2016-02-14, 20:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
4Att NB inte förberedde sig att lämna landet är inte särskilt betydelsefullt för sig men tillsammans med andra omständigheter talar det emot att han är den verklige gärningsmannen. Att DNA:t måste vara planterat för det vet jag ingen som har sagt. Det är en möjlighet men det finns andra mindre spektakulära tänkbara förklaringar till hur NB:s DNA kan ha hamnat där det gjort utan att han haft med mordet att göra.

3 Säkert gömd var ju knappast kroppen. Det är förvånansvärt att den inte hittades tidigare. Innan kriminalteknikern fann den hade redan två personer kikat in i byssjan men av någon anledning inte kollat igenom den. Efter en tid hade liklukten blivit så påtaglig att nästa person som kom dit garanterat hade känt den och fattat att kroppen fanns där. Dessutom låg hjälm och jacka fullt synliga i närheten så det är svårt att tänka sig att NB skulle ha känt sig trygg med placeringen om han var gärningsmannen.

2Att NB skulle ha intalat sig att allt var lugnt och att han inte skulle åka dit rimmar illa med den nervositet han uppvisat under veckan efter försvinnandet.

1 Efter topsningen borde han ha insett att han låg riktigt illa till och att det var bäst att lämna Sverige medan det ännu var möjligt.

Men läser du ens vad man skriver? Det går ju att tvivla på saken eftersom argument inte bemöts, istället upprepas bara samma påståenden igen.

Låt oss för omväxlingens skull arbeta oss bakåt: (Min fetade numrering)

1 - Klassiskt "facit-i-handen"-argument. NB i upplaga 9-10 juni sådär känner inte till vad vi nu känner till. Han är en lågutbildad diversearbetare som förmodligen har en vag aning om DNA - inte mer. Kroppen är inte hittad och han kan leva i den trygga - men som vi vet nu falska - förvissningen att han inte har lämnat några spår.

Då har jag inte ens kommit in på argument mot flyktteorin rent allmänt som du väljer att inte bemöta. Har du glömt bort dom (fast du citerade inlägget)? Här är det igen: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

2 - Jag sa inledningsvis. Men det här var så snyggt att man nästan kunde tro det var en fälla från min sida. Vilket det inte var. För om det är något nervositeten rimmar illa med så är det väl en oskyldig NB?

Inser du inte din egen kullerbytta? NB flyr inte (påstår du) för han har inget att frukta - han vet att han är oskyldig. Men han är ändå jävligt nervös för att bli anklagad för mordet och åka dit?

3 - Nej, kroppen är inte säkert gömd. Men återigen, det ser VI nu MED FACIT I HAND. NB har inledningsvis ingen aning om vart det här ska leda. Han kan inte föreställa sig det enorma sökpådraget, allraminst att det efter några dagar ska befinna sig flera kilometer bort från caféet och ladan och leta i en övergiven arbetsbod som ingen människa av det relativt lilla antal som rör sig på Martorps Gård har anledning att besöka. Hur han tänker kan vi inte veta, men jag har föreslagit flera tänkbara alternativ som till skillnad från din psykoanalys av honom har den fördelen att de stämmer med fakta i målet och inte kräver att alla vittnen har tagit fel och att poliser och rättsläkare endera varit enormt inkompetent oförsiktiga och klantiga eller rentav korrumperade och grovt brottsliga. Mest troligt är att gömstället är en panikåtgärd (Jag tror nämligen inte att mordet är så detaljplanerat och planlagt som en del andra i tråden). Sen har han antingen drabbats av handlingsförlamning (inte särskilt osannolikt) eller insett efter några dagar att det inte är säkert att flytta kroppen/inte vågat göra det.

Så jävla lätt att hitta kroppen var det ju inte heller. Även polisens tekniker såg den först när de öppnade skåpet.

4 - Vilka omständigheter (som inte är ren, spekulativ psykoanalys av en människa vars psyke du i själva verket vet mycket lite om) menar du talar MOT att han är gärningsmannen?

När det gäller DNA-fynd så kan du väl helt enkelt i lugn och ro räkna upp samtliga som inkluderar NB:s eget och fruns och redovisa vilka alternativa förklaringar du har till hur de har kommit till som exkluderar direkt kontakt mellan den dömde mördaren och Lisa.
2016-02-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Där är resning, inte PT, aktuellt.

