2016-02-15, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Sträcka långsamt blir en långdragen död om NB hissade upp henne lite i taget från t.ex. knästående eller sittande på en stol. Hon var väl inte tejpad över näsan, får luft den vägen så länge det inte snörpts åt hårt i halsen, min gissning.

Både mun och näsa enligt uppgift.
Man vill inte uppge det som dödsorsak dock.
2016-02-15, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Vad som är avgörande i detta mål tycker jag är vad som krävs för fällande livstidsdom för mord.

Man ska då fråga sig hur noggrann utredning som måste göras och av vem.

Var börjar domstols skyldigheter och var slutar de?

Det är inte en advokats skyldigheter som är det centrala tycker jag.

Jag tycker det är olika från fall till fall. Jag tycker faktiskt att det enda som återstår att diskutera om själva processen är advokatens roll. Det är för mig självklart att Nero ska dömas till livstid efter att det är bevisat att han begått denna fasansfulla gärning, ett mord för nöjes skull på en ung flicka han inget hade med att göra.

Det finns inget som säger att man måste göra en utredning! Det finns inget heller som förbjuder att man har ett särintresse att beblanda sig med de vidrigaste av brottslingar, och se till deras väl och ve.

Det är upp till någon att ha ett intresse och vilja att jobba för en sak. Att det finns folk som nu jobbar för Nero, betyder inte att det kommer ge något om det inte finns något att angripa som är fel. Då det inte finns brister i bevisningen så är det bara själva proceduren man kan angripa, om man vågar, vilket jag inte tror Hurtig kommer göra.

Det jag tycker är osmakligt, är att när man vet att det är kört för en person, som Nero, så gör folk det de tror sig komma undan med! I detta fall Neros egen advokat.

Det jag ser som fel i denna sak är att advokaten visade sig oskicklig redan när hon överklagade häktningsbeslutet till HD. Sen pratade advokaten med media om sin oskyldige klient som aldrig träffat eller ens sett Lisa. Innan hon sett vad åklagaren hade att komma med. Det var efter det som hon förlorade alla möjligheter att prestera ett försvar.

Det som också är konstigt är att målet inte inleddes med att advokaten yrkade på RPU. Med tanke på detta sällsynta och udda brott så borde man veta vem den åtalade är. Nu har vi bara hans egna ord och hans idiotiske arbetsgivare AJ olika utsagor på vilken trevlig och arbetsam prick Nero är.

Det som också är märkligt, är att tingsrätten och senare hovrätten godkände "bevis" utan bevistema. Att inte detta trams avvisades av domstolen, eller att det inte blev förelägganden om att ange bevistema och fråga vad i helvete denna pajasadvokat vill styrka, var ett bottennapp.

Det jag ser är ett tänjande på gränserna när advokater som Borgström och Rönnbäck skyller bristande försvar, och dåliga jobb på klienten, och blir rika när de tror att det inte spelar roll. Då bryr jag mig. För då har de visat på bristande etik, och det ska inte få förekomma oavsett vilken usling till klient de tagit skamgrepp på.
2016-02-15, 12:31
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det som också är konstigt är att målet inte inleddes med att advokaten yrkade på RPU. Med tanke på detta sällsynta och udda brott så borde man veta vem den åtalade är. Nu har vi bara hans egna ord och hans idiotiske arbetsgivare AJ olika utsagor på vilken trevlig och arbetsam prick Nero är.
Min fetning.

Jag håller med dig.
Det måste väl ändå vara lite av århundradets miss?
2016-02-15, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Min fetning.

Jag håller med dig.

Klienten kanske vägrade gå med på RPU, då kan inte advokaten göra annat än att följa klientens önskemål.
2016-02-15, 12:45
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men det är en ren spekulation och inte något bevis i någon riktning för någon mördare. Det kan gälla NB också - du vet ingenting om mannens psyke som tyder på att han inte skulle kunna ha den personligheten. Kom ihåg Niklas Lindgren! Kom ihåg Långströms forskning. En betydande minoritet av sexualbrottslingar lever ordnade liv med arbete och familj.

