2016-02-12, 22:04
Medlem
Apple är redan passe för mig.

Klart, började de sälja telefoner till samma pris som alla andra skulle det kanske inte bli så mycket sålt hos dem ..

Svårt att se något som lockar med Appleprodukter.
Citera
2016-02-12, 23:13
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Hur gör ni då flashback, säljer eller behåller/köper mer? Jag behåller

Sålt allt och blankar. Jag tror det kommer gå ner mycket mer.
Citera
2016-02-13, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Att säga att någonting aldrig kommer att inträffa är oerhört naivt och som uppbyggt för ett antiklimax.

Apple kommer kanske inte gå under just nu, men vad händer senare när Apple blir passè?
Du vet att det finns flera världsledande företag som är över hundra år och fortfarande gör megavinster, Apple kommer bli ett sådant bolag.
Citera
2016-02-13, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Apple är redan passe för mig.

Klart, började de sälja telefoner till samma pris som alla andra skulle det kanske inte bli så mycket sålt hos dem ..

Svårt att se något som lockar med Appleprodukter.
Intresseklubben noterar, men jag gillar bra investeringar.
Citera
2016-02-13, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Gick ur börsen med så väl aktier som fonder i feb. 2015. Köper nu för ca 10-20% av mitt kapital när börsen gått ner några dagar i rad och säljer på rekylen. Naturligtvis kommer inte detta funka i all evighet (tror på en större nedgång) och är beredd att bli sittande några år tills börsen vänder upp igen men de mesta pengarna ska in när OMXS30 ligger runt 1000. Får väl se hur det funkar men det är min taktik.

Nice det kommer nog bli skitbra detta sätt!
Citera
2016-02-13, 05:03
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du vet att det finns flera världsledande företag som är över hundra år och fortfarande gör megavinster, Apple kommer bli ett sådant bolag.

Det är ju bra att du sitter med en spåkula.
Citera
2016-02-13, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Det är ju bra att du sitter med en spåkula.
Är ju inte så svårt att se vilka företag som funnits i över 50 år och gjort vinst varenda år och höjt utdelningar varje år.
Klarar man inte av att ta sig till så enkla fakta så skall man nog inte hålla på med aktier, men misstänker du är av typen som köper förhoppninsbolag och sedan när det går åt helvete så va det otur för ingen har ju en spåkula, när det sedan går bra så är du värsta börshajen
Citera
2016-02-13, 11:30
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Är ju inte så svårt att se vilka företag som funnits i över 50 år och gjort vinst varenda år och höjt utdelningar varje år.
Klarar man inte av att ta sig till så enkla fakta så skall man nog inte hålla på med aktier, men misstänker du är av typen som köper förhoppninsbolag och sedan när det går åt helvete så va det otur för ingen har ju en spåkula, när det sedan går bra så är du värsta börshajen
Jag kör också din strategi med större och stabila, långsiktiga bolag. Sen finns det ju inga garantier. Barings bank och Lehmann brothers skulle ju tex klassas så och möjligen även Nokia. I Sverige har vi ju kameratillverkaren Hasselblad som tyckte digitalkameran inte var något att satsa på och facit som ansåg att sina mekaniska räknemästaren var överlägsna de skruttiga miniräknarna från Japan. För 10 år sedan var ju tidningspappersbruk också väldigt säkert i mångas ögon.
Men satsar man på forskning och håller koll på omvärlden minskar man ju riskerna oerhört och Apple känns ju för stunden rätt stabilt men om 50 år vet vi mer.

En metod som minskar risken för dåliga investeringar är att sprida riskerna. Bolag i olika branscher och helst i olika delar av världen. Fast man tar ju bort möjligheten till den dör snabba superaktuella då men köp då en trisslott som komplement.
Citera
2016-02-13, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Jag kör också din strategi med större och stabila, långsiktiga bolag. Sen finns det ju inga garantier. Barings bank och Lehmann brothers skulle ju tex klassas så och möjligen även Nokia. I Sverige har vi ju kameratillverkaren Hasselblad som tyckte digitalkameran inte var något att satsa på och facit som ansåg att sina mekaniska räknemästaren var överlägsna de skruttiga miniräknarna från Japan. För 10 år sedan var ju tidningspappersbruk också väldigt säkert i mångas ögon.
Men satsar man på forskning och håller koll på omvärlden minskar man ju riskerna oerhört och Apple känns ju för stunden rätt stabilt men om 50 år vet vi mer.

