2016-02-15, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Du tar här upp precis det jag tänkt på och även själv tagit upp några gånger (men fick bara mothugg till svar) och det är att det måste väl vara advokatens ansvar att ge en REALISTISK bild till klienten av läget? Att från början ha förklarat tyngden i den tekniska bevisningen och att en förklaring behövs? Eller, har hon kört sitt konspirations/planterings-race för honom och fått honom att tro att det räcker så? Vilselett den klient hon företräder alltså? Nog för att hon varit hutlöst respektlös mot alla inblandade, MP, polisen, åklagaren, NFC, offret Lisa, Lisas pappa etc men har hon också visat sin yrkeskår, rätten och klient så lite respekt att hon förvanskat bevisläget och hans situation så?
Nerijus hade ju varit körd vilken advokat han än haft men det hela hade fått en bättre inramning om han hade haft en seriösare, mer sansad och respektfull advokat som inte förtalat folk till höger och vänster och istället haft en röd tråd i försvaret. Han är ju redan fälld av enig TR & HR, bevisningen går inte att göra något åt, med rätta. Men Rönnbäck borde det gå att göra något åt, så ingen mer klient eller anhörig till offer behöver drabbas, inte heller Tingsrätt eller Hovrätt bör behöva utsättas för människan igen. Advokatsamfundet, vad kan de göra? Måste någon anmälan på henne komma in? Borde finnas en liten kö på folk hon förtalat i så fall. Och mitt i allt detta Nerijus, vad förstår han och vad förstod han av all teknisk bevisning och det "tema" hon körde i sitt försvar, d.v.s inget tema alls utan anklaga så många andra som möjligt och att förtala både polis och tekniker, vad av allt detta ville han?

Nero hade varit körd med en annan advokat också om man tror på att det fanns en möjlighet att få honom frikänd.

Det kanske inte handlar om Nero. Det är inte honom, Du och jag bryr oss om när vi påtalar att han fick ett undermåligt och felaktigt försvar. Det handlar om hur en advokat kan komma undan med vad som helst och inkassera en miljon kronor, en sak ingen annan yrkesgrupp som säljer tjänster kommer undan med.

En rättsstat har rättegångar och en procedur som alla, som deltar ska känna till. Inom ramar man ska förhålla sig inom. Det är lång utbildning och yrkeserfarenhet som minimikrav innan man får kalla sig advokat, åklagare eller domare.

Vi talar om rättssäkerhet, och då tror folk i denna tråd att rättssäkerhet är att släppa mördare lösa, för att en idiot säger att det saknas bevis, eller påstår att det är fel gärningsman. Utan att belägga dessa påstående med ett uns av bevis eller sunt förnuft.

För mig är rättssäkerhet främst trygghet och tillit till att de som jobbar inom rättsväsendet sköter sig. Det ska finnas en förutsägbarhet i vad som är brottsligt, och ett skydd för medborgarna. När ett brottmål av detta slag slutar med så mycket cirkus som detta blir jag frågandes än en gång till vad i helvete är det som pågår!

Hur kan man komma undan med att tillvita andra personer detta brott och kränka oskyldiga, plåga anhöriga och sörjande människor? Det är att minska ner gärningens allvar när det är en advokat som begår gärningarna kommer undan med detta. Det blir ju extra märkligt att hon dumpar klienten på en kollega.

Alla de människor som blivit utsatta för Neros ondska har dömts till evig sorg. Med tillägg har de blivit utsatta för en rättegång som inte ger ett avslut. En plågsam tillställning, där advokaten visade förakt för oss alla.

En rättegång handlar inte bara om brottslingen. Det handlar faktiskt mer om oss, och hur vi förhåller oss till brott, och upprätthåller ett civiliserat samhälle. Det går inte att resonera som att Nero ändå är skyldig, eftersom då blir rättegångar redundanta. Bara den omständigheten att media i Litauen kan se fel på advokatens framträdande, som fick passera i en svensk rättegång, borde leda till eftertanke och åtgärder.

Hurtig borde veta hur brister i formalia och legalitet skadat Assange, men där fick han så att han teg av Rheinfeldt själv! Det är inte lätt att vara för rättssäkerhet och sedan ta konsekvensen av att driva en sak när verkligheten hinner i kapp, och fakta ska framföras mot kollegor och de man är beroende av.
2016-02-15, 15:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
... Så ja, jag tror att tejpen i detta fall är en del av den fantasi han förverkligade och den symboliserar makt, kontroll och förnedring av offret.

