2016-02-15, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
....
Läser en bok om Rader (av FBI-agenten Douglas) och hur han kartlades (profilering) under många år och intressant nog så pentererade han inte nåt av offren - varav de yngre flickorna ville han hänga. Förutom Josie som han hängde i källaren partiellt avklädd och som han njöt och glodde på hennes dödskamp - så hade han samma dröm om Shirley som överlevde. Hans egna ord:

Rader var pissed off på polisen som misstänkte andra personer och skickade dem detaljerad info om offren och brottsplatsen.
Garrote: Rough hemp rope 1/4 dia., noose with four or five turns.
Death: Strangulation once, hung."
Här nämns en möjlig ”snara” som jag försökt beskriva tidigare och som använts som vapen av soldater. Överfört till hängningssituationen ersätts händernas kraft i den vanliga garrottens trähandtag med tyngdkraften från offret. Det är alltså ingen löpsnara i egentlig mening, men effekten blir densamma och svårigheten att lösgöra sig är om möjligt ännu större än med en klassisk snara. Mycket enkelt ordnad av en vanlig ögla, som kan vara förberedd.
Soldiers of the French Foreign Legion have used a particular type of double-loop garrote (referred to as la loupe), where a double coil of rope or cord is dropped around a victim's neck and then pulled taut. Even if the victim pulls on one of the coils, he only succeeds in tightening the other.
2016-02-15, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Då fungerar VI tydligen väldigt olika. Jag får inga som helst sexuella fantasier av tejp. Inte så att du tagit för starkt intryck av de noveller som Grandioso ständigt ägnar sig åt att lägga ut här på sidan?
Jag får inte heller några personliga sexuella fantasier av silvertejpen jag har hemma. Verkade som att det var det du försökte insinuera? Att om man tror att det finns sexuell sadism som motiv till Nerijus gärning så kanske man själv är sexuell sadist, så där lite i smyg, och finner silvertejp erotiskt laddat. Du kanske bör fundera lite över dina märkliga funderingar.
Nej, jag får inte mina intryck eller inställningar av vad folk skriver på FB.
Däremot är det intressant att läsa vad seriösa och engagerade skribenter framför.
Vad det gäller mordet och de detaljer som finns däri baserar jag min inställning av den forskning som finns i området, samt facklitteratur. Vi har två eniga domar i TR och HR som hänvisar till sexuellt motiv som i sin tur återfaller på sakkunnigutlåtande. Gällande mordets karaktär med blottade bröst, blottat kön, strypning och hängning, tillsammans med flera meter silvertejp runt huvudet som är vanligt bland sexuella sadister, så anser i vart fall jag att syftet med tejpningen är sexuellt. Att grundmotivet är sexuellt och gärningen sadistisk, det är det jag ser i det här. Folk verkar ha svårt att begripa att det är ett sexuellt motiv p.g.a att ingen penetrering skett.
2016-02-15, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ett par inlägg upp vittnar murare #Ssvenne om blanka fingeravtryck och problem gällande pass.
TACK för det. Blev så irriterad över att minsta lilla självklara sak ska ifrågasättas.
När man visar att man har rätt så ska det vara "fel" i alla fall, för då "ljuger" man nog.
Tänkte på NB och att han mestadels jobbat utan handskar och att det då finns risk att nöta bort och få blanka fingeravtryck, precis som min byggjobbarkompis berättat och att polisen då berättat det jag skrev.
2016-02-15, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det finns så klart, en tråd om detta ämne också.

(FB) Skulle skaffa ett nytt pass - mina fingeravtryck var omöjliga att registrera
Härligt, en tråd om detta "fenomen" som skribenten beskrev som "skitsnack" från mig
2016-02-15, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
TACK för det. Blev så irriterad över att minsta lilla självklara sak ska ifrågasättas.
När man visar att man har rätt så ska det vara "fel" i alla fall, för då "ljuger" man nog.
Tänkte på NB och att han mestadels jobbat utan handskar och att det då finns risk att nöta bort och få blanka fingeravtryck, precis som min byggjobbarkompis berättat och att polisen då berättat det jag skrev.

