2016-02-15, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Hur skulle ni kunnat lösa fallet om nätet och detta forum funnits när brottet begicks?

Därför att minnesbilderna från alla som rört sig i trakterna för brottet var färska och klara och alla i de berörda kvarteren troligen hade bidragit med sina iakttagelser via internet.
Nu är det tjugo år gammalt och lite svårare.

Förstår du skillnaden?
Citera
2016-02-15, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Att spekulera i seriemördare och fotbollslag är ju bara idiotiskt när man vet att mördaren tog vagnen till Kortedala och slängde plånboken där. Har ni ens läst tråden? Med all sannolikhet hade mördaren koppling till Kortedala. Minns inte om det var runstafsgatan som plånboken hittades på. Det skulle ju i så fall dessutom begränsa området i Kortedala. Värre om det var torget...
Vore det inte synnerligen korkat att slänga ut ett spår i riktningen av ens egna hem, om han nu bodde i Kortedala? Du drar en väldigt underlig slutsats. Med tanke på alla de saker som hittats på olika platser tror jag att det rör sig om vilseledning, dvs en väldigt smart mördare. Att han bor/bodde nära mordplatsen finns det väl ändå mycket som talar för.
Citera
2016-02-15, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Därför att minnesbilderna från alla som rört sig i trakterna för brottet var färska och klara och alla i de berörda kvarteren troligen hade bidragit med sina iakttagelser via internet.
Nu är det tjugo år gammalt och lite svårare.

Förstår du skillnaden?

Enligt Leif GW Persson är Göteborgspolisen bäst i landet på att klara upp mord. Nu menar du att glada amatörer hade kunnat göra ett bättre jobb än polisen, om nätet och Flashback funnits när brottet begicks. Jag är mycket tveksam.
Citera
2016-02-15, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Enligt Leif GW Persson är Göteborgspolisen bäst i landet på att klara upp mord. Nu menar du att glada amatörer hade kunnat göra ett bättre jobb än polisen, om nätet och Flashback funnits när brottet begicks. Jag är mycket tveksam.

Det är möjligt att Göteborgspolisen är/var Sveriges bästa mordutredare men nu gäller det ett mord där man misslyckats totalt i sin utredning och famlar i blindo.
Det är därför jag är i tråden och påpekar att allmänhetens närvaro via internet och flashback idag är skillnaden mot igår vad gäller direktkontakt med vittnen.

Frågor på det?
Citera
2016-02-15, 19:28
Medlem
godhetsapostelns avatar
Nobelgatan är åt rätt håll...dock skulle hon hamna i skogen och en infödd skulle inte ta den vägen. Såvitt jag förstår har alla saker slängts utefter vägen mördaren gått. Han har uppenbarligen gått en halvcirkel tillbaka till danska vägen och sen mot redbergsplatsen. Det är helt logiskt. Jag bodde nobellgatan i 20 år (ja även när mordet skedde). Några andra spår finns inte...förutom Kortedala. Jag hade för mig att föremål hittats på en hållplats men var det längs spåret blir ju tänkbart område större. Hela vägen till komet-torget.
Citera
2016-02-15, 19:31
Medlem
Det sista vittnet, som följde och talade med Malin, har jag för mig, allt enligt tidningarna, hördes av polis och jag tror ganska så bestämt, att de skildes åt i början av Redbergsvägen. Han kanske svängde in på Kobbarnas Väg. Allt det, som diskuteras om Mintensgatan och att Malin skulle gått in på kyrkogården från Nobelplatsen, har jag inget minne av överhuvudtaget, att detta skrivits om i tidningarna.
Citera
2016-02-15, 19:41
Medlem
https://youtu.be/KwTLLxiH-Fg?t=9m50s
Här säger GW att första vittnet och Malin skiljs.
Hon tar förmodligen vägen upp på mintensgatan.
Min fråga: Går man till höger om kyrkan till Danska Vägen eller tar man vänster om kyrkan (vilket nästan borde placera en vid ingången till Östra Kyrkogården)?
Citera
2016-02-15, 19:46
Medlem
GW utgår ifrån att mördaren mördat eller begått grova våldsbrott innan. Även en seriemördare har ju alltid börjat med ett första mord. Säg, att killen tidigare ostraffad träffade på Malin helt spontant och får in henne i kyrkogården i avsikt att utnyttja henne sexuellt, men hon säger nej. Killen halvfull med kanske öl går till handgripligheter och det slutar med att Malin dör. Hur eftertänksamt och rationellt handlar en sådan mördare, när eftertanken om vad han gjort slår ner som en blixt.

