Citat:
Ursprungligen postat av
Justiceforthe96
Visst förstår jag att man kan ha olika teorier, men problemet är (precis som Habet nämnde i inlägget ovan) att du inte presenterar en enda teori. Du rapar bara upp så många saker som möjligt som "inte går att utesluta" utan att det verkar som om du har en idé om vart du vill komma med dessa saker. Det är det jag menar med att du har en massa snören, men inga knutar. Vad är det som gör det så svårt för dig att tala om vad just du tror snarare än vad som rent teoretiskt är möjligt?
Jag har också lite svårt för din debatteknik där du ständigt vill enas om saker som vi inte ens har diskuterat. Nu vill du påskina att vi bör enas om att Borgnäs är en bättre journalist än PL. Varför då? Vi har inte ens diskuterat den frågan, men ändå tycker du att vi borde kunna enas om det eftersom Borgnäs inte missade arkitekten som PL gjorde (enligt dig). Du glömmer dock bort att Borgnäs har lanserat en helt galen seriemördarteori om TH helt utan grund och som du inte ens själv tror på. Ska vi enas om att det inte är bra journalisitik?
Jag tycker faktiskt att dina invändningar mot PL:s alternativa gärningmän är helt rimliga. Särskilt med tanke på dina tankar kring arkitekten. Det jag inte förstår är din sågning av resten av boken eftersom arkitektens inblandning innebär att läkarna faktiskt är oskyldiga, vilket boken driver som tes. Den tesen borde du alltså inte ha några problem med. Om du inte är övertygad om läkarnas skuld bör du ju vara något försiktig med att påstå att det bara står massa trams i PL:s bok.
Tack för chansen att komma med en teori kring arkitekten, men jag sparar den tills det kommer fram mer information kring honom. Som det är nu har jag för lite information för att spekulera. Om du hittar bevis mot honom är jag idel öra. Det vore skönt att få lite handfasta hårda bevis för det jag vetat hela tiden, nämligen att läkarna är oskyldiga.
Låt mig få se nu.....du vill inte komma med en teori om arkitektens underliga felkörning den 10/6 via Täby kyrkby för du har för lite information för att spekulera?
Som om det då inte skulle kunna gälla även för mig?
Om du nu är rädd för att spekulera så låter det konstigt att du sen istället ber mig spekulera, nån sorts teori om vad som hände då da Costa avled och styckades måste du väl ändå ha på lager efter alla dessa år här i tråden?
Jag har tidigare presenterat en inte allt för osannolik teori som går ut på att da Costa träffar en gammal stamkund eller i vart fall ingen komplett främling som helt enkelt råkar strypa eller kväva henne under sexuell samvaro med vissa speciella udda inslag och den påföljande styckningen var helt enkelt inget annat än en transportstyckning för att överhuvudtaget få ut kroppen från platsen där hon avled utan upptäckt, könsdelarna och anus avlägsnas pga spår av sperma och brösten avlägsnas av bara farten eller kanske för att det fanns spår av bitmärken eller liknande på det ena bröstet, att halsen sedan blev avskuren precis vid sjunde halskotan tätt intill bålen berodde på skador som skulle avslöja dödsorsaken vid en rättsmedicinsk undersökning, händerna kvarlämnades pga identifiering då det hela var en olycka och inget mord, utplaceringen av säckarna sker också av samma anledning, det var helt enkelt meningen att kvarlevorna skulle hittas och att da Costas identitet skulle bli känd för polisen och de anhöriga. Jag är också rätt övertygad om att GM finns med i förundersökningen och då avses först och främst da Costas kunder men personer i periferin av dessa är också av intresse.
En alternativ teori går ut på att da Costa blev skjuten i ett svartsjukeutbrott, eventuellt kan det var frågan om en olyckshändelse då ett skott råkat brinna av, olyckor med skjutvapen är faktiskt rätt vanliga. Här är alternativa gärningsmän med tillgång till vapen intressanta, det kan också vara värt att tillägga att ett bruk av alkohol kryddat med svartsjuka i kombination med skjutvapen är i de allra flesta fall en olycklig kombination, det finns säkerligen fler teorier men just nu så är det dessa två som dominerar.
Vad gäller den förstnämnda teorin så fanns det faktiskt oroande tecken på att da Costa kunde ha blivit strypt redan i början av juni för hon visade faktiskt upp strypmärken på halsen för en väninna som sedermera berättade detta för polisen, strypmärkena uppvisades förövrigt bara några dagar-en vecka cirka innan da Costa försvann.
För att avrunda: Borgnäs seriemördarteori är just en bara teori som ändå har en viss bäring då det fanns likheter i de ouppklarade prostitutionsmorden och det faktum att polisen aldrig gjorde en seriemordsanalys för att utröna ett eventuellt samband för sexmord är väl ändå det brott som är mest tacksamt att utreda ur ett seriemördarperspektiv?
Borgnäs intention med teorin har jag ingen aning om men han har ju rätt i sak att det var olyckligt att polisen aldrig utredde prostitutionsmorden ur ett seriemördarperspektiv, det borde vi faktiskt kunna enas om?
PL:s teorier är ju inte alls lika intressanta som i fallet med Borgnäs teorier, att försöka pådyvla läsarna en gravt osammanhängande teori om en polack som alternativ GM trots att det inte fanns en atom som band honom till da Costa är ett lågvattenmärke som heter duga.