2016-02-14, 17:17
  #23161
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fafnesbane
"Döden är en man" av Per Lindeberg (ISBN 9789185183296). En i mitt tycke, mycket bra och seriös bok. När jag hade läst den, så var jag övertygad om att de båda läkarna inte var skyldiga till vare sig mord eller styckning av Da Costa.

Däem är en ohyggligt överskattad bok, när jag först fick höra om den så trodde jag faktiskt att den var en kampanjbok som propagerade för läkarnas skuld därav den något kryptiska titeln men så var icke fallet som bekant.

Däem hade trots detta en viss relevans innan Borgnäs bok kom ut för den torpederade Däem rakt till havets botten där den hör hemma, sen går det alltid att tillägga att bara för att en bok får stor uppmärksamhet och säljer bra så betyder inte det att boken är bra eller ens vettig, Maos lilla röda har väl sålt i enorma upplagor men ärligt talat så är den inte speciellt bra om vi ska ge den ett betyg

Det har väl också varit ganska tyst om PL de senaste åren, har han gett upp till slut och kastat in handduken?

En av många seriösa invändningar mot PL:s bok är bla att han ger det sista vittnet arkitekten väldigt lite utrymme, han tar för givet att arkitektens uppgifter stämde trots en massa stora frågetecken, PL nämner inte heller med ett ord arkitektens olika skjutvapen, Borgnäs har listat ett antal punkter som effektivt belyser frånvaron av ett antal anmärkningsvärda uppgifter i Däem, vi kan för sakens skull kolla in de olika punkterna.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Litteratur/Lars%20Borgnas%20Sanningen%20ar%20en%20sallsynt%20 gast/218-219001_zps675c3770.jpg.html?sort=9&o=105

En fråga nu, anser du fortfarande att Däem är en mycket bra och seriös bok?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-02-14 kl. 17:23.
Citera
2016-02-14, 18:04
  #23162
Medlem
Ett tips; Glöm den mesige Anckers, han är oförtjänt uttjatad,,,och ett klassiskt villospår. Och klara ut bilmeken i Gislaved istället. Samt finnarna på HighChaparallen!


B]
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Däem är en ohyggligt överskattad bok, när jag först fick höra om den så trodde jag faktiskt att den var en kampanjbok som propagerade för läkarnas skuld därav den något kryptiska titeln men så var icke fallet som bekant.

Däem hade trots detta en viss relevans innan Borgnäs bok kom ut för den torpederade Däem rakt till havets botten där den hör hemma, sen går det alltid att tillägga att bara för att en bok får stor uppmärksamhet och säljer bra så betyder inte det att boken är bra eller ens vettig, Maos lilla röda har väl sålt i enorma upplagor men ärligt talat så är den inte speciellt bra om vi ska ge den ett betyg

Det har väl också varit ganska tyst om PL de senaste åren, har han gett upp till slut och kastat in handduken?

En av många seriösa invändningar mot PL:s bok är bla att han ger det sista vittnet arkitekten väldigt lite utrymme, han tar för givet att arkitektens uppgifter stämde trots en massa stora frågetecken, PL nämner inte heller med ett ord arkitektens olika skjutvapen, Borgnäs har listat ett antal punkter som effektivt belyser frånvaron av ett antal anmärkningsvärda uppgifter i Däem, vi kan för sakens skull kolla in de olika punkterna.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Litteratur/Lars%20Borgnas%20Sanningen%20ar%20en%20sallsynt%20 gast/218-219001_zps675c3770.jpg.html?sort=9&o=105

En fråga nu, anser du fortfarande att Däem är en mycket bra och seriös bok?
Citera
2016-02-14, 19:11
  #23163
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ett tips; Glöm den mesige Anckers, han är oförtjänt uttjatad,,,och ett klassiskt villospår. Och klara ut bilmeken i Gislaved istället. Samt finnarna på HighChaparallen!

