompetens eller mandat att yttra sig i fall som detta. Det kan mycket väl komma en pudel från UN WGAD eller högre upp om Sverige/Storbritannien får gehör för denna ståndpunkt.

Mer information från regeringen finns här.

Intressant att regeringen skyller på ÅM och domstolarna. Regeringen är alltså inte skyldig till den uppkomna situationen, även om det väl är regeringen som utser justitieråd och att domstolsväsendet enligt vissa analyser inte alls är så politiskt oberoende som de vill ge sken av.

Jag tycker det verkar som att Marianne hittat ett kryphål för att i praktiken hålla honom godtyckligt frihetsberövad på obestämd tid genom att inte respektera hans asylstatus. Om regeringen vill hänvisa till den enda ledamot i UNWGAD som reserverade sig så kan de väl lyfta fram det justitieråd i HD som gjorde detsamma. Även han hänvisade till de personliga konsekvenserna för Assange, vilket kan ses som att han anla ett människorättsperspektiv som övriga ledamöter ignorerade.

Mänskliga rättigheter bör vara en vägledande princip, inte något som man ska hitta Mariannska kryphål för att slippa ta hänsyn till. Man undrar hur det ser ut på svenska juridikutbildningar, om de lär sig något om mänskliga rättigheter överhuvudtaget.

Det finns förstås ingen politiker som vågar göra något som ser ofeministiskt ut. Tänk om det varit en kvinna som behandlats som Assange blivit behandlad. Då hade det nog låtit annorlunda, men det hade förstås betraktats som strukturellt riktigt.
Citera
2016-02-05, 16:43
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Avvikande åsikt från en av medlemmarna:

Visar som sagt att FN borde byta ut merparten av denna uppenbart inkompetenta utredningsgrupp.
Citera
2016-02-05, 16:47
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Jag förstår att du gillade den.
Den hanterade de faktiska omständigheterna, dvs fakta, på samma sätt som du brukar i dina inlägg.

*edit
Så du tycker DN:s liknelse, om att hon ska ha rätt till skadestånd för att hon har låst in sig själv på toan, är "träffsäker", medan jämförelsen med flyktingarna på flygplatsen var irrelevant.

Jag tror att du är ett konstprojekt. Ingen kan vara så jävla enfaldig på riktigt...
Senast redigerad av DikT 2016-02-05 kl. 16:57.
Citera
2016-02-05, 16:55
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Visar som sagt att FN borde byta ut merparten av denna uppenbart inkompetenta utredningsgrupp.

Ja, man borde åtminstone byta ut de tre som ansåg att JA har frihetsberövats av Sverige och Storbritannien då JA helt frivilligt befinner sig på ambassaden. Man går t.o.m. så långt att man anser det ha varit fel när han var häktad i 10 dagar i Storbritannien, för våldtäkt. Helt uppenbart är detta ett lekmannayttrande som är så dåligt att dessa tre bör bytas ut snarast om man ska kunna rädda det som räddas kan av FN:s förtroende. Allt fler experter yttrar sig om det tokiga i UN WGAD:s beslut.
Citera
2016-02-05, 17:01
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Nu återstår från landet lagom vilket ben vi ska stå på. Ska vi gå på FN:s linje eller lira med USA och trotsa FN:s yttrande.

Som brukligt är så är M.N bortrest och kan inte lämna några kommentarer om den cirkus hon skapat.

Citat:
Den ansvariga åklagaren befinner sig på resa och har ännu inte haft möjlighet att ta ställning till händelseutvecklingen. Om någon ny information i ärendet framkommer kommer denna att publiceras. Den ansvariga åklagaren är för närvarande inte tillgänglig för kommentarer.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/?id=28&newsId=6F979688C3B6A12B
Citera
2016-02-05, 17:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jag skriver denna artikel på en DN-toalett där jag sedan tre timmar låst in mig själv. Har försökt att komma i kontakt med FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon för att få honom att förstå att DN, alternativt svenska staten, håller mig frihetsberövad här på toan. Och att mina mänskliga rättigheter kränks.

