2016-01-04, 18:37
Medlem
koppen89s avatar
David's Sling har nu klarat sitt sista test och har blivit klar för deployment. Systemet kommer placeras ut på två platser, och täcker då således hela Israel samt stora delar av grannländerna. Hela systemet ska vara på plats i första kvartalet under 2016 samt integrerat i Iron Dome och Arrow innan årets slut.

Det har kommit ut en riktigt bra video på det slutliga testet av roboten. Det är verkligen ett mycket imponerande system!
https://www.youtube.com/watch?v=CNtCtyJVjjc

I försvarsbeslutet som England nu fattat så har man gått in för att försöka få sina typ 45 fregatter att kunna skydda mot ballistiska missiler. Detta kan kanske leda till att Aster Block 2 (Aster 45) utvecklas och integreras i SAMP-T systemet, något jag anser vore mycket positivt för England och alla användare av systemet.
Senast redigerad av koppen89 2016-01-04 kl. 18:40.
Citera
2016-01-05, 22:39
Avslutad
Hur står sig David's Sling mot Aster?
Citera
2016-01-06, 20:01
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorr3n
Hur står sig David's Sling mot Aster?

Mycket med dessa system är ju klassificerat, men av det som finns tillgängligt så vinner nog Stunner över Aster i princip allt. Stunner har en bättre sökare, högre fart, längre räckvidd, bättre höjdtäckning, kan skjuta ner en Iskander (vet ej om Aster klarar ballistiska missiler med så lång räckvidd innan Block II kommer). Stunner är tydligen billigare (strax under 1 miljon USD per robot enligt Rafael).

Det mest negativa med Stunner ur vårt (eller snarare vår regerings) perspektiv är väl att den kommer från just Israel.

För övrigt så verkar det i min mening som Rafael lyckats med det omöjliga sett till vad de lyckats med i en så liten konstruktion som Stunner-missilen.
Senast redigerad av koppen89 2016-01-06 kl. 20:06.
Citera
2016-02-14, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Mycket med dessa system är ju klassificerat, men av det som finns tillgängligt så vinner nog Stunner över Aster i princip allt. Stunner har en bättre sökare, högre fart, längre räckvidd, bättre höjdtäckning, kan skjuta ner en Iskander (vet ej om Aster klarar ballistiska missiler med så lång räckvidd innan Block II kommer). Stunner är tydligen billigare (strax under 1 miljon USD per robot enligt Rafael).

Det mest negativa med Stunner ur vårt (eller snarare vår regerings) perspektiv är väl att den kommer från just Israel.

För övrigt så verkar det i min mening som Rafael lyckats med det omöjliga sett till vad de lyckats med i en så liten konstruktion som Stunner-missilen.

Mod får rätta mig om jag skriver i fel tråd,

Stämmer det att hela svenska marinen saknar lv-robotar, att den enda lv som finns är akan?
Om så är fallet, vilket jag har hört, är det inte möjligt att dela ut olika rb och ha det "mobilt" såsom armén har? T.ex. inte ha fast stationerad, utan att ha ett antal rbs 70 eller stinger i lager på t.ex Visby eller stockholms-korvetter, som officerare inom flottan får lära sig hantera vid behov? Är rbs 97 för stora att ha "mobilt" på svenska korvetter? Kanske är helt ute och cyklar men förklara gärna för mig som lekman.
Citera
2016-02-14, 14:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Mod får rätta mig om jag skriver i fel tråd,

Stämmer det att hela svenska marinen saknar lv-robotar, att den enda lv som finns är akan?
Om så är fallet, vilket jag har hört, är det inte möjligt att dela ut olika rb och ha det "mobilt" såsom armén har? T.ex. inte ha fast stationerad, utan att ha ett antal rbs 70 eller stinger i lager på t.ex Visby eller stockholms-korvetter, som officerare inom flottan får lära sig hantera vid behov? Är rbs 97 för stora att ha "mobilt" på svenska korvetter? Kanske är helt ute och cyklar men förklara gärna för mig som lekman.
Stinger fyller ingen funktion mot sjömålsrobot då de flyger lågt och i mötande kurs.
RB70 kräver även den att skytten följer målet inte helt enkelt på ett rullande fartygsdäck, RB70NG har automatisk målsökning men den har inte Sverige köpt in.

RBS97 står på en lavett och det krävs en hel del modifieringar med eldledning och lavett för att den skall kunna operera från Visby.
Problemet är då finns det inte mycket lv kvar till armén.

Sen är RBS97 en sminkad gris med robotarna inköpta runt 1980 och systemet i sig levererat på 60 talet, lite som att köpa in Volvo Viking med ny fjädring, radio och trimmad motor med påhängd Z lyft till armén.

http://www.volvotrucks.com/trucks/sweden-market/sv-se/aboutus/historik/1950s/Pages/L38_and_L48_Viking.aspx
Senast redigerad av Sonnenwende 2016-02-14 kl. 14:47.
Citera
2016-02-14, 15:43
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
RB70NG har automatisk målsökning men den har inte Sverige köpt in.

Visst har vi det, fram tills dess att RBS 98 kommer i bruk så köpte man in RBS 70D.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2016/02/luftvarn-ocksa-en-del-i-brigadformagan/
Citera
2016-02-15, 16:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
Visst har vi det, fram tills dess att RBS 98 kommer i bruk så köpte man in RBS 70D.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2016/02/luftvarn-ocksa-en-del-i-brigadformagan/
Fast har systemet automatiserad målsökning? Att roboten har längre räckvidd må vara hänt men målsökningen?
Citera
2016-02-15, 17:52
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Fast har systemet automatiserad målsökning? Att roboten har längre räckvidd må vara hänt men målsökningen?

Vad menar du? Som du själv sa så har RBS 70NG automatiserad målsökning och i Sverige har det systemet fått namnet RBS 70D.
Citera
2016-02-15, 22:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Vad menar du? Som du själv sa så har RBS 70NG automatiserad målsökning och i Sverige har det systemet fått namnet RBS 70D.
Jo men då är det mer än bara roboten som är moderniserad, det är roboten man köpt en senare verision av uppfattar jag i texten.
Citera
2016-02-15, 22:48
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Jo men då är det mer än bara roboten som är moderniserad, det är roboten man köpt en senare verision av uppfattar jag i texten.

Att dom skriver "Robot 70" i texten är endast en förkortning på själva systemet, det innebär inte bara själva roboten.
Citera
2016-02-15, 23:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Att dom skriver "Robot 70" i texten är endast en förkortning på själva systemet, det innebär inte bara själva roboten.
Låter osannolikt då RB70NG konkurrerade med iris-T om att bli nästa korthållslv, Sverige har inte råd påstår man att köpa in båda systemen.
Så nej det är inte RB70NG det är RB70 med en Boliderobot istället för MK2.
Citera
2016-02-15, 23:40
Medlem
Så för att sammanfatta så skulle rbs 70D kunna läggas i lager på korvetter (om det är D versionen av rbs 70,annars tämligen onödigt) men fm prioriterar lv till armén istället? Men rbs 97 är för otymplig och kräver för mycket modifieringar?
Hur ser framtiden ut för lv i marinen, inte kan det vara tänkt att akan ska fungera som enda lv?
Jämför man danska Absalon klassen så verkar den vara bra mer komplett än våran Visby..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in