Det va tidsaspekten jag pekade på.

"Hur lång tid har Hurtig på sig".
2016-02-14, 20:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det va tidsaspekten jag pekade på.

"Hur lång tid har Hurtig på sig".
Han har tre veckor och en dag på sig till överklagandet ska vara inlämnat, om han inte får uppskov. Men sen ska rättegången komma igång rätt snart.

Fel. Beslut om PT kan ta månader.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-02-14 kl. 20:42.
2016-02-14, 20:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Det handlar inte bara om att ha färdigheter som man kan förlita sig på. Spänningssökare går igång på själva riskmomentet eftersom de har hög stresstolerans och behöver extrema upplevelser för att känna sig stimulerade. Mördaren kan om han har en sådan läggning ha upplevt situationen som lustfylld snarare än stressande oavsett om det var första gången eller inte.

Men det är en ren spekulation och inte något bevis i någon riktning för någon mördare. Det kan gälla NB också - du vet ingenting om mannens psyke som tyder på att han inte skulle kunna ha den personligheten. Kom ihåg Niklas Lindgren! Kom ihåg Långströms forskning. En betydande minoritet av sexualbrottslingar lever ordnade liv med arbete och familj.

Sen finns det naturligtvis en mängd andra problem med ditt resonemang och det är svårt att låta bli att undra över om du inte ser dom (då är du dum på riktigt) eller helt enkelt duckar för dom för att du har låst dig vid hypotesen att den dömde mördaren måste vara oskyldig.

Om du postulerar en okänd mördare som lyckats segla helt under radarn så är det ju väldigt märkligt allting. Omständigheterna tyder INTE på att Lisa var något planerat och i långt i förväg utvalt offer - kan vi vara överens om det åtminstone? Alla kända sexualförbrytare och andra märkliga individer i närområdet har kollats upp - ingen av dem har befunnits vara intressant för utredningen. Din postulerade mördare måste därför endera vara en sexualförbrytare som råkar vara på genomresa i området (I varje fall bor han så långt bort att han inte fastnar i polisens notvarp), får syn på Lisa, överfaller henne, dödar henne och sen fraktar kroppen (varför?) till en övergiven byssja på en lantgård några kilometer bort. Innan han försvinner spårlöst. Eller så måste han vara en man i närområdet som ingen misstänker, eftersom han är en skötsam person med ordnat liv.

Ser du kullerbyttan? Du tror inte på NB för att han var en skötsam jobbare (även om det finns rapporter som tyder på att hans skötsamhet inte är sådär väldigt perfekt). Men då löser du ju ingenting genom att tänka dig en annan person i närheten som har precis samma (ytliga) egenskaper!

Det du gör här är i själva verket exakt samma klassiska argumentationsfel som kreationister gör med sitt "irreducible complexity": Något så invecklat kan inte ha uppstått genom en okontrollerad process som styrs av slumphändelser menar de - det måste finnas en designer. Men vem designade i så fall designern? (Som ju själv måste vara väldigt komplex för att kunna formge levande organismer). Det enda de har gjort är att flytta frågan utanför den kända spelplanen. Man har inte besvarat den och än mindre har man levererat någon bättre förklaring. Tvärtom.

Men det blir värre ändå. Det räcker nämligen inte med din okände mördare (som inte lämnat några spår) för att få ihop ditt pussel. Du måste först anta att Adriana mötte en helt annan man dagen innan - fast hon pekade ut din lille baltelalt och fast han bevisligen befann sig alldeles i närheten. Som det konstaterades häromdan: Han måste bokstavligen ha kört förbi platsen där det hände. Sen måste du anta att flera andra vittnen misstagit sig och sett fel. Du måste förklara bort klädtvätten, du måste förklara bort "Var inte dum"-uppmaningen. Du måste förklara bort nervositeten och kringstrykandet på Martorp. Du måste förklara bort att mordet "råkade" ske bara några meter från en plats där Nerijus brukade runka och "nyligen" hade skitit på golvet. Du måste förklara bort "maskletandet"