Jag tror även, att det troligen kan vara så, att mördaren dessutom hade med sig en cykel, vilket i och för sig då även talar emot, att det rörde sig om ett planerat mord utan att mordet utlöstes plötsligt och i kanske ilska, av att få nobben.
Citera
2016-02-15, 19:58
Medlem
Till Carlcc. Jag förstår inte riktigt din fråga. I min värld tror jag, att Malin fortsatte Redbergsvägen upp emot Redbergsplatsen. Vid Taxistationen eller Redbergsgården träffade hon på mördaren. De börjar prata
och hon berättar, att hon vill ha hjälp att komma hem. Mördaren ger att bra intryck på Malin och han uppger då, att den genaste vägen går genom kyrkogården och han lovar att följa med henne.

Detta är en mycket simpel förklaring och sanningen brukar oftast vara ganska enkel.
Citera
2016-02-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Du minns väl att han försökte koppla ihop detta med ett annat mord för ett antal år sedan då brottsoffren var arrangerade så lika? Han var då minst lika övertygad om sitt stora genombrott. Utredarna höll inte med honom men han stod på sig. Sedermera visade det sig också vara helt fel. Och nu är det något annan fyllegrej som slagit ner i hans grumliga skalle.

Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
I mina ögon var hans ilska billig buskisteater. Men nog om GW nu. Denna tråd handlar ju inte om honom.

Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Det är Anders Eklund som LGW trodde kunde vara gm men hans körjournal visade att han var 100 mil från Göteborg.

Förlåt om jag tar upp GW igen...men GW sa ändå, "är det inte Anders Eklund så är det någon som är som han", eller något liknande..och detta stämmer väl i alla fall.
Citera
2016-02-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodnose
Till Carlcc. Jag förstår inte riktigt din fråga. I min värld tror jag, att Malin fortsatte Redbergsvägen upp emot Redbergsplatsen. Vid Taxistationen eller Redbergsgården träffade hon på mördaren. De börjar prata
och hon berättar, att hon vill ha hjälp att komma hem. Mördaren ger att bra intryck på Malin och han uppger då, att den genaste vägen går genom kyrkogården och han lovar att följa med henne.

Detta är en mycket simpel förklaring och sanningen brukar oftast vara ganska enkel.

Jag håller med dig och tycker din förklaring låter sannolik.
Vad jag inte förstår är varför GW antar att Malin gått Mintensgatan som han säger i Sommarmord (kanske för att vittnen från Halta Lottas krog inte har sett Malin).
Nu besöker inte jag redbergsplatsen frekvent, men jag handlar där ibland och åker spårvagn och jag kan inte förstå varför man går Mintensgatan?
Låt oss säga att hon fått råd av sin följetagare från Friggagatan att gå Mintensgatan? Är det i så fall sannolikt? Går folk ofta den vägen? Borde inte rådet vara att ta sig till Redbergsplatsen och söka taxi eller buss?
Senast redigerad av carlcc 2016-02-15 kl. 20:28.
Citera
2016-02-15, 20:41
Medlem
Jag bodde inte just i det området, men på hemvägen passerade man alltid Redbergsplatsen. Det var några timmar under nätterna, som spårvagnarna och bussarna inte gick. Då promenerade man från centrum och då valde man alltid antingen Redbergsvägen eller Norra Gubberogatan. Jag tror aldrig jag har satt min fot på Mintensgatan. Jag vet var den ligger och vet, att den börjar med en brant uppförsbacke, men jag förstår inte, varför man skulle välja den vägen överhuvudtaget.

Nej jag tror, att Malin mötte mördaren nära taxistationen och därifrån är det ett kort stycke över Danska Vägen och sedan är man inne i kyrkogården. Det hade varit intressant att veta om någon som är på tråden, vet när Halta Lottas krog stängde på natten mellan lördag och söndag under denna tiden.

När man gick ut från krogen, så hade man ju taxistationen bara tvärs över gatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in