2016-02-15, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huopa
Intressant tanke. Då blir det nästan som om GM högst medvetet leker lite katt och råtta med Polisen. Han måste ju inse att kortkastandet ger en klar bild av hans flyktväg. Varför annars inte göra sig av med allt vid bänken?

Det var väl det GW menade med att GM skulle vara en seriemördartyp...arrangerar kroppen...sätter sig ner på bänk och gå igenom offrets tillhörigheter....gäckar polisen.
Citera
2016-02-15, 22:03
Medlem
När jag ändå följer tråden kan jag ta och passa på att fråga om vittnet som ska ha sett åtminstone delar av händelseförloppet. Jag har ingen koll på geografin i Gbg eller hur det ser ut vid kyrkogården - hur långt bort befann han sig? Kan vittnet ha hört GM och BO prata eller är avståndet för långt? Tänker att vad de pratade om och t ex GM:s dialekt eller om han verkade sluddra etc eventuellt skulle berätta en hel del. (Som sagt, ni göteborgare får hånskratta åt mig om jag är helt ute i det blå, det bjuder jag på.)
Citera
2016-02-15, 22:06
Medlem
Jag har hittat en del väldigt intressanta uppgifter rörande det här mordet. Uppgifterna kommer från ett arbete som hade som syfte att jämföra morden på Malin och Nancy Tavsan ur ett journalistiskt perspektiv. Det som är så givande är att författarna har grävt i gamla tidningsarkiv och har därmed fått fram en hel del uppgifter från tiden direkt efter mordet, och som idag inte finns tillgängliga i elektroniskt form.

Här kommer en lista över vissa av citaten.
Källa: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/32770/1/gupea_2077_32770_1.pdf

(GP, 27/8 1994)
Citat:
Ett vittne som hörde av sig till spaningsledningen berättade om
en man med blodiga händer på Redbergsplatsen. Han skulle ha
cyklat på en röd damcykel.
– Vi får försöka identifiera honom. Men personligen tycker
jag det verkar lite väl maffigt, säger [spaningsledare] Lars Björk-
lund.

(GP, 30/7 1994)
Citat:
– Gärningsmannen har helskägg och gråaktigt hår, tunt på hjäs-
san och kraglångt i nacken. Det är ett hyfsat signalement. Skulle
han raka sig ser väl alltid någon det, säger Lars Hansson kom-
missarie på jourroteln i Göteborg.

(GP, 6/8 1994)
Citat:
– Vi är fullt och fast övertygade om att vi skall lösa det här.
Inget snack! säger Björklund.
– Nu har vi 24 år, 11 månader och två veckor på oss innan
det går oss ur händerna och blir preskriberat.

(GT, 26/7 1994)
Citat:
– Det är rimligt att tro att hon gick bort mot Liseberg och
kanske gömde sig i buskarna för sina kompisar, funderar Lars
Björklund.

(GT, 29/7 1994)
Citat:
Han [spaningsledaren] säger att polisen nu famlar i mörker i
mördarjakten. Han konstaterar kort: – Det känns lite tungt nu.

Uttalandet från Lars Hansson var faktiskt lite av en chockartad läsning för min egen del. Signalementet som han lämmnar ut stämmer nämligen helt överens med den person som jag misstänker kan ha mördat Malin. Att signalementet lämnades ut redan en vecka efter det att mordet begicks torde väl kunna tyda på att det är vittnet som är källan till de uppgifterna.

Dessutom vill jag fråga bloodnose om de foton som kom från Malins plånbok och som satt i träden såg ut att vara någon form av rituell handling. Om så är fallet vet jag med ganska stor sannolikhet vem som mördade Malin Olsson 1994 och det är inte JTS.
Senast redigerad av MysteryRunner 2016-02-15 kl. 22:32.
Citera
2016-02-15, 22:07
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Så BO Malin har bevisligen passerat Friggagatan och skrikit åt någon där? Ny uppgift.
Lyssna själv vid 9:00
https://www.youtube.com/watch?v=tzOKD5MpaCQ
Det är folk i husen runt ikring som skall ha hört henne skrika åt porrklubbsbesökaren. Det bör vara fem-tio minuter efter att hon lämnat sina kompisar vid Shell-macken. Även om hon fortfarande är arg är det märkligt att hon börjar rya åt okända män i minst sagt skumma kvarter mitt i natten. Min fråga igen: Hur packad var hon egentligen?
Citera
2016-02-15, 22:16
Medlem
Geografisk profilering utgår ifrån att vissa utbildade experter får tillgång till polisens utredning och då gör de en analys p.g.a. i vilket område brottsplatsen låg och andra områden, där troligen gm har rört sig. Denna metod infördes i polisen 2005. Den används i första hand vid seriebrottslighet och bl.a. så kunde man ringa in Hagamannen på detta viset. Metoden följer statistiken att en mördare inte begår brott i sin absoluta närmiljö, där han bor alltså, men i ett område, där han ändå känner sig hemma och är väl förtrogen med. (Går att läsa på nätet).

Ute i landsbygden så är kanske områden ganska stora, men i en större stad, så kanske områdena kan liknas vid kvarter. Även om inte metoden klart ut kan användas här, så begår mördaren mordet på kyrkogården, och ändå så känner han sig trygg på bänken vid Kärralundsgatan-Danska Vägen, då han sitter där och går igenom plånboken. Kan vara intressant.
Citera
2016-02-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Lyssna själv vid 9:00
https://www.youtube.com/watch?v=tzOKD5MpaCQ
Det är folk i husen runt ikring som skall ha hört henne skrika åt porrklubbsbesökaren. Det bör vara fem-tio minuter efter att hon lämnat sina kompisar vid Shell-macken. Även om hon fortfarande är arg är det märkligt att hon börjar rya åt okända män i minst sagt skumma kvarter mitt i natten. Min fråga igen: Hur packad var hon egentligen?

