Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Låt oss för omväxlingens skull arbeta oss bakåt: (Min fetade numrering)
1 - Klassiskt "facit-i-handen"-argument. NB i upplaga 9-10 juni sådär känner inte till vad vi nu känner till. Han är en lågutbildad diversearbetare som förmodligen har en vag aning om DNA - inte mer. Kroppen är inte hittad och han kan leva i den trygga - men som vi vet nu falska - förvissningen att han inte har lämnat några spår.
NB ska alltså knappt haft någon koll på DNA och hur sådana spår uppstår. Hur går det ihop med att bilen var helt ren från spår efter offret? Här antas ju att han agerat som en professionell mördare av de som tror att han är skyldig.
Citat:
Då har jag inte ens kommit in på argument mot flyktteorin rent allmänt som du väljer att inte bemöta. Har du glömt bort dom (fast du citerade inlägget)? Här är det igen:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Jag svarade på ett inlägg som inte var riktat till mig och valde ut ett par punkter som jag tyckte var värda att bemöta. Det var ju NB själv som nämnde möjligheten att fly till Ryssland i förhöret så helt oupplyst verkar han inte vara. Han hade inte behövt erkänna mordet för att få med sig IB, det hade räckt att hitta på någon historia som hon köpte. Hon verkar ju ha stort förtroende för honom med tanke på att hon inte övergivit honom trots att han dömts för mord i två instanser.
Citat:
2 - Jag sa inledningsvis. Men det här var så snyggt att man nästan kunde tro det var en fälla från min sida. Vilket det inte var. För om det är något nervositeten rimmar illa med så är det väl en oskyldig NB?
Inser du inte din egen kullerbytta? NB flyr inte (påstår du) för han har inget att frukta - han vet att han är oskyldig. Men han är ändå jävligt nervös för att bli anklagad för mordet och åka dit?
Nej, det är inget konstigt att han var nervös. Man kan vara rädd för att bli misstänkt och åka dit fastän man inte har begått något brott. Om vi ponerar att han är oskyldig så var det så klart ändå olustigt för honom att brottet tycktes ha ägt rum på hans arbetsplats, där det fanns spår efter honom (kanske erinrade han sig spruten på väggen), samma eftermiddag/kväll som han varit ute ensam och rört sig i närheten av ladan. Morgonen efter försvinnandet fick han veta att de andra i grannskapet inte hade blivit väckta på natten och tolkade det som att man misstänkte honom och hans familj för att de var utlänningar. Sedan blev det förhör och topsning. Han kom på att han glömt sin tröja inne i ladan och utifrån vad brodern sagt i förhör så verkar han ha bekymrat sig över detta och spekulerat kring sekundär överföring. Det är lätt att förstå att han var orolig.
Inledningsvis är i så fall fram till måndag förmiddag när ladan spärras av, det är då NB börjar oroa sig.
Citat:
3 - Nej, kroppen är inte säkert gömd. Men återigen, det ser VI nu MED FACIT I HAND. NB har inledningsvis ingen aning om vart det här ska leda. Han kan inte föreställa sig det enorma sökpådraget, allraminst att det efter några dagar ska befinna sig flera kilometer bort från caféet och ladan och leta i en övergiven arbetsbod som ingen människa av det relativt lilla antal som rör sig på Martorps Gård har anledning att besöka.
Han kunde inte veta det innan mordet men efter någon dag kunde han själv bevittna det stora sökpådraget, och då borde han också ha förstått att det bara var en tidsfråga innan kroppen skulle hittas. I det läget är det rimligt att han börjat fundera på att fly om han var skyldig.
Citat:
Hur han tänker kan vi inte veta, men jag har föreslagit flera tänkbara alternativ som till skillnad från din psykoanalys av honom har den fördelen att de stämmer med fakta i målet och inte kräver att alla vittnen har tagit fel och att poliser och rättsläkare endera varit enormt inkompetent oförsiktiga och klantiga eller rentav korrumperade och grovt brottsliga. Mest troligt är att gömstället är en panikåtgärd (Jag tror nämligen inte att mordet är så detaljplanerat och planlagt som en del andra i tråden). Sen har han antingen drabbats av handlingsförlamning (inte särskilt osannolikt) eller insett efter några dagar att det inte är säkert att flytta kroppen/inte vågat göra det.