Blir smått misstänksam när du och övriga tråden hela tiden bortser från de underliga omständigheter som omgärdar arkitekten, vi bör alldeles särskilt ha i minnet att polisen PM som skötte de två korta förhören med arkitekten ansåg inte att arkitekten kunde räknas bort så det känns märkligt att du och övriga tråden på nåt sätt skulle vara mer insatt i arkitekten och hans märkliga förehavanden och kan göra en bedömning som går stick i stäv med vad PM ansåg?

Jag vill också minnas att PM uppgav att arkitekten var en storväxt person och han gav också ett kyligt intryck enligt förhörsledaren, arkitekten uppvisade inga känslor när polisen berättade att da Costa påträffats död och styckad och då undrar man faktiskt eftersom de båda kände varandra och da Costa övernattade dessutom hos arkitekten precis innan hon försvann och sen finns det bara ett stort tomrum med en massa obesvarade frågor.

Låt oss begrunda följande: Polisen PM ansåg hösten -84 att arkitekten var värd att titta närmare på men detta skedde aldrig trots vittnesmål om aggressivt beteende, PM var dessutom av åsikten att vapnen borde kollats upp plus bilen då och i förlängning hela lägenheten men absolut inget hände och sen hävdar du att arkitekten var ett klassiskt villospår, man kan undra lite över din närvaro och agenda här i tråden?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-02-14 kl. 19:40.
Citera
2016-02-14, 19:20
  #23164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Däem är en ohyggligt överskattad bok, när jag först fick höra om den så trodde jag faktiskt att den var en kampanjbok som propagerade för läkarnas skuld därav den något kryptiska titeln men så var icke fallet som bekant.

Däem hade trots detta en viss relevans innan Borgnäs bok kom ut för den torpederade Däem rakt till havets botten där den hör hemma, sen går det alltid att tillägga att bara för att en bok får stor uppmärksamhet och säljer bra så betyder inte det att boken är bra eller ens vettig, Maos lilla röda har väl sålt i enorma upplagor men ärligt talat så är den inte speciellt bra om vi ska ge den ett betyg

Det har väl också varit ganska tyst om PL de senaste åren, har han gett upp till slut och kastat in handduken?

En av många seriösa invändningar mot PL:s bok är bla att han ger det sista vittnet arkitekten väldigt lite utrymme, han tar för givet att arkitektens uppgifter stämde trots en massa stora frågetecken, PL nämner inte heller med ett ord arkitektens olika skjutvapen, Borgnäs har listat ett antal punkter som effektivt belyser frånvaron av ett antal anmärkningsvärda uppgifter i Däem, vi kan för sakens skull kolla in de olika punkterna.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Litteratur/Lars%20Borgnas%20Sanningen%20ar%20en%20sallsynt%20 gast/218-219001_zps675c3770.jpg.html?sort=9&o=105

En fråga nu, anser du fortfarande att Däem är en mycket bra och seriös bok?

Ärligt talat, så är det flera år sedan jag läste boken och jag minns väl egentligen bara, att jag då tyckte att den var mycket bra. Jag har heller inte fördjupat mig i detta tragiska fall, så jag meddelar härmed att jag har för avsikt att hålla tand för tunga, vad gäller Da Costa & Co. OK?
Citera
2016-02-14, 19:44
  #23165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Blir smått misstänksam när du och övriga tråden hela tiden bortser från de underliga omständigheter som omgärdar arkitekten, vi bör alldeles särskilt ha i minnet att polisen PM som skötte de två korta förhören med arkitekten ansåg inte att arkitekten kunde räknas bort så det känns märkligt att du och övriga tråden på nåt sätt skulle vara mer insatt i arkitekten och hans märkliga förehavanden och kan göra en bedömning som går stick i stäv med vad PM ansåg?