Och om du lyckas med det: Om du på allvar hävdar att alla dessa saker som tycks bilda ett mönster bara är märkliga tillfälligheter och felaktiga observationer - då står ändå DNA-bevisningen kvar. Eftersom det inte går med några argument som skulle hålla i en svensk rättssal (frågan är - begriper du detta???) så tvingas du konstruera hypotetiska antaganden som saknar minsta lille yttepyttelilla indicium som talar för att de skulle kunna vara sanna. Färska blodpölar från hantverkaren som "råkar" vara i ladan just där mordet sker. En osannolikt inkompetent rättsläkare som inte tvättar händerna, utan pillar omkring på offret och avsätter balt-DNA på flera ställen (Dessutom också just i besudlingar där även offrets DNA "råkar" finnas). Och räcker inte det så smäller du till med trumfkortet: Kriminella kriminaltekniker som planterar bevis för att "sätta dit" en stackars oskyldig man.

Allt det här måste vara sant samtidigt - annars rasar ditt korthus ihop.

Skulle du vilja estimera sannolikheten för att någon skulle kunna ha en så gigantisk otur som stackars Nerijus haft enligt dig?
2016-02-14, 21:04
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Bra att du avstår att värdera en fetichm. Blir aldrig bra det serru.

Nu blir jag liksom tagen på sängen här.

Med tanke på ditt spridda svar skulle jag kunna välja att citera eller PM:a vad som, du tar liksom upp allt och lite till. Men det du egentligen vill ha svar på är varför jag inte tror detta är en sadist. En sexualsadist.

Det blir svårt det för mig, jättesvårt. Jag kan min psykologi och tycker ofta det psykologiska begreppet missbrukas i vardagen i denna tråd o s v. och då ber du mig missbruka öppet. Jag måste tyvärr avstå. Så du kan på så vis känna vinst. Om det nu ens var en tävlan.

Vad jag däremot kan säga är att all info du får, antingen via nekrofili eller sadism, är ungefär av samman inkompetens. Man bygger ett pussel med två bitar fastän pusslet har tusen bitar.

Jag har inte ens fyra bitar. Inte du heller. Blottat kön och blottade bröst har vi. Så där följer jag skälen som HR gav. Inte mycket det gällande motivbilden. Samma gäller mitt svar., inte mycket det heller. Skyll dig själv du, "svarar inte på PM " står det i signaturen. Den glidningen halkar jag vidare på

Kramar tillbaka.

Du får gärna tycka det är bra att jag inte upplever att jag bör syssla med att ta fram en total diagnos på Nerijus, men jag får inflika att jag värderar inte andras slutsatser eller motsägelser till slutsatser heller. Jag brukar hålla mig på min egna bas, och det inbegriper inte sådana analyser på djupet, att ens värdera öppet.

Men jag reagerade på detta du skrev ( #121040 ):
Citat:
Sexuellt motiv trodde HR, personligen hade jag önskar "förtecken"

... så vi kan stoppa där, och skippa den övriga spridningen i mitt svar. Samt viktigast av allt; Skippa innebörden av Sadism, för dels är jag rätt ointresserad, dels har jag redan läst ditt och andras inlägg/åsikter/argument/neutralitet om just sadism.

Jag undrar helt enkelt varför du inte känner att motivet var sexuellt? Ett svar kräver inget missbruk från dig heller, då detta är ett diskussionsforum mer än ett informationsforum, så du kanske kan halka långsamt?
Respekterar dock givetvis om du inte vill förödmjuka din profession till någon grad.

Jag är nämligen av min bestämda uppfattning att motivet Nerijus hade, var sexuellt, och att det är allt som rört sig i hans skalle (vidare begriper jag att det går att gräva djupare i skallen..), kanske rent av plågat och följt honom som ett svart moln genom vuxen ålder?
Jag sitter på en rad argument till varför jag känner mig säker på att motivet är vad HR präntat, men med min egna värdering av ytterligheter. Ytterligheter som jag granskat genom min egna fd profession, och som ringar in sexualmotiv mer än något annat upptänkligt motiv. Möjligtvis att jag är beredd att putta in en gnutta hat i motivbild..

Blottat kön och bröst nämner du själv, och vidare har vi en del beteenderelaterat som tex Adriana-händelsen och att Nerijus använt ett visst rum till att tillfredsställa sig själv i, och där är jag övertygad om att bägge skett genom tidigare händelser. Både Lisa och Adriana är hans egna fru´s fullständiga motsats utseendemässigt. Jag har även personligen fått ett första utlåtande (genom delad fallfakta/ej åsiktsbaserat) från en utomlands-kriminalprofessor som i stort anser att Nerijus helt säkert försökt sig på kvinnor tidigare. Kan motivera min övertygelse, men det blir overkill kanske?