En metod som minskar risken för dåliga investeringar är att sprida riskerna. Bolag i olika branscher och helst i olika delar av världen. Fast man tar ju bort möjligheten till den dör snabba superaktuella då men köp då en trisslott som komplement.
Nokia skulle jag aldrig våga äga och har aldrig ägt den.
Banker kan vara farliga investeringar så därför håller jag mig till banken som alltid gått med vinst och aldrig fått några stöd eller hjälp från staten.

Om bolaget gör en förändring som gör att de inte är de samma som när jag en gång köpte så åker de ut.
Ratos är ett sådant exempel, först sänkte de utdelningen och sedan lämnade Arne Karlsson, var bara att dumpa aktien med en gång.
Gillar Industrivärden men nu sänkte även de utdelningen vilket gör att de inte längre klarar mina kriterium, blir nog till att sälja, blir svårt för jag har tyckt om bolaget, men får väl inte vara sentimental.
Om saker och ting förändras i framtiden (värsta 1929-krisen) så att allt fler sänker utdelningar så kanske man måste ändra på det kriteriumen och då kan man ju ta in Industrivärden igen.
Citera
2016-02-13, 12:53
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ratos är ett sådant exempel, först sänkte de utdelningen och sedan lämnade Arne Karlsson, var bara att dumpa aktien med en gång.

Där verkar du ju ha gjort rätt för den har rasat mycket. Fast nu känns den mer rätt värderad och lagom riskspridning med tanke på att det är ett investmentbolag. Köpte faktiskt just Ratos för några dagar sedan. Får se om några år om det var rätt eller fel. Tror fortfarande börsen ska ner mer så vill inte köpa på mig mer
Citera
2016-02-13, 13:02
Medlem
Som några påpekar så har Handelsbanken alltid klarat sig genom kriserna.......Dock så kommer de också falla kraftigt i värde när KRASCHEN kommer......1992 köpte jag Handelsbanken mitt under krisen,....18 kr / aktie fick jag ge....Då hade kursen gått från ungefär 149:- och nedåt till som lägst tror jag ca 16:-.......Nordbanken och Gotabanken gick under och staten tog över (blev Nordea)...SEB var ytterst nära total kollaps ( deras ordförande var på A-ekonomi och sa ordagrant : Värdet på vår aktie måste anses som mycket osäkert !! Då stod den i 6,50:- (ned från ca 125:-)...de klarade sig precis...mycket tack vare tvångsförsäljningar av låntagarnas villor/borätter...( dessa såldes i de flesta fall till ca 30-50% av tidigare värde, något år tidigare som jämförelse).
Citera
2016-02-13, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Som några påpekar så har Handelsbanken alltid klarat sig genom kriserna.......Dock så kommer de också falla kraftigt i värde när KRASCHEN kommer......1992 köpte jag Handelsbanken mitt under krisen,....18 kr / aktie fick jag ge....Då hade kursen gått från ungefär 149:- och nedåt till som lägst tror jag ca 16:-.......Nordbanken och Gotabanken gick under och staten tog över (blev Nordea)...SEB var ytterst nära total kollaps ( deras ordförande var på A-ekonomi och sa ordagrant : Värdet på vår aktie måste anses som mycket osäkert !! Då stod den i 6,50:- (ned från ca 125:-)...de klarade sig precis...mycket tack vare tvångsförsäljningar av låntagarnas villor/borätter...( dessa såldes i de flesta fall till ca 30-50% av tidigare värde, något år tidigare som jämförelse).
Allt faller i en krasch, bra som dåliga bolag, bara vara framme och köpa när kvalitetsbolagen går ner till och under sitt rätta värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in