2016-02-08, 17:41
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag tycker synd om er som ligger kvar på börsen fortfarande.
Varför då? Har den gått ner för gott?
Jag säljer inget av det jag har kvar eftersom det är först då som förlusten realiseras.
Citera
2016-02-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Varför då? Har den gått ner för gott?
Jag säljer inget av det jag har kvar eftersom det är först då som förlusten realiseras.
Vadå varför då. För att dina värdepapper minskar i värde.
Citera
2016-02-08, 18:40
Medlem
zjacks avatar
Var försiktiga. Det är ingen naturlag att börsen alltid ökar i värde; t.ex. var den japanska börsen högre värderad på 80-talen än idag. Dagens värderingen har väldigt mycket att göra med centralbankernas stimulanser att göra. Att den amerikanska centralbanken förmodligen har stora incitament att höja räntan framöver är väldigt dåliga nyheter för världens börser!
Citera
2016-02-08, 18:48
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zjack
Var försiktiga. Det är ingen naturlag att börsen alltid ökar i värde; t.ex. var den japanska börsen högre värderad på 80-talen än idag. Dagens värderingen har väldigt mycket att göra med centralbankernas stimulanser att göra. Att den amerikanska centralbanken förmodligen har stora incitament att höja räntan framöver är väldigt dåliga nyheter för världens börser!
Enligt SVD finns egentligen ingen anledning till nedgången.
"företagen rapporterar rätt så hyggliga vinster, och utsikterna framåt inte är nattsvarta."
Men...
"...allmän konjunkturoro tillsammans med negativt tolkningsföreträde förklarar dagens kraftiga nedgång."
"Börsen är en drama queen, det är mycket upp och ned"

Det är bara att vänta ut oron, förr eller senare går det upp igen.

http://www.svd.se/ssab-och-atlas-copco-forlorare-pa-fallande-bors/om/naringsliv
Citera
2016-02-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Enligt SVD finns egentligen ingen anledning till nedgången.
"företagen rapporterar rätt så hyggliga vinster, och utsikterna framåt inte är nattsvarta."
Men...
"...allmän konjunkturoro tillsammans med negativt tolkningsföreträde förklarar dagens kraftiga nedgång."
"Börsen är en drama queen, det är mycket upp och ned"

Det är bara att vänta ut oron, förr eller senare går det upp igen.

http://www.svd.se/ssab-och-atlas-copco-forlorare-pa-fallande-bors/om/naringsliv

Omx har 88% korrelation till amerikanska börsen, och ovanlgit stark korrelation just nu till oljan och båda dessa har sjunkit.
¨
Tittar man över tid så ser man att omx är mer volatil än den amerikanska börsen. Om sp500 sjunker 1%; så sjunker omx 1.5% tex.
Citera
2016-02-08, 19:34
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ugbug
Vadå varför då. För att dina värdepapper minskar i värde.

Det är nu man köper aktier till reapris
Citera
2016-02-08, 20:09
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben

Och sen när man har gjort det så går det ned 20 procent till...
Citera
2016-02-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zjack
Sverige har ju "investerat" i 162 000 asylsökande under 2015 som med ett gäng anhöriga kan bli? 300 000?

Så i Sverige lär det ju vara lugna puckar, hur skulle en invasion av 300 000 mestadels muslimer och dåligt bildade afrikaner någonsin samt uppförandet av hus finansierade med lån till all av dem någonsin kunna vara ett problem?!
Citera
2016-02-08, 20:13
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Rea kan man ju knappast kalla det om man ser till vilka valutadopade högkonjunkturs-vinstmultiplar OMXS30 handlas till.
Citera
2016-02-08, 20:13
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
Omx har 88% korrelation till amerikanska börsen, och ovanlgit stark korrelation just nu till oljan och båda dessa har sjunkit.
¨
Tittar man över tid så ser man att omx är mer volatil än den amerikanska börsen. Om sp500 sjunker 1%; så sjunker omx 1.5% tex.
Så är det, alla kursrörelser är större på Stockholmsbörsen. Både upp och ner.
Citera
2016-02-08, 20:48
Medlem
Christopher.s avatar
Sålde i princip allt under 2015, köpte en bostadsrätt (ombildning) samt skog. Tackar min lyckliga stjärna för detta, själv tror jag på fortsatt nedgång till nivåerna 2007, inget har förändrats sen förra finanskrisen samt att det finns mer lukrativa investeringsmöjligheter utomlands.
Citera
2016-02-08, 20:54
Medlem
Citat:
Ja skit synd om de som köpte H&M för 127 spänn i nov 2008 och inte sålt, den e ju bara är värd 260 idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in