Citat:
4Att NB inte förberedde sig att lämna landet är inte särskilt betydelsefullt för sig men tillsammans med andra omständigheter talar det emot att han är den verklige gärningsmannen. Att DNA:t måste vara planterat för det vet jag ingen som har sagt. Det är en möjlighet men det finns andra mindre spektakulära tänkbara förklaringar till hur NB:s DNA kan ha hamnat där det gjort utan att han haft med mordet att göra.
3 Säkert gömd var ju knappast kroppen. Det är förvånansvärt att den inte hittades tidigare. Innan kriminalteknikern fann den hade redan två personer kikat in i byssjan men av någon anledning inte kollat igenom den. Efter en tid hade liklukten blivit så påtaglig att nästa person som kom dit garanterat hade känt den och fattat att kroppen fanns där. Dessutom låg hjälm och jacka fullt synliga i närheten så det är svårt att tänka sig att NB skulle ha känt sig trygg med placeringen om han var gärningsmannen.
2Att NB skulle ha intalat sig att allt var lugnt och att han inte skulle åka dit rimmar illa med den nervositet han uppvisat under veckan efter försvinnandet.
1 Efter topsningen borde han ha insett att han låg riktigt illa till och att det var bäst att lämna Sverige medan det ännu var möjligt.
3 Säkert gömd var ju knappast kroppen. Det är förvånansvärt att den inte hittades tidigare. Innan kriminalteknikern fann den hade redan två personer kikat in i byssjan men av någon anledning inte kollat igenom den. Efter en tid hade liklukten blivit så påtaglig att nästa person som kom dit garanterat hade känt den och fattat att kroppen fanns där. Dessutom låg hjälm och jacka fullt synliga i närheten så det är svårt att tänka sig att NB skulle ha känt sig trygg med placeringen om han var gärningsmannen.
2Att NB skulle ha intalat sig att allt var lugnt och att han inte skulle åka dit rimmar illa med den nervositet han uppvisat under veckan efter försvinnandet.
1 Efter topsningen borde han ha insett att han låg riktigt illa till och att det var bäst att lämna Sverige medan det ännu var möjligt.
Men läser du ens vad man skriver? Det går ju att tvivla på saken eftersom argument inte bemöts, istället upprepas bara samma påståenden igen.
Låt oss för omväxlingens skull arbeta oss bakåt: (Min fetade numrering)
1 - Klassiskt "facit-i-handen"-argument. NB i upplaga 9-10 juni sådär känner inte till vad vi nu känner till. Han är en lågutbildad diversearbetare som förmodligen har en vag aning om DNA - inte mer. Kroppen är inte hittad och han kan leva i den trygga - men som vi vet nu falska - förvissningen att han inte har lämnat några spår.
Då har jag inte ens kommit in på argument mot flyktteorin rent allmänt som du väljer att inte bemöta. Har du glömt bort dom (fast du citerade inlägget)? Här är det igen: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2 - Jag sa inledningsvis. Men det här var så snyggt att man nästan kunde tro det var en fälla från min sida. Vilket det inte var. För om det är något nervositeten rimmar illa med så är det väl en oskyldig NB?
Inser du inte din egen kullerbytta? NB flyr inte (påstår du) för han har inget att frukta - han vet att han är oskyldig. Men han är ändå jävligt nervös för att bli anklagad för mordet och åka dit?
3 - Nej, kroppen är inte säkert gömd. Men återigen, det ser VI nu MED FACIT I HAND. NB har inledningsvis ingen aning om vart det här ska leda. Han kan inte föreställa sig det enorma sökpådraget, allraminst att det efter några dagar ska befinna sig flera kilometer bort från caféet och ladan och leta i en övergiven arbetsbod som ingen människa av det relativt lilla antal som rör sig på Martorps Gård har anledning att besöka. Hur han tänker kan vi inte veta, men jag har föreslagit flera tänkbara alternativ som till skillnad från din psykoanalys av honom har den fördelen att de stämmer med fakta i målet och inte kräver att alla vittnen har tagit fel och att poliser och rättsläkare endera varit enormt inkompetent oförsiktiga och klantiga eller rentav korrumperade och grovt brottsliga. Mest troligt är att gömstället är en panikåtgärd (Jag tror nämligen inte att mordet är så detaljplanerat och planlagt som en del andra i tråden). Sen har han antingen drabbats av handlingsförlamning (inte särskilt osannolikt) eller insett efter några dagar att det inte är säkert att flytta kroppen/inte vågat göra det.
Så jävla lätt att hitta kroppen var det ju inte heller. Även polisens tekniker såg den först när de öppnade skåpet.
4 - Vilka omständigheter (som inte är ren, spekulativ psykoanalys av en människa vars psyke du i själva verket vet mycket lite om) menar du talar MOT att han är gärningsmannen?
När det gäller DNA-fynd så kan du väl helt enkelt i lugn och ro räkna upp samtliga som inkluderar NB:s eget och fruns och redovisa vilka alternativa förklaringar du har till hur de har kommit till som exkluderar direkt kontakt mellan den dömde mördaren och Lisa.

Precis som ordvalet i pläderingen