Varför ta upp det om det inte finns något som tyder på det? Det är ett väldigt omvänt sätt att se på det. Bara för inget tyder på det så betyder det inte att det inte är så. Omvänt. Det brukliga är att man drar slutsatser utifrån att saker tyder på något.

Citat:
Om du postulerar en okänd mördare som lyckats segla helt under radarn så är det ju väldigt märkligt allting. Omständigheterna tyder INTE på att Lisa var något planerat och i långt i förväg utvalt offer - kan vi vara överens om det åtminstone?

Med resonemanget ovan blir det svårt att veta när saker som inte tyder på en sak egentligen tyder på det i alla fall.

Citat:
Alla kända sexualförbrytare och andra märkliga individer i närområdet har kollats upp - ingen av dem har befunnits vara intressant för utredningen.

Är detta ett påstående för din argumentation eller har du obestridliga fakta att så gjorts? Jag finner mycket som inte tycks kontrollerat eller uppföljt. Om du bara antar det utifrån att det borde gjorts så faller ju ditt resonemang platt.

Citat:
Din postulerade mördare måste därför endera vara en sexualförbrytare som råkar vara på genomresa i området (I varje fall bor han så långt bort att han inte fastnar i polisens notvarp),

Du verkar ha en hög tilltro att inga misstag eller förbiseenden skett. Var finns allt material om alla gästarbetare på kinekulle? Eller alla andra som bor i länet? Att man måste bo inom en kilometers radie för att känna till ett område är väldigt förenklat.

Citat:
får syn på Lisa, överfaller henne, dödar henne och sen fraktar kroppen (varför?) till en övergiven byssja på en lantgård några kilometer bort. Innan han försvinner spårlöst.

Här antar du igen att alla tänkbara spår funnits och att polis och utredare arbetat helt felfritt. I ett scenario (eller hypotes) där de inte gjort det faller argumentet.

Citat:
Eller så måste han vara en man i närområdet som ingen misstänker, eftersom han är en skötsam person med ordnat liv.

Som sagt. Man kan känna till områden långt ifrån där man bor.

Citat:
Ser du kullerbyttan?

Nej.

Citat:
Du tror inte på NB för att han var en skötsam jobbare (även om det finns rapporter som tyder på att hans skötsamhet inte är sådär väldigt perfekt). Men då löser du ju ingenting genom att tänka dig en annan person i närheten som har precis samma (ytliga) egenskaper!

Det stämmer, men det är ju du som gör den kullerbyttan. The Miracle har inte uttryckt den åsikten vad jag sett. Jag följer dock inte tråden så noggrant längre.

Citat:
Det du gör här är i själva verket exakt samma klassiska argumentationsfel som kreationister gör med sitt "irreducible complexity": Något så invecklat kan inte ha uppstått genom en okontrollerad process som styrs av slumphändelser menar de - det måste finnas en designer. Men vem designade i så fall designern? (Som ju själv måste vara väldigt komplex för att kunna formge levande organismer). Det enda de har gjort är att flytta frågan utanför den kända spelplanen. Man har inte besvarat den och än mindre har man levererat någon bättre förklaring. Tvärtom.

Jag förstår att du själv ser en poäng i ditt resonemang men jag ser snarare kreationismens mekanismer i ditt och dina gelikars tänk. Det man inte kan förklara fyller man i och hittar på istället. Man frammanar en sexualsadist för det skall passa in även om inget tyder på det. Att det inte tyder på det är i sig ett bevis för så är fallet. Omvänt och dumt. Lite som kreationisterna menar att guds hand varit där och petat för att få till det. Vetenskapligt sätt att se det är att lämna luckorna och fortsätta hitta bevis som stöder hypotesen/teorin. Det är även att se saker som falsifierar och kastar omkull hypotesen.

Citat:
Men det blir värre ändå. Det räcker nämligen inte med din okände mördare (som inte lämnat några spår) för att få ihop ditt pussel.