Ett av alternativen som du har föreslagit, att byssjan var tänkt som tillfällig förvaringsplats, skulle jag säga motsägs av hur kroppen var inpressad i skåpet och krävde stor möda för att få ut. Det har jag skrivit om tidigare. Att det bara var en panikåtgärd utan någon egentlig tanke bakom bedömer jag i så fall som mer rimligt även om man kan tycka att han lika gärna kunde ha lämnat kroppen i ladan om han inte hade för avsikt att begrava den.
Citat:
4 - Vilka omständigheter (som inte är ren, spekulativ psykoanalys av en människa vars psyke du i själva verket vet mycket lite om) menar du talar MOT att han är gärningsmannen?
Några omständigheter som jag anser talar emot att NB är skyldig utöver mina psykologiska bedömningar:
*Personen som Lisa talar med under fickringningen som enligt mina och flera andras tidsberäkningar måste vara mördaren är svensktalande. Att NB skulle ha försökt staka sig fram på svenska när han bemästrar engelska mycket bättre kan jag inte se någon anledning till.
*Signalementet på den person som vittnet Janne R ser komma ut från ladan uppskattningsvis strax före fickringningen stämmer inte överens med NB:s utseende.
*Inga spår i bilen.
*Ingen trovärdig vittnesbevisning. Dessutom stämmer inte de iakttagelser som åklagaren förlitar sig på med den väg NB måste ha kört om det var han som slängde ut tillhörigheterna.
*Den svarta SUV:en och dess förare har inte identifierats och skulle kunna ha med mordet att göra. Där finns en tänkbar alternativ gärningsman.
*Nu utgår jag från att du gör en annan bedömning av IB:s vittnesmål men som jag ser det talar mycket för att hon är uppriktig när hon säger sig ha sett NB hemma vid 18.45-19.00 och därmed blir tidsfönstret för litet för att han ska ha hunnit med hela proceduren.
*När NB förhördes av polisen på måndagen så undersöktes han och det konstaterades att han inte hade några skador på underarmar eller hals. Eftersom bevisningen innehåller blodspår kan man tycka att det borde finnas någon synlig skada på NB om det uppstått blodvite under hans kamp med LH.
Citat:
När det gäller DNA-fynd så kan du väl helt enkelt i lugn och ro räkna upp samtliga som inkluderar NB:s eget och fruns och redovisa vilka alternativa förklaringar du har till hur de har kommit till som exkluderar direkt kontakt mellan den dömde mördaren och Lisa.
Olika tänkbara förklaringar till DNA-spåren:
*Mördaren kan ha tagit med blöta handskar på en torkad blodfläck från NB och strax därefter gripit tag i LH:s kläder.
*Mördaren kan ha släpat en något nerblött LH på golvet över en torkad blodfläck från NB.
*Det har också spekulerats i att blodbesudlingarna eventuellt inte kommer från NB utan att det är LH:s blod med NB:s DNA ovanpå. Detta kan inte jag bedöma men i så fall kan det ha räckt med att det fanns rikligt med DNA från NB i utrymmena där LH dödades, vilket är naturligt eftersom det var hans arbetsplats.
*Rättsläkaren som först undersökte litauerna och strax därefter LH kan ha överfört DNA.
*Slarv i hanteringen av offrets kläder och den misstänktes prover.
*Avsiktlig plantering av mördaren för att vilseleda polisen och själv klara sig undan.
*Och slutligen din favoritteori, någon polisman som utgått från att NB var skyldig kan ha planterat blod för att hjälpa rättvisan på traven och stärka bevisläget.
Och vad tycker du talar för NB som gärningsman bortsett från DNA-spåren?