2016-02-13, 15:29
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nokia skulle jag aldrig våga äga och har aldrig ägt den.
Banker kan vara farliga investeringar så därför håller jag mig till banken som alltid gått med vinst och aldrig fått några stöd eller hjälp från staten.

Om bolaget gör en förändring som gör att de inte är de samma som när jag en gång köpte så åker de ut.
Ratos är ett sådant exempel, först sänkte de utdelningen och sedan lämnade Arne Karlsson, var bara att dumpa aktien med en gång.
Gillar Industrivärden men nu sänkte även de utdelningen vilket gör att de inte längre klarar mina kriterium, blir nog till att sälja, blir svårt för jag har tyckt om bolaget, men får väl inte vara sentimental.
Om saker och ting förändras i framtiden (värsta 1929-krisen) så att allt fler sänker utdelningar så kanske man måste ändra på det kriteriumen och då kan man ju ta in Industrivärden igen.
Tycker att det i fallet Industrivärden blir tydligt varför det kan vara hål i huvudet med en strikt regel om inga sänkta utdelningar; pengarna ska istället gå till att beta av den höga skuldsättningen (positivt för aktieägarna) och då hamnar bolaget på soptippen?
Citera
2016-02-13, 21:31
Medlem
Citat:
Är ju inte så svårt att se vilka företag som funnits i över 50 år och gjort vinst varenda år och höjt utdelningar varje år.
Klarar man inte av att ta sig till så enkla fakta så skall man nog inte hålla på med aktier, men misstänker du är av typen som köper förhoppninsbolag och sedan när det går åt helvete så va det otur för ingen har ju en spåkula, när det sedan går bra så är du värsta börshajen

2005 hade du sagt att Motorola, Kodak och Lehman Brothers var bergsäkra investeringar.

http://www.bbc.com/news/business-16611040
Citera
2016-02-13, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Tycker att det i fallet Industrivärden blir tydligt varför det kan vara hål i huvudet med en strikt regel om inga sänkta utdelningar; pengarna ska istället gå till att beta av den höga skuldsättningen (positivt för aktieägarna) och då hamnar bolaget på soptippen?
Finns ganska många bra bolag i världen, eftersom man inte kan köpa alla så måste man sätta upp kriterier som sållar ut.
Citera
2016-02-13, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v6junior
2005 hade du sagt att Motorola, Kodak och Lehman Brothers var bergsäkra investeringar.

http://www.bbc.com/news/business-16611040
Nej det hade jag inte.
Citera
2016-02-14, 09:38
Medlem
dstructs avatar
Sålde alla mina aktier i januari men gick all in i 18 aktier i Torsdags på botten.
Tror på en uppstuds till 1380 detta baserar jag på mina amatörkunskaper i TA.
Tror det även kan fortsätta uppåt efter det pga. utdelningar och Draghi stimuleringar.
Får hoppas man har rätt..

Dock så ser det ut som att det finns risk för både tredje världskrig (om det inte redan pågår) och valutakrash på längre sikt. Tror inte USA har för avsikt att göra något åt sin statsskuld, utan den kommer lösas genom en reboot.
Citera
2016-02-14, 10:10
Medlem
Citat:
Nokia skulle jag aldrig våga äga och har aldrig ägt den.

Hur länge har du sysslat med aktier? Det är lätt att dissa Nokia nu men det fanns en tid när Nokia dominerade mobiltelefonmarknaden som Apple gör nu med sin Iphone. Nokia var revolutionerande med användarvänlig mobil med inbyggda roliga spel när konkurrenterna gjorde tråkiga, klumpiga mobiler. Nokia började tappa sin dominans när Apple kom med sin Iphone.

Vad är det som säger att inte samma sak som hände Nokia kan hända Apple? Det kan dyka upp en ny revolutionerande produkt som ingen kan förutse precis som Iphone gjorde med Nokia så kan en helt ny revolutionerande produkt i framtiden sänka Apple.
Citera
2016-02-14, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Hur länge har du sysslat med aktier? Det är lätt att dissa Nokia nu men det fanns en tid när Nokia dominerade mobiltelefonmarknaden som Apple gör nu med sin Iphone. Nokia var revolutionerande med användarvänlig mobil med inbyggda roliga spel när konkurrenterna gjorde tråkiga, klumpiga mobiler. Nokia började tappa sin dominans när Apple kom med sin Iphone.

