Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Det jag undrade var hur dessa förklaringar är en tro (som i "tro på gud").
Jag menar inte en tro som i tro på Gud. Jag har märkt att ateister här, och nu du, hävdar att de inte tror alls... över huvud taget... inte ens på något antagande... av något slag... .(punkt!) Men ni tror att världen är beskaffad på ett visst sätt, och att detta inte har något med någon gud att göra.
När ni då hävdar att Bibeln har fel på någon punkt, hävdar ni kunskap som i objektiv form eftersom ni menar på att något finns som visar att Bibeln inte är sann. Annars hade ni inte hävdat att Bibeln var motbevisad. Detta hävdande visar på att ni tror på någon förklaring till observationer, och att denna förklaring (vad den än är) visar att Bibeln inte är sann.
Bakom ett sådant hävdande döljer sig ett sätt att tolka observation, enligt vilken man bedömer sanningshalt, en världsbild.
Citat:
Nej, som mest sannolikt, bortom rimligt tvivel.
"Mest sannolikt" och "bortom rimligt tvivel" utifrån vilken utgångspunkt? Objektiv verklighet?
Är det ett "neutralt" uttalande? Nej, det döljer sig en hel världsbild bakom ett sådant uttalande.
Du använder evolutionsscenariot på ett sätt som antyder att du ser själva evolutionsscenariot som ett absolut, något som inte kan ifrågasättas. Antagligen för att det enligt din världsbild inte finns alternativ, det är helt enkelt mest sannolikt och bortom allt rimligt tvivel...
Citat:
Jo det är det. Vad är alternativet, enligt dig
Det är givet genom världsbilden att människan delar härstamning med andra primater, att det bara är att visa på vilken väg. Det finns invändningar på flera nivåer. Det är inte bevisat! Men låt oss inte ta den diskussionen här!
Citat:
Evidensbaserad bygger på vetenskapliga metoden och slutsatser därav.
Hittepå betyder att världsbilden bygger på påhittade premisser, som "gud finns".
Slutsatser genom den vetenskapliga metoden beror på vilken världsbild man har, att världen varit relativt oförändrad given kortare tidsperioder är en grundbult... är ett antagande man utgår från när man drar dessa slutsatser.
Att det finns allvarliga invändningar kvittar eftersom det numera är koncensusbelagd sanning.
Citat:
Nej, den världsbilden bygger på att "vi" inte vet hur "allt blivit till".
vet inte hur många gånger jag påtalat detta.
Det enda ni vet är att Bibeln bortom allt rimligt tvivel inte kan vara sann! Men det är absolut inget ni tror på, nej då inte alls.... Mycket neutral uppfattning, metodologiskt fastställd, ändå av en outgrundlig anledning helt förutsättningslös...
Citat:
Halmdocka, som bygger på ovanstående felaktiga resonemang.
Nej, det är ingen halmdocka, se vad wikipedia bla skriver om metodologisk naturalism: "...bara söker förklaringar och ställer upp hypoteser i termer av naturliga orsaker." Jag förstår att man har denna gräns och varför, men rent principiellt är det likväl en påhittad gräns i förhållande till Bibelns scenario.
Citat:
Sammanfattning:
Du har en tro. Du verkar ha svårt att förstå att ateister inte har en tro.
Därför vill du att den "ateistiska världsbilden också ska vara en tro.
På så sätt kan du undvika kritik mot blint troende genom att hitta på att "vi" också tror.
Du verkar ha svårt att förstå att du faktiskt också tror bara för att din tro inte handlar om Gud, men den tro du har angående världens beskaffenhet kan därför definieras som ateistisk.
Det kvittar vad jag vill i frågan. Den ateistiska världsbilden är i sig ingen tro, det har jag upprepat skrivit. Men de som anammat en ateistisk världsbild tror på de förklaringar man ger till observation, sen har det inget med den ateistiska världsbilden i sig att göra.
Jag undviker inte kritik om ateister också inser att de tror på förklaringar om än inte Bibliskt tolkade sådana.
Jag bara tycker det är ett märkligt sätt att resonera om man har för sig att man inte tror på det man tror på. För mig har det klang av självbedrägeri. Vill bara upplysa om saken.