Här blir det svårt igen att få ihop logiken att bara för något inte tyder på en sak utesluter inte att det inte förhåller sig så.

Citat:
Du måste först anta att Adriana mötte en helt annan man dagen innan - fast hon pekade ut din lille baltelalt och fast han bevisligen befann sig alldeles i närheten. Som det konstaterades häromdan: Han måste bokstavligen ha kört förbi platsen där det hände.

Ja detta är ett ganska osannolikt sammanträffande, men inte helt otroligt då en stor mängd turister och gästarbetare rör sig i området. Jämför tex Smögen eller andra små samhällen på sommaren. Där väller sommargästerna in under sommaren. Att tå och prata med en norrman medan en annan norrman går förbi är mer regel än undantag.

Citat:
Sen måste du anta att flera andra vittnen misstagit sig och sett fel.

Andra? Är det bilvittnena? Det finns de som bestämt hävdar att det är fel dag. Det finns de som hävdar att de lika gärna kunde ha varit AB de sett.

Citat:
Du måste förklara bort klädtvätten,

Att tvätta är inte brottsligt. Det är ett väldigt svagt indicium.

Citat:
du måste förklara bort "Var inte dum"-uppmaningen.

Kommentaren kom väl från en person som kunnat suttit lika hårt i klistret om det visat sig att DNA hittats på mer ställen än på en kasserad tejpbit?

Citat:
Du måste förklara bort nervositeten och kringstrykandet på Martorp.

De som jobbat närmast NB hävdar ju att han varit precis som vanligt. Det finns dock ett par vittnen som tycks likna krösamaja kvar i FUP. Annars är det väl mest AB som man får att insinuera det.

Citat:
Du måste förklara bort att mordet "råkade" ske bara några meter från en plats där Nerijus brukade runka och "nyligen" hade skitit på golvet. Du måste förklara bort "maskletandet"

Åter igen så har detta egentligen inge

Citat:
Och om du lyckas med det: Om du på allvar hävdar att alla dessa saker som tycks bilda ett mönster bara är märkliga tillfälligheter och felaktiga observationer - då står ändå DNA-bevisningen kvar.

Ja och det är uppenbart att utan den så faller allt. AB är ju fri med ungefär samma alibi men med fler indikationer på skuld.

Citat:
Eftersom det inte går med några argument som skulle hålla i en svensk rättssal (frågan är - begriper du detta???) så tvingas du konstruera hypotetiska antaganden som saknar minsta lille yttepyttelilla indicium som talar för att de skulle kunna vara sanna.

Här tappar jag bort dig. Vilka argument håller inte? De du just anfört eller att The Miracle inte tycker det stämmer? Är det detta h*n försöker säga? Att det borde hålla i en rättssal?

Citat:
Färska blodpölar från hantverkaren som "råkar" vara i ladan just där mordet sker.

Är det en argumentationsteknik att inte ta till sig fakta att blod inte kan åldersbestämmas? Du förstår det faktumet? Att blod kan återfuktas så att det ser färskt ut är möjligt. Speciellt i ett utrymme där det finns vatten. Det är ett faktum att just detta finns just i den lada där mordet sägs ha utförts.

Citat:
En osannolikt inkompetent rättsläkare som inte tvättar händerna, utan pillar omkring på offret och avsätter balt-DNA på flera ställen (Dessutom också just i besudlingar där även offrets DNA "råkar" finnas).

Åter igen en argumentnationsteknik där du låtsas (för du är väl inte dum?) att det aldrig inträffat eller aldrig skulle kunna hända. Att vara så övermodig och så huvudlös är just ett sätt som gör att misstag sker.

Citat:
Och räcker inte det så smäller du till med trumfkortet: Kriminella kriminaltekniker som planterar bevis för att "sätta dit" en stackars oskyldig man.