Det kan vara en förklaring till att Nero inte lämnat efter sig fingeravtryck. Synd för honom att DNA från blod och sperma inte kan suddas ut. Denne äcklige brottsling. Skvättare, som advokaten så passande kallade honom, har skvätt DNA så att han är bunden till brottet.

Detta är en tråd du får passa dig, då det är många som har en personlig relation till Nero. De har utvecklat samma känslor vi andra visar när en närstående angrips. Till skillnad från advokaten som bara säljer ord så är deras känslor och ord äkta. Det är ju det som är så spännande med allt nytt de hittar på när de skapat en egen fantasibild av missfostret.
2016-02-15, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nero hade varit körd med en annan advokat också om man tror på att det fanns en möjlighet att få honom frikänd.

Det kanske inte handlar om Nero. Det är inte honom, Du och jag bryr oss om när vi påtalar att han fick ett undermåligt och felaktigt försvar. Det handlar om hur en advokat kan komma undan med vad som helst och inkassera en miljon kronor, en sak ingen annan yrkesgrupp som säljer tjänster kommer undan med.

En rättsstat har rättegångar och en procedur som alla, som deltar ska känna till. Inom ramar man ska förhålla sig inom. Det är lång utbildning och yrkeserfarenhet som minimikrav innan man får kalla sig advokat, åklagare eller domare.

Vi talar om rättssäkerhet, och då tror folk i denna tråd att rättssäkerhet är att släppa mördare lösa, för att en idiot säger att det saknas bevis, eller påstår att det är fel gärningsman. Utan att belägga dessa påstående med ett uns av bevis eller sunt förnuft.

För mig är rättssäkerhet främst trygghet och tillit till att de som jobbar inom rättsväsendet sköter sig. Det ska finnas en förutsägbarhet i vad som är brottsligt, och ett skydd för medborgarna. När ett brottmål av detta slag slutar med så mycket cirkus som detta blir jag frågandes än en gång till vad i helvete är det som pågår!

Hur kan man komma undan med att tillvita andra personer detta brott och kränka oskyldiga, plåga anhöriga och sörjande människor? Det är att minska ner gärningens allvar när det är en advokat som begår gärningarna kommer undan med detta. Det blir ju extra märkligt att hon dumpar klienten på en kollega.

Alla de människor som blivit utsatta för Neros ondska har dömts till evig sorg. Med tillägg har de blivit utsatta för en rättegång som inte ger ett avslut. En plågsam tillställning, där advokaten visade förakt för oss alla.

En rättegång handlar inte bara om brottslingen. Det handlar faktiskt mer om oss, och hur vi förhåller oss till brott, och upprätthåller ett civiliserat samhälle. Det går inte att resonera som att Nero ändå är skyldig, eftersom då blir rättegångar redundanta. Bara den omständigheten att media i Litauen kan se fel på advokatens framträdande, som fick passera i en svensk rättegång, borde leda till eftertanke och åtgärder.