Men Ban Ki-Moon svarar inte. Han är måhända upptagen med Julian Assange, vars rättigheter på motsvarande sätt kränks, enligt världsorganisationens ”oberoende arbetsgrupp för godtyckliga frihetsberövanden”, UNWGAD. Denna är så oberoende att de fem medlemmarna varken är anställda av FN, någon stat eller organisation. Uppdraget är oavlönat.

Det låter mer som en beskrivning av en grupp aktivister än experter. Och det var också så det lät på presskonferensen som inleddes med en uppräkning av allt fantastiskt som Wikileaks och Julian Assange har gjort. Men som förstås också innehöll ett visst strösslande med juridiska paragrafer.
Slutklämmen är lysande:
FN-gruppen invänder inte bara mot Assanges självvalda isolering på Ecuadors ambassad utan också mot att han under tio dagar hölls häktad. Det är alltså ett brott mot mänskliga rättigheter att häkta personer som misstänks för våldtäkt. Kanske menar FN-gruppen att det gäller alla häktade. Och alla som låst in sig själva.

Den tidigare överåklagaren Sven-Erik Alhem hävdade i torsdagens Aktuellt att det kunde få ”förödande effekter på Sveriges anseende” om femmannagruppens icke-bindande åsiktsyttring lämnades utan hänsyn. Jag tror nog att det är FN som har större skäl att fundera över sin trovärdighet.

Advokat Per E Samuelson lanserade för övrigt i samma inslag en oortodox syn på rättsskipning. Assange har redan suttit av sin tid, menade han. Om jag ställs inför rätta någon gång ska jag sannerligen se till att försöka få avräkning för mina toatimmar.

Men nu går jag ut. Har förstått av FN att jag har ett skadestånd att casha in.
Så roligt att hon gör sig lustig över asylrätten. Har hon försökt att söka asyl inne på toaletten? Nä, trodde inte det. Så hon befinner sig där helt av fri vilja och inte för att hon av omständigheterna tvingats söka skydd där inne på damtoaletten. Rörande.

Hon tror till och med att han var häktad inne i sin isoleringscell inne på det ökända Wandswortsfängelset, men enligt Marianne så har häktningen aldrig verkställts. Han är och förblir häktad i sin frånvaro, från 18 november 2010 till 5 februari 2016, under villkor som strider mot de mänskliga rättigheterna.

Tre timmar inne på en toa, det jämställer Hanne med de ca 31 824 timmar som Marianne i praktiken hållit Assange på ambassaden genom sin EAW (utöver 550 dagar = 13 200 timmar husarrest och 10 dagarna = 240 timmarna i isoleringscell). Hon missar en bagatellartad liten faktor på över 10 000, de kumulativa effekterna, samt den hotfulla situationen och den provokativa övervakningen.

Men det var ändå gulligt av Hanne att stänga in sig på toaletten i en tiondels promille så lång tid och utan något motsvarande hot väntande utanför dörren i ett tappert försök att bilda sig en uppfattning om Assanges situation. Synd bara att resultatet blev en uppvisning i svensk verklighetsfrånvändhet samt ett hån mot asylrätt och mänskliga rättigheter.
Senast redigerad av outoftheblue 2016-02-05 kl. 17:18.
Citera
2016-02-05, 17:13
Medlem
Anonymares avatar
Nu blev det faktiskt helt uppenbart vad som låg bakom att Ecuador har förhalat genomförande av förhör på ambassaden sedan åklagaren ansökte om detta. JA inväntade svaret från UN WGAD och hoppades på att kunna gå ut från ambassaden som en fri man.

Nu spelar han besviket teater och ropar seger, fast det har visat sig att lekmannayttrandet från UN WGAD inte var värt ett jota och att Sverige och Storbritannien måste följa lagar. Allt fler experter på folkrätt underkänner även yttrandet från UN WGAD. En veritabel flopp av episka mått!

Vad kan detta leda till? Kanske att JA nu blir mer intresserad av att förhör hålls och ger kontraorder till Ecuador angående förhalandet?

Vi får vänta några dagar så lugnar det nog ner sig lite. Men nu måste jag poppa mer popcorn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in