Jag har inte hört att kriminalteknikerna skulle ha planterat något. Var finns den teorin? Att tänka sig att en kontrollerande fader vill kontrollera utredningen mha alla kontakter denne har för att sätta dit den som han är övertygad är skyldig är tex inte svårt att tänka sig. Det är heller inte svårt att tänka sig att många som yttrar sig i denna tråd gladeligen hade kommit honom till undsättning för att utföra vad helst han begärde.

Citat:
Allt det här måste vara sant samtidigt - annars rasar ditt korthus ihop.

Här blir det otydligt vad du menar igen. Är det att alla indicier måste vara osanna? Varför? Du bygger upp ett indiciescenario där det du tar upp ska peka på en sak men om du kan ta bort några av indicierna så blir indiciekedjan svagare. Du kan göra en minst lika bra indiciekedja med AB. Vi har ingen aning om vilka mer som finns eller borde finnas i materialet och som man skulle kunna pussla ihop en ganska stark indiciekedja. Du antar att polisen gjort sitt jobb och gjort detta trots att det inte finns speciellt mycket som tyder på det. Var finns indiciekedjan mot mannen som hyrde ödehuste. Han som lämnar sitt barns spyor kvar utan att torka upp, han har sexleksaker, ett kriminellt förflutet och lämnar kåken med ljusen på? Vad fanns i hans datorer? Det går nog att bygga på det om man ville. Det saknas dock DNA. DNA är allt i detta fall.

Citat:
Skulle du vilja estimera sannolikheten för att någon skulle kunna ha en så gigantisk otur som stackars Nerijus haft enligt dig?

Om du vill diskutera sannolikhet så är nog XO sugen på att ta ett varv till med dig om det.
2016-02-15, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
De tog NB:s fingeravtryck när han körde full i en oförsäkrad bil. Han uppgav då att han hette Porcius Renaldas, en kille som NB bott tillsammans med. Böterna på 450 pund skickades till kompisen.
Tack men det svarar inte på frågan vilka två olika personer som det svenska fingeravtrycket på gav träff på.
Den andre var en rattull Nerijius men den första träffen på hans fingeravtryck vem var det?

"När polisen undersökte Englandsvistelsen i samband med Lisa Holm-utredningen kom en märklig uppgift från Europol – Nerijus Bilevicius fingeravtryck gav träff på två olika personer. Den andre hade dömts för rattfylla i oktober 2006." Den förste skulle ju underförstått kunna vara han själv också, men det är inte säkert, inte heller klart varför hans fingeravtryck i så fall tagits i dokumentation tidigare. Som jag kan se det. Det är första frågan.

Finns Nerijus Bilevicius fingeravtryck i Nerijus Bilevicius bil?
Finns Nerijus Bilevicius Fingeravtryck någonstans på något föremål i utredningen, i FUP?
-Jag fick inga träffar nu när jag snabbsökte igenom FUP på Fingeravtryck från honom.
Senast redigerad av GoogleSEO 2016-02-15 kl. 13:00.
2016-02-15, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Min fetning.

Jag håller med dig.

Jo, men antingen måste han erkänna eller att han bedöms skyldig.

TR skulle kunnat skicka honom på RPU när skuldfrågan va avgjord.
2016-02-15, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Tack men det svarar inte på frågan vilka två som det svenska fingeravtrycket på Nerijus gav träff på.
Ett var en rattull Nerijius men den andra träffen på hans fingeravtryck vem var det?

"När polisen undersökte Englandsvistelsen i samband med Lisa Holm-utredningen kom en märklig uppgift från Europol – Nerijus Bilevicius fingeravtryck gav träff på två olika personer. Den andre hade dömts för rattfylla i oktober 2006." Den förste skulle ju underförstått kunna vara han själv också, men det är inte säkert, inte heller klart varför hans fingeravtryck i så fall tagits i dokumentation tidigare. Som jag kan se det. Det är första frågan.

Finns Nerijus Bilevicius Fingeravtryck någonstans på något föremål i utredningen, i FUP?
-Jag fick inga träffar nu när jag snabbsökte igenom FUP på Fingeravtryck från honom.

Mycket intressant frågeställning och beaktande.
Att man inte tänk på det.

