2016-02-15, 13:48
  #121237
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Men hur menar du då? Att HD skulle döma mot ny fakta? HD måste väl döma på det underlag de har och Hovrätt på sitt underlag.

Om åtalad ex. städat upp efter någon för honom okänd person kan väl en sån berättelse kullkasta allt vad som kommit fram hittills och då ska väl HD också ta hänsyn till just det.
En sån berättelse måste kunna styrkas med konkret bevisning annars är den av noll och
intet värde. Hur skulle det se ut om man kunde komma dragande med vad skit som helst
och ingenting bär upp det man anför?
Nån jävla ordning får det väl lov att vara med saker och ting.
Det är bara att inse: herr balt är så körd som han kan bli. Inte en chans har han att få
en ny rättegång.
Han borde ha gett slaget förlorat nu och istället för att fortsätta tramsa och ödsla andras
tid och pengar inrätta sig efter vad som gäller för hans vidkommande: en herrans massa
år bakom lås och bom, ja, kanske rentav inlåsning för all framtid.

Den här specielle busen ska inga av kvinnligt kön behöva frukta mera.
Han kommer inte åt någon mer nu. Det räcker med Lisa och eventuella andra offer
som råkat ut för honom.
2016-02-15, 13:51
  #121238
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har det framkommit några uppgifter om NB har gjort
någon militärtjänst?

I så fall har jag missat det.

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/08/25/varnplikten-ar-tillbaka-i-litauen-hard-konkurrens-om-platserna

Verkar som att allmän värnplikt är tillbaka i Litauen efter att ha haft uppehåll i sju år. Så NB kan ha gjort värnplikt. Inget som har framkommit iaf.
2016-02-15, 13:52
  #121239
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Finns Nerijus Bilevicius fingeravtryck i Nerijus Bilevicius bil?
Finns Nerijus Bilevicius Fingeravtryck någonstans på något föremål i utredningen, i FUP?
-Jag fick inga träffar nu när jag snabbsökte igenom FUP på Fingeravtryck från honom.
Är det möjligt att hantera tejp utan handskar utan att avsätta fingeravtryck?
2016-02-15, 14:00
  #121240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/08/25/varnplikten-ar-tillbaka-i-litauen-hard-konkurrens-om-platserna

Verkar som att allmän värnplikt är tillbaka i Litauen efter att ha haft uppehåll i sju år. Så NB kan ha gjort värnplikt. Inget som har framkommit iaf.

Finns inte något i personutredningen.
Han drog till England 2005, ca:24 år gammal.

Allmänna värnplikten avskaffades 2008.

Det borde han hunnit med, om det inte sket sig vid eventuell mönstring.
2016-02-15, 14:08
  #121241
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Folk som har tunga jobb, kroppsarbetare som byggjobbare o.dyl, kan ibland inte avsätta fingeravtryck då de slitit så på sina händer, så fingertopparna är "blankslitna". Speciallt om man har tungt arbete och inte använder handskar jämt. Men, om så vore fallet med Nerijus så borde det framkommit i FUP.
Du har fel. Det krävs mer än hårt arbete för att nöta bort fingeravtryck. Tungt arbete sliter på ryggen och lederna, inte på fingertopparna.
2016-02-15, 14:12
  #121242
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är ingen grund för resning att man vill ha ytterligare en granskning. För att ytterligare granskning ska bli en resningsgrund måste en färdig utredning presenteras som styrker allt det man anför som resningsgrund.

Jag tror inte Hurtig kan komma med en förklaring till Neros DNA på brottsoffret, som skulle ge prövningstillstånd eller ny rättegång i lägre instans. Det finns ingen annan förklaring än den som hovrätten kom fram till. Allt som har med bevisningen att göra är kört. Jag tror inte på att en domstol i något fall skulle se gärningen som mindre allvarlig efter att man kommit fram till i hovrättsdomen, att mordet liknade en avrättning. Det är ju bevisat genom obduktionen.

Sen så tror jag att det blir ett tankefel att tro att medhjälp eller ytterligare gärningsman skulle ge något Nero har nytta av. Jag tycker faktiskt att alla som deltar i ett mord som detta ska spärras in på livstid! Jag tror också att folk flest och domstolarna delar min uppfattning!

Men trots det hemska mordet, måste man se till att en gärningsman som Nero får en rättvis rättegång. Därför är formalia den enda möjlighet som återstår om advokaterna önskar sig en ny rättegång. Det är just efterspelet med att Rönnbäck dumpar sin klient på Hurtig som visar att det är så här det inte får gå till! Och dravlet med "nya ögon" när hon vet att det är kört!