Jag vill också minnas att PM uppgav att arkitekten var en storväxt person och han gav också ett kyligt intryck enligt förhörsledaren, arkitekten uppvisade inga känslor när polisen berättade att da Costa påträffats död och styckad och då undrar man faktiskt eftersom de båda kände varandra och da Costa övernattade dessutom hos arkitekten precis innan hon försvann och sen finns det bara ett stort tomrum med en massa obesvarade frågor.

Låt oss begrunda detta: Polisen PM ansåg hösten -84 att arkitekten var värd att titta närmare på men detta skedde aldrig trots vittnesmål om aggressivt beteende, PM var dessutom av åsikten att vapnen borde kollats upp plus bilen då men inget hände och sen vill du få fram att arkitekten var ett klassiskt villospår, man kan undra lite över din närvaro och agenda här i tråden?
Jo du, undra på du bara. Nu råkar jag veta, att NAs nyfikna och Vakna grannar skulle ha upptäckt, ifall han ordnat ngn obscen skjut- mord- och styckningsorgie hemma i sin lgh.
Men visst, snutarna kunde ju låtit bryta upp denna lgh också - liksom hos nisse i Hufvudsta.
Eljest så blir flertalet i tråden nog mycket fundersamma, att du sedan nyligen valt att älta arkitekten så ofta,,
Citera
2016-02-14, 20:17
  #23166
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Jo du, undra på du bara. Nu råkar jag veta, att NAs nyfikna och Vakna grannar skulle ha upptäckt, ifall han ordnat ngn obscen skjut- mord- och styckningsorgie hemma i sin lgh.
Men visst, snutarna kunde ju låtit bryta upp denna lgh också - liksom hos nisse i Hufvudsta.
Eljest så blir flertalet i tråden nog mycket fundersamma, att du sedan nyligen valt att älta arkitekten så ofta,,

Grannarna tycks ju inte ha reagerat när han tog dit prostituerade kvinnor som da Costa och "Eva" och de andra kvinnorna så någon direkt insyn i vad som hände i den stora bostadsrätten på 3 rum och kök kan dom väl knappast ha haft?

Och snutarna bröt knappast upp hans lägenhet, dom gjorde i själva verket inte ett skvatt till skillnad från fallet med Nils i Solna ca 16 år senare.

Och apropå nyfikna grannar, da Costa anlände till arkitekten tidigt på morgonen den 10/6 då han kastade ner nycklarna till henne, borde inte dom där nyfikna och dygnet runt vakna grannarna ha registrerat denna händelse? Man kan undra om da Costa ens anlände med taxi vid detta okristligt tidiga klockslag?

Kan också tillägga att det är ingen som ältar arkitekten, han är dock en mkt intressant person att titta lite närmare på till skillnad från Vincent & Co.
Citera
2016-02-14, 20:28
  #23167
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Grannarna tycks ju inte ha reagerat när han tog dit prostituerade kvinnor som da Costa och "Eva" och de andra kvinnorna så någon direkt insyn i vad som hände i den stora bostadsrätten på 3 rum och kök kan dom väl knappast ha haft?
Ja, för alla vet ju att när torskar har horor på besök så sätter de på plattor med riktigt vidrig industrimusik, full av samplingar av maskiner, skottlossning och skrikande småbarn. Det vet jag, för det har jag läst i Expressen! Den är inte alls en spekulativ fascisttidning som förnekar att sex med horor kan vara riktigt mjukt och mysigt. Så grannarna var nog vana när det var dags att ta fram stora motorsågen på riktigt.
Citera
2016-02-15, 00:25
  #23168
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Däem är en ohyggligt överskattad bok, när jag först fick höra om den så trodde jag faktiskt att den var en kampanjbok som propagerade för läkarnas skuld därav den något kryptiska titeln men så var icke fallet som bekant.

Däem hade trots detta en viss relevans innan Borgnäs bok kom ut för den torpederade Däem rakt till havets botten där den hör hemma, sen går det alltid att tillägga att bara för att en bok får stor uppmärksamhet och säljer bra så betyder inte det att boken är bra eller ens vettig, Maos lilla röda har väl sålt i enorma upplagor men ärligt talat så är den inte speciellt bra om vi ska ge den ett betyg

Det har väl också varit ganska tyst om PL de senaste åren, har han gett upp till slut och kastat in handduken?