Hurtig borde veta hur brister i formalia och legalitet skadat Assange, men där fick han så att han teg av Rheinfeldt själv! Det är inte lätt att vara för rättssäkerhet och sedan ta konsekvensen av att driva en sak när verkligheten hinner i kapp, och fakta ska framföras mot kollegor och de man är beroende av.
Kan bara instämma i vartenda ord, mycket bra skrivet.
Är rättssäkerheten det handlar om när man tagit upp den plågsamma tillställningen med advokatens föraktfulla inställning och beteende där INGEN gick säker, inte ens offret.
HUR kan någon komma undan med det här som hon gjort, mot samtliga inblandade inklusive klienten? Och, det handlar inte om Nerijus, det handlar om att detta inte borde finnas, inte borde tillåtas i en domstol. Ska anhöriga till ett offer plötsligt känna rädsla och vanmakt inför att vittna i en rättegång, förutom den överväldigande sorg de drabbats av? Och hennes nedlåtande och missvisande påståenden om Lisa, "kanske lekt i ladan", "flickan kan ha levt i några dagar" m.m. Är sånt man aldrig kommer att glömma att hon sagt, eller det hon ljög om pappan/MP.
Det ger en jävligt bitter eftersmak. Om man själv känner så, hur ska Lisas familj, MP, polisen, NFC m.fl då känna?
Ja, rättssäkerhet handlar om att man ska kunna känna tillit och trygghet för de som jobbar inom rättsväsendet. Handlar om ett stort ansvar de fått, som inte skall missbrukas.
Rönnbäck har som advokat i detta mål fått ett stort ansvar av samhället.
STORT ansvar, STOR ersättning.
Ansvaret och uppdraget har hon missbrukat å det grövsta.
2016-02-15, 17:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Att grundmotivet är sexuellt och gärningen sadistisk, det är det jag ser i det här. Folk verkar ha svårt att begripa att det är ett sexuellt motiv p.g.a att ingen penetrering skett.
Ja, till och med Långström kommenterade att folk som inte tar sig utanför boxen kommer ha svårt att fatta vad det rör sig om. Hazelwood, Douglas (och Ressler) är FBIs främsta profilerare och jag återkommer till Rader i sammanhanget som inte penetrerade ett av sina offer:
Citat:
" Hazelwood sensed something else. “This guy is a sexual sadist,” he said. “He’s sexually inadequate, but he will have relationships with women. To a sexual sadist, the act of sex isn’t important. What is important are the acts and activities leading up to the sexual act. That’s why we haven’t seen any penetration of his victims.
Rader fann det erotiskt via tanken:
Citat:
Something about being wrapped up tight in all those strips of cloth, feeling the pressure of all those bindings, just seemed so wonderful. All he had to do was think about it for just a few seconds, and he’d get an erection.
Rader själv om fantasierna:
Citat:
When I wake up each morning that’s when the fantasies start—that was when they were always the most powerful and uncontrollable. Paula [Rader’s wife] always got up before me and I’d lay in bed thinking about all that stuff."

"The fantasy is better than the crime, because in my fantasies, everything was always under control. I played the director and the lead actor. Like I told you before, it’s just like watching a movie. I see myself committing the crime, doing all the things I did in real life, only without all the headache or frustration. Because in real life things never quite turned out the way I wanted them to, the way I expected. My victims always seemed to react in ways I didn’t plan.”
http://www.cardozaplayer.com/article_details.php?cid=106&contentType=1&typeSub= 0
2016-02-15, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Är det möjligt att hantera tejp utan handskar utan att avsätta fingeravtryck?

Klurig fråga 😏

Men någon måste ju ha gjort det. Alternativt torkat bort fingeravtryck.
2016-02-15, 17:57
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Låt oss för omväxlingens skull arbeta oss bakåt: (Min fetade numrering)

1 - Klassiskt "facit-i-handen"-argument. NB i upplaga 9-10 juni sådär känner inte till vad vi nu känner till. Han är en lågutbildad diversearbetare som förmodligen har en vag aning om DNA - inte mer. Kroppen är inte hittad och han kan leva i den trygga - men som vi vet nu falska - förvissningen att han inte har lämnat några spår.

NB ska alltså knappt haft någon koll på DNA och hur sådana spår uppstår. Hur går det ihop med att bilen var helt ren från spår efter offret? Här antas ju att han agerat som en professionell mördare av de som tror att han är skyldig.

Citat:
Då har jag inte ens kommit in på argument mot flyktteorin rent allmänt som du väljer att inte bemöta. Har du glömt bort dom (fast du citerade inlägget)? Här är det igen: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Jag svarade på ett inlägg som inte var riktat till mig och valde ut ett par punkter som jag tyckte var värda att bemöta. Det var ju NB själv som nämnde möjligheten att fly till Ryssland i förhöret så helt oupplyst verkar han inte vara. Han hade inte behövt erkänna mordet för att få med sig IB, det hade räckt att hitta på någon historia som hon köpte. Hon verkar ju ha stort förtroende för honom med tanke på att hon inte övergivit honom trots att han dömts för mord i två instanser.