Det är ett vilseledande av klienten som visar på att Nero inte förstått allvaret, och inte haft en möjlighet att förstå att han har en förklaringsbörda. Som advokat borde Rönnbäck ha insett direkt att dessa bevis kommer ge livstid, och därmed slutat tramsa. Det är så illa skött försvar att till och med media i Litauen fattat hur det kan gå till i en svensk domstol när det tolereras att folk inte sköter sina jobb.
Du tar här upp precis det jag tänkt på och även själv tagit upp några gånger (men fick bara mothugg till svar) och det är att det måste väl vara advokatens ansvar att ge en REALISTISK bild till klienten av läget? Att från början ha förklarat tyngden i den tekniska bevisningen och att en förklaring behövs? Eller, har hon kört sitt konspirations/planterings-race för honom och fått honom att tro att det räcker så? Vilselett den klient hon företräder alltså? Nog för att hon varit hutlöst respektlös mot alla inblandade, MP, polisen, åklagaren, NFC, offret Lisa, Lisas pappa etc men har hon också visat sin yrkeskår, rätten och klient så lite respekt att hon förvanskat bevisläget och hans situation så?
Nerijus hade ju varit körd vilken advokat han än haft men det hela hade fått en bättre inramning om han hade haft en seriösare, mer sansad och respektfull advokat som inte förtalat folk till höger och vänster och istället haft en röd tråd i försvaret. Han är ju redan fälld av enig TR & HR, bevisningen går inte att göra något åt, med rätta. Men Rönnbäck borde det gå att göra något åt, så ingen mer klient eller anhörig till offer behöver drabbas, inte heller Tingsrätt eller Hovrätt bör behöva utsättas för människan igen. Advokatsamfundet, vad kan de göra? Måste någon anmälan på henne komma in? Borde finnas en liten kö på folk hon förtalat i så fall. Och mitt i allt detta Nerijus, vad förstår han och vad förstod han av all teknisk bevisning och det "tema" hon körde i sitt försvar, d.v.s inget tema alls utan anklaga så många andra som möjligt och att förtala både polis och tekniker, vad av allt detta ville han?
2016-02-15, 14:17
  #121243
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Du har fel. Det krävs mer än hårt arbete för att nöta bort fingeravtryck. Tungt arbete sliter på ryggen och lederna, inte på fingertopparna.
Du har fel. Jag skulle inte påstå något som jag inte hade grund för, som du.
Jag har en kompis som är byggjobbare som saknar förmågan att avsätta fingeravtryck.
Han märkte det när han skulle fixa pass. Var en polis som förklarade för honom att det finns kroppsarbetare som nöter bort sina fingeravtryck, är inte vanligt men det förekommer just i tunga arbeten.
2016-02-15, 14:22
  #121244
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Riktigt, är en symbol för kontroll, makt och och den totala förnedringen.

Du tror inte att BO,s skrik skulle kunnat get GM någon form av problem om det inte på något sätt har förhindrats? Eller ser du även det som en symbolhandling?
2016-02-15, 14:34
  #121245
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zascha
Du har fel. Jag skulle inte påstå något som jag inte hade grund för, som du.
Jag har en kompis som är byggjobbare som saknar förmågan att avsätta fingeravtryck.
Han märkte det när han skulle fixa pass. Var en polis som förklarade för honom att det finns kroppsarbetare som nöter bort sina fingeravtryck, är inte vanligt men det förekommer just i tunga arbeten.
Det är precis vad du gör (det fetade) stup i kvarten. Jag har jobbat i byggsvängen i över 50 år och känner många byggjobbare. Ingen av dem har släta fingertoppar vad jag vet. Sen när måste man lämna fingeravtryck då man ansöker om pass? Jag har aldrig gjort det, varken då jag var statslös och hade svensk främlingspass eller senare då jag blev svensk medborgare. Sluta snacka skit.
2016-02-15, 14:42
  #121246
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det är precis vad du gör (det fetade) stup i kvarten. Jag har jobbat i byggsvängen i över 50 år och känner många byggjobbare. Ingen av dem har släta fingertoppar vad jag vet. Sen när måste man lämna fingeravtryck då man ansöker om pass? Jag har aldrig gjort det, varken då jag var statslös och hade svensk främlingspass eller senare då jag blev svensk medborgare. Sluta snacka skit.
Från 29 juni 2009.
Polisen: Du ska lämna fingeravtryck till ditt pass
Citat:
Nu ska alla ha fingeravtryck i passet.
Om du har ett pass utan fingeravtryck
behöver du inte skaffa ett nytt pass
förrän ditt pass blir för gammalt.
2016-02-15, 14:53
  #121247
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du tror inte att BO,s skrik skulle kunnat get GM någon form av problem om det inte på något sätt har förhindrats? Eller ser du även det som en symbolhandling?
Tre meter silvertejp och över hals och ansikte?
Nej, jag tror inte att tejpen sattes på för att tysta henne, då hade han enkelt kunnat öppna hennes käkar och tryckt in tejp istället, eller tejpat för bara munnen, silvertejp är väldigt kraftig tejp som sitter stenhårt. Varför linda tre meter runt hals och huvud för att tysta, det låter som en opraktisk handling med tanke på att han var hantverkare och praktiskt lagd. Sen tror jag inte ens hon hade möjlighet att skrika, hon blev övermannad snabbt, han kan bakifrån ha tagit fast grepp över hennes överarmar/bröstkorg med sin vänstra arm och hållit på samma vis från höger sida, med sin högra arm och hållit en kniv mot hennes strupe. Vem vågar skrika då?
Sen kom strypsnaran på och hon avsvimmade successivt. Är också ganska vanligt att offer blir "paralyserade av skräck" och blir helt passiva.
Så ja, jag tror att tejpen i detta fall är en del av den fantasi han förverkligade och den symboliserar makt, kontroll och förnedring av offret.
2016-02-15, 15:00
  #121248
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det är precis vad du gör (det fetade) stup i kvarten. Jag har jobbat i byggsvängen i över 50 år och känner många byggjobbare. Ingen av dem har släta fingertoppar vad jag vet. Sen när måste man lämna fingeravtryck då man ansöker om pass? Jag har aldrig gjort det, varken då jag var statslös och hade svensk främlingspass eller senare då jag blev svensk medborgare. Sluta snacka skit.
Vem snackar skit? Inte jag i alla fall.
Citat:
På passexpeditionen
Ansökan sker elektroniskt vid ansökningstillfället.
1. Avgiften betalas.
2. Du legitimerar dig med godkänd id-handling.
3. Ett digitalt foto tas av passhandläggaren på passexpeditionen.
4. Fingeravtryck för passet tas genom att du får placera dina pekfingrar på en speciell läsplatta som skannar av fingeravtrycken. Vid skador på pekfingrarna skannas ett av dina andra fingrar.
https://polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/

Edit: såg att en annan redan postat infon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in