En av många seriösa invändningar mot PL:s bok är bla att han ger det sista vittnet arkitekten väldigt lite utrymme, han tar för givet att arkitektens uppgifter stämde trots en massa stora frågetecken, PL nämner inte heller med ett ord arkitektens olika skjutvapen, Borgnäs har listat ett antal punkter som effektivt belyser frånvaron av ett antal anmärkningsvärda uppgifter i Däem, vi kan för sakens skull kolla in de olika punkterna.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Litteratur/Lars%20Borgnas%20Sanningen%20ar%20en%20sallsynt%20 gast/218-219001_zps675c3770.jpg.html?sort=9&o=105

En fråga nu, anser du fortfarande att Däem är en mycket bra och seriös bok?
Det är ganska lätt att bli förvirrad av dina inlägg...

Menar du med detta inlägg att det är läkarna tillsammans med arkitekten som dödade CdC?

Det är den slutsats jag kan dra av det som du skriver. Om Lindeberg har fel i sin bok är det ju läkarna som dödade CdC och om du samtidigt menar att arkitekten är intressant så måste han alltså ha begått brottet tillsammans med läkarna? Nästa fråga blir då, eftersom du tycks anse att Borgnäs sitter på den enda sanningen, om du även tror att TH är en seriemördare?

Jag tycker att det här inlägget tar dig tillbaka några år i tiden. På senare tid har du skrivit att du är öppen för alternativa GM (t.ex. arkitekten), men med det här inlägget visar du med all önskvärd tydlighet att du inte är det. Om arkitekten är ensam GM så sågar du Lindebergs bok trots att han har rätt i att läkarna drabbades av ett justitiemord. I så fall har ju Lindeberg rätt i att läkarna är oskyldiga och att vittnena misstog sig/inte talade sanning.
Citera
2016-02-15, 01:03
  #23169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Det är ganska lätt att bli förvirrad av dina inlägg...

Menar du med detta inlägg att det är läkarna tillsammans med arkitekten som dödade CdC?

Det är den slutsats jag kan dra av det som du skriver. Om Lindeberg har fel i sin bok är det ju läkarna som dödade CdC och om du samtidigt menar att arkitekten är intressant så måste han alltså ha begått brottet tillsammans med läkarna? Nästa fråga blir då, eftersom du tycks anse att Borgnäs sitter på den enda sanningen, om du även tror att TH är en seriemördare?

Jag tycker att det här inlägget tar dig tillbaka några år i tiden. På senare tid har du skrivit att du är öppen för alternativa GM (t.ex. arkitekten), men med det här inlägget visar du med all önskvärd tydlighet att du inte är det. Om arkitekten är ensam GM så sågar du Lindebergs bok trots att han har rätt i att läkarna drabbades av ett justitiemord. I så fall har ju Lindeberg rätt i att läkarna är oskyldiga och att vittnena misstog sig/inte talade sanning.

Den som är skyldig kan också bli drabbad av justitiemord Det går i regel inte säga att någon är utesluten som gärningsman alltså oskyldig
Citera
2016-02-15, 01:31
  #23170
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Den som är skyldig kan också bli drabbad av justitiemord Det går i regel inte säga att någon är utesluten som gärningsman alltså oskyldig
Berätta gärna mer om hur du menar. Är det en allmän reflektion eller tänker du på något speciellt?
Citera
2016-02-15, 01:51
  #23171
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Det är ganska lätt att bli förvirrad av dina inlägg...

Menar du med detta inlägg att det är läkarna tillsammans med arkitekten som dödade CdC?