Citat:
2 - Jag sa inledningsvis. Men det här var så snyggt att man nästan kunde tro det var en fälla från min sida. Vilket det inte var. För om det är något nervositeten rimmar illa med så är det väl en oskyldig NB?

Inser du inte din egen kullerbytta? NB flyr inte (påstår du) för han har inget att frukta - han vet att han är oskyldig. Men han är ändå jävligt nervös för att bli anklagad för mordet och åka dit?

Nej, det är inget konstigt att han var nervös. Man kan vara rädd för att bli misstänkt och åka dit fastän man inte har begått något brott. Om vi ponerar att han är oskyldig så var det så klart ändå olustigt för honom att brottet tycktes ha ägt rum på hans arbetsplats, där det fanns spår efter honom (kanske erinrade han sig spruten på väggen), samma eftermiddag/kväll som han varit ute ensam och rört sig i närheten av ladan. Morgonen efter försvinnandet fick han veta att de andra i grannskapet inte hade blivit väckta på natten och tolkade det som att man misstänkte honom och hans familj för att de var utlänningar. Sedan blev det förhör och topsning. Han kom på att han glömt sin tröja inne i ladan och utifrån vad brodern sagt i förhör så verkar han ha bekymrat sig över detta och spekulerat kring sekundär överföring. Det är lätt att förstå att han var orolig.

Inledningsvis är i så fall fram till måndag förmiddag när ladan spärras av, det är då NB börjar oroa sig.

Citat:
3 - Nej, kroppen är inte säkert gömd. Men återigen, det ser VI nu MED FACIT I HAND. NB har inledningsvis ingen aning om vart det här ska leda. Han kan inte föreställa sig det enorma sökpådraget, allraminst att det efter några dagar ska befinna sig flera kilometer bort från caféet och ladan och leta i en övergiven arbetsbod som ingen människa av det relativt lilla antal som rör sig på Martorps Gård har anledning att besöka.

Han kunde inte veta det innan mordet men efter någon dag kunde han själv bevittna det stora sökpådraget, och då borde han också ha förstått att det bara var en tidsfråga innan kroppen skulle hittas. I det läget är det rimligt att han börjat fundera på att fly om han var skyldig.

Citat:
Hur han tänker kan vi inte veta, men jag har föreslagit flera tänkbara alternativ som till skillnad från din psykoanalys av honom har den fördelen att de stämmer med fakta i målet och inte kräver att alla vittnen har tagit fel och att poliser och rättsläkare endera varit enormt inkompetent oförsiktiga och klantiga eller rentav korrumperade och grovt brottsliga. Mest troligt är att gömstället är en panikåtgärd (Jag tror nämligen inte att mordet är så detaljplanerat och planlagt som en del andra i tråden). Sen har han antingen drabbats av handlingsförlamning (inte särskilt osannolikt) eller insett efter några dagar att det inte är säkert att flytta kroppen/inte vågat göra det.

Ett av alternativen som du har föreslagit, att byssjan var tänkt som tillfällig förvaringsplats, skulle jag säga motsägs av hur kroppen var inpressad i skåpet och krävde stor möda för att få ut. Det har jag skrivit om tidigare. Att det bara var en panikåtgärd utan någon egentlig tanke bakom bedömer jag i så fall som mer rimligt även om man kan tycka att han lika gärna kunde ha lämnat kroppen i ladan om han inte hade för avsikt att begrava den.

Citat:
4 - Vilka omständigheter (som inte är ren, spekulativ psykoanalys av en människa vars psyke du i själva verket vet mycket lite om) menar du talar MOT att han är gärningsmannen?