Bonus, men en annan diskussion
Senast redigerad av rotesau 2016-02-14 kl. 21:11.
2016-02-14, 21:48
Medlem
Citat:
Jag rättade mitt inlägg.
Nu hänger jag inte med. Hur lång tid har NB/Hurtig på sig tills ansökan om PT i HD senast ska vara inlämnad ?
2016-02-14, 21:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Nu hänger jag inte med. Hur lång tid har NB/Hurtig på sig tills ansökan om PT i HD senast ska vara inlämnad ?
Ansökan om PT ska komma in med överklagandet om tre veckor i morgon. Därefter kan HD ta tid på sig med beslut.
2016-02-14, 21:59
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Ja, fast det går att dra en påse över huvudet, eller
man kan tejpa fast påsen över ansiktet, man kan
skära ner offret sedan skyla med påse, eller
det måste funnits nån kartongbit, nåt klädesplagg som var lös (jackan).
Just att tejpa är en symbolhandling.

Polisen verkar gilla symbolhandlingar.

Citat:
Ursprungligen postat av FUP S. 892
Bilens registreringsskyltar hade tejpats med silvertejp för att anonymisera denna under bärgningen.

Citat:
Ursprungligen postat av FUP S. 907
Man hade sedan satt silvertejp över bilens registreringsskyltar för att massmedias representanter som fanns i närheten inte skulle se vilket regnummer bilen hade och att de inte skulle se att det var en utlandsregistrerad bil.
2016-02-14, 22:00
Medlem
Citat:
Ansökan om PT ska komma in med överklagandet om tre veckor i morgon. Därefter kan HD ta tid på sig med beslut.
Ursäkta tjatet, men kan HD behöva särskilt lång tid ? Eller beror det på hur avancerad Hurtigs framställan är ?

Nu passar jag på at fortbilda mig: Kan det i ett fall som HD tar upp bli aktuellt med ytterligare utredning, kan åklagaren vilja komplettera utredningen beroende på försvarets framställan och skulle han få det ?
2016-02-14, 22:00
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Dum är ju ett relativt begrepp men kan väl kopplas samman med brist på självinsikt och på sikt framstår väl personen som riktigt korkad vid dåraktigt försvar av egna dumheter såsom åsikter, beteende etc.

I radiointervjun får hon följdfrågan på sitt påstående om att NB läst mediakritiken om henne:

" Det du har lagt fram då till exempel i dina slutanföranden, har dom ordvalen du har gjort eller det du pekat på, skulle det ha uppfattats annorlunda om en känd manlig advokat hade lagt fram det - är det så du menar?

- Ja absolut, absolut. En känd manlig advokat hade blivit uppmärksammad på ett betydligt mer positivt sätt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6367881

Att det snarare handlar om hur hon sa saker och vad hon hon pekade på verkar hon inte ha koll på - dvs inte att hon är kvinna. Hon är pinsam när hon skyller på kön istället för att ta till sig att kritiken är påtalad för att hon är kass som advokat.

Hon har väl fått brev från likasinnade, finns många att välja på. Tycker jag känner igen detta nånstans ifrån? Precis som ordvalet i pläderingen
2016-02-14, 22:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ursäkta tjatet, men kan HD behöva särskilt lång tid ? Eller beror det på hur avancerad Hurtigs framställan är ?

Nu passar jag på at fortbilda mig: Kan det i ett fall som HD tar upp bli aktuellt med ytterligare utredning, kan åklagaren vilja komplettera utredningen beroende på försvarets framställan och skulle han få det ?
Naturligtvis kan det ta olika tid beroende på hur komplicerat ärendet är. Mål där någon är häktad prioriteras. Det kan bli fler utredningar från båda parter.
2016-02-14, 22:11
Medlem
PantherEs avatar
Citat:

I HR-domen står det på sidan 27/82 i PDF-en så här:

Citat:
HUR MAN ÖVERKLAGAR; se bilaga D.
Överklagande senast den 7 mars 2016.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in