Då fungerar VI tydligen väldigt olika. Jag får inga som helst sexuella fantasier av tejp. Inte så att du tagit för starkt intryck av de noveller som Grandioso ständigt ägnar sig åt att lägga ut här på sidan?
2016-02-15, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Då fungerar VI tydligen väldigt olika. Jag får inga som helst sexuella fantasier av tejp. Inte så att du tagit för starkt intryck av de noveller som Grandioso ständigt ägnar sig åt att lägga ut här på sidan?

Jag får inte heller några sexuella fantasier av tejp, men
det kan ju va så enkelt att det talar starkt till vår fördel, om du förstår
vad jag menar
2016-02-15, 15:18
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Vem snackar skit? Inte jag i alla fall.

https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/

Edit: såg att en annan redan postat infon.
Ok, jag kände inte till de nya reglerna och jag har inte haft anledning att ansöka om nytt pass efter 2009. Men du har fortfarande fel om byggjobbare och släta fingertoppar. Inte ens de som jobbar med kalk och cementbruk som är starkt frätande har släta fingertoppar och tunga lyft sliter absolut inte på fingertopparna, det är skitsnack.
2016-02-15, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Ok, jag kände inte till de nya reglerna och jag har inte haft anledning att ansöka om nytt pass efter 2009. Men du har fortfarande fel om byggjobbare och släta fingertoppar. Inte ens de som jobbar med kalk och cementbruk som är starkt frätande har släta fingertoppar och tunga lyft sliter absolut inte på fingertopparna, det är skitsnack.
Jag är murare, till o från är mina fingertoppar släta! Oftast när man murar tegel. Hade faktist lite problem senast bag skulle fixa pass!
2016-02-15, 15:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Tre meter silvertejp och över hals och ansikte?
Nej, jag tror inte att tejpen sattes på för att tysta henne, då hade han enkelt kunnat öppna hennes käkar och tryckt in tejp istället, eller tejpat för bara munnen, silvertejp är väldigt kraftig tejp som sitter stenhårt. Varför linda tre meter runt hals och huvud för att tysta, det låter som en opraktisk handling med tanke på att han var hantverkare och praktiskt lagd. Sen tror jag inte ens hon hade möjlighet att skrika, hon blev övermannad snabbt, han kan bakifrån ha tagit fast grepp över hennes överarmar/bröstkorg med sin vänstra arm och hållit på samma vis från höger sida, med sin högra arm och hållit en kniv mot hennes strupe. Vem vågar skrika då?
Sen kom strypsnaran på och hon avsvimmade successivt. Är också ganska vanligt att offer blir "paralyserade av skräck" och blir helt passiva.
Så ja, jag tror att tejpen i detta fall är en del av den fantasi han förverkligade och den symboliserar makt, kontroll och förnedring av offret.
Diskussionerna är fascinerande i sig - några bortförklarar att det är sexuellt motiv, några andra anser att det är sexuellt men inte sadistiskt.
Vem snurrar 3 meter tejp runt skallen på ett offer som ska tystas? Det "normala" är att binda händer och dra en remsa över mun. Förekommer vid rån och kidnappning.
Undrar vad det är tänkt att handla om som sexuellt motiv... En våldtäktsman som drar tre meter tejp runt offret och hänger det?

Läser en bok om Rader (av FBI-agenten Douglas) och hur han kartlades (profilering) under många år och intressant nog så pentererade han inte nåt av offren - varav de yngre flickorna ville han hänga. Förutom Josie som han hängde i källaren partiellt avklädd och som han njöt och glodde på hennes dödskamp - så hade han samma dröm om Shirley som överlevde. Hans egna ord:
Citat:
" the Vain’s Kids. They were very lucky; a phone call save them. I was going to tape the boys and put plastics bag over there head like I did Joseph, and Shirley. And then hang the girl. God-oh God what a beautiful sexual relief that would been. Josephine,when I hung her really turn me on; her pleading for mercy then the rope took whole, she helpless; staring at me with wide terror fill eyes the rope getting tighter-tighter.
Rader var pissed off på polisen som misstänkte andra personer och skickade dem detaljerad info om offren och brottsplatsen.
Garrote: Rough hemp rope 1/4 dia., noose with four or five turns.
Death: Strangulation once, hung."
2016-02-15, 15:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Hahahahaha - vilken kommentar..
Jag tror nog de flesta inte går igång på silvertejp runt huvudet på andra - men nu mördar de heller inte som Nerijus gjort.
2016-02-15, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du får gärna tycka det är bra att jag inte upplever att jag bör syssla med att ta fram en total diagnos på Nerijus, men jag får inflika att jag värderar inte andras slutsatser eller motsägelser till slutsatser heller. Jag brukar hålla mig på min egna bas, och det inbegriper inte sådana analyser på djupet, att ens värdera öppet.