Det är den slutsats jag kan dra av det som du skriver. Om Lindeberg har fel i sin bok är det ju läkarna som dödade CdC och om du samtidigt menar att arkitekten är intressant så måste han alltså ha begått brottet tillsammans med läkarna? Nästa fråga blir då, eftersom du tycks anse att Borgnäs sitter på den enda sanningen, om du även tror att TH är en seriemördare?

Jag tycker att det här inlägget tar dig tillbaka några år i tiden. På senare tid har du skrivit att du är öppen för alternativa GM (t.ex. arkitekten), men med det här inlägget visar du med all önskvärd tydlighet att du inte är det. Om arkitekten är ensam GM så sågar du Lindebergs bok trots att han har rätt i att läkarna drabbades av ett justitiemord. I så fall har ju Lindeberg rätt i att läkarna är oskyldiga och att vittnena misstog sig/inte talade sanning.

Tyckte precis att jag skrev att Däem är en oerhört överskattad bok och inget annat och det omdömet grundar sig bla på PL:s ovilja att våga vända på precis varje sten, låt oss fastställa detta så att inga misstag uppstår, det är rätt så uppenbart att PL utelämnar vissa viktiga fakta i sin bok och det förhindrar läsarna att få en någorlunda klar helhetsbild av fallet och det kan kanske kallas för journalistiskt ohederligt?

Som tur är så upptäckte Borgnäs detta när han forskade i sanningen om "arkitekten", jag tycker bara som Borgnäs att det är helkonstigt att arkitekten aldrig utreddes när det fanns så många märkliga omständigheter runt omkring honom, frågan är bara varför det inte var PL som upptäckte att arkitekten aldrig utreddes och varför han inte belyste detta faktum i sin bok, vi kan samtidigt komma ihåg att PL ägnade en enormt tid och energi på att diskvalificera de olika vittnena som fanns mot de båda läkarna, eftersom PL drev läkarnas sak så hade han väl ett guldläge här då han kunde skjuta över alla misstankar på arkitekten istället men detta skedde ju aldrig?


PL har precis som Borgnäs gått igenom förundersökningen och slasken men visst kan PL ha slarvat emedan Borgnäs var mkt mer noggrann men det räcker inte riktigt fullt ut som en förklaring till PL:s uppenbara ointresse för det sista vittnet, här borde det finnas utrymme för olika teorier om varför Däem fick den utformning den faktiskt fick i slutändan?

Jag är otroligt öppen för alternativa gärningsmän men då ska det också finnas något verkligt att ta på och då duger inte lösa spekulationer som i fallet med Vincent och hans bekanta, det sista vittnet arkitekten däremot intar istället en unik position i da Costas sista dagar i livet men skribenterna här i tråden tycks tyvärr inte alls vara intresserade och det är mest detta som tråden handlar om just nu.

Däremot så tror jag inte alls på Borgnäs seriemördarteorier i nuläget och jag tror inte heller att de båda läkarna och arkitekten hade någon koppling, däremot så var arkitektens vänskap med obducentens närmsta granne (som var polis) en riktig tankeställare som heter duga och sen har vi då den här lilla detaljen att arkitekten gjorde en berömd felkörning via Täby kyrkby just den dag då da Costa gick upp i rök, det vore förresten väldigt intressant att få höra din åsikt om den märkliga felkörningen?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-02-15 kl. 02:24.
Citera
2016-02-15, 02:10
  #23172
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Ny uppdatering på mysterium24.se som är Sveriges kanske bästa blogg just nu, enligt bloggen så kan da Costas död kanske ha varit frågan om en överdos?

Nya rön inom forskningen är alltid intressant, för den vetgirige finns länk här nedan.

Arkitekten tas också upp i ett rätt kort men ändå tänkvärt inlägg som förtjänar uppmärksamhet plus Raines dagbok då där det ska finnas märkliga uppgifter, Raine var da Costas pojkvän för en mkt kort tid för den som inte visste det.

http://www.mysterium24.se/
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-02-15 kl. 02:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in