Vad är det som säger att inte samma sak som hände Nokia kan hända Apple? Det kan dyka upp en ny revolutionerande produkt som ingen kan förutse precis som Iphone gjorde med Nokia så kan en helt ny revolutionerande produkt i framtiden sänka Apple.
Jag började med aktier 2008, före det hade jag bara fonder men inget intresse utan bara köpte lite fonder då och då.
2008 fick jag upp ögonen för aktier och började läsa bloggar och böcker och idag är det ett av mina stora intressen.

Nej Apple är något helt annat än tex Nokia men fördelen för mig och andra som är intresserade så går det ju följa hur det går för Apple i varenda rapport så då ser man i god tid om de ändrar på något i bolaget som gjorde att jag en gång började köpa dem och då lämnar jag med en gång.
2015 slog Apple alla rekord igen, har fett med pengar på kontot, har byggt en stor vallgrav i och med sitt namn och att de "låst" in sina kunder.
Köp vilka bolag du vill men kom inte dragandes med att " ingen har en spåkula" och att det bara är tur, all information finns där, orkar du inte leta upp den så skit i det.
Kommer ihåg för ett par år sedan när Apple rasade på börsen, de obildade polarna svamlade om "att bolaget och aktiens pris är det Sanna värdet" jag skrattade mig fördärvad och försökte för döva öron förklara att priset på en aktie och ett bolags värde sällan har något att göra med varandra och förr eller senare så blir aktiens pris och bolagets värde likt, det är en naturlag.
Skratten har fastnat i halsen på dem, men garanterat så kommer de gapa lika högt nästa gång aktien rasar (vilket den självklart kommer att göra med jämna mellanrum).
Citera
2016-02-14, 18:06
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Köp vilka bolag du vill men kom inte dragandes med att " ingen har en spåkula" och att det bara är tur, all information finns där, orkar du inte leta upp den så skit i det.
Kommer ihåg för ett par år sedan när Apple rasade på börsen, de obildade polarna svamlade om "att bolaget och aktiens pris är det Sanna värdet" jag skrattade mig fördärvad och försökte för döva öron förklara att priset på en aktie och ett bolags värde sällan har något att göra med varandra och förr eller senare så blir aktiens pris och bolagets värde likt, det är en naturlag.
Skratten har fastnat i halsen på dem, men garanterat så kommer de gapa lika högt nästa gång aktien rasar (vilket den självklart kommer att göra med jämna mellanrum).
Ingen, inte ens börsproffsen, vet vad som kommer hända. I så fall skulle vi inte ha dessa plötsliga upp- och nedgångar, utan placerarna skulle i god tid köpa eller sälja för att undvika paniken. Vid det här laget vet ju alla att det är meningslöst att betala finansinstituten för att sköta ens placeringar, statistik visar att en chimpans klarar det lika bra. Eller att slå tärning, det kan man klara själv.
Möjligt att de som har insiderinformation kan klara att pricka in när man ska köpa och sälja, men sån verksamhet är nog olaglig.
Citera
2016-02-14, 19:11
Medlem
ornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ingen, inte ens börsproffsen, vet vad som kommer hända. I så fall skulle vi inte ha dessa plötsliga upp- och nedgångar, utan placerarna skulle i god tid köpa eller sälja för att undvika paniken. Vid det här laget vet ju alla att det är meningslöst att betala finansinstituten för att sköta ens placeringar, statistik visar att en chimpans klarar det lika bra. Eller att slå tärning, det kan man klara själv.
Möjligt att de som har insiderinformation kan klara att pricka in när man ska köpa och sälja, men sån verksamhet är nog olaglig.

Har du läst "the snowball"? Om inte så är det en bok om Warren Buffet där de tar upp studien med schimpansen som du precis skrev om och total sågar den. Hur kommer det sig att flera personer ifrån Omaha ifrån nästan samma årskull har kunnat slå index så många år i rad om det bara är en slump att slå den?
Citera
2016-02-14, 21:54
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ornen
Hur kommer det sig att flera personer ifrån Omaha ifrån nästan samma årskull har kunnat slå index så många år i rad om det bara är en slump att slå den?
Med nästan gratis hävstång kan till och med jag slå index.
Citera
2016-02-14, 22:08
Medlem
ornens avatar
.
Senast redigerad av ornen 2016-02-14 kl. 22:11. Anledning: Dubbelpost
Citera
2016-02-14, 22:09
Medlem
ornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Med nästan gratis hävstång kan till och med jag slå index.

Vad är det för nästan gratis hävstång de har använt sig utav som inte resten av marknaden har haft tillgång till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in