Men jag reagerade på detta du skrev ( #121040 ):

... så vi kan stoppa där, och skippa den övriga spridningen i mitt svar. Samt viktigast av allt; Skippa innebörden av Sadism, för dels är jag rätt ointresserad, dels har jag redan läst ditt och andras inlägg/åsikter/argument/neutralitet om just sadism.

Hade du valt att avsluta ditt inlägg här hade ditt citat fått en viss kontenta. Tyvärr väljer du att fortsätta vilket resulterar i att restrerande text ( som jag lagt i spoiler ) tar bort hela stommen i ditt inlägg, även första stycket tappar sin innebörd som jag dock väljer att bemöta Det blir alltså endast motsägelser av allt då du inte klarar av att stoppa utan tar om alltsammans på nytt. Vad du tycker, vad du funderar på att jag tycker om sadism o s v trots att du är ointresserad

Jag tar det en sista gång. Jag går inte in i den debatt du försöker locka fram. Jag känner mig helt nöjd med HR,s dom. Skälen tilltalar mig. Man ”syggar” till TR,s dom helt enkelt. Man gör en bedömning på brottets karaktär och utifrån det formas skälen, NB som person tas inte i beaktande. Man nämner dock att han är en god hantverkare och omgivningen (i Sverige) endast har gott att säga om honom som person. Desto djupare valde man inte att gå, helt rätt alltså av HR. Summa summarum sexuellt motiv räcker alldeles väl. Att tråden sedan vill utveckla detta på ingenting står er ( dig ) fritt att göra men jag avstår. Jag föreslår att du tar debatten om sadism med andra villiga skribenter hädanefter. Jag känner att det är dags att lämna. Det finns inget mer att säga då jag är fullkomligt nöjd med HR,s skäl och är helt övertygad om att fallet är över.

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Bonus, men en annan diskussion

Jag avslutar dock vänligt och hjälper dig lite med att finna svar.

IR var ute efter att eventuellt få till ett tidsbestämt straff åt NB, inte svårare svar än så. Hur vanligt som helst av både försvar och åklagare att ta till detta. Skillnaden på åklagare och försvar är att åklagaren brukar hinta om en RPU i början av ett fall, försvaret kommer i slutet. Varför det brukar vara så kan du säkert lista ut själv. . .
Senast redigerad av LKVN 2016-02-15 kl. 15:50.
2016-02-15, 15:39
Bannlyst
Citat:
Men skärp dig för helvete.
Pinsamt att du fortsätter tjafsa. Jag har inte fel i det jag påstår. Jag tog upp att jag vet att förmågan att avsätta fingeravtryck kan försvinna för jag har en kompis som har det så med sina händer/fingertoppar. Om du har gjort en egen undersökning nu på dina arbetskamraters fingrar, så kul för dig!
Det ändrar ingenting i det jag skrev om min kompis och vad polisen sa till honom när det inte blev några fingeravtryck när han skulle fixa pass.
2016-02-15, 15:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SR P4 Skaraborg: Nu i P4: Spaningsledare om utredningen i fallet Lisa Holm
Citat:
Lars Johansson är chef för polisens enhet för grova brott. Det var han som ledde den polisiära utredningen kring mordet på Lisa Holm. Nu berättar han i P4 Skaraborg om arbetet med utredningen av mordet som berört så många.
2016-02-15, 15:51
Medlem
Citat:
Men skärp dig för helvete.
Pinsamt att du fortsätter tjafsa. Jag har inte fel i det jag påstår. Jag tog upp att jag vet att förmågan att avsätta fingeravtryck kan försvinna för jag har en kompis som har det så med sina händer/fingertoppar. Om du har gjort en egen undersökning nu på dina arbetskamraters fingrar, så kul för dig!
Det ändrar ingenting i det jag skrev om min kompis och vad polisen sa till honom när det inte blev några fingeravtryck när han skulle fixa pass.

Ett par inlägg upp vittnar murare #Ssvenne om blanka fingeravtryck och problem gällande pass.
2016-02-15, 16:15
Medlem
Citat:

Det finns så klart, en tråd om detta ämne också.

(FB) Skulle skaffa ett nytt pass - mina fingeravtryck var omöjliga att registrera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in