Hur blev hon packad i så fall? Hennes kompisar gick ju in på krogen själva och lät henne sitta kvar i bilen, (hyggligt? ) Inte konstigt hon blev förbannad bara av det egentligen...så tillrättavisningen vid bensinmacken blev väl bara droppen...inte säkert hon hade gått iväg om hon inte var arg redan innan. Förresten, är det helt säkert att det var hon som skrek åt porrklubbsbesökaren??, men om det var hon så kan man undra över vad han skrek åt henne först, gav snuskiga förslag troligtvis, då är inte hennes reaktion märklig precis.
Senast redigerad av Trapizo 2016-02-15 kl. 22:30.
Citera
2016-02-15, 22:38
Medlem
Till MysteryRunner. Jag besvarade detta tidigare, men det verkar ha försvunnit.

Det var tidningarna, som skrev, att folk hade hittat foton i några träd efter Danska Vägen mot Redbergsplatsen. Ingenting om att det skulle vara någon rituell handling.
Citera
2016-02-15, 22:38
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Hur blev hon packad i så fall? Hennes kompisar gick ju in på krogen själva och lät henne sitta kvar i bilen, (hyggligt? ) Inte konstigt hon blev förbannad bara av det egentligen...så tillrättavisningen vid bensinmacken blev väl bara droppen...inte säkert hon hade gått iväg om hon inte var arg redan innan. Förresten, är det helt säkert att det var hon som skrek åt porrklubbsbesökaren??, men om det var hon så kan man undra över vad han skrek åt henne först, gav snuskiga förslag troligtvis, då är inte hennes reaktion märklig precis.
Det var ute i Härryda hon fick vara kvar ute i bilen. Att raggare har dricka i bilen är inget orimligt. Hon kan ha suttit där ute och tankat på sig. Men vad vet jag? Hon kanske var spik nykter. Jag bara undrar om det framkommit hur hennes tillstånd var. Det påverkar ju hennes omdöme och hur hon agerar. Friggagatan på den tiden var rena slumkvarteren och inget för en lantistjej att springa och gapa i.
Citera
2016-02-15, 22:42
Medlem
Houpa. Läs gårdagens inlägg angående platsen, där vittnet hade stått. Han hade nog ingen möjlighet att se någonting, men troligen hörde han vad som utspelade sig.
Citera
2016-02-15, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Det var ute i Härryda hon fick vara kvar ute i bilen. Att raggare har dricka i bilen är inget orimligt. Hon kan ha suttit där ute och tankat på sig. Men vad vet jag? Hon kanske var spik nykter. Jag bara undrar om det framkommit hur hennes tillstånd var. Det påverkar ju hennes omdöme och hur hon agerar. Friggagatan på den tiden var rena slumkvarteren och inget för en lantistjej att springa och gapa i.

Vad tror du om att hon kan ha gått in till kyrkogården själv pga nödighet...och där mött GM. Jag själv kan tänka mig att hon gick åt Härlandahållet till pga missförstånd från någon hon frågade efter vägen, blandade ihop ortsnamnen...så kom hon till slut till kyrkogården, kunde inte sätta sig var som helst och gick in genom porten, där hon tyvärr blev överfallen.
Citera
2016-02-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Vad tror du om att hon kan ha gått in till kyrkogården själv pga nödighet...och där mött GM. Jag själv kan tänka mig att hon gick åt Härlandahållet till pga missförstånd från någon hon frågade efter vägen, blandade ihop ortsnamnen...så kom hon till slut till kyrkogården, kunde inte sätta sig var som helst och gick in genom porten, där hon tyvärr blev överfallen.

Då borde hon hittats död nära grinden in på kyrkogården. Jag har svårt att se henne följa med någon hon möter därinne.

Min gissning är att hon inte uppmärksammade att det är en kyrkogård. GM kanske lade fram det mindre läskigt, typ "då är snabbaste vägen genom parken här, kom så visar jag dig". När hon insåg att det var en kyrkogård kändes det fånigt att säga att det kändes obehagligt och hon fortsatte följa med honom. Kanske erbjöd han henne en cigg och så hamnade de på gravkanten (tänker vi in en cykel, kan den ju förklara varför de stannar, inte helt lätt att styra en cykel och röka samtidigt åtminstone inte om man har en baktanke med att få det att verka svårt). Sedan går det åt pipsvängen.

Signalementet ovanför låter ju som en man i... minst 50-årsåldern? I programmet sägs åldern vara 20-35. Gissar att Polisen reviderade sin uppfattning om signalementets korrekthet.
Citera
2016-02-15, 23:03
Medlem
Malin och någon kamrat till henne hade ett tillfälligt boende i Härryda. När hon och kamraten åkte med Härrydakillarna i deras bil, så åkte de först till en pub/restaurang i Mölnlycke, där Malin inte fick följa med in på grund av hennes ålder. Därefter åkte de vidare till Göteborg. Det är ju en ganska lång sträcka och jag tror absolut inte, att Malin trodde, att hon skulle kunna gå tillbaka, utan var nog kanske ute efter att hitta något transportsätt.

Hur och av vilken anledning Malin troligen frivilligt går in på kyrkogården, kan man bara gissa sig till. Att hon skulle gått in för att göra ett behov, kan vara en möjlighet, men då hade hon kanske bara gått in 30-40 m i mörkret och satt sig bakom en buske. Avståndet där hon mördades är ju väldigt långt in. Det rör sig om många hundra meter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in