Några omständigheter som jag anser talar emot att NB är skyldig utöver mina psykologiska bedömningar:
*Personen som Lisa talar med under fickringningen som enligt mina och flera andras tidsberäkningar måste vara mördaren är svensktalande. Att NB skulle ha försökt staka sig fram på svenska när han bemästrar engelska mycket bättre kan jag inte se någon anledning till.
*Signalementet på den person som vittnet Janne R ser komma ut från ladan uppskattningsvis strax före fickringningen stämmer inte överens med NB:s utseende.
*Inga spår i bilen.
*Ingen trovärdig vittnesbevisning. Dessutom stämmer inte de iakttagelser som åklagaren förlitar sig på med den väg NB måste ha kört om det var han som slängde ut tillhörigheterna.
*Den svarta SUV:en och dess förare har inte identifierats och skulle kunna ha med mordet att göra. Där finns en tänkbar alternativ gärningsman.
*Nu utgår jag från att du gör en annan bedömning av IB:s vittnesmål men som jag ser det talar mycket för att hon är uppriktig när hon säger sig ha sett NB hemma vid 18.45-19.00 och därmed blir tidsfönstret för litet för att han ska ha hunnit med hela proceduren.
*När NB förhördes av polisen på måndagen så undersöktes han och det konstaterades att han inte hade några skador på underarmar eller hals. Eftersom bevisningen innehåller blodspår kan man tycka att det borde finnas någon synlig skada på NB om det uppstått blodvite under hans kamp med LH.

Citat:
När det gäller DNA-fynd så kan du väl helt enkelt i lugn och ro räkna upp samtliga som inkluderar NB:s eget och fruns och redovisa vilka alternativa förklaringar du har till hur de har kommit till som exkluderar direkt kontakt mellan den dömde mördaren och Lisa.

Olika tänkbara förklaringar till DNA-spåren:
*Mördaren kan ha tagit med blöta handskar på en torkad blodfläck från NB och strax därefter gripit tag i LH:s kläder.
*Mördaren kan ha släpat en något nerblött LH på golvet över en torkad blodfläck från NB.
*Det har också spekulerats i att blodbesudlingarna eventuellt inte kommer från NB utan att det är LH:s blod med NB:s DNA ovanpå. Detta kan inte jag bedöma men i så fall kan det ha räckt med att det fanns rikligt med DNA från NB i utrymmena där LH dödades, vilket är naturligt eftersom det var hans arbetsplats.
*Rättsläkaren som först undersökte litauerna och strax därefter LH kan ha överfört DNA.
*Slarv i hanteringen av offrets kläder och den misstänktes prover.
*Avsiktlig plantering av mördaren för att vilseleda polisen och själv klara sig undan.
*Och slutligen din favoritteori, någon polisman som utgått från att NB var skyldig kan ha planterat blod för att hjälpa rättvisan på traven och stärka bevisläget.

Och vad tycker du talar för NB som gärningsman bortsett från DNA-spåren?
2016-02-15, 17:58
Medlem
ReedMes avatar
Hur lång tid gissar ni att det tar för Hurtig och hans expertteam att pussla ihop PT? Det finna väl ingen tidsgräns för det här, antar jag?

Ska bli intressant att se vad hans forensiker kommer fram till. Hur dom ska försöka kullkasta DNA-bevisningen. Dom får nog kämpa hårt för att inte göra bort sig.
2016-02-15, 18:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Hur lång tid gissar ni att det tar för Hurtig och hans expertteam att pussla ihop PT? Det finna väl ingen tidsgräns för det här, antar jag?

Ska bli intressant att se vad hans forensiker kommer fram till. Hur dom ska försöka kullkasta DNA-bevisningen. Dom får nog kämpa hårt för att inte göra bort sig.
Ansökan om PT ska vara inne om tre veckor, om han inte får uppskov.
2016-02-15, 18:04
Bannlyst
Citat:
Härligt, en tråd om detta "fenomen" som skribenten beskrev som "skitsnack" från mig

Då får man ju allt hoppas att vederbörande inte är kriminellt lagd. Inte ett spår skulle det alltså bli av hen menar du. DNA är svårt att avsätta och fingeravtryck har hen inga.

NB hade väl inga problem med att lämna fingeravtryck hos polis då han greps?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in