Har du själv någon teori?
2016-02-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Jo visst finns bevis som pekar på NB delaktighet men om dessa bevis pekar på mord är en annan fråga.

Hurtig kan väl med andra ord begära att målet återförvisas till hovrätt för utförligare granskning. Han bör i det skedet även kunna lägga fram andra bevis som visar på annan handling.

Det är ingen grund för resning att man vill ha ytterligare en granskning. För att ytterligare granskning ska bli en resningsgrund måste en färdig utredning presenteras som styrker allt det man anför som resningsgrund.

Jag tror inte Hurtig kan komma med en förklaring till Neros DNA på brottsoffret, som skulle ge prövningstillstånd eller ny rättegång i lägre instans. Det finns ingen annan förklaring än den som hovrätten kom fram till. Allt som har med bevisningen att göra är kört. Jag tror inte på att en domstol i något fall skulle se gärningen som mindre allvarlig efter att man kommit fram till i hovrättsdomen, att mordet liknade en avrättning. Det är ju bevisat genom obduktionen.

Sen så tror jag att det blir ett tankefel att tro att medhjälp eller ytterligare gärningsman skulle ge något Nero har nytta av. Jag tycker faktiskt att alla som deltar i ett mord som detta ska spärras in på livstid! Jag tror också att folk flest och domstolarna delar min uppfattning!

Men trots det hemska mordet, måste man se till att en gärningsman som Nero får en rättvis rättegång. Därför är formalia den enda möjlighet som återstår om advokaterna önskar sig en ny rättegång. Det är just efterspelet med att Rönnbäck dumpar sin klient på Hurtig som visar att det är så här det inte får gå till! Och dravlet med "nya ögon" när hon vet att det är kört!

Det är ett vilseledande av klienten som visar på att Nero inte förstått allvaret, och inte haft en möjlighet att förstå att han har en förklaringsbörda. Som advokat borde Rönnbäck ha insett direkt att dessa bevis kommer ge livstid, och därmed slutat tramsa. Det är så illa skött försvar att till och med media i Litauen fattat hur det kan gå till i en svensk domstol när det tolereras att folk inte sköter sina jobb.
2016-02-15, 13:19
Medlem
Citat:
Tack men det svarar inte på frågan vilka två olika personer som det svenska fingeravtrycket på gav träff på.
Den andre var en rattull Nerijius men den första träffen på hans fingeravtryck vem var det?

Intressant med flera träffar på identitet. Att det finns två personer med DNA träff, tolkar jag som att Nero haft olika identiteter. Det är allvarliga varningsklockor.

I belysning av att advokaten inte reagerade på att det saknades en objektiv personutredning och en RPU, eller yrkade på att detta genomförs genom grundlig utredning, visar på att hon gjorde en felbedömning genom insistera på att driva att klienten är oskyldig.

Det ena ledde till det andra, och hon trasslade in sig ännu mer i omöjliga scenarier för att förklara det hon felaktigt bestämt sig för att ha som strategi. Hon påbörjade saken med att pladdra på om allt möjligt som inte hade med Nero själv att göra. Hon visste ju inte ens vem och vad hon företrädde.

När klienten blånekar, trots denna bevisning som åklagaren presenterat, sätter det en advokat på prov. Det handlar då om advokatens förklaringsbörda för klienten! Inte som Hurtig felaktigt tror att Neros förklaringsbörda kommer göra någon skillnad nu, när det är över.
2016-02-15, 13:21
Medlem
Har det framkommit några uppgifter om NB har gjort
någon militärtjänst?

I så fall har jag missat det.
2016-02-15, 13:44
Bannlyst
Citat:

Folk som har tunga jobb, kroppsarbetare som byggjobbare o.dyl, kan ibland inte avsätta fingeravtryck då de slitit så på sina händer, så fingertopparna är "blankslitna". Speciallt om man har tungt arbete och inte använder handskar jämt. Men, om så vore fallet med Nerijus så borde det framkommit i FUP.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in