2016-02-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodnose
Jag bodde inte just i det området, men på hemvägen passerade man alltid Redbergsplatsen. Det var några timmar under nätterna, som spårvagnarna och bussarna inte gick. Då promenerade man från centrum och då valde man alltid antingen Redbergsvägen eller Norra Gubberogatan. Jag tror aldrig jag har satt min fot på Mintensgatan. Jag vet var den ligger och vet, att den börjar med en brant uppförsbacke, men jag förstår inte, varför man skulle välja den vägen överhuvudtaget.

Nej jag tror, att Malin mötte mördaren nära taxistationen och därifrån är det ett kort stycke över Danska Vägen och sedan är man inne i kyrkogården. Det hade varit intressant att veta om någon som är på tråden, vet när Halta Lottas krog stängde på natten mellan lördag och söndag under denna tiden.

När man gick ut från krogen, så hade man ju taxistationen bara tvärs över gatan.

Mintensgatan sticker ut. Har vi verkligen vederhäftiga vittnesuppgifter att BO setts där?
BO skulle troligen inte ta den gatan ensam då den består av en brant backe om hon inte hade ärende dit.
Citera
2016-02-15, 21:19
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Förlåt om jag tar upp GW igen...men GW sa ändå, "är det inte Anders Eklund så är det någon som är som han", eller något liknande..och detta stämmer väl i alla fall.
Ja, i meningen att dom båda är mördare. Inget direkt större genombrott i spaningsarbetet.

Jag har inget emot att fundera vitt och brett om nya möjliga uppslag. Kommer dom från GW så OK, men jag håller det inte som mer troligt för att den kostöldsdetektiven gör det. Angående hans cykelhypotes så tycker jag det låter mer än långsökt. Skulle GM åka runt på cykel och samtidigt strössla omgivningen med bilder? Det där styrhandtagsintrycket är så larvigt att jag knappt vill nämna det. Släpp en cykel i sand och ta upp den igen. Att simulera det med att trycka ner ett barnhandtag lodrätt för att sedan lyfta den rakt upp är så dumt att man baxnar. Märket blir inte i närheten så som han tramsade i TV. Nej, är det någon som är ute och cyklar så är det GW.
Citera
2016-02-15, 21:35
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Mintensgatan sticker ut. Har vi verkligen vederhäftiga vittnesuppgifter att BO setts där?
BO skulle troligen inte ta den gatan ensam då den består av en brant backe om hon inte hade ärende dit.
Mintensgatan är brant men inget man behöver klätterutrustning för att ta sig upp för. Vad som talar för att hon tar den är att hon håller sig till bebyggelsen vilket för en vilsen flicka kan ge lite trygghet. Redbergsplatsen hade Halta Lotta, taxistationen, buss- och spårvagnshållplats som drar till sig folk hon kanske inte ville han med att göra. Dessutom är parken kring kyrkan läskig nattetid. Den frekventerades av slödder av alla slag och det begicks minst två våldtäkter där kring 1990.

I Sommarmord nämner GW att Malin skulle ha skrikigt åt en som kom ut från en porrklubb på Friggagatan. Detta antyder att Malin inte var nykter. Vet vi hur det var med det?

Vidare säger GW att han är helt säker på att Malin inte skulle följt med en icke-svensk. Antyder han att Malin umgicks i kretsar som inte var så förtjusta i utlänningar? Var det raggarbilen som ger honom den upplysningen eller något annat?
Citera
2016-02-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Ja, i meningen att dom båda är mördare. Inget direkt större genombrott i spaningsarbetet.

Jag har inget emot att fundera vitt och brett om nya möjliga uppslag. Kommer dom från GW så OK, men jag håller det inte som mer troligt för att den kostöldsdetektiven gör det. Angående hans cykelhypotes så tycker jag det låter mer än långsökt. Skulle GM åka runt på cykel och samtidigt strössla omgivningen med bilder? Det där styrhandtagsintrycket är så larvigt att jag knappt vill nämna det. Släpp en cykel i sand och ta upp den igen. Att simulera det med att trycka ner ett barnhandtag lodrätt för att sedan lyfta den rakt upp är så dumt att man baxnar. Märket blir inte i närheten så som han tramsade i TV. Nej, är det någon som är ute och cyklar så är det GW.

Nej, du har rätt, det låter lite märkligt...men möjligtvis att han valde ut grejerna han skulle slänga ut redan på kyrkogården och slängde ut dom under cykelfärden i så fall!?
Citera
2016-02-15, 21:41
Medlem
Jag tror inte att det officiellt har kommit ut någonting om, att något känt vittne har lämnat uppgifter, att Malin skulle ha gått uppför Mintensgatan.

Sedan tror jag inte, att man skall raljera över GW:s uppträdande, innan man vet någonting mer, innan GW spelat ut sitt nästa kort. Annars får man kanske tugga sig en massa skit i efterhand.

Avtrycket, som fanns i sanden i tv-studion, måste ju en insändare förstå, att det inte är originalavtrycket. Avtrycket i tv:n gjordes väl just innan sändningen och det skulle väl bara förklara, hur hålet ungefärligen såg ut. Ett sådant plast- eller skumgummihandtag, som GW hade i handen var mycket vanliga på cyklar under den tiden. Jag hade själv en cykel med sådana handtag.
Citera
2016-02-15, 21:48
Medlem
Jag har också svårt att se framför mig hur en nybliven flickmördare går igenom offrets tillhörigheter OCH hanterar en cykel samtidigt.

Sedan undrar jag hur GM lyckades få henne att slå sig ned på en grav mitt i natten för att prata. Även som ung tjej från liten ort borde det ligga långt bort att gå i den fällan. GM måtte verkligen varit sympatisk och vansinnigt förtroendeingivande initialt. Känns inte som om det stod "kriminell och påtänd" i pannan på vederbörande.

Jag minns det här mordet från min uppväxt och hur det pratades. Har aldrig fått in det där bältet (som hon väl ströps med?) i bilden. Hur får man av sig det samtidigt som man överfaller offret? Eller innan hon anat oråd - "ursäkta, ska bara gå och kissa"? Lättaste bör dessutom vara att strypa med händerna (kanske också gjordes?). Det där nedrans bältet, jag har svårt för det (inte för att något är lätt att ta till sig i det här vedervärdiga brottet).
Citera
2016-02-15, 21:50
Medlem
Det var verkligen katastrofalt att hon inte fick frågat någon pålitlig person redan på ett tidigt stadium åt vilket håll tågstationen låg, så hon slapp vela så långt bort åt helt fel håll, till utkanten av stan, hon hade tydligen inte behövt gå så långt för att komma till rätt ställe.
Citera
2016-02-15, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Nej, du har rätt, det låter lite märkligt...men möjligtvis att han valde ut grejerna han skulle slänga ut redan på kyrkogården och slängde ut dom under cykelfärden i så fall!?

Intressant tanke. Då blir det nästan som om GM högst medvetet leker lite katt och råtta med Polisen. Han måste ju inse att kortkastandet ger en klar bild av hans flyktväg. Varför annars inte göra sig av med allt vid bänken?
Citera
2016-02-15, 21:52
Medlem
Fotografierna hittades inte jämnt fördelat längs en trolig flyktväg utan punktvis på olika ställen, där flertalet hittades dels på Kärralundsgatan och dels vid en bänk vid hörnet Kärralundsgatan-Danska Vägen alltså vid Prästgårdsängen. Jag tror kanske inte, att killen har cyklat på cykeln hela natten, utan han har troligen hoppat av cykeln vid dessa tillfällen och kanske känt sig säker där, då han kommit en bit från mordplatsen.
Citera
2016-02-15, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Mintensgatan är brant men inget man behöver klätterutrustning för att ta sig upp för. Vad som talar för att hon tar den är att hon håller sig till bebyggelsen vilket för en vilsen flicka kan ge lite trygghet. Redbergsplatsen hade Halta Lotta, taxistationen, buss- och spårvagnshållplats som drar till sig folk hon kanske inte ville han med att göra. Dessutom är parken kring kyrkan läskig nattetid. Den frekventerades av slödder av alla slag och det begicks minst två våldtäkter där kring 1990.

I Sommarmord nämner GW att Malin skulle ha skrikigt åt en som kom ut från en porrklubb på Friggagatan. Detta antyder att Malin inte var nykter. Vet vi hur det var med det?

Vidare säger GW att han är helt säker på att Malin inte skulle följt med en icke-svensk. Antyder han att Malin umgicks i kretsar som inte var så förtjusta i utlänningar? Var det raggarbilen som ger honom den upplysningen eller något annat?

Så BO Malin har bevisligen passerat Friggagatan och skrikit åt någon där? Ny uppgift.
Citera
2016-02-15, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodnose
Fotografierna hittades inte jämnt fördelat längs en trolig flyktväg utan punktvis på olika ställen, där flertalet hittades dels på Kärralundsgatan och dels vid en bänk vid hörnet Kärralundsgatan-Danska Vägen alltså vid Prästgårdsängen. Jag tror kanske inte, att killen har cyklat på cykeln hela natten, utan han har troligen hoppat av cykeln vid dessa tillfällen och kanske känt sig säker där, då han kommit en bit från mordplatsen.

Tack för den infon! Gissar att det är bättre upplyst vid sådana bänkar också, om han velat kolla igenom korten ordentligt. Han uppvisar verkligen ett udda beteende, vilket får en att tänka att karln är hög som ett hus, men det är väl gissningsvis mer en effekt av det han nyss gjort (vore han märkbart narkotikapåverkad tror jag inte han fått med sig offret in på en kyrkogård).
Citera
2016-02-15, 22:00
Medlem
Nej detta är en mycket gammal uppgift, att en tjej, som passerade en porrklubb (tror det var Geishan), och blev tilltalad av någon halvsnuskig gubbe. Tjejen hade då skrikit åt gubben. Tidningarna skrev om detta, men det blev aldrig klarlagt att det var Malin. När man promenerad hem på nätterna och gick förbi Geishan på Friggagatan, så stod det alltid gubbar på utsidan och kanske lite lättfotade av det andra könet. Och